Michal

Moderator
Pompa ciepła zawsze robi różnicę, bo to nie tylko pompa ale też "octo-valve", a to pozwala na prawdziwe zarządzanie przepływem ciepła/chłodu. Przykładowo jeśli jedziesz w 30C i słońcu na Supercharger, to w nowych autach klimatyzacja chłodząc wnętrze auta będzie pchać to ciepło i nagrzewać baterię, bo taki przepływ jest możliwy. W starszych autach z tego co rozumiem odpalała się grzałka PTC.

To przytaczane 1,5kWh/100km, wynika prawdopodobnie z porównania [TM3 z PTC] vs [Kia Soul z pompą ciepła], zrobionego przez Bjorna na YT - nie wiem czy można na tym polegać... Moim zdaniem to było zrobione mało dokładnie, bo to są dwa zupełnie inne auta, które mogą mieć zupełnie inną charakterystykę. Chociaż wielkościowo pewnie taka różnica brzmi ok, bo to będzie 2kWh na PTC vs 0,5kWh na PC...
 
Last edited:

Frunek

Fachowiec
Czy z poziomu samochodu/apki da się sprawdzić ile kWh zostało pobranych w danym ładowaniu? Ile trafiło do baterii to pewnie bardziej oczywiste, ale mnie interesuje wartość którą samochód pobrał z sieci. Innymi słowy, czy da się z poziomu samochodu policzyć zużycie prądu w domu, bez instalowania dodatkowego miernika na gniazdku?
 

Michal

Moderator
Dużo zależy też od samochodu. Jeden pokaże Ci energię pobraną, inny wsadzoną do baterii. Nie ma chyba jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
To ja może rozrysuje:
Code:
sieć--->[twój-licznik]--->[evse]--->[[ładowarka-pokładowa]--->[bateria]]
  \           \       \_____________\          \                  \
   A           B              C                 D                  E
Na liczniku (B) widzisz ile zużyłeś energii z sieci i z tego rozliczy Cię dostawca+dystrybutor.
W baterii (E) masz tyle, ile możesz wyjeździć.
Samochód może Cię poinformować o tym co wziął (D) i o tym co wrzucił do baterii (E) - tu jak pisze @Michal zależy od samochodu.
D może brać więcej, a zanim da do E to starty + jakaś bieżąca obsługa (podgrzwanie, granie, miganie)
Ale jeszcze między B i D+E są jeszcze inne miejsca gdzie mogło nieco ubyć (C).
 

Frunek

Fachowiec
Przepraszam, nieprecyzyjnie zadałem pytanie. Chodziło mi o wartość D, tzn. czy soft pokazuje to co pobrała ładowarka pokładowa, czy tylko to co trafiło do baterii. Pytanie było oczywiście o TM3 — co macie na myśli, że to zależy od samochodu?
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
A no to, że programista może stwierdzić, że interesuje nas bardziej D niż E, lub na odwrót. Aplikacja mobilna pokazuje komunikaty typu: "Ostatnia sesja ładowania zwiększyła zasięg o 18 kWh", więc wprost napisano, że chodzi o E.
 
Top