Samochód z ładowarka 1-faz 32A (7,2kW) przyłącze 3-fazy 16A (3x3,6kW)

Zap

Nowy na Forum
Pokrótce opiszę przypadek, który spotyka wielu potencjalnych użytkowników EV (w tym mnie). Temat by już poruszany kilkukrotnie. Był na ten temat artykule na portalu elektorwozów (link w treści) ale zawsze pokazywano tylko wybrane rozwiązania. Tutaj dla ułatwienia innym osobą wyboru rozwiązania zrobiłem podsumowanie.
Instalacja elektryczna mieszkaniu/domu 3x16A.
Pojazd ma ładowarkę I fazową 7,2kW.
Chcemy wykorzystać obecnie posiadane przyłącze poprzez puszczenia kabla z naszego licznika do gniazdka 3-fazowego w piwnicy
Ten typ ładowarek mają:
1-fazowe: Nissan Leaf (obie generacje), Jaguar I-Pace, VW e-Golf, VW e-Up, Hyundai Ioniq Electric, Kia Soul EV, Kia e-Niro (starsze roczniki), Hyundai Kona Electric, Opel Ampera-e czterokołowiec ZD D2S, wszystkie samochody sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych, wszystkie hybrydy plug-in.
Przy sensownych elektrykach (jedyne auto w rodzinie) bateria posiada pojemność okolo 60kW
1) Używamy dostępnej mocy (jednofazowa ładowarka EVSE z ogranicznikiem prądu)
Ponieważ używamy I fazy 230 V * 16 A * 1 faza = 3 680 W = 3,68 kW. Na uzupełnienie baterii o pojemności 60 kWh potrzeba (~17 godzin)

2) Zmienić przyłącze na 32A zwiększy to 2x moc lądowania.
Zalety:
-rozwiązuje to problem mocy lądowania
-można użyć ładowarki dostarczanej przez producenta
Wady:
-jeżeli wszyscy zaczną korzystać z tego rozwiązania zabraknie mocy przyłącza
-fazy są nierównomiernie obciążone
- nie zawsze jest taka możliwość
-istnieje ryzyko że pojawią się nowe opaty zależne od tego jaką moc przyłącza mamy
3) Łączymy 2-fazy w jedną fazę
Wydaje się to optymalnym rozwiązaniem uzyskujemy prąd do którego przystosowane jest ładowarka temat ten był opisywany na elektorwozy.
Od tego czasu pojawiło się gotowe rozwiązanie polskiego producenta działające na podobnej zasadzie i z dodatkowymi zabezpieczeniami. Accelev V2 6kW lub 8kW koszt około 5tyś zł.
Z mojego punktu widzenia jest to optymalne rozwiązanie w moim przypadku.
Zalety:
-wykorzystanie dwóch faz i uzyskanie optymalnej mocy lądowania
Wady:
-rozwiązanie droższe niż zmiana mocy przyłączą
4) Łączymy 3-fazy poprzez przejście na prąd stały DC
Najbardziej kosztowne rozwiązanie dla mocy rządu 20kW trzeba liczyć minimum 10-20 tyś zl. Jeżeli ktoś chce wykorzystać przyłącze do ostatniej "kropli" to najlepsze rozwiązanie. Te rozwiązanie omija pokładowa ładowarkę i dostarcza prąd bezpośrednio do baterii. Potencjalnie umożliwia także transfer dwukierunkowy i wykorzystanie pojazdu jako magazyn energii.
Najtańsza opcja:
SET450-40D i kosztuje 10k (Chińczyk) pozwala na uzyskanie do 20kW jednak przyłącze o którym mowa i tak ograniczy nas do 11KW

Quasar wallbox kosztuje okolo 20k i pozwala lądować z mocą 7,2kW obecnie dostępna tylko z wtyczką CHAdeMO którą stosują producenci z Japonii. Umożliwia transfer dwukierunkowy.
Zalety:
-wykorzystanie pełnej mocy przyłącza
-możliwość transferu dwukierunkowego dla niektórych pojazdów
Wady:
-bardzo kosztowne rozwiązanie

