Rozmowa z Piotrem Zarembą z ElectroMobility Poland – Cartrack Polska

BigB00

Posiadacz elektryka
Opis Youtube:
W tym odcinku rozmawiamy z Piotrem Zarembą, Prezesem spółki ElectroMobility Poland, producenta polskiego samochodu elektrycznego IZERA. Pan Piotr dzieli się z nami informacjami na temat planowanej sieci dystrybucji marki IZERA w Polsce oraz argumentach, które przeważyły za wyborem Jaworza jako siedziby powstania fabryki tej marki. Z tego odcinka dowiesz się również jaki jest planowany koszt IZERY na polskim rynku, czy producent rozważa sprzedaż modeli polskiej marki za granicę oraz jakie są główne cechy technologiczne i konstrukcje IZERY.
 

nolaan

Zadomawiam się
Nikt normalny nie robi dzisiaj sam projektu sprzętowego. Mówienie o tym w taki sposób, że to projekt polski nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Co jest polskie - koncept (wizualny) + marketing? Reszta to przecież gotowe klocki z rynku (albo co gorsza - próba robienia R&D, ale wątpię bo to na miękko w milardach złotych). Ze względu na taki właśnie model próżno doszukiwać się tam innowacji innych niż jakiś wyróżnik wizualny, obsługa klienta, marketing, być może jakiś kawałek softu bądź ciekawe rozwiązanie wnętrza.

Biorąc pod uwagę że to twór państwowy to mógłby mieć pewne niezdrowe przewagi konkurencyjne jak np. specjalny dostęp do sieci ładowarek, lub inne przywileje.
 

BigB00

Posiadacz elektryka
Biorąc pod uwagę że to twór państwowy to mógłby mieć pewne niezdrowe przewagi konkurencyjne jak np. specjalny dostęp do sieci ładowarek, lub inne przywileje.
Może każdy kupujący Izerę będzie miał roczny abonament w postaci jednego hotdoga dziennie na Orlenach i brak blokady środków na ich ładowarkach ;)
 

Michal

Moderator
Ja nadal uważam, że "platformą" będzie Tesla Model 2 (deskorolka z baterią, silnikami i kołami) - dlatego Elon był w Polsce na parę godzin kilka miesięcy temu i dlatego termin 2024 (właśnie wtedy ma wejść Model 2), chociaż osobiście uważam, że to może być raczej 2025, bo brakuje baterii i mocy przerobowych.
Elon mówił wielokrotnie, że udostępniliby platformę innym firmom gdyby chciały, a prawda jest taka, że żaden standardowy producent nie weźmie od nich technologii, bo to było by przyznanie się do porażki w temacie EV i spadek cen akcji. Izera ma to w dupie, bo nie musi się martwić o ceny akcji i nie ma porażki, bo oni od początku mówią o zakupie deskorolki - może być tylko sukces.
Takie rozwiązanie doprowadziłoby do kilku rzeczy:
* Tesla Model 2 ma kosztować poniżej $25 000 ~ 100 000 zł, a jak się ją trochę wybebeszy (nawet nie drastycznie) - usunie radar, kamery, elektryczne fotele, szklany dach, (...), to pewnie da się zejść do 80-90k, a to już jest półka cenowa Skoda Scala :p
* Zgodnie z prezentacją battery day, Model 2 ma korzystać z baterii LFP, które produkuje m.in. LG chem, w fabryce pod Wrocławiem.
* Izera rzeczywiście miałaby przewagę technologiczną - stałaby za nią Tesla.
* Tesla przyśpieszyłaby rozwój elektromobilności i przejścia na odnawialne źródła energii (a przecież to jest ich misja), bo nie musieli by sami składać samochodów.
* Takie rozwiązanie mogłoby doprowadzić do fali powstawania podobnych "krajowych" fabryk na bazie platformy Tesla, a to dramatycznie zwiększyło by moce przerobowe Tesla - bo bez ich dużego powstawałoby potencjalnie kilka fabryk na świecie.
* Tesla mogłaby się skupić na technologii, a nie produkcji nadwozia, kolorach malowania i spasowaniu drzwi, bo z tym ewidentnie mają problem.
* Elon wielokrotnie mówił, że kolosalną przewagą Tesla jest to, że "buduje maszynę, która buduje maszynę", czyli Giga fabryki. To sugeruje, że nawet budową fabryki Izera albo przynajmniej wsparciem w budowie mogłaby się zajmować Tesla.
* Oczywiście jest też kupa synergii związanych z bliskością gigafactory pod Berlinem.
* Na koniec info, że ptaszki zbliżone do rządu ćwierkały kiedyś, że Giga Berlin miała powstawać w Polsce. Skoro to się nie udało, to naturalną koleją rzeczy jest postawienie fabryki samemu.

