Pytanie do znawców

Ginger80

Nowy na Forum
Witam wszystkich na początek jestem Ginger mam lat 43 :p i tak sobie pomyślałem że może sprawię sobie pierwszego w życiu elektryka ( Teslę) w związku z czym mam kilka pytań do bardziej doświadczonych użytkowników tegoż pojazdu. Po 1 czy warto kupić starszą Teslę czy jednak młodszy rocznik ale inną markę np Hyundaia Konę ? Lub Kia eNiro? Kolejna rozterka to czy kupując starszy model można go "upgradować" poprzez odblokowanie różnych rzeczy nie wykupionych przez 1 właściciela np. podgrzewanie foteli ( wiem że w którymś filmiku pewnie znany tutaj Daniel Grzyb wykupił większą moc którą mu zdalnie odblokowali ( nie wiem czy inne takie "bajery" są w danych modelach ) Z kolei na kanale EV Repair Garge autor powiedział że Tesla X jest autem dość awaryjnym w stosunku do innych modeli czy właściciele tych szczególnie pierwszych roczników mają jakieś przykre doświadczenia? Jeżeli tak to jakie i jakie to są koszta? Następna kwestia to czy da się jakoś sprawdzić stan baterii i ogólnie co nasza "wybranka" posiada normalnie a co może jest ukryte do odblokowania ( oczywiście o ile jest w ogóle taka możliwość czyli w sumie odp na jedno z powyższych pytań ) chodzi mi głównie o sprawdzenie nie poprzez specjalne programy płatne itp. tylko jak idę do dealera lub nawet mając numer VIN czy to można gdzieś jakoś przebadać sobie że tak się wyrażę bez jeżdżenia za każdym razem do komisu, a może jest na tym forum ktoś kto posiada Teslę bądź w ogóle elektryka a mieszka w NL najlepiej w okolicach Rotterdamu ??
Proszę od razu o wyrozumiałość bo jestem bardziej niż zielony w tym wszystkim ( mimo nałogowego ostatnio oglądania YouTube o różnych autkach na prąd ) :)
 

nabrU

Moderator
Witaj,
Jeśli mieszkasz w Holandii, to dziwne, że jeszcze nie masz elektryka ;)
Napisałeś Tesla, a potem Kona i eNiro, a to ciutkę inne samochody są.

Zapytam tak: ile masz kasy na ten samochód i do czego Ci ten samochód będzie służył? Czy masz możliwość ładowania w domu?

Co do Tesli jest możliwość wykupienia różnych opcji z poziomu apki Tesli, gdy staniesz się jej właścicielem.
Raczej nikt w PL nie będzie wiedział jakie są koszty napraw / serwisowania EV w NL.
 

Michal

Moderator
W Holandii masz spory wybór używanych aut od Tesla, a oni sprawdzają stan auta i baterii i dają ci dodatkowy rok pełnej gwarancji nawet jak już zwykła minęła.
Wejdź na link podany w mojej stopce na dole, kliknij tam NL i zobaczysz jakie auta są obecnie dostępne w Holandii. Za 33 000 eur możesz kupić używaną TM3 RWD z małym przebiegiem z 2019 roku albo poczekaj, obserwuj - może trafi się nawet lepsza oferta.
 

nabrU

Moderator
Ale są tu na forum Koledzy mieszkający w NL więc jest szansa na uzyskanie info z tej “depresyjnej” krainy😉👍

@polishkid jest chyba jedynym, który kojarzę że jest z NL :unsure:

W Holandii masz spory wybór używanych aut od Tesla, a oni sprawdzają stan auta i baterii i dają ci dodatkowy rok pełnej gwarancji nawet jak już zwykła minęła.
Wejdź na link podany w mojej stopce na dole, kliknij tam NL i zobaczysz jakie auta są obecnie dostępne w Holandii. Za 33 000 eur możesz kupić używaną TM3 RWD z małym przebiegiem z 2019 roku albo poczekaj, obserwuj - może trafi się nawet lepsza oferta.

33 tysie to taka sobie oferta. Mój znajomy kupił TM3 SR+ z 2021 z 26k mil na osi i EAP za 27 tys. GBP...
 
