Pomoc w wyborze skrajnie różnych samochodów

a320neo

Zadomawiam się
Witam!

Bardzo proszę o opinię co lepiej wybrać z podanych przeze mnie opcji, które mogą się wydawać bardzo różne, ale już tłumaczę mój tok rozumowania.

Do dzisiaj mamy w rodzinie elektryczną Corsę w full opcji z 2021 roku. Bardzo fajne autko. Ono zostaje dla żony i chcemy kupić drugi samochód dla mnie(męża i ojca). Mamy rodzinę 2+1 (dziecko 5 letnie).
Samochód chciałbym kupić do końca roku, mam działalność gospodarczą (niestety ryczałt).

Samochody które biorę pod uwagę :
-Tesla 3 highland long range
-Tesla Y juniper (wiem, że trzeba czekać, ale czuję że do końca roku coś będzie wiadomo)
-Kia EV6 AWD full opcja
-Volkswagen ID7 z większą baterią i napęd na tył
-Mercedes EQS 450+

Generalnie pomyślałem, że skoro jest szansa wziąć dopłatę 27k w przyszłym roku, to czemu z tego nie skorzystać.
Stąd pierwsza na cel wyszła Tesla 3 highland. Mieści się w limicie, jest świetnym samochodem, niskie zużycie, dobre osiągi. Minus to mały otwór załadunkowy bagażnika no i wady tesli typu serwis (potencjalnie), brak czujników i radaru.

Następnie zacząłem się martwić, że może sedan jako samochód rodzinny może być za mały i dobrze mieć jednak większy przeskok pomiędzy Corsą. Stąd pomyślałem, że poczekam sobie trochę i może postawie na Juniper.
Zalety te co model 3, większe zużycie, ale bez tragedii. Natomiast nie wiadomo ile trzeba będzie czekać.

Zaraz potem trafiłem na Promocję Kii EV6. Mogę mieć za 220k brutto w pełni doposazona wersję AWD z dużą bateria. Wcześniej nie brałem ev6 pod uwagę, bo rwd jak dla mnie za słabe poza tym tylko przemawiała do mnie wersja GT line AWD, ale się nie łapała na dotacje. Poza tym samochód od początku mi się mega podobał.
Bardzo mi namieszało w głowie pojawienie się promocji.
Wiem natomiast, że ev6 ma swoje problemy również. Co prawda na plus są czujniki parkowania, radar, wygląd. Na minus zużycie energii w porównaniu do Tesli, infotainment oraz potencjalne problemy z centralna jednostką ładowania. Podobno był recall i nowy software, ale różnie ludzie piszą. Za mało czasu minęło od akcji serwisowej, żeby stwierdzić że problem minął.

Później wziąłem na jazdę testowa ID7, bo bjorn bardzo chwalił. I miałem ten samochód na 5 dni. Byłem w dużym szoku, jak świetny jest to samochód i jak oszczędny. Ogrom miejsca z tyłu, duży bagażnik otwierany z szybą. Generalnie mnóstwo plusów. Na minus to, że chciałbym RWD ze względu na genialny promień skrętu i niskie zużycie. Potrafi dorównać tesli model 3 AWD. Ma mniej mocy, ale jest większy i bardziej rodzinny. W stosunku do innych ID, ID7 jest bardzo dobrze wykonany i czuć że klasę wyższy.
Tylko największy minus to cena. Nie załapie się na dotacje.

I tu pojawił się pomysł, żeby ALBO upierać się na dotacje i wtedy w grę wchodzą pierwsze trzy samochody.
ALBO olać dotacje i kupić ID7, bo zauważam w nim dużo plusów i chyba dla naszych potrzeb w tym momencie stał się wyborem numer 1.
No ale skoro zacząłem w ogóle rozważać ID 7, to chciałbym jak zawsze mieć jak najlepsze wyposażenie (nie lubię wybrakowanych modeli). Stąd za takiego ID7 trzeba liczyć jakieś 280k zł. Moja granica mentalna, to 300k za samochód.

