SuC w Polsce

TomRS

Pionier e-mobilności
Ale właśnie tutaj jest problem naszych sieci. To, że Tesla ma nas w dupie to jedno, to, że sieci zwyczajnie nie ma to drugie. Nie da się zbudować SuC gdzieś przy autostradzie bo w PL w takich miejscach nie ma zasilania. Zwykłe 4 słupki V3 to już 1MW (w teorii, w praktyce jakieś 500kW), więc to nie jest coś co da się łatwo zorganizować. A raczej Tesla nie będzie budować sieci.
I w ten sposób koło się zamyka. Zresztą to samo dotyczy planów budowy sieci ładowarek HV, które mają być szkieletem sieci TEN-T dla samochodów ciężarowych.

BTW: szczerze mówiąc to liczby podane tutaj przez @nabrU pokazują w jakiej bańce się obracamy. Ja, będąc czytelnikiem forum i jeżdżąc często do Poznania, byłym gotów przysiąc że samochodów elektrycznych w PL jest dużo więcej niż 70 tys. A to jest promil promila wszystkich samochodów w PL (po czyszczeniu CEPIK ponoć 20 mln samych osobówek, roczny przyrost na poziomie 600 tys).
Przecież stacje paliw i MOP mają doprowadzone przyłącza elektryczne, zakładam, że na etapie projektowania był brany pod uwagę jakże szeroko promowany rozwój elektromobilności, więc odpowiednie moce przyłączeniowe powinny być przewidziane. No chyba, że to państwo jest z naprawdę cienkiej dykty i nikt nie planuje takich inwestycji ze sporym wyprzedzeniem.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Te terminy wydają się koszmarnie odległe, wydaje się, że tak niewielkie w sumie obiekty powinny powstawać błyskawicznie.
Obiekt mały ale moc przyłączeniowa jak w średniej wielkości hali produkcyjnej, a na przyłączenie takiej czeka sie z 6-24 miesiący. No i o ile w przypadku domu do 200m jest ryczałt za moc to w przypadku takich obiektów trzeba zapłacić nie mala kwotę a to moga byc dziesiątki km linii, setki zgód właścicieli gruntów. W takich lokalizacjach sie nie opłaca. Nie ma też żadnej publicznej bazy w której można sprawdzić potencjalną moc którą można łatwo przyłączyć, trzeba składać wniosek i czekać do 6 miesięcy na warunki dla każdej potencjalnej lokalizacji.
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Obiekt mały ale moc przyłączeniowa jak w średniej wielkości hali produkcyjnej, a na przyłączenie takiej czeka sie z 6-24 miesiący. No i o ile w przypadku domu do 200m jest ryczałt za moc to w przypadku takich obiektów trzeba zapłacić nie mala kwotę a to moga byc dziesiątki km linii, setki zgód właścicieli gruntów. W takich lokalizacjach sie nie opłaca. Nie ma też żadnej publicznej bazy w której można sprawdzić potencjalną moc którą można łatwo przyłączyć, trzeba składać wniosek i czekać do 6 miesięcy na warunki dla każdej potencjalnej lokalizacji.
Zgadzam się, ale jak pisałem w poście powyżej, na stacjach paliw i mopach zlokalizowanych przy autostradach i eskach są już przecież przyłącza, wymusić to administracyjnie (dostaniecie lokalizację, ale musicie zapewnić warunki dla stacji ładowania, albo np Tesla partycypuje w kosztach przyłącza większej mocy, w zamian za udostępnienie miejsca na obiekcie, możliwości jest sporo). Wystarczyło zawczasu zadbać o wykonanie przyłącza odpowiedniej mocy. Kurcze w Europie zachodniej jakoś dają radę, nawet Niemcy, z których ostatnio wszyscy się śmieją i są ultra zbiurokratyzowani.
 

storm

Nowy na Forum
Codziennie czytam jak ktoś pisze, że brak SuC jest spowodowany:
- słabą kondycją polskiej infrastruktury przesyłowej,
- długim czasem oczekiwania na przyłącze,
- problemami z UDT,
- niechęcią właścicieli obiektów do współpracy i użyczenia miejsca

W/w aspekty to niewielki problem.
90% winy to brak zaangażowania ze strony Tesli.

Pozwolę się podzielić moim doświadczeniem. W 2021 zaangażowałem w szukanie lokalizacji pod SuC. Namawiałem właścicieli obiektów i stacji paliw przy przelotowych trasach. Dwa obiecujące tematy w SUPER lokalizacjach zostały zgłoszone do Tesli przez formularz. Zdobyłem też kontakt do osoby z Tesla Berlin (odpowiedzialnej w tamtym czasu za SuC). Obiecał się tym zająć. Niestety nawet nie podjęli próby kontaktu. Totalnie ZERO - nikt nie odpisał, nikt nie zadzwonił. Jak nie mieli wtedy funduszy lub planów rozbudowy, to widząc na mapie takie lokacje powinni chociaż jakieś wstępne rozmowy podjąć, obiecać że odezwą się w przyszłości. Po totalnym olaniu przez Teslę jeden z obiektów nawiązał współpracę z innym operatorem i na dzień dzisiejszy już działa tam 6 szybkich ładowarek DC. Podkreślam: 6 szybkich DC (często czytam, że tylko Tesla buduje wielostanowiskowe szybkie DC i dlatego jej tak ciężko idzie).

