Średnie zużycie energii - jak to u was jest?

lvlthn

Pionier e-mobilności
Moja teoria: octovalve, choć genialny, może przesyłać ciepło tylko w jednym kierunku. To oznacza, że w takich momentach pompa nie potrafi nagrzewać zarówno baterii jak i kabiny.
Codziennie coś nowego można się nauczyć. Dzięki!
 

kamilthusz

Posiadacz elektryka
Ja dziś miałem ciekawą (przynajmniej dla mnie) obserwację. Jechałem dłuższą trasę ponad 900 km, ogrzewanie ustawione na 22 stopnie, temperatura zewnętrzna ca 9 stopni. W aucie przyjemnie ciepło. Jednak w momentach kiedy zaczynało się przygotowanie baterii do szybkiego ładowania ( zwykle na trzy raty się to rozładowało, zaczynając przy około 100 km do ładowarki), z nawiewów zaczynało lecieć wyraźnie chłodniejsze powietrze, żeby nie powiedzieć zimne. Wiadomo dlaczego v tak się dzieje ? W ogóle mam wrażenie, że Tesla steruje klimatyzacją w taki skokowy sposób, ma problem z utrzymaniem stabilnej temperatury.
Dokladnie tak się dzieje, niezależnie czy jest 30 stopni na dworzu, czy 0.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Kabina jest niezależna bo jest na obiegu chłodniczym i moze być zarówno chłodzona jak i grzana niezależnie. Za sprezarka jest zawór trójdrożny i steruje czy czynnik idzie na skraplacz kabinowy(powietrze) czy skraplacz obiegu wodnego. Może ten zawór trójdrożny nie ma takiej rozdzielczości że Tesla go okresowo zamyka gdy nie potrzeba już kierować ciepła do kabiny, to samo dzieje się z tym zaworem który skroplony gaz puszcza na kabinę. W przypadku gdy nie trzeba grzać lub chłodzić mocno baterii sprezarka może zmniejszyć obroty ale gdy chodzi na dużej mocy to może nie da się tak mało gorącego czynnika puścić na kabinę.
 

Attachments

  • energies-15-06118-g007.png
    energies-15-06118-g007.png
    867,9 KB · Liczba wyświetleń: 10
Last edited:

swistak

Posiadacz elektryka
Eh, że mi się chciało ;)

Zrobiłem pomiary, jaka moc jest potrzebna w określonych scenariuszach do grzania kabiny, fotela kierowcy etc.
Ile faktycznie pompa ciepła potrzebuje energii.

No i to są konkrety. Dzięki że ci się chciało :).

A jak Wasze typowe zużycie w ostatnich 2 tygodniach?
Nie chodzi mi o wykręcanie wyników.
Tylko typowe dla Waszych warunków, Waszego stylu, Waszej "trasy". Tak do 50km.
Takie powyższe 13/100 jest do zrobienia. Ale nie w dzisiejszych warunkach i bez większej frajdy z jazdy ;).
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
A jak Wasze typowe zużycie w ostatnich 2 tygodniach?
Nie chodzi mi o wykręcanie wyników.
Tylko typowe dla Waszych warunków, Waszego stylu, Waszej "trasy". Tak do 50km.
Takie powyższe 13/100 jest do zrobienia. Ale nie w dzisiejszych warunkach i bez większej frajdy z jazdy ;).
Hehe 24kWh/100km :p TM3P 2024
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Hehe 24kWh/100km :p TM3P 2024
Ale temperatura ma jednak gigantyczny wpływ na zuzycie. Zrobiłem ostatnio pod 3 tys km wyłacznie autostradami prze kilka dni, jazda w miarę przepisowa tzn to co na znakach plus VAT ;) i wyszło mi wg komputera niecałe 21 :) ale było tak +12 stopni. A tak na poważnie, to starałem się w miarę trzymać ograniczeń prędkości.
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Ja też przepisowo, tyle że dynamicznie przyspieszam ;)

Tak, zużycie w zimie szczególnie na początku zwiększa się drastycznie.


Jest jedna ciekawa rzecz, myślałem o nowym wątku nawet, jaka jest różnica w chemii pomiędzy panasonic a LG chem.

W poprzedniej generacji TM3P na bateriach panasonica, gdy bateria była zimna(10-15*C) to bardzo ograniczało moc. Przygotowanie poranne baterii do podróży podgrzewało baterię do 25-30*C

W nowej TM3P moc jest już od 10-15*C, natomiast przygotowanie baterii podgrzewa ją do 12-15*C (?)

Nie wiem o co chodzi w sumie.
 

Michal

Moderator
Jest jedna ciekawa rzecz, myślałem o nowym wątku nawet, jaka jest różnica w chemii pomiędzy panasonic a LG chem.

W poprzedniej generacji TM3P na bateriach panasonica, gdy bateria była zimna(10-15*C) to bardzo ograniczało moc. Przygotowanie poranne baterii do podróży podgrzewało baterię do 25-30*C

W nowej TM3P moc jest już od 10-15*C, natomiast przygotowanie baterii podgrzewa ją do 12-15*C (?)
Ja miałem odwrotne odczucia - Panasonic nawet lepiej znosiły zimno. Auto miało prawie pełna moc od startu nawet poniżej 0°C, a w LG jest jednak trochę gorzej.
 
Top