No I tu pojawia się ostatni konkurent, który znalazł się w zestawieniu przypadkiem. Zacząłem sprawdzać jakie samochody jestem w stanie kupić w cenie do 300k zł, od pierwszego właściciela, bezwypadkowe itd
Tak, żeby decydując się kupić ID 7 za taką cenę nie mieć później pretensji do siebie, że coś przegapiłem.
Ku mojemu zdziwieniu za 300k można kupić wersję demo EQS 450+ bezpośrednio od dealera... To mi już całkiem namieszało w głowie. Pomijając kwestie wyglądu, to zasięg i komfort, który daje EQS 450+ deklasyfikuje wszystkich w takiej cenie :D
Samochód na ponad 5,2 metra, ale obie osie skrętne i promień zawracania lepszy niż model 3 czy EV6.
Jest to RWD, ale takim samochodem mam wrażenie, że nie ma potrzeby szaleć. Nie do tego jest stworzony :D
Z minusów, to to że jest to demo z 2022 roku, MOŻE być mało praktyczny w mieście, ale w trasie poezja.

Po jakimś czasie jednak tesla zrobiła event o swoich robotach i znów zacząłem myśleć, czy nie lepiej jednak pójść w tesle... A konkretnie poczekać na junipera.

Jeśli ktoś ma ochotę się wypowiedzieć, co by wybrał na moim miejscu, to będę bardzo wdzięczny.
Uważam, że warto jest rozmawiać. Często się zdarza, że ktoś zwróci uwagę na coś, czego w ogóle nie brałem pod uwagę lub nie wiedziałem wcześniej.
Także zapraszam do dyskusji :)
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Po nicku, pracy na B2B oraz wyjazdach do Budapesztu strzelam, że kolega pracuje dla Wizzair :p

Co do samochodów:
Tesla - samochód - jak to u mnie mawiają - jak Marmite: albo go kochasz albo nienawidzisz. Jednak według mnie najbardziej zaawansowany technologicznie i cały czas rozwijany przez SW update'y samochód z propozycji które wymieniłeś (no może poza EQS ;)). Jak już wspomniano: ładowanie na SuC to bajka (na zachodzie Europy zasadniczo) i czasami kosztuje tyle co ładowanie ze słupka AC. Z etapu wózka chyba wyrosłeś więc TM3 dla 3 osobowej rodziny będzie wystarczający i odpłaci się lepszą niż w TMY ekonomiką (jeśli rozpatrzysz TM3 w wersji LR RWD to trasę Kraków - Budapeszt powinieneś zrobić bez ładowania po drodze). Jak już wspomniano: Tesla ma najlepiej rozwiązany sposób serwisowania: zdalny, potem mobilny i dopiero na końcu tradycyjny (w PL niekoniecznie rozwinięty bo jeszcze mało placówek serwisowych). Więc jest szansa, że jakieś drobnostki zostaną zrobione bez zawracania głowy wyjazdami do serwisu itp. Brak reżimów serwisowych w Tesli to też ogromny plus wg mnie, bo inni co rok czy 2 lata skasują Cię na parę groszy i zrobisz to aby utrzymać gwarancję.

Co do ID.7 - nie jeździłem, ale słyszałem, że VAG odrobił lekcje w tym samochodzie. Nie wiem jednak jak dobrze odrobił tą lekcję. Miałem ID.3 i podstawowe wady to kiepski software (lagi w infotainmencie), update'y przez OTA nie zawsze im wychodzą i trzeba jeździć do serwisu aby to zrobili (co trwało ok. 2 dni) i wszelakie inne wady 'legacy manufacturers' czyli serwis co x czasu, ściemnianie że potrzeba wymienić płyn hamulcowy co 4 lata itp. Plusem VW były najlepsze matrycowe LEDy (Teslowe się do nich nie umywają).

Kia EV6 może mieć dobre ceny po wyszedł model po facelifcie więc będą chcieli wypychać stock jak sądzę.

Nie wiem czy jesteś mentalnie gotowy na Chińczyków i jak tam macie w PL z salonami i serwisem BYD ale może popatrz i przejedź się BYD Seal.
 
