Wciąż Leniwie Toczymy Pojazd
Nie tylko. WLTP to ściśle określona procedura testowa, w ściśle kontrolowanych warunkach (np. bez wiatru, deszczu). Składa się z kilku testów o różnych prędkościach, z wyników jest następnie wyciągana średnia ważona typu 70% miasto, 20% autostrady, 10% drogi podmiejskie, nie sprawdzałem, przykład jedynie. Tak jak realne zużycie paliwa nie ma wiele wspólnego z wartościami testów WLTP, tak samo zużycie energii w EV.
Można tych danych użyć do porównania różnych modeli, ale nie można ich używać np. do planowania trasy.
Jest tutaj dodatkowe zastrzeżenie. Skoro procedura testowa jest jasna i znana z wyprzedzeniem, to samochody bywają projektowane tak, żeby swoje optima osiągały właśnie w testach. W spalinowych np. tak dobiera się przełożenia, żeby akurat w prędkościach testowych silniki pracowały w swoich najlepszych zakresach. Nie wiem jak jest w przypadku EV, ale jeżeli pojawia się taka możliwość, to na 99.9% ktoś z niej skorzysta, nawet jeżeli nie w sposób świadomy, to przecież producenci testują prototypy i warunki testowe są ustalane w oparciu o ogólnie przyjęte przypadki testowe. Jazda 45km/h, z ilomaś tam przyśpieszeniami i zatrzymaniami, jazda 90, czy 130.