Pomoc w wyborze skrajnie różnych samochodów

a320neo

Zadomawiam się
Witam!

Bardzo proszę o opinię co lepiej wybrać z podanych przeze mnie opcji, które mogą się wydawać bardzo różne, ale już tłumaczę mój tok rozumowania.

Do dzisiaj mamy w rodzinie elektryczną Corsę w full opcji z 2021 roku. Bardzo fajne autko. Ono zostaje dla żony i chcemy kupić drugi samochód dla mnie(męża i ojca). Mamy rodzinę 2+1 (dziecko 5 letnie).
Samochód chciałbym kupić do końca roku, mam działalność gospodarczą (niestety ryczałt).

Samochody które biorę pod uwagę :
-Tesla 3 highland long range
-Tesla Y juniper (wiem, że trzeba czekać, ale czuję że do końca roku coś będzie wiadomo)
-Kia EV6 AWD full opcja
-Volkswagen ID7 z większą baterią i napęd na tył
-Mercedes EQS 450+

Generalnie pomyślałem, że skoro jest szansa wziąć dopłatę 27k w przyszłym roku, to czemu z tego nie skorzystać.
Stąd pierwsza na cel wyszła Tesla 3 highland. Mieści się w limicie, jest świetnym samochodem, niskie zużycie, dobre osiągi. Minus to mały otwór załadunkowy bagażnika no i wady tesli typu serwis (potencjalnie), brak czujników i radaru.

Następnie zacząłem się martwić, że może sedan jako samochód rodzinny może być za mały i dobrze mieć jednak większy przeskok pomiędzy Corsą. Stąd pomyślałem, że poczekam sobie trochę i może postawie na Juniper.
Zalety te co model 3, większe zużycie, ale bez tragedii. Natomiast nie wiadomo ile trzeba będzie czekać.

Zaraz potem trafiłem na Promocję Kii EV6. Mogę mieć za 220k brutto w pełni doposazona wersję AWD z dużą bateria. Wcześniej nie brałem ev6 pod uwagę, bo rwd jak dla mnie za słabe poza tym tylko przemawiała do mnie wersja GT line AWD, ale się nie łapała na dotacje. Poza tym samochód od początku mi się mega podobał.
Bardzo mi namieszało w głowie pojawienie się promocji.
Wiem natomiast, że ev6 ma swoje problemy również. Co prawda na plus są czujniki parkowania, radar, wygląd. Na minus zużycie energii w porównaniu do Tesli, infotainment oraz potencjalne problemy z centralna jednostką ładowania. Podobno był recall i nowy software, ale różnie ludzie piszą. Za mało czasu minęło od akcji serwisowej, żeby stwierdzić że problem minął.

Później wziąłem na jazdę testowa ID7, bo bjorn bardzo chwalił. I miałem ten samochód na 5 dni. Byłem w dużym szoku, jak świetny jest to samochód i jak oszczędny. Ogrom miejsca z tyłu, duży bagażnik otwierany z szybą. Generalnie mnóstwo plusów. Na minus to, że chciałbym RWD ze względu na genialny promień skrętu i niskie zużycie. Potrafi dorównać tesli model 3 AWD. Ma mniej mocy, ale jest większy i bardziej rodzinny. W stosunku do innych ID, ID7 jest bardzo dobrze wykonany i czuć że klasę wyższy.
Tylko największy minus to cena. Nie załapie się na dotacje.

I tu pojawił się pomysł, żeby ALBO upierać się na dotacje i wtedy w grę wchodzą pierwsze trzy samochody.
ALBO olać dotacje i kupić ID7, bo zauważam w nim dużo plusów i chyba dla naszych potrzeb w tym momencie stał się wyborem numer 1.
No ale skoro zacząłem w ogóle rozważać ID 7, to chciałbym jak zawsze mieć jak najlepsze wyposażenie (nie lubię wybrakowanych modeli). Stąd za takiego ID7 trzeba liczyć jakieś 280k zł. Moja granica mentalna, to 300k za samochód.

