To jest koncern technologiczny a nie motoryzacyjny
Nie znam marki w której po 5 latach nie ma korozji "pod spodem", wszyscy oszczędzają gdzie tylko mogą. Od kilku lat Mazda wszystkie auta zabezpiecza pod podwoziem woskami i naprawdę to daje radę.
A silniki Skyactiv szczególnie benzynowe nie są jakoś nadmiernie skomplikowane, są finezyjne to prawda, widać tam grubą myśl inżynierską. Jeżeli chodzi o trwałość to mam w obsłudze samochody powyżej 400tkm i nie ma problemów żadnych, wyjątkowo udana konstrukcja.
Diesle, pozwolisz że nie będę się odnosił

Konstrukcja genialna ale niestety nie pozbawiona wad.
Za to Skyactiv X to majstersztyk technologiczny, ale poziom skomplikowania naprawdę wysoki.
Jeżeli chodzi o spalanie to faktyczne jak ktoś po 200km/h lata nie zachwyca, ale eksploatowane normalnie silniki benzynowe spalają na poziomie 6,2-7l/100. Przy jeździe jak Teslą czyli 120km/h pewnie poniżej 6 można zjechać. I teraz uwaga w silniku 2,5l z automatem.
Skyactiv X ma spalanie jeszcze o 15-20% niższe, generalnie liści się w emisji CO2 na poziomie 96g