Pomoc w wyborze skrajnie różnych samochodów

a320neo

Zadomawiam się
Witam!

Bardzo proszę o opinię co lepiej wybrać z podanych przeze mnie opcji, które mogą się wydawać bardzo różne, ale już tłumaczę mój tok rozumowania.

Do dzisiaj mamy w rodzinie elektryczną Corsę w full opcji z 2021 roku. Bardzo fajne autko. Ono zostaje dla żony i chcemy kupić drugi samochód dla mnie(męża i ojca). Mamy rodzinę 2+1 (dziecko 5 letnie).
Samochód chciałbym kupić do końca roku, mam działalność gospodarczą (niestety ryczałt).

Samochody które biorę pod uwagę :
-Tesla 3 highland long range
-Tesla Y juniper (wiem, że trzeba czekać, ale czuję że do końca roku coś będzie wiadomo)
-Kia EV6 AWD full opcja
-Volkswagen ID7 z większą baterią i napęd na tył
-Mercedes EQS 450+

Generalnie pomyślałem, że skoro jest szansa wziąć dopłatę 27k w przyszłym roku, to czemu z tego nie skorzystać.
Stąd pierwsza na cel wyszła Tesla 3 highland. Mieści się w limicie, jest świetnym samochodem, niskie zużycie, dobre osiągi. Minus to mały otwór załadunkowy bagażnika no i wady tesli typu serwis (potencjalnie), brak czujników i radaru.

Następnie zacząłem się martwić, że może sedan jako samochód rodzinny może być za mały i dobrze mieć jednak większy przeskok pomiędzy Corsą. Stąd pomyślałem, że poczekam sobie trochę i może postawie na Juniper.
Zalety te co model 3, większe zużycie, ale bez tragedii. Natomiast nie wiadomo ile trzeba będzie czekać.

Zaraz potem trafiłem na Promocję Kii EV6. Mogę mieć za 220k brutto w pełni doposazona wersję AWD z dużą bateria. Wcześniej nie brałem ev6 pod uwagę, bo rwd jak dla mnie za słabe poza tym tylko przemawiała do mnie wersja GT line AWD, ale się nie łapała na dotacje. Poza tym samochód od początku mi się mega podobał.
Bardzo mi namieszało w głowie pojawienie się promocji.
Wiem natomiast, że ev6 ma swoje problemy również. Co prawda na plus są czujniki parkowania, radar, wygląd. Na minus zużycie energii w porównaniu do Tesli, infotainment oraz potencjalne problemy z centralna jednostką ładowania. Podobno był recall i nowy software, ale różnie ludzie piszą. Za mało czasu minęło od akcji serwisowej, żeby stwierdzić że problem minął.

Później wziąłem na jazdę testowa ID7, bo bjorn bardzo chwalił. I miałem ten samochód na 5 dni. Byłem w dużym szoku, jak świetny jest to samochód i jak oszczędny. Ogrom miejsca z tyłu, duży bagażnik otwierany z szybą. Generalnie mnóstwo plusów. Na minus to, że chciałbym RWD ze względu na genialny promień skrętu i niskie zużycie. Potrafi dorównać tesli model 3 AWD. Ma mniej mocy, ale jest większy i bardziej rodzinny. W stosunku do innych ID, ID7 jest bardzo dobrze wykonany i czuć że klasę wyższy.
Tylko największy minus to cena. Nie załapie się na dotacje.

I tu pojawił się pomysł, żeby ALBO upierać się na dotacje i wtedy w grę wchodzą pierwsze trzy samochody.
ALBO olać dotacje i kupić ID7, bo zauważam w nim dużo plusów i chyba dla naszych potrzeb w tym momencie stał się wyborem numer 1.
No ale skoro zacząłem w ogóle rozważać ID 7, to chciałbym jak zawsze mieć jak najlepsze wyposażenie (nie lubię wybrakowanych modeli). Stąd za takiego ID7 trzeba liczyć jakieś 280k zł. Moja granica mentalna, to 300k za samochód.

No I tu pojawia się ostatni konkurent, który znalazł się w zestawieniu przypadkiem. Zacząłem sprawdzać jakie samochody jestem w stanie kupić w cenie do 300k zł, od pierwszego właściciela, bezwypadkowe itd
Tak, żeby decydując się kupić ID 7 za taką cenę nie mieć później pretensji do siebie, że coś przegapiłem.
Ku mojemu zdziwieniu za 300k można kupić wersję demo EQS 450+ bezpośrednio od dealera... To mi już całkiem namieszało w głowie. Pomijając kwestie wyglądu, to zasięg i komfort, który daje EQS 450+ deklasyfikuje wszystkich w takiej cenie :D
Samochód na ponad 5,2 metra, ale obie osie skrętne i promień zawracania lepszy niż model 3 czy EV6.
Jest to RWD, ale takim samochodem mam wrażenie, że nie ma potrzeby szaleć. Nie do tego jest stworzony :D
Z minusów, to to że jest to demo z 2022 roku, MOŻE być mało praktyczny w mieście, ale w trasie poezja.

