Pyo_trek

Posiadacz elektryka
Fragment z instrukcji obsługi: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/pl_pl/
"Jeśli Twój pojazd jest wyposażony w akumulator LFP, Tesla zaleca utrzymywanie poziomu naładowania na poziomie 100%, nawet na potrzeby codziennego użytkowania, a także pełne ładowanie pojazdu do poziomu 100% co najmniej raz w tygodniu. Jeśli pojazd nie był używany przez ponad tydzień, Tesla zaleca normalne przejechanie typowej trasy i możliwie jak najszybsze naładowanie pojazdu do poziomu 100%.

Ponadto Tesla zaleca regularne pozostawianie pojazdu w trybie „uśpienia”, czyli z wyłączonym trybem wartownika, jeśli jest to możliwe. Warto rozważyć użycie ustawień Wyklucz dom, Wyklucz pracę i Wyklucz ulubione do wyłączenia automatycznej aktywacji trybu wartownika w miejscach, w których nie jest niezbędny. Patrz Ustawienia zależne od lokalizacji.

Postępowanie według powyższych zaleceń maksymalizuje dostępny zasięg oraz pozwala pojazdowi dokładniej określać stan naładowania i szacowany zasięg".
 

solik

Pionier e-mobilności
Pomimo zalecenia ladowania LFP do 100% domyslam sie ze od 80% ladowanie DC zwalnia okrutnie jak wszedzie czy niekoniecznie? Z reguly 80-100% zajmuje tyle co od 20-80%
 

Michal

Moderator
Chodzi raczej o ładowanie w domu na AC. Głównym powodem tych zaleceń od Tesla jest fakt, że akumulatory LFP mają słabo opadającą charakterystykę napięcia w zależności od stopnia naładowania poza wartościami granicznymi (100% i 0%). Stopień naładowania akumulatorów określa się właśnie badając napięcie na ogniwach. Z tego powodu ciężko elektronice sterującej określić stopień naładowania jeśli nie ładujesz do końca, to może być trudne w użytkowaniu (auto może nagle stracić naładowanie z 25% do 5%). Poniżej wykres pokazujący o co chodzi [źródło.pdf]:
lfp_voltage.jpg
 

Pyo_trek

Posiadacz elektryka
a z drugiej strony:
"Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: chyba trudno dziś o lepsze wieści. Ogniwa LFP doganiają ogniwa NCA/NCM/NCMA, a jednocześnie są tańsze i wytrzymalsze. Opel Corsa-e ma około 280 kilometrów realnego zasięgu. Gdyby zastosowano w nim ogniwa LFP, auto wymagałoby wymiany baterii przy przebiegu nie mniejszym niż 1 100 000 (!) kilometrów – bo chemia litowo-żelazowo-fosforanowa wytrzymuje tysiące cykli pracy".
 

adamjttk_1

Posiadacz elektryka
Pomimo zalecenia ladowania LFP do 100% domyslam sie ze od 80% ladowanie DC zwalnia okrutnie jak wszedzie czy niekoniecznie? Z reguly 80-100% zajmuje tyle co od 20-80%
Wlasnie nie, nie zwalnia okrutnie.
Jechalem ostatnio 2 razy po ~1,5tys km i w sumie zostawalem kilka minut dluzej na SC i dobijalem do 90-95% bo trwalo to doslownie chwile.
 

Doktor

Posiadacz elektryka
Zauważyłem, że gdy przyciskam pedał przyspieszenia w trakcie włączania AP i w tym momencie przekraczam ograniczenie prędkości odczytane przez Teslę, to mogę potem cały czas jechać na AP szybciej, niż standardowe +10. Też tak macie? Przydaje się, gdy Tesla nie zauważa zmiany ograniczenia prędkości na większe.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Tak jest. Ale gdy to będzie FSD czyli jedna niebieska krecha, ( jazda z nawigacją) to się Tesla obrazi i dupa, trzeba stanąć i ponownie ruszyć. Wyłączy AP
 
Last edited:

newbe

Posiadacz elektryka
Zauważyłem, że gdy przyciskam pedał przyspieszenia w trakcie włączania AP i w tym momencie przekraczam ograniczenie prędkości odczytane przez Teslę, to mogę potem cały czas jechać na AP szybciej, niż standardowe +10. Też tak macie? Przydaje się, gdy Tesla nie zauważa zmiany ograniczenia prędkości na większe.
O, sprawdzę, bo nigdy nie robiłem tak...
Dzięki!
 
Top