Rozterki nowego użytkownika - 1F vs 3F a typ2

Ev3

Pionier e-mobilności
Aktualnie faktycznie mam 1F, lecz elektryk przyszłościowo zakłada właśnie 3F. Wybór ładowania w domu z 1F argumentuje tym, że:
1. Posiadane panele PV 10kW w szczycie mocy zapewnią 100% pokrycia, (3F pobierało by dodatkowo prąd z sieci)
Moc i sposób ładowania zupełnie nie mają znaczenia w kontekście ładowania samochodu.
Możesz sobie to ustawić w momencie rozpoczynania ładowania (zazwyczaj).
2. Na krótszym czasie ładowania mi nie zależy
j.w.
Nie musisz korzystać w każdym momencie z maksymalnej mocy wallboxa.

Najbardziej uniwersalnym wallboxem byłby 21kW, naładujesz tym wszystko.
3. Mam taryfę G12W i pełne 9h na naładowanie auta.
Ale prąd oddajesz na 3 fazach.
Obciążenie i to duże tylko na 1 fazie, może niekorzystnie wpłynąć na pracę falownika, a pobieranie prądu na 3 fazach może poztywnie na nią wpłynąć (unikniesz wyłączeń).

Do tego żeby ładować dużym prądem na 1 fazie, musi być przygotowana pod ten fakt instalacja.

Dużo łatwiej to zrobić przy mniejszym prądzie na 3 fazach (mniejsze przekroje kabli i mniejsze ich nagrzewanie).
Ładowarki jeszcze nie kupiłem,
To o czym piszesz to evse, ładowarka AC jest zainstalowana na stałe w samochodzie.
Może ona być o różnej mocy (Zoe zazwyczaj mają dość mocne ładowarki, ale za to mocno kapryśne).
Ale ładowanie 1 fazowe nie jest zalecane, jeśli tylko samochód posiada inną opcję.
stąd moje pytanie tutaj 😁
No to zapomnij o tym co wybrałeś, to najgorsza opcja.

Kup 3 fazową 21kW - na przyszłość będziesz zabezpieczony na długo, a jeśli Zoe ma ładowarkę pokładową 21 kW, to w awaryjnym przypadku będziesz mógł w pełni ją wykorzystać.

Względnie, jeśli chcesz ładować się nią również w innych miejscach z siły, mozesz pomyśleć o evse mobilnym, też może być 21 kW.
Ja osobiście wolałbym też wallboxa z kablem, a nie z gniazdem.
 
Last edited:

BlackandWhite

Zadomawiam się
Dziękuję za korektę wyboru. Nie rozumiem tylko, w jaki sposób miałbym "przyciąć" pobór ładowarki 3F do 11kW ? Czyżby oznaczało, że mają wybór amperaża i w tej sposób ograniczyć jej moc? Jeżeli tak, to faktycznie lepsze wyjście...proszę tylko o podesłanie takiej oferty z neta.
 

nabrU

Moderator
Ale ładowanie 1 fazowe nie jest zalecane, jeśli tylko samochód posiada inną opcję.
To jakaś nowość dla mnie... jeśli by tak było to trochę z miliona EV w UK byłoby popsutych ;)

Jeżeli tak, to faktycznie lepsze wyjście...proszę tylko o podesłanie takiej oferty z neta.

Zmniejszasz do 11kW (wtedy masz 16A / 3,6kW na fazie). Co do EVSE ktoś coś podeśle, bo ja nie mam info o ofertach EVSE w PL
 

BlackandWhite

Zadomawiam się

Rozumiem, że mówimy o takiej, ponieważ posiada wspomnianą regulację mocy. Wiem, to nie wallbox, ale teraz dopiero znalazłem przejściówkę na zwykle gniazdko 1F, a to umożliwiłoby mi korzystanie z niej na działce. Tylko wtedy musiałbym jeszcze dokupić sam kabel typ2, aby okazjonalnie móc korzystać z ładowarek komercyjnych, gdyż zauważyłem, że one w przeważającej ilości mają same gniazda na typ2.

Ps: co to EVSE?!
 
Last edited:

Olecki

Pionier e-mobilności
Chyba każdy wallbox który widziałem ma możliwość regulacji mocy ładowania, jeśli nie przyciskiem na obudowie to softowo lub zworkami podczas montażu. Z Zoe jest taki problem jak już ktoś tu wspominał - wcześniejsze wersje miały styki wykonane z gównolitu i bardzo nie lubiły przełączenia pomiędzy trybem pracy 1F/3F ponieważ przy większej wilgotności i wysokim amperażu styki potrafił się 'skleić' w jednej pozycji co przy przełączeniu trybu ładowania powodowało uszkodzenie ładowarki OBC. Lepiej nie kusić losu i zawsze ładować albo 3F albo 1F.
 

nabrU

Moderator

BlackandWhite

Zadomawiam się
Chyba każdy wallbox który widziałem ma możliwość regulacji mocy ładowania, jeśli nie przyciskiem na obudowie to softowo lub zworkami podczas montażu. Z Zoe jest taki problem jak już ktoś tu wspominał - wcześniejsze wersje miały styki wykonane z gównolitu i bardzo nie lubiły przełączenia pomiędzy trybem pracy 1F/3F ponieważ przy większej wilgotności i wysokim amperażu styki potrafił się 'skleić' w jednej pozycji co przy przełączeniu trybu ładowania powodowało uszkodzenie ładowarki OBC. Lepiej nie kusić losu i zawsze ładować albo 3F albo 1F.
Nie słyszałem o tym, a przed zakupem Zoe trochę neta przekopałem. Wychodzi na to, że 1F NIE bo przeciążenia i straty, mieszanie 1F z 3F NIE bo styki, zostaje tylko i wyłącznie 3F regulowane. Hmmm...
 

Olecki

Pionier e-mobilności
3F jest po prostu znacznie lepszym rozwiązaniem i dla użytkownika i dla sieci energetycznej więc dlatego jest wiele argumentów za.
Co do problemów ze stykami w ZOE było sporo na ten temat na nieistniejącym już konkurencyjnym forum.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Marka nieznana ale jak ma gwarancje to powinien działać.
Kabel można kupić taniej, mi aliexpress od jakiegoś czasu podrzuca ofertę KHONS 3F32A 5metrów za około 320 złotych z darmową wysyłką z Niemiec.
 
Top