No I tu pojawia się ostatni konkurent, który znalazł się w zestawieniu przypadkiem. Zacząłem sprawdzać jakie samochody jestem w stanie kupić w cenie do 300k zł, od pierwszego właściciela, bezwypadkowe itd
Tak, żeby decydując się kupić ID 7 za taką cenę nie mieć później pretensji do siebie, że coś przegapiłem.
Ku mojemu zdziwieniu za 300k można kupić wersję demo EQS 450+ bezpośrednio od dealera... To mi już całkiem namieszało w głowie. Pomijając kwestie wyglądu, to zasięg i komfort, który daje EQS 450+ deklasyfikuje wszystkich w takiej cenie :D
Samochód na ponad 5,2 metra, ale obie osie skrętne i promień zawracania lepszy niż model 3 czy EV6.
Jest to RWD, ale takim samochodem mam wrażenie, że nie ma potrzeby szaleć. Nie do tego jest stworzony :D
Z minusów, to to że jest to demo z 2022 roku, MOŻE być mało praktyczny w mieście, ale w trasie poezja.

Po jakimś czasie jednak tesla zrobiła event o swoich robotach i znów zacząłem myśleć, czy nie lepiej jednak pójść w tesle... A konkretnie poczekać na junipera.

Jeśli ktoś ma ochotę się wypowiedzieć, co by wybrał na moim miejscu, to będę bardzo wdzięczny.
Uważam, że warto jest rozmawiać. Często się zdarza, że ktoś zwróci uwagę na coś, czego w ogóle nie brałem pod uwagę lub nie wiedziałem wcześniej.
Także zapraszam do dyskusji :)
 

lvlthn

Posiadacz elektryka
Chcesz dobrej rady? Zaczekaj.

Po nowym roku będzie bardzo bardzo dużo zmian, zarówno cenowych jak i sprzętowych.
Jeśli nie masz ciśnienia, to warto zaczekać.

Pojawią się auta(i ceny) które spełnią większość powyższych założeń :)


PSSST cafe ;)
 

Anderus

Zadomawiam się
Z tych wszystkich samochodów.. to mam tylko jedną uwagę. Nie daj się przekonywać do Tesli. To jest na tyle inne auto od każdego z pozostałych, że sam musisz do niego wsiąść i wysiąść przekonanym. Jeżeli będziesz miał wątpliwości - nie bierz. Natomiast... w kilku istotnych kwestiach mogę z pełną odpowiedzialnością się wypowiedzieć:

TM3 ma naprawdę dużą przestrzeń bagażową i dość fajnie dostępną. To nie jest typowy sedan, bo siłowniki są na zewnątrz, a otwór całkiem spory. Ja mam dwójkę dzieciaków, z czego jedno „wózkowe” i w porównaniu z Hondą CR-V dużo łatwiej się mieszczę, nawet nie używając przedniego bagażnika.

TM3 zdecydowanie NIE JEST małym i zwrotnym samochodem. W mieście wcale nie jeździ się nim super łatwo. Jesz szeroka, dość trudna w manewrowaniu. CR-V była przy niej jak Opel Corsa. I tutaj wcale promień skrętu nie jest największym problemem, ale same gabaryty. EQS jest jeszcze szerszy... 209 cm z lusterkami to naprawdę sporo, a 213 cm prawie EQS to jest już wyzwanie często.

TM3 zdecydowanie NIE JEST moim zdaniem samochodem komfortowym - bardziej auto rodzinne dające frajdę z jazdy. Komfortowo tylko na dobrych drogach. Na porytych krajówkach - już to gdzieś tutaj pisałem - rozmowa przechodzi w jodłowanie w duecie. Za to na dobrych drogach jak jedziesz sam to jest czysta przyjemność z jazdy.

Generalnie uważam, że Tesla to auto dla bardzo szczególnego odbiorcy. Najlepiej wypożyczyć na weekend, jeśli nie to ze 3 jazdy po 2h to takie minimum wg mnie, żeby jakiekolwiek wnioski wyciągnąć. Najlepiej latem, bo warto ten szklany dach skonfrontować z zakresem komfortu cieplnego. Wiadomo, że teraz tego nie zrobisz niestety.
Miałem podobne odczucie po jeździe TMY i TM3. To są po prostu totalnie inne samochody od "tradycyjnych" producentów.