Jeśli, rządowcy dogadali się z inną firmą to będę poważnie zawiedziony, bo zmarnowali realną szansę.
 

BigB00

Posiadacz elektryka
Myślę że to takie trochę życzeniowe myślenie. Bardziej chcesz żeby tak było bo to Tesla niż ma to jakieś inne uzasadnienie.

Poza tym Tesla wspominając o modelu za 25tys USD to mówi o cenie bez VAT.
Czyli na start mówimy o cenie w Polsce minimum ~125tys zł.
Kolejna sprawa to nie wiem skąd przypuszczenie że można wybebeszyc to auto z radarów, szklanego dachu itp? A może właśnie ta cena taka będzie bo właśnie tych rzeczy nie będzie. Wtedy nie ma jak z tego zejść.

Z tego co kojarzę to LG Chem produkuje w Kobierzycach baterie do platformy MEB i Mustanga. Tam są stosowane baterie NMC nie LFP.

I nie wiem czy można wiązać chwilowa wizytę Muska z kupnem platformy. Prędzej budowa fabryki i co może Polska zaoferować. Nie udało się i koniec. Nie wyciągał bym dalej idących wniosków.

Sporo marzycielstwa w tej Twojej prognozie :)
Nie zrozum mnie źle - nie uważam to za coś złego, tylko mało tu twardych dowodów a jedynie "mam nadzieję, że tak będzie".
 

Michal

Moderator
Myślę że to takie trochę życzeniowe myślenie. Bardziej chcesz żeby tak było bo to Tesla niż ma to jakieś inne uzasadnienie.
Piszę o tym co powinni zrobić, bo to miałoby największy sens.
Poza tym Tesla wspominając o modelu za 25tys USD to mówi o cenie bez VAT.
Czyli na start mówimy o cenie w Polsce minimum ~125tys zł.
Kolejna sprawa to nie wiem skąd przypuszczenie że można wybebeszyc to auto z radarów, szklanego dachu itp? A może właśnie ta cena taka będzie bo właśnie tych rzeczy nie będzie. Wtedy nie ma jak z tego zejść.
$25k to 115k pln z VAT-em, a nawet zejście do 100k pln to już półka lepiej wyposażonej Skody Scali :p
Ta wersja będzie na bank z radarami i kamerami itp., bo ma mieć możliwość FSD - wielokrotnie była taka informacja.
Z tego co kojarzę to LG Chem produkuje w Kobierzycach baterie do platformy MEB i Mustanga. Tam są stosowane baterie NMC nie LFP.
Racja.
I nie wiem czy można wiązać chwilowa wizytę Muska z kupnem platformy. Prędzej budowa fabryki i co może Polska zaoferować. Nie udało się i koniec. Nie wyciągał bym dalej idących wniosków.
Musk był w PL, jak już Giga Berlin był potwierdzony. Raczej nie przyjechał przepraszać...
Sporo marzycielstwa w tej Twojej prognozie :)
Nie zrozum mnie źle - nie uważam to za coś złego, tylko mało tu twardych dowodów a jedynie "mam nadzieję, że tak będzie".
Oczywiście, że marzycielstwo, ale serio uważam, że to możliwe i jest za tym bardzo dużo dowodów.
 
Last edited:

Cav

Pionier e-mobilności
Ja nadal uważam, że "platformą" będzie Tesla Model 2 (deskorolka z baterią, silnikami i kołami) - dlatego Elon był w Polsce na parę godzin kilka miesięcy temu i dlatego termin 2024 (właśnie wtedy ma wejść Model 2),
Tyle że te szczegóły nie zgadzają sie z tymi danymi z wywiadu, bo ani to polskie, software już ma i nie wyjdzie po raz pierwszy w 2023, data modelu też się nie zgadza.
Czyli praktycznie nic się nie zgadza, a przy FCA na razie pasuje wszystko.
 
Top