Porównanie 3 stara nowa bez sensu ale czy musi on być ?

krzyss

Pionier e-mobilności
Rozbawiłeś mnie ... i jeszcze lubisz dynamiczne przyspieszenia 🤣
Z Warszawy Zachód do Ionity w Poznaniu 290km ledwo dojeżdżam.
Zaczynam od 100% i rozgrzana baterią. Jadę w nocy, pusta droga około 15 stopni. Po 5km drogami lokalnymi jestem na A2 węzeł Pruszków i non stop 150 na tempomacie praktycznie bez hamowania. Okolice Łodzi zaczyna padać ... I z prognozy że dojadę na 15% już jest tylko 4% ... a potem coraz gorzej ... zwalniam do 140 potem 130. Dojeżdżam na 2% bo roboty w okolicy Poznania i zwalniam do 80km/h itp Na Ionity w Poznaniu po 2h25min - średnia z przejazdu 120km/h. Na bramkach stop i potem dynamiczne przyśpieszenie do zadanej prędkości.

Nie wierzcie że przejedziecie autostradami 400 plus km ... 300 to i tak jest sukces ... ale w drugim YLR to już około 250km i ładowanko.

W 2 lata 2ma elektrykami przejechałem już ponad 80k km po całej Europie i jadąc w okolicach maksymalnej dozwolonej na autostradzie srednia jak wyjdzie 100km/h to i tak super a wtedy podróż w zakresie 10-80% to ładowanie co jakieś 220km 2h jazdy z kilkoma minutami.
Wiec co mówię - przećwiczone na 3LR i YLR.

A jak chcecie szybciej i dynamiczniej jeździć to wtedy ładowanie do 60% i postoje co jakieś 1h30min na 15min. Tempo przejazdu wtedy trochę wzrasta .. dużo szybkich i krótkich ładowań. Ale muszą być do tego warunki tzn. ładowarki przy trasie MOPach.
Zgadzam sie w 100%
Jestes jedna z niewielu osob co nie sciemnia. Ja mialem identyczne wnioski po trasie w DE i NL. Duzo krotkich ladowan wtedy jedzie sie szybko i dynamicznie i ladowanie max 65%.
Ja z wawy czasem nie moge dojechac do Ciechocinka… a to 260km :)
 

Michal

Moderator
Zgadzam sie w 100%
Jestes jedna z niewielu osob co nie sciemnia. Ja mialem identyczne wnioski po trasie w DE i NL. Duzo krotkich ladowan wtedy jedzie sie szybko i dynamicznie i ladowanie max 65%.
Ja z wawy czasem nie moge dojechac do Ciechocinka… a to 260km :)
Żona jechała do Ciechocinka 06.09.2024 i dojechała mając 38%.
 
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
Żona jechała do Ciechocinka 06.09.2024 i dojechała mając 39%.
No bo sie da, jak bedziesz jechal 120-130 licznikowo to na luzie.
Ja w styczniu przy -10 jechalem 130-140 i musialem zwolnic zeby dojechac na 2%
Sa bardzo duze roznice przy jezdzie 120 a 140.
EV uczy spokojniejszej jazdy, jednak na autostradzie chce jechac te 140…
 

blazej

Pionier e-mobilności
A ja jestem zdania, że dużo dobrego zrobiłoby ograniczenie prędkości na polskich autostradach do 130 km/h oraz dodanie powszechnie odcinkowego pomiaru prędkości. Szybciej dojechałbyś na miejsce jadąc te 120-130 km/h, gdyby nie było idiotów jadących lewym pasem cały czas z prędkością 160-180 km/h i wymuszających hamowanie i często powolne wyprzedzanie ludziom na pasie prawym, którzy mają przed sobą kolumny tirów.

Pomijam problem tylko dwóch pasów w jedną stronę na autostradach.