Last edited:

Ev3

Pionier e-mobilności
Jeśli miewasz trasy międzynarodowe to Tesla ma jeden ogromny plus: nie potrzebujesz apek, kart, etc, nie zastanawiasz się czy drogo czy tanio. Podjeżdżasz, ładujesz, odjeżdżasz. Aczkolwiek za naszą południową granicą to akurat nie jest tak cudownie, bo różnie te SuC są położone. Za to za zachodnią - bajka.
Ale to samo możesz zrobić na SuC każdym innym autem.
 

a320neo

Zadomawiam się
Po nicku, pracy na B2B oraz wyjazdach do Budapesztu strzelam, że kolega pracuje dla Wizzair :p

Co do samochodów:
Tesla - samochód - jak to u mnie mawiają - jak Marmite: albo go kochasz albo nienawidzisz. Jednak według mnie najbardziej zaawansowany technologicznie i cały czas rozwijany przez SW update'y samochód z propozycji które wymieniłeś (no może poza EQS ;)). Jak już wspomniano: ładowanie na SuC to bajka (na zachodzie Europy zasadniczo) i czasami kosztuje tyle co ładowanie ze słupka AC. Z etapu wózka chyba wyrosłeś więc TM3 dla 3 osobowej rodziny będzie wystarczający i odpłaci się lepszą niż w TMY ekonomiką (jeśli rozpatrzysz TM3 w wersji LR RWD to trasę Kraków - Budapeszt powinieneś zrobić bez ładowania po drodze). Jak już wspomniano: Tesla ma najlepiej rozwiązany sposób serwisowania: zdalny, potem mobilny i dopiero na końcu tradycyjny (w PL niekoniecznie rozwinięty bo jeszcze mało placówek serwisowych). Więc jest szansa, że jakieś drobnostki zostaną zrobione bez zawracania głowy wyjazdami do serwisu itp. Brak reżimów serwisowych w Tesli to też ogromny plus wg mnie, bo inni co rok czy 2 lata skasują Cię na parę groszy i zrobisz to aby utrzymać gwarancję.

Co do ID.7 - nie jeździłem, ale słyszałem, że VAG odrobił lekcje w tym samochodzie. Nie wiem jednak jak dobrze odrobił tą lekcję. Miałem ID.3 i podstawowe wady to kiepski software (lagi w infotainmencie), update'y przez OTA nie zawsze im wychodzą i trzeba jeździć do serwisu aby to zrobili (co trwało ok. 2 dni) i wszelakie inne wady 'legacy manufacturers' czyli serwis co x czasu, ściemnianie że potrzeba wymienić płyn hamulcowy co 4 lata itp. Plusem VW były najlepsze matrycowe LEDy (Teslowe się do nich nie umywają).

Kia EV6 może mieć dobre ceny po wyszedł model po facelifcie więc będą chcieli wypychać stock jak sądzę.

Nie wiem czy jesteś mentalnie gotowy na Chińczyków i jak tam macie w PL z salonami i serwisem BYD ale może popatrz i przejedź się BYD Seal.
Właśnie tesla dla mnie zawsze była i dalej jest takim magnesem. Pewnie znajdzie się trochę osób, które by to śmieszyło, ale ja tam tesle zawsze lubiłem, Muska podziwiałem i za tesla się oglądałem. Tylko jednak mimo wszystko jej jeśli padnie na Tesle, to AWD. W zużyciu nie ma aż takiej różnicy jak w innych samochodach, a zawsze fajnie mieć więcej mocy(z czego tesla zawsze spłynęła).

W każdym razie dzięki bardzo za pomoc. Trochę mi też rozjaśniłeś. W listopadzie mi mają dać tesle 3 na weekend i jeśli sprawdzi się jako rodzinne autko u nas, to chyba się przekonam. Jeśli nie, to raczej będzie tylko później zagwozdka czy czekać na juniper czy brać EV6.
Volkswagen fajny, ale szkoda nie skorzystać z dopłaty. Poza tym jest tam parę rzeczy, które w długim terminie trzeba zobaczyć, jak się sprawdzą. No i jako nowy model może trochę szybciej potanieć niż inne w tym zestawieniu.
A w eqs to chyba bym się nawet źle czuł :D

Pozdrawiam!
 

Ev3

Pionier e-mobilności
No w pełni wyposażona ev6 (wszystkie możliwe opcje) AWD GT-line chodzi niecale 220k pln. To ile wychodzi tak samo doposazony na full ioniq 5 AWD?
Od 200-205..
A trochę mniej wyposażony, ale nadal AWD, poniżej 190 (*).

* - Ceny tylko w finansowaniu, ale mega tanim i dla firm.

Bo na stronie Hyundai nie jest to tak jasno pokazane, jak w cenniku Kia
No nie, trzeba pytać w salonach, to wszystko to z dużymi rabatami jest.
Odezwij się na priv, to może coś wskażę, bo sam szukałem ostatnio.
 