Last edited:

ypl

Pionier e-mobilności
Czyli obserwować i brać jakąś dobrą ofertę na teslę. Ja bym robił jak @Michal napisał, u niego na stronie ev.warszawa jest zajebista wyszukiwarka aut, również używanych w całej europie ;)
 

Michal

Moderator
Dlatego napisałem, że można poczekać i obserwować. Po kliknięciu linka LRAWD i ustawieniu w filtrze "Lang" napisu "NL" widać, że było niedawno kilka fajnych ofert nawet na LRAWD:
1698356500018.png
 

ciastek

Pionier e-mobilności
W przeciwieństwie do @Michal nie mam doświadczenie w nabywaniu używanych Tesli, ale zrobiłbym tak.
Następna kwestia to czy da się jakoś sprawdzić (...) i ogólnie co nasza "wybranka" posiada normalnie a co może jest ukryte do odblokowania (...)
Poproś sprzedającego od adres obrazka jego auta ze strony https://www.tesla.com/teslaaccount i opcjonalnie o datę produkcji (do znalezienia w EC Certificate of Conformity)
Przykładowy adres obrazka:
Code:
https://static-assets.tesla.com/v1/compositor/?model=m3&view=STUD_3QTR&size=1440&options=$APPB,$APBS,$DV4W,$IPB1,$PMNG,$PRM31,$SC04,$TW01,$MDL3,$W40B,$MT323,$CPF0,$FM3U,$RSF1,$CW03&bkba_opt=1
.
Następnie skopiuj kody opcji - po "options=", a przed "&". Dla powyższego przykładu będzie to:
Code:
$APPB,$APBS,$DV4W,$IPB1,$PMNG,$PRM31,$SC04,$TW01,$MDL3,$W40B,$MT323,$CPF0,$FM3U,$RSF1,$CW03
Wklej te kody na stronie https://tesla-info.com/tesla-data-decoder.php, a dowiesz się co w tym aucie prawdopodobnie siedzi.

Dodatkowo weź od sprzedającego VIN i datę produkcji (do znalezienia w EC Certificate of Conformity). Na powyższej stronie wklej VIN zamiast kodów i na podstawie daty produkcji oszacuj co tam jeszcze może siedzieć.

Wyposażony w tę wiedzę przejdź do "buyers guide" na tej stronie dla odpowiedniego modelu, na przykład dla Modelu 3 będzie to https://tesla-info.com/guide/tesla-model-3-buyers-guide.php, i poczytaj co te kody lub nazwy opcji oznaczają.

Następna kwestia to czy da się jakoś sprawdzić stan baterii (...)
Najprościej dowiedzieć się od sprzedającego jaki zasięg wyświetla auto po naładowaniu do 100%. Po lekturze "buyers guide" powyżej powinieneś wiedzieć jaki zasięg EPA miał dany egzemplarz fabrycznie. Porównując te dwie liczby możesz oszacować degradację.
Możesz też poprosić sprzedającego o przeprowadzenie testu baterii i poznać degradację. Spora szansa, że sprzedający się nie zgodzi, bo taki test trwa długo. Patrz https://forum.elektrowoz.pl/threads/battery-health.2767/post-89009.
Po więcej informacji musisz się wpiąć w auto. Przykład:

czy kupując starszy model można go "upgradować" poprzez odblokowanie różnych rzeczy nie wykupionych przez 1 właściciela
Nie znam opcji do odblokowania innych niż podgrzewane siedzenia w Modelu 3 SR+ i Acceleration Boost w wersjach Long Rangę modeli 3 i Y.
Są też upgrade'y hardware'owe, na przykład Model S HEPA Air Filtration Upgrade lub upgrade MCU. Zgaduję, że wszystkie zaaplikowane upgrade'y powinny być widoczne w kodach opcji (opisanych na początku wpisu).
 

Pabloss

Posiadacz elektryka
Żaden ze mnie znawca, ale mam Tesle i przejechałem od kwietnia 21 000 km w tym 2 razy z Polski do Holandii i napisze ci jedno. BIERZ TESLE. Ne zastanawiaj się nad inną marką. Jakość, zasięg, wygoda, infrastruktura (w Holandii to obłęd - mnóstwo ładowarek), nie zastanawiaj się, będziesz bardzo zadowolony. Ja jestem.
 

nabrU

Moderator
Myślę, że podejście: bierz Teslę bez rozpatrzenia potrzeb i budżetu na ten cel jest niekoniecznie najlepsze. Przy holenderskiej infrastrukturze każdy EV będzie dobry ;)
Poczekajmy jednak co odpowie @Ginger80
 
Top