Wracając do rozterek OPa, brałbym VW ID.7 jeśli ma być nie-SUV/Crossover (zastanawiałbym się nad GTX i Pro S), w innym przypadku Skoda Enyaq albo Kia EV6. Najlepiej z Suvów jeździło mi się Enyaq i EQE suvem. Moim zdaniem EQE to lepiej wyceniona wersja EQS bez wodotrysków, których i tak nie użyjesz.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Chcesz dobrej rady? Zaczekaj.

Po nowym roku będzie bardzo bardzo dużo zmian, zarówno cenowych jak i sprzętowych.
Jeśli nie masz ciśnienia, to warto zaczekać.

Pojawią się auta(i ceny) które spełnią większość powyższych założeń :)


PSSST cafe ;)
Moim zdaniem najlepsze przeceny są właśnie teraz. Koncerny są pod kreską w kwestii emisji i wyprzedają elektryki z ogromnymi rabatami. Efekt wejścia cafe zauważymy dopiero w okolicach września przyszłego roku, gdy koncerny się obudzą, jak bardzo są w d... W sumie jak co roku.
 

Anderus

Zadomawiam się
Moim zdaniem najlepsze przeceny są właśnie teraz. Koncerny są pod kreską w kwestii emisji i wyprzedają elektryki z ogromnymi rabatami. Efekt wejścia cafe zauważymy dopiero w okolicach września przyszłego roku, gdy koncerny się obudzą, jak bardzo są w d... W sumie jak co roku.
Jestem dokładnie tego samego zdania, lepszych rabatów niż teraz na EV od VW nie było, 40k PLN to już sporo.
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Ale to samo możesz zrobić na SuC każdym innym autem.

Płacąc abonament aby mieć taką samą cenę i operując apką aby się naładować: mam nadzieję, że widzisz różnicę?
Pewnie tego nie wiecie, ale ostatnio Tesla obudziła się też w temacie SuC udostępnianych dla innych i ceny dla non-Tesla poszły w górę. Przykładzik z mojej okolicy: po lewej dla Tesli, po prawej dla non-Tesla bez abo:

Screenshot_20240917-162253.png
Screenshot_20240917-162354.png
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Z tych wszystkich samochodów.. to mam tylko jedną uwagę. Nie daj się przekonywać do Tesli. To jest na tyle inne auto od każdego z pozostałych, że sam musisz do niego wsiąść i wysiąść przekonanym. Jeżeli będziesz miał wątpliwości - nie bierz.
Dokładnie tak.
Ja zostałem odrzucony, nie potrzebuję od samochodu narzucania zmian w filozofii jazdy i obsługi.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Płacąc abonament aby mieć taką samą cenę i operując apką aby się naładować: mam nadzieję, że widzisz różnicę?
Widzę.
Ale czy plug and charge dla innych stacji w Tesli działa?

Bo jak nie, to może być niewielka różnica, zwłaszcza przy obecnych abo LEPSZYCH (dla innych marek) ładowarek Ionity.
 

blazej

Pionier e-mobilności
Dokładnie tak.
Ja zostałem odrzucony, nie potrzebuję od samochodu narzucania zmian w filozofii jazdy i obsługi.
Generalnie to jest auto dla tych, którzy lubią zmiany w życiu :) Wszystko, co większość w Tesli irytuje, mnie cieszy: poczynając od wywaleniu wajch zza kierownicy, przez wywalenie fizycznych przycisków do większości funkcji, a na braku ekranu/źródła oświetlenia przed kierownicą kończąc. No i one-pedal driving - wspaniała rzecz. Lepsze fotele, brak drobnych usterek i auto idealne dla mnie.

Jednocześnie w pełni rozumiem osoby, które zmian nie lubią i Tesla jest zwyczajnie nie dla nich. Stąd jak napisałem - pojeździć. Jak nie będzie pozytywnych odczuć - zapomnieć na zawsze.
 

blazej

Pionier e-mobilności
Widzę.
Ale czy plug and charge dla innych stacji w Tesli działa?

Bo jak nie, to może być niewielka różnica, zwłaszcza przy obecnych abo LEPSZYCH (dla innych marek) ładowarek Ionity.
Oczywiście, że nie działa. Ale wystarczy wyznaczyć sobie dowolną trasę za zachodnią granicę i od razu wiadomo, że lepiej mieć Teslę. W Polsce dla odmiany nie ma to żadnego znaczenia, bo sieć SUC jest jaka jest.
 
Top