Podsumowując ostatnie rozwiązanie ma duży potencjał i umożliwia w niektórych przypadkach użycia samochodu jak magazyn energii. Może będzie to przyszłość, ale prawdopodobnie następna generacja pojazdów będzie miała takie ładowarki pokładowe i problem się skończy. Rozwiązanie numer trzy wydaje się dobrym rozwiązaniem przejściowym dla osób które chcą kupić samochód używany produkowany w latach 2017-2020. Nie jest przesadnie drogie a rozwiązuje problem. Rozwiązanie numer jeden jest wystarczające gdy ktoś używa samochodu jako drugie auto w rodzinie/ma hybrydę lub rzadko jeździ w trasy rządu 200-300km. Rozwiązanie numer jeden na tą chwile jest najbardziej korzystne finansowo i warto z niego korzystać jeżeli mamy taką możliwość.
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Dom jest nieduży i cudów w nim nie ma, pompa ciepła , zbiornik , kuchnia ( płyta ), wallbox sa na 3 fazach reszta normalnie, fotowoltaika jest trójfazowa. Zimę przeżyliśmy i może czasem widać było jak pompa się załączyła przy -10, nie ograniczałem się nigdy przy ładowaniu samochodu. Z mojego przyłącza jest też brany prąd na zasilanie domu mamy pewnie może wprowadzać jakąś nierównomierność, ale jeszcze nigdy nie zadziałały z tego powodu bezpieczniki. Jedynie zasilanie wzmacniacza audio, gdy się w zimie przyszło rano dawało znać w formie dziwnego rzegotania, być może jest na tej samej fazie co dom mojej mamy.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Ładowarki to macie w samochodach. Wallbox to evse przytwierdzone do ściany "ścienna puszka"
Ładowarka auta określa jaką mocą mozna ładować auto i czy z jednej fazy, dwóch , czy trzech
Do tego w wielu autach istnieje możliwość ustawienia mocy ładowania tego ładowania
Oraz niektóre evse (zwane przez niektorych błędnie ładowarkami) też mogą tą moc regulować. Same rozpoznają co ich zasila i z ilu faz...

Wszystko zależy od kilku parametrow.
Ładowarki auta
Evse (tej waszej ładowarki lub wallboxa)
Sieci jaka ona jest o jakiej mocy i o ilosci faz.
 

consigliero

Pionier e-mobilności
To wiem że auto przyjmie 11 kW bo tyle obsługuje to na podkładzie samochodu. Jak podłączę to co leży pod samochodem na zdjęciu to czerpię prąd z normalnego gniazdka 220 V jednofazowego, które nie jest w stanie wysłać do samochodu 11 kW tylko jakieś 3 z kawałkiem chyba. Mamy też w końcu to trójfazowa potocznie na wsi chyba nazywane siłą i to potrafi wysłać więcej do auta, może nawet chyba te 11 kW. Moim problemem jest mnogość rozwiązań i problem z wyborem, biorąc jeszcze pod uwagę że to ładowanie w centrum miasta traktowałbym tylko jako bardzo awaryjną sytuację.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Zobacz co ma w opisie to co leży... Czyli evse. Producenci dają slabitkie, jednofazowe evse np 10A i Sila na wsi czy 3x16A czy 3x32A nic ci nie da.
Musisz kupic evse odpowiednie do ładowarki w aucie. Nie wiem ile to ze zdjecia ma. Piszesz 11 kW? z ilu faz?
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Znalazłem informacje na tabliczce znamionowej, wychodzi na to że jest to 10 A. Wallbox ma 3 fazy i moc do 11KW, kable były ciągnięte pod taką moc z szafki, a zabezpieczenie to hager c25. Siła to 3x16.
 

Attachments

  • FE7EC90D-5679-4C38-BE20-4CB9EF6EF472.jpeg
    FE7EC90D-5679-4C38-BE20-4CB9EF6EF472.jpeg
    775,4 KB · Liczba wyświetleń: 20
  • 9F42371E-7669-47AC-BEEE-1000181DDECC.jpeg
    9F42371E-7669-47AC-BEEE-1000181DDECC.jpeg
    205,4 KB · Liczba wyświetleń: 25
  • 5B2641CC-43BE-403A-BABB-07AF1AFA2922.jpeg
    5B2641CC-43BE-403A-BABB-07AF1AFA2922.jpeg
    245,9 KB · Liczba wyświetleń: 23

consigliero

Pionier e-mobilności
Na ścianie, ta tzw siła to 3x16 plus dwa po 16 A
 

Attachments

  • 5A9A8718-98D2-4512-86AA-F9E01C6250E3.jpeg
    5A9A8718-98D2-4512-86AA-F9E01C6250E3.jpeg
    396,5 KB · Liczba wyświetleń: 23
  • 677D6C89-A3AD-4CD3-B7C1-1544775C47DA.jpeg
    677D6C89-A3AD-4CD3-B7C1-1544775C47DA.jpeg
    155,6 KB · Liczba wyświetleń: 21

Bronek

Pionier e-mobilności
Ok. To juz wszystko wiesz. Lub powinieneś. Są trzy miejsca decydujące o szhbkosci /mocy ładowania a decyduje "wąskie gardło*.
Tym jest to cienkie evse 10A.
Nie wiem bo VWagen to nie moja bajka, ile ma wbudowana ładowarka auta AC mocy i ilu jest fazowa? (3f 11kw?)
To evse wallbox na ścianie czy jest trojfazowe? ( niby tak?)
Bo kabelek wydaje sie cienki jak przy jednofazowym? Ale to na oko.
Najlepiej jest ładować szybko i mocno, najmniejsze straty na samym procesie

I jakie masz zabezpieczenie przedlicznikowe? Ale to na marginesie.
 
Last edited:

consigliero

Pionier e-mobilności
Jak montowali to dali taki jak w specyfikacji, to jest ładowarka o mocy 11 kW. Zabezpieczenie mam c32. Samochód na podkładzie ma ładowarkę 11kW
 
Top