Szkoda że w tamtym czasie tak słabo to działało, bo zapewne przypadków podobnych do mojego było więcej.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Przecież stacje paliw i MOP mają doprowadzone przyłącza elektryczne, zakładam, że na etapie projektowania był brany pod uwagę jakże szeroko promowany rozwój elektromobilności, więc odpowiednie moce przyłączeniowe powinny być przewidziane. No chyba, że to państwo jest z naprawdę cienkiej dykty i nikt nie planuje takich inwestycji ze sporym wyprzedzeniem.
Tylko taki MOP na którym jes restauracja stacje paliw może mieć np 500kW z czego 100-200 juz może być wykorzystane więc dostawia sie 2x50-150kW i koniec na razie. Programy funkcjonalne dla MOP przewidują do konca 2025 minimum 300kW dla osobówek i jedno stanowisko minimum 150kW a do 2030 minimum 600kW i jedno stanowisko przynajmniej 350kW
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Tylko taki MOP na którym jes restauracja stacje paliw może mieć np 500kW z czego 100-200 juz może być wykorzystane więc dostawia sie 2x50-150kW i koniec na razie. Programy funkcjonalne dla MOP przewidują do konca 2025 minimum 300kW dla osobówek i jedno stanowisko minimum 150kW a do 2030 minimum 600kW i jedno stanowisko przynajmniej 350kW
Jakby ktoś planował przyszłościowo, to powinien mieć np 1MW. To tak jak zbudowana obwodnica autostradowa Poznania - zbudowali początkowo 2 pasy, po latach rozbudowywali to do 3 pasów ( kosztem gigantycznych utrudnień przez długi czas), minęły nie pamiętam dokładnie 3-4 lata i znowu jest zapchane. A 4 pasa już tam nie upchną bez gigantycznej demolki. Zero myślenia perspektywicznego.
 

nabrU

Moderator
Lubisz wk...ć ludzi z prowincji :)

Broneczku kochany, nie wk...wiam, tylko staram się pokazać, że gdzie indziej można, a w PL nie... Cholera mnie trafia jak znów ktoś coś tam Wam w PL obiecuje (a to pińcet ładowarek w rok, a to jakieś inne 'marchewki') a potem nic się nie dzieje. I to w dużym 40 milionowym kraju w środku Europy, który czegoś tam się dorobił i wydaje się, że nieźle stoi gospodarczo.
Może ruszycie się i jako jakaś społeczność (może ze wsparciem @Łukasz Bigo) będziecie jakoś lobbować.
Bo mnie, emigranta, który na to patrzy z zewnątrz jest mi Was po prostu szkoda...

ZE daje 4 lata termin przyłączenia więc jeszcze z 3 lata i powinny stać i działać. W ciągu 2 lat powinniśmy dowiedzieć się gdzie.

Za 3 lata to na Zachodzie będą ładowarki na każdym małym parkingu, a połowa stacji benzynowych zniknie i zamieni się na huby EV.

Nie ma też żadnej publicznej bazy w której można sprawdzić potencjalną moc którą można łatwo przyłączyć, trzeba składać wniosek i czekać do 6 miesięcy na warunki dla każdej potencjalnej lokalizacji.

 
Last edited:

wojtkow

Pionier e-mobilności
Zgadzam się, ale jak pisałem w poście powyżej, na stacjach paliw i mopach zlokalizowanych przy autostradach i eskach są już przecież przyłącza, wymusić to administracyjnie (dostaniecie lokalizację, ale musicie zapewnić warunki dla stacji ładowania, albo np Tesla partycypuje w kosztach przyłącza większej mocy, w zamian za udostępnienie miejsca na obiekcie, możliwości jest sporo). Wystarczyło zawczasu zadbać o wykonanie przyłącza odpowiedniej mocy. Kurcze w Europie zachodniej jakoś dają radę, nawet Niemcy, z których ostatnio wszyscy się śmieją i są ultra zbiurokratyzowani.
Ty chyba żyjesz w innym kraju niż ja. Właśnie problemy z przyłączami ograniczają budowę stacji benzynowych i innej infrastruktury przy eskach i autostradach. A z tym zadbaniem za wczasu to w ogóle żart.
U nas są miasta do których zasilania brakuje przyłączy, tak było do nie dawna z Poznaniem, który miał jedno przyłącze i gdy burza je uszkodziła to był blackout części miasta przed ponad 30 godzin.
Do moje wsi idą linie napowietrzne, które są tak słabe, że uniemożliwiają budowę nowych domów jak i używanie fotowoltaiki itd itp.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Jakby ktoś planował przyszłościowo, to powinien mieć np 1MW. To tak jak zbudowana obwodnica autostradowa Poznania - zbudowali początkowo 2 pasy, po latach rozbudowywali to do 3 pasów ( kosztem gigantycznych utrudnień przez długi czas), minęły nie pamiętam dokładnie 3-4 lata i znowu jest zapchane. A 4 pasa już tam nie upchną bez gigantycznej demolki. Zero myślenia perspektywicznego.
Panie, ale kto za to zapłaci?
Przyszłościowo jest dla ciężarówek odpowiednio 1.4MW i 3.5MW do 2030
Np tutaj

To nie jest taki hop siup. Mój budynek byl budowany w 2017 a na mapie jest od 2018 i światłowód wykonywany pod koniec 2023 go nie objął bo w trakcie projektowania go nie było. Wiec MOPy które były projektowane z 10-15 lat tenu a oddane do użytku z 5 lat temu tez moga nie byc zaprojektowane pod ładowanie aut. Nawet jeśli w projekcie była stacja i restauracja to 500kW to mogło być z zapasem nawet z 5x.

Często jest tak że zanim się zaprojektuje i wybuduje to juz to cos jest za male. Jak autostrada Łódź-Warszawa czy moj dom. dobrze ze na autostradzie jest miejsce na 3 pas a u mnie w domu poddasze ale jednak na koniec okazuje sie że łatwiej i lepiej, byłoby to zrobić od razu tylko wtedy nie było na to funduszy.
 
Top