Renault 5 pierwsze wrażenia

  • Thread starter Skasowane_na_zyczenie_2025-01-27
  • Start date
  • Tags
    None

nabrU

Moderator

Chandler

Zadomawiam się
Zapowiada się świetnie i rozważam jako "drugie" w domu do jazdy wokół komina, ale niestety nadal ich w PL nie ma. Na otomoto wiszą permanentnie te same 2-3 ogłoszenia... byłem ostatnio w Jaszpolu w Łodzi i powiedzieli że póki co nie ma i nie wiadomo kiedy będą, może w kwietniu, może w maju... Pozostaje cierpliwie czekać.
 

nabrU

Moderator
Wybraliśmy się z żoną do lokalnego dealera Renault i Alpine obejrzeć R5. Żona zachwycona wyglądem auta, posiedzieliśmy, pomacaliśmy i zapisaliśmy się (obydwoje) na jazdę próbną w sobotę 22 marca wersją Techno 52kWh (na zdjęciu niżej). Niestety nie ma oferty jazd na cały dzień czy weekend więc max 2h musi wystarczyć.

PXL_20250308_132512582.jpg

Niestety jest już jeden minus tego samochodu: miejsca na nogi z tyłu jest bardzo niewiele (przód był ustawiony tak średnio, pode mnie - 180cm). Jeszcze mniej jest go na podłodze, a buty ledwo wchodzą pod siedzenie. Wygramolić się z tej pozycji (gdy stopy się blokują) jest też bardzo ciężko. Więc to raczej samochód dla 2 osób (czyli w sumie dla nas ;))

PXL_20250308_131421650.jpg
 

pszemeq

Zadomawiam się
Zapowiada się świetnie i rozważam jako "drugie" w domu do jazdy wokół komina, ale niestety nadal ich w PL nie ma. Na otomoto wiszą permanentnie te same 2-3 ogłoszenia... byłem ostatnio w Jaszpolu w Łodzi i powiedzieli że póki co nie ma i nie wiadomo kiedy będą, może w kwietniu, może w maju... Pozostaje cierpliwie czekać.

Z Jaszpolem trudno się czasami dogadać. Mnie się nie udało :(
 

nabrU

Moderator

nabrU

Moderator
Jestem po jeździe próbnej R5 w wersji Techno z baterią 52kWh (moc 150KM)

PXL_20250322_102018435.jpg

PXL_20250322_102004894.jpg

Dostałem samochód naładowany do 100% tylko na ok. godzinę. Jazda w temperaturze ok. 13*C. Te 100% sprawiło, że nie mogłem sprawdzić jak realnie działa tryb B więc praktyczne nie różnił się on od normalnego D.

R5 prowadzi się bardzo fajnie i zwinnie (choć nie miałem okazji parkowania w ciasnych miejscach więc o promieniu skrętu się nie wypowiem). Bardzo dobrze (o niebo lepiej niż w Tesli ;)) działa tempomat adaptacyjny. Zwalnia i przyspiesza (oraz trzyma dystans, który można regulować) bardzo dobrze. Nie było też problemu z rozpoznawaniem znaków choć nie zauważyłem automatycznego zwalniania czy przyspieszania (ale być może coś tam trzeba uaktywnić w ustawieniach). Lane Assist działa raczej delikatnie, więc nie ma się uczucia 'szarpania' z pojazdem, choć nie trzyma pasa tak dobrze jak np. Tesla.

Siedzenia bardzo wygodne (Tesla się nie umywa), ładny 'jeansowy' design choć jest sporo plastiku. Nie podobała mi się deczko 'kwadratowa' kierownica. I nie chodzi o wygląd, a o jej używanie przy kręceniu.

Zawieszenie określiłbym jako neutralne czyli ani miękkie ani twarde, ale pozwalające na dość sportową jazdę. Koła we wszystkich wersjach to 195/55R18 z dość 'balonowymi' oponami więc powinno być ok ze względu na potencjalne zadrapania felg (poniżej felga wersji Iconic Five)

PXL_20250322_093703689.jpg

Obsługa będzie się podobała ludziom, którzy preferują przyciski bo przynajmniej panel klimatyzacji jest z fizycznymi przyciskami choć na (przyciski na kierownicy chyba haptyczne ale dobrze działające) i wokół kierownicy dzieje się sporo (wajcha od biegów i sterowanie radiem po prawej stronie poza standardowymi manetkami do kierunkowskazów / świateł czy wycieraczek).

Dobrze działa obsługa głosowa po angielsku (postaram się potem wstawić jakiś filmik YT), ale nie sprawdzałem po polsku.