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Własnie sobie siedze w Tesli i czekam i pisze . Dzieciak też się ucieszy z zabawek. Każdy bedzie Ci radzil to co ma i zna. Nie ma co się sugerować opiniami teoretycznymi " z mniemania" , bo to sam zrobisz.
Wg mnie to albo Merc albo Tesla AWD , bo to Ci da satysfakcje . Nieważne z jakiego powodu . Merc , bo jest marka , a Tesla bo najlepsza w te klocki.
Zadowolny Tata , to zadowolona RODZINA.
 
Last edited:

blazej

Pionier e-mobilności
Z tych wszystkich samochodów.. to mam tylko jedną uwagę. Nie daj się przekonywać do Tesli. To jest na tyle inne auto od każdego z pozostałych, że sam musisz do niego wsiąść i wysiąść przekonanym. Jeżeli będziesz miał wątpliwości - nie bierz. Natomiast... w kilku istotnych kwestiach mogę z pełną odpowiedzialnością się wypowiedzieć:

TM3 ma naprawdę dużą przestrzeń bagażową i dość fajnie dostępną. To nie jest typowy sedan, bo siłowniki są na zewnątrz, a otwór całkiem spory. Ja mam dwójkę dzieciaków, z czego jedno „wózkowe” i w porównaniu z Hondą CR-V dużo łatwiej się mieszczę, nawet nie używając przedniego bagażnika.

TM3 zdecydowanie NIE JEST małym i zwrotnym samochodem. W mieście wcale nie jeździ się nim super łatwo. Jesz szeroka, dość trudna w manewrowaniu. CR-V była przy niej jak Opel Corsa. I tutaj wcale promień skrętu nie jest największym problemem, ale same gabaryty. EQS jest jeszcze szerszy... 209 cm z lusterkami to naprawdę sporo, a 213 cm prawie EQS to jest już wyzwanie często.

TM3 zdecydowanie NIE JEST moim zdaniem samochodem komfortowym - bardziej auto rodzinne dające frajdę z jazdy. Komfortowo tylko na dobrych drogach. Na porytych krajówkach - już to gdzieś tutaj pisałem - rozmowa przechodzi w jodłowanie w duecie. Za to na dobrych drogach jak jedziesz sam to jest czysta przyjemność z jazdy.

Generalnie uważam, że Tesla to auto dla bardzo szczególnego odbiorcy. Najlepiej wypożyczyć na weekend, jeśli nie to ze 3 jazdy po 2h to takie minimum wg mnie, żeby jakiekolwiek wnioski wyciągnąć. Najlepiej latem, bo warto ten szklany dach skonfrontować z zakresem komfortu cieplnego. Wiadomo, że teraz tego nie zrobisz niestety.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
jeśli rozpatrzysz TM3 w wersji LR RWD to trasę Kraków - Budapeszt powinieneś zrobić bez ładowania po drodze
Kraków-Budapeszt to 400 km, w więszości drogami krajowymi. Ja swoim e208 muszę podładować na tej trasie około 15 kWh, więc nawet TM3 SR+ powinno dać się przejechać bez ładowania po drodze.
 

blazej

Pionier e-mobilności
Dokładnie. Ja bez ładowania robiłem już dwukrotnie trasę Poznań - Kraków SUC, przy czym w obu przypadkach było to od 100 do 3-5%, więc już trochę odważnie :) Plus w idealnych warunkach pogodowych, tylko w dwie osoby i niemal nowym autem. No i nie przekraczałem prędkości prawie wcale. A to już było takie 480 km. Także TM3 AWD też daje radę. Krajówkami 120 km ze średnią prędkością 75 km/h (to sporo, ale nocą się czasem da) przy temperaturze ok. 8-10 stopni schodzi ok. 22% baterii - to daje zasięg jakieś 545 km. A zgodnie z testami LR RWD da dodatkowe ok. 25-30 km przynajmniej, ale też raczej nie więcej niż 40-45 km. Także moim zdaniem oba LR takie 400 km nawet zimą zrobią spokojnie, przy czym już nie ma co liczyć na to, że np. Konin/Kutno - Berlin się uda jadąc 140 km/h A2, zwłaszcza zimą.
 
Top