Po jakimś czasie jednak tesla zrobiła event o swoich robotach i znów zacząłem myśleć, czy nie lepiej jednak pójść w tesle... A konkretnie poczekać na junipera.

Jeśli ktoś ma ochotę się wypowiedzieć, co by wybrał na moim miejscu, to będę bardzo wdzięczny.
Uważam, że warto jest rozmawiać. Często się zdarza, że ktoś zwróci uwagę na coś, czego w ogóle nie brałem pod uwagę lub nie wiedziałem wcześniej.
Także zapraszam do dyskusji :)
 

blazej

Pionier e-mobilności
W sumie masz rację. Równie dobrze mógłbym napisać, że Teslarze jeżdżą za darmo, bo ktoś wyrwał 20k km na koniec kwartału za free. Ceny na SuC są aktualnie na poziomie przystępnych AC, co jest sporą przewagą posiadaczy Tesli. Nawet w Polsce jak muszę na szybko, to lecę i za <2 zł, a w Poznaniu to dokładnie 2 zł obecnie za kWh już niestety doładowuję ile trzeba. W Krakowie tak samo, jak tam bywam. W sumie jeśli chodzi o DC to zdecydowanie najwięcej kWh właśnie na Tesla SC zrobiłem, później Greenway, później Orlen.
 

nabrU

Pionier e-mobilności
No to jeszcze na temat Tesli, bo wygląda mi to na jeden z najbezpieczniejszych samochodów w rankingu EuroNCAP (nie ma jeszcze testów nowej 3 HL):


1729007523422.png


Dla porównania ID.7:

1729007658557.png


Kia EV6:

1729007729519.png



i Merc EQS do kompletu:

1729007823925.png
 

ELuk

Pionier e-mobilności
No to i ja się wypowiem.
Jako że jestem fanem powiedzenia „bez gwiazdy nie ma jazdy”, a jednocześnie również zadowolonym użytkownikiem TM3, to te opcje brałbym pod uwagę.
Co do Mercedesa to ma on dodatkowo efekt marketingowy. Mój znajomy stomatolog zawsze stawia przed gabinetem drogiego mercedesa. Twierdzi, że jak pacjent widzi takie auto to zaraz ma poczucie, że tu warto wydać kasę… 😉
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Toż i to moje zdanie wyżej wyrażone, o ile nie ma to być tylko przedmiot transportowy bo wtedy wsio rybka, byleby tanio.
Zresztą Autor pytania został chyba najbardziej do postawienia jego sprowokowany tym Mercedesem .
Jeśli nr 1 ma być kieowca to wg mnie tylko Tesla lub ten tani Merc.
Jak rodzina priorytetem, to Y i inne cuda elektryczne , bo to już inna bajka się robi . Inne parametry itp . Oczywiście rozmawiamy o tym pułapie cenowym jaki tu podano .
Kwestia czekania na nowego Y ? To praktycznie u nas wyjdzie z 2 lata minimum aby go dostać
O ile będzie ?
 

a320neo

Zadomawiam się
Z tych wszystkich samochodów.. to mam tylko jedną uwagę. Nie daj się przekonywać do Tesli. To jest na tyle inne auto od każdego z pozostałych, że sam musisz do niego wsiąść i wysiąść przekonanym. Jeżeli będziesz miał wątpliwości - nie bierz. Natomiast... w kilku istotnych kwestiach mogę z pełną odpowiedzialnością się wypowiedzieć:

TM3 ma naprawdę dużą przestrzeń bagażową i dość fajnie dostępną. To nie jest typowy sedan, bo siłowniki są na zewnątrz, a otwór całkiem spory. Ja mam dwójkę dzieciaków, z czego jedno „wózkowe” i w porównaniu z Hondą CR-V dużo łatwiej się mieszczę, nawet nie używając przedniego bagażnika.

TM3 zdecydowanie NIE JEST małym i zwrotnym samochodem. W mieście wcale nie jeździ się nim super łatwo. Jesz szeroka, dość trudna w manewrowaniu. CR-V była przy niej jak Opel Corsa. I tutaj wcale promień skrętu nie jest największym problemem, ale same gabaryty. EQS jest jeszcze szerszy... 209 cm z lusterkami to naprawdę sporo, a 213 cm prawie EQS to jest już wyzwanie często.

