Samochód z ładowarka 1-faz 32A (7,2kW) przyłącze 3-fazy 16A (3x3,6kW)

Zap

Nowy na Forum
Pokrótce opiszę przypadek, który spotyka wielu potencjalnych użytkowników EV (w tym mnie). Temat by już poruszany kilkukrotnie. Był na ten temat artykule na portalu elektorwozów (link w treści) ale zawsze pokazywano tylko wybrane rozwiązania. Tutaj dla ułatwienia innym osobą wyboru rozwiązania zrobiłem podsumowanie.
Instalacja elektryczna mieszkaniu/domu 3x16A.
Pojazd ma ładowarkę I fazową 7,2kW.
Chcemy wykorzystać obecnie posiadane przyłącze poprzez puszczenia kabla z naszego licznika do gniazdka 3-fazowego w piwnicy
Ten typ ładowarek mają:
1-fazowe: Nissan Leaf (obie generacje), Jaguar I-Pace, VW e-Golf, VW e-Up, Hyundai Ioniq Electric, Kia Soul EV, Kia e-Niro (starsze roczniki), Hyundai Kona Electric, Opel Ampera-e czterokołowiec ZD D2S, wszystkie samochody sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych, wszystkie hybrydy plug-in.
Przy sensownych elektrykach (jedyne auto w rodzinie) bateria posiada pojemność okolo 60kW
1) Używamy dostępnej mocy (jednofazowa ładowarka EVSE z ogranicznikiem prądu)
Ponieważ używamy I fazy 230 V * 16 A * 1 faza = 3 680 W = 3,68 kW. Na uzupełnienie baterii o pojemności 60 kWh potrzeba (~17 godzin)

2) Zmienić przyłącze na 32A zwiększy to 2x moc lądowania.
Zalety:
-rozwiązuje to problem mocy lądowania
-można użyć ładowarki dostarczanej przez producenta
Wady:
-jeżeli wszyscy zaczną korzystać z tego rozwiązania zabraknie mocy przyłącza
-fazy są nierównomiernie obciążone
- nie zawsze jest taka możliwość
-istnieje ryzyko że pojawią się nowe opaty zależne od tego jaką moc przyłącza mamy
3) Łączymy 2-fazy w jedną fazę
Wydaje się to optymalnym rozwiązaniem uzyskujemy prąd do którego przystosowane jest ładowarka temat ten był opisywany na elektorwozy.
Od tego czasu pojawiło się gotowe rozwiązanie polskiego producenta działające na podobnej zasadzie i z dodatkowymi zabezpieczeniami. Accelev V2 6kW lub 8kW koszt około 5tyś zł.
Z mojego punktu widzenia jest to optymalne rozwiązanie w moim przypadku.
Zalety:
-wykorzystanie dwóch faz i uzyskanie optymalnej mocy lądowania
Wady:
-rozwiązanie droższe niż zmiana mocy przyłączą
4) Łączymy 3-fazy poprzez przejście na prąd stały DC
Najbardziej kosztowne rozwiązanie dla mocy rządu 20kW trzeba liczyć minimum 10-20 tyś zl. Jeżeli ktoś chce wykorzystać przyłącze do ostatniej "kropli" to najlepsze rozwiązanie. Te rozwiązanie omija pokładowa ładowarkę i dostarcza prąd bezpośrednio do baterii. Potencjalnie umożliwia także transfer dwukierunkowy i wykorzystanie pojazdu jako magazyn energii.
Najtańsza opcja:
SET450-40D i kosztuje 10k (Chińczyk) pozwala na uzyskanie do 20kW jednak przyłącze o którym mowa i tak ograniczy nas do 11KW

Quasar wallbox kosztuje okolo 20k i pozwala lądować z mocą 7,2kW obecnie dostępna tylko z wtyczką CHAdeMO którą stosują producenci z Japonii. Umożliwia transfer dwukierunkowy.
Zalety:
-wykorzystanie pełnej mocy przyłącza
-możliwość transferu dwukierunkowego dla niektórych pojazdów
Wady:
-bardzo kosztowne rozwiązanie