130 km/h na tempomacie to dość optymalna prędkość w przypadku TM3 i pewnie wielu innych EV. Pewnie idealnie byłoby 120 km/h, ale to już chyba za duży kompromis. Nie za bardzo wierzę, że jadąc 140 czy nawet 150 km/h na długich trasach i ładując 5-65% pojedzie się szybciej, niż jadąc 130 km/h i ładując podobnie.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
A ja tak nie uważam. Przy 130 i tak ciężarówki będą się wyprzedzały albo osobówka która trzyma na liczniku 100. Jechałem przez Niemcy nocą 155(nigdy nie przekroczyłem tej prędkości bo nie skumałem że moge wyłączyć tryb przyczepy;)) a średnia wychodziła ~130, przez kilkaset km wyprzedziły mnie 2 lub 3 auta.
Myślisz że jak zmniejszysz z 140 do 130 to ludzie zamiast jeździć 160-180 zaczną jeździć 150-160?;)
Myślę że zamiast zmuszać ludzi żeby po drogach jeździli zawsze wolniej to uczyć że nie w każdych warunkach mozna jechać z maks dozwolona prędkością. Większy ruch to tak jak deszcz, śnieg są to warunki panujące na drodze i prędkość trzeba do nich dostosować.

Zazwyczaj jeżdżę ok ~130 bo to dobry kompromis między prędkością podróżowania a kosztem, choc musze powiedzieć jadąc te 155 nocą czułem się znacznie lepiej niż 130 bo bylem bardziej skupiony i skoncentrowany. Dlaczego jechałem szybciej? Bo pasażerowie nie byli gotowi do odjazdu i ładowaliśmy za duzo wiec wyższa prędkość była po to zeby spalić nadwyżkę a SuC tanie i do tego darmowe km.

Tesla X 543km WLTP 100% baterii, wyznaczam trasę 310km i werdykt nie dojadę -5%. ABRP mówi że 27%. Dojechałem z 20%. tempomat 130, max 143, avg 116. WLTP x 2/3 to dobre oszacowanie maksymalnego zasięgu. Tak, da się przejechać nawet więcej niż WLTP ale to podobne wrażenia jak życie w Polsce na minimalnej
 
Last edited:

viallos

Pionier e-mobilności
Żona jechała do Ciechocinka 06.09.2024 i dojechała mając 39%.
@Michal, ale ile czasu jechała? Ja Ciechocinek odwiedziłem 2 razy w ciągu pierwszego miesiąca posiadania pierwszej Tesli. Teraz już tam nie jeżdżę tylko dalej na GW 280km od domu i o ile 3LR dojadę na kilka procent to YLR czasami jest problem.
Nie za bardzo wierzę, że jadąc 140 czy nawet 150 km/h na długich trasach i ładując 5-65% pojedzie się szybciej, niż jadąc 130 km/h i ładując podobnie.
Są na to dowody na YT, możesz sam sprawdzić. Ale na pewno nie jadąc po,SuC po PL. Musisz mieć sporo szybkich i dobrze rozłożonych ładowarek po drodze.
 

Michal

Moderator
@Michal, ale ile czasu jechała? Ja Ciechocinek odwiedziłem 2 razy w ciągu pierwszego miesiąca posiadania pierwszej Tesli. Teraz już tam nie jeżdżę tylko dalej na GW 280km od domu i o ile 3LR dojadę na kilka procent to YLR czasami jest problem.
Dane z home assistant.
Startowała o 11:05 w piątek 06.09.2024 z 100% naładowanym o 6 rano.
Jechała 230 km 1h 50min - średnia prędkość 125 kmh.
Temperatury 24-27 C.

Mowa o aucie 2022.
Ps. Poprawiłem - dojechała mając 38%, a nie 39%.
 
Last edited:

cooler

Pionier e-mobilności
Dane z home assistant.
Startowała o 11:05 w piątek 06.09.2024 z 100% naładowanym o 6 rano.
Jechała 230 km 1h 50min - średnia prędkość 125 kmh.
Temperatury 24-27 C.

Mowa o aucie 2022.
Ps. Poprawiłem - dojechała mając 38%, a nie 39%.
Słuszny wiatr w jedynie słusznym kierunku ma do dyspozycji Twoja żona, inaczej ciężko to wytłumaczyć. Średnia 125 oznacza że jechała prawie cały czas 150km/h...
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Ja ostatnio YLR zrobiliśmy sobie niedzielną wycieczkę w okolice Nałęczowa, tak z 40% S17 gdzie trzymałem tempo 110km/h. Wyjazd na 95%, powrót 13% czyli około 82% (~62.7kWh) zużyte. Dystans 383km. Daje to faktyczne zużycie około 164Wh/km. To nie dziwi bo średnia prędkość wychodzi koło 80km/h, zdziwiło mnie to że jazda 110kmh wygenerowała średnie zużycie tylko 160Wh/km.
 
Top