TM3 zdecydowanie NIE JEST moim zdaniem samochodem komfortowym - bardziej auto rodzinne dające frajdę z jazdy. Komfortowo tylko na dobrych drogach. Na porytych krajówkach - już to gdzieś tutaj pisałem - rozmowa przechodzi w jodłowanie w duecie. Za to na dobrych drogach jak jedziesz sam to jest czysta przyjemność z jazdy.

Generalnie uważam, że Tesla to auto dla bardzo szczególnego odbiorcy. Najlepiej wypożyczyć na weekend, jeśli nie to ze 3 jazdy po 2h to takie minimum wg mnie, żeby jakiekolwiek wnioski wyciągnąć. Najlepiej latem, bo warto ten szklany dach skonfrontować z zakresem komfortu cieplnego. Wiadomo, że teraz tego nie zrobisz niestety.
Dzięki bardzo za tą opinie. Bardzo sobie cenię takie porady. Właśnie co do jazdy testowej, to w połowie listopada mam umówione Użyczenie tesli highland na cały weekend i tak coś czuję, że właśnie wtedy ostatecznie podejmę decyzję.
EV6 jutro biorę na 2 dni. Id7 już miałem na 5 dni.
Także po testach tesli przez weekend coś zadecyduje.
Mercedes prawie na pewno odpada. Jest to na pewno świetny samochód, ale przy naszym stylu życia i potrzebach, nie potrzebny. A do tego trochę bym się źle w nim czuł, bo to już jest samochód, który ma podkreślać prestiż i trochę emanować pieniędzmi.
Trochę mi w głowie namieszał fakt, że taką furę można dostać w pieniądzach, które chce wydać na samochód (górny limit).

Dzięki w każdym razie wszystkim za dotychczasowe opinie. Bardzo ciekawie się je czyta i sporo się dowiedziałem :)
 
Last edited:

p0li

Pionier e-mobilności
z tego co podales - bierz ev6
a jesli mialbys sie odzywac do hyundaia - popatrz na ioniq6 a nie 5 (ma swoje wady ale i zalety)
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Byłbym daleki od sugerowania 'bierz X'. Tego typu podsumowania to zawsze NASZ wybór, a nie @a320neo. Decyzję musi podjąć sam, najlepiej po jazdach próbnych.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Nie tylko dlatego. Ostatnio ustawiam sporo tras na ABRP i ustawienie na same SuC zwykle daje czas taki sam lub do 10 minut dłuższy. Np. Rzym tylko po SuC daje 18h52min ostatnio, a Rzym wszystko poza SuC dawał 19h05min i tylko 2/6 to w ogóle było ionity.
Tesli Ionity niewiele daje, bo nie potrafi go wykorzystać - ma za słabe ładowanie na obcych stacjach.
Tyle że to nijak nie oznacza, że inne auta, np. takie z instalacją 800V będą miały tak samo.
Nie będą - tam Ionity to przewaga czasowa w stosunku do SuC i trasa bez Suc będzie szybsza.
Zresztą - dla mnie to akurat mało istotne, że tej aplikacji nie trzeba uruchamiać. Jak będzie wszędzie dostęp dla innych aut do SuC, to jak dla mnie ta przewaga Tesli znika.
No i o tym była mowa.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Ceny na SuC są aktualnie na poziomie przystępnych AC, co jest sporą przewagą posiadaczy Tesli. Nawet w Polsce jak muszę na szybko, to lecę i za <2 zł, a w Poznaniu to dokładnie 2 zł obecnie za kWh już
A w Ionity (z abo kupowanym tylko na czas wyjazdu) to 2,05.
Z dodatkowym plusem, że nie musisz do miasta wjeżdżać w Poznaniu i w przeciwieństwie do Suc są po drodze w każdym kierunku. ;-)

Przyznasz, że wspominanie o tego typu różnicach w cenie, jest nie warte wzmianki przy wyborze auta za paręset tysięcy?
 

PawelPablo

Zadomawiam się
Jeździłem EQSem w grudniu(miałem go na weekend) ,promocja była naprawdę zacna.Niestety auto nie miało pompy ciepła ,zużycie minimalne jakie udało mi się osiągnąć to 35kwh/100 ,przy dosłownym muskaniu(nawet nie dotykaniu gazu) i skończyłem z Tesla Y:)
Może jak by miał pompę ciepła to bym go wziął.Na EQS najlepiej poczekać na koniec roku,fura którą miałem kupić katalogowo kosztowała 800k ,promocja była taka ,że przy wkładzie 10% rata leasingowa za auto wychodziła 2700 brutto.
 
Top