Podsumowując ostatnie rozwiązanie ma duży potencjał i umożliwia w niektórych przypadkach użycia samochodu jak magazyn energii. Może będzie to przyszłość, ale prawdopodobnie następna generacja pojazdów będzie miała takie ładowarki pokładowe i problem się skończy. Rozwiązanie numer trzy wydaje się dobrym rozwiązaniem przejściowym dla osób które chcą kupić samochód używany produkowany w latach 2017-2020. Nie jest przesadnie drogie a rozwiązuje problem. Rozwiązanie numer jeden jest wystarczające gdy ktoś używa samochodu jako drugie auto w rodzinie/ma hybrydę lub rzadko jeździ w trasy rządu 200-300km. Rozwiązanie numer jeden na tą chwile jest najbardziej korzystne finansowo i warto z niego korzystać jeżeli mamy taką możliwość.
 

Mario W

Zadomawiam się
Zwieksz przydzial mocy jak mozesz, bo jak zaczniesz ladowac z pelna moca oba elektryki to bedzie wywalac korek.
co do wallboxa... ja wole zwykle evse i najlepiej teslowe. Mam Zencara 11kW ale przy ladowaniu tesli irytuje mnie ze musze zawsze wyjac telefon i odblokowac port po ladowaniu. Jak masz evse teslowe to ma guziczek i samo sie odblokowuje.

przy i3 nie mialem tego problemu bo i3 po skonczonym ladowaniu samo zwalnialo wtyczke. Tesla sie do niej przysyssa :) i trzeba wymusic.
Rozumiem że evse tesli jest dołączane do samochodu?
 

jgal

Posiadacz elektryka
co do wallboxa... ja wole zwykle evse i najlepiej teslowe. Mam Zencara 11kW ale przy ladowaniu tesli irytuje mnie ze musze zawsze wyjac telefon i odblokowac port po ladowaniu. Jak masz evse teslowe to ma guziczek i samo sie odblokowuje
Co do tego guziczka, to jak ktoś ma luźne 1000zł, może sobie kupić kabel type2-type2 z guziczkiem teslowym. Tylko że trzeba mieć wtedy wallboxa z gniazdem type2

 

Mario W

Zadomawiam się
Zwieksz przydzial mocy jak mozesz, bo jak zaczniesz ladowac z pelna moca oba elektryki to bedzie wywalac korek.
co do wallboxa... ja wole zwykle evse i najlepiej teslowe. Mam Zencara 11kW ale przy ladowaniu tesli irytuje mnie ze musze zawsze wyjac telefon i odblokowac port po ladowaniu. Jak masz evse teslowe to ma guziczek i samo sie odblokowuje.

przy i3 nie mialem tego problemu bo i3 po skonczonym ladowaniu samo zwalnialo wtyczke. Tesla sie do niej przysyssa :) i trzeba wymusic.
A nowy wallbox Tesli za 2000 zł. bez faktury to dobra oferta? Ile kosztuje w Serwisie Tesli ?Gdzieś na ich stronie przeczytałem że 2400 zł. - czy aktualne?
 

krzyss

Pionier e-mobilności
A jaki to może być koszt tego zwiększenia mocy np do 22 kW tj. o 10kW ? Może sensowniej i pewnie taniej ładować samochody osobno.
Zwiekszylem doslownie miesiac temu u siebie, z 13kW na 21kW dlaczego 21 ? bo przy 21kW dają bezpiecznik 40A co w przypadku jakiejs mega potrzeby pozwoli mi pobrac 22-25kW. Koszty do innogy 480zl koszty elektryka 500zl (skasowal mnie dziad).
 

krzyss

Pionier e-mobilności
A nowy wallbox Tesli za 2000 zł. bez faktury to dobra oferta? Ile kosztuje w Serwisie Tesli ?Gdzieś na ich stronie przeczytałem że 2400 zł. - czy aktualne?
W serwisie Tesli zamowisz WallBox tesli za 2300.- brutto, ale wymaga on zgodnie z instrukcja dodatkowego zabezpieczenia RCD typ B nie jestem elektryk, ale takie zabezpieczenie to minimum 600zl zdecydowanie wole przenosne teslowe EVSE (kupilem na allegro za 1600zl uzywane z kompletem wtyczek).
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Zwiekszylem doslownie miesiac temu u siebie, z 13kW na 21kW dlaczego 21 ? bo przy 21kW dają bezpiecznik 40A co w przypadku jakiejs mega potrzeby pozwoli mi pobrac 22-25kW. Koszty do innogy 480zl koszty elektryka 500zl (skasowal mnie dziad).
Energa za 1 kW mocy podniesienia podobnie ok 50 zł i też od 21 kW zaczyna się 40 A Założyłem automatyczny bezpiecznik 45A. Też elektryk z kwitami bo licznik trzeba rozplombować. (znajomy - od razu ekstra kable do garaży)
 

