Pompa ciepła zawsze robi różnicę, bo to nie tylko pompa ale też "octo-valve", a to pozwala na prawdziwe zarządzanie przepływem ciepła/chłodu. Przykładowo jeśli jedziesz w 30C i słońcu na Supercharger, to w nowych autach klimatyzacja chłodząc wnętrze auta będzie pchać to ciepło i nagrzewać baterię, bo taki przepływ jest możliwy. W starszych autach z tego co rozumiem odpalała się grzałka PTC.
To przytaczane 1,5kWh/100km, wynika prawdopodobnie z porównania [TM3 z PTC] vs [Kia Soul z pompą ciepła], zrobionego przez Bjorna na YT - nie wiem czy można na tym polegać... Moim zdaniem to było zrobione mało dokładnie, bo to są dwa zupełnie inne auta, które mogą mieć zupełnie inną charakterystykę. Chociaż wielkościowo pewnie taka różnica brzmi ok, bo to będzie 2kWh na PTC vs 0,5kWh na PC...