Najbardziej jednak podobała mi się wbudowana integracja z Google Maps / Android Auto, a szczególnie optymalizacja pod EV. W opcjach możemy sobie wyszukać ładowarki ze względu na moc czy przynależność do konkretnego operatora / dostawcy usług (niestety na liście ok 40 CPO nie było żadego z PL - być może to kwestia wersji samochodu / kraju)

PXL_20250322_101146165.jpg

PXL_20250322_100808546.jpg

Widać też zajętość ładowarek (przynajmniej w UK). Po wybraniu ładowarki podobno jest podgrzewana bateria, ale ja żadnego info (komunikat czy ikonka) nie zauważyłem. Być może SOC był za wysoki.

PXL_20250322_101056517.jpg

Jak wspomniałem auto było naładowane do 100% i przed jazdą pokazywało 236 mil (czyli 380km) zasięgu. Na desce można sobie wybrać taki 'zasięgomierz', który pokazuje przewidywany zasięg przy obecnym stylu jazdy, zasięg przy jeździe miejskiej i zasięg autostradowy.

PXL_20250322_104108321.jpg

Ogólnie przejechałem 25 mil (czyli 40km) z tego trochę po autostradzie i zużycie wyszło mi 3,9 mil/kWh czyli w 'normalnych' jednostkach ciutkę poniżej 16 kWh/100km. Nie jest to rewela (według mnie) jak na taki pojazd i ale też taka jazda niewiele pokaże. Trzeba by mieć samochód na cały dzień i pokonać troche większy dystans, aby wyciągnąć jakieś wnioski.

PXL_20250322_104050455.jpg

Po powrocie do salonu było trochę pytań do sprzedawcy:
- jaki jest reżim serwisowy? rok lub 10 tyś mil (nieciekawie o_O) choć pakiet serwisowy na 2 lata jest w cenie pojazdu w UK,
- ile kosztuje wtyczka V2L? Około 100 funtów, ale mam dostać konkretne info mailem (w wersji Iconic Five wtyczka jest w cenie pojazdu),
- czy jest gdzieś online wersja PDF instrukcji pojazdu (bo w trakcie jazdy próbnej człowiek nie wie wszystkiego)? Ma się dowiedzieć i odpowiedzieć mailem,
- jak wygląda apka na telefon? Dość podstawowo typu: widoczny zasięg czy SOC, można zdalnie uruchomić grzanie / chłodzenie, ustawić harmonogram ładowania (min i max SOC), zlokalizować pojazd na mapie, zobaczyć historię ładowania itp.
- jaki jest dopuszczalny nacisk na główkę haka holowniczego (do przewozu 2 e-bike)? Don't know and will find out ;)

I w sumie tyle. Samochód bardzo fajny, zwraca uwagę na ulicy (pewnie nawet więcej gdyby był w kolorze żółtym). Cena może być, ale zużycie energii mogłoby być lepsze (niestety Mii tutaj wygrywa ze sporym zapasem). Nie wiedzieć czemu w UK wersja Techno (ta średnia) nie posiada opcji Winter Pack (czyli grzane fotele i kierownica), które są dostępne na kontynencie. Opcja ta jest za to w standardzie w najwyższej wersji Iconic Five :rolleyes:
 
Last edited:

Froggy

Posiadacz elektryka
Fajne toto :)
Na pierwsze i tak nie rozważę, bo za małe, ale trzeba się przygotować na wymianę up-a za kilka lat i to jest jakaś alternatywa (choć może poczekam na ID.1).
Co do zużycia energii - rzeczywiście lipa, jak na miejskie auto - średnia za ostatnie kilkanaście dni z up-a to 11-12 kWh/100 km, bez zbytniego "szczypania się" (tj. jak jadę od siebie i zjeżdżam na drogę z dopuszczalną 100 km/h, to dynamicznie "wbijam" przed tego jadącego 90 prawym pasem, a nie za niego, zawsze wyprzedzam też "snuje" jadące 65/70, 70/80, czy 80/100).
Słowem - na razie uważam, że w czepku się urodziłem, że akurat tego BEV kupiłem... ale trzeba sobie grunt przygotować na przyszłość, a przyszłość już tu jest (zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę jak "analogowy" jest e-up).
 

nabrU

Moderator
R5 w domyśle miałby zastąpić Mii stąd nasze zainteresowanie nim. My pewnie poczekamy z rok czy dwa aby zobaczyć jak ceny używanych R5 się będą układać bo na razie Mii się sprawuje wyśmienicie więc nie ma co narzekać.
 

nabrU

Moderator
Trochę wrażeń od człowieka co zamienił Teslę Model 3 na R5 ;)

1745948689850.png
 
Top