kARPIU

Fachowiec
W serwisie Tesli zamowisz WallBox tesli za 2300.- brutto, ale wymaga on zgodnie z instrukcja dodatkowego zabezpieczenia RCD typ B nie jestem elektryk, ale takie zabezpieczenie to minimum 600zl zdecydowanie wole przenosne teslowe EVSE (kupilem na allegro za 1600zl uzywane z kompletem wtyczek).
co kupiles?
jestem na etapie dobrania lepszej ladowarki i/lub innego przylacza
oryginalna ladowarka tesli jest max 1Fx32Ax230V i w teorii jest to najtansze rozwiazanie bo nie wymaga zmiany ladowarki. Na te chwile mam 1Fx16Ax230V
tylko tutaj rodzi sie jedno pytanie: nierownomierne obciazenie faz. Jak mam to interpretowac, jakie sa obawy?
Myslalem o 3Fx16Ax230V no bo jakby nie patrzec 3xszybsze ladowanie, tylko wallbox 2gen wymaga jakiegos RCB co podnosi znacznie koszt. Natomiast 3gen nie wymaga RCB ale...z instrukcji wynika ze obsluguje tylko 1faze i tutaj zataczamy kolo bo 1faze 32A wycisne z przenosnej ladowarki dolaczanej do tesli3 (32A max vs 60?A max).

cos konkretnego polecacie Panowie?
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Ciekawy temat który nie do końca rozumiem, brak wiedzy na temat prądu. W moim przypadku mam ładowarkę trójfazową ID Connect bo taka była z przydziału. Przydział mocy mam 17 kW bo taki był największy możliwy bez jakiejś dodatkowej papierologii ( nie pamietam o co chodziło, dostawca PGE ). Na zewnątrz mam też 3 fazowe gniazdo i tutaj rodzą się moje pytania. Gdy nie miałem jeszcze wallboxa to ładowałem dostarczoną ładowarką przenośną, prędkość podawana w aplikacji to 13 km/h, wallbox podaje prędkość ładowania ( dane z aplikacji) na poziomie 60 km/h, przeważnie nie zależy mi na prędkości ładowania w domu to mam ustawioną zmniejszoną prędkość ładowania. Szykując się do wycieczki wydawało mi się że gdyby była dostępność do gniazda trójfazowego to mógłbym ładować ( tak mi się wydaje ) z prędkością podobną do tego co uzyskam w wallbox ( nie wiem czy to rozumowanie jest właściwe). Ostatecznie zabrałem kabel i ładowarkę którą miałem i nigdy nie było problemów z dostarczeniem prądu do auta nawet gdy był stosowany przedłużacz. W chwili obecnej jednak zastanawiam się nad jakąś mobilną ładowarką zasilaną trójfazową, bo mam gdzie ładować w Krakowie ale nie mam czym. Co byłoby najlepszym rozwiązaniem dla ID.3?
 

Attachments

  • 6B2CBBF2-45A7-45C9-9043-63CD6B41593C.jpeg
    6B2CBBF2-45A7-45C9-9043-63CD6B41593C.jpeg
    437,7 KB · Liczba wyświetleń: 10

Zap

Nowy na Forum
Co do faz jeżeli obciążysz jedną fazę na maxa to podłączenie czegokolwiek do tej fazy nawet żarówki powoduje że korki wylecą. Z reguły na dwóch fazach jest płyta a na trzeciej piekarnik więc zależni od przyłącza albo nie będzie dało się ładować i piec albo ładować i gotować. Najgorzej jest przypiąć do jednej fazy lodówkę i ładowarkę bo lodówka/zamrażarką załącza się co jakiś czas i można obudzić się rano z rozmrożoną zamrażarką
 
Top