Tesla - akumulator pokładowy 16 V

6a8

Posiadacz elektryka
Rzeczowe i przystępne omówienie akumulatora pokładowego 16V
warto obejrzeć aby mieć świadomość tego co mamy, i jak należy się z tym obchodzić.
 

poochaty

Posiadacz elektryka
Dajcie już spokój.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Hmmm... A tutaj napisali, że jest jakaś osobna bateria 12V, można ją restartować i podłączać klemy:
PHEV ma normalnego kwasiaka, HEV natomiast ma zasilanie12V przez przetwornicę z baterii trakcyjnej. Masz wtedy przycisk w kabinie do zresetowania modułów i BMS. Musisz mieć też możliwość awaryjnego doładowania baterii trakcyjnej bo jeśli ta bateria się rozładuje to nic byś nie zrobił z samochodem, nawet nie odpalił bo tam nie możesz doładować normalnie z gniazdka a rozrusznik potrzebuje solidnego prądu do rozruchu. Podejrzewam że to co na dokumencie napisali o osobnej baterii 12V to spore uproszczenie dla zupełnych laików.
 

pmlody

Pionier e-mobilności
To nie ma znaczenia chłopku :D
Jego 100 lat doświadczenia bije Twije wykształcenie. Szach mat :p
Nie ma. Tylko ciekawy jestem.
 

4AD

EV car user
No widzisz, i to jest dokładnie to na co zwracam uwagę - dla Ciebie (jak i paru innych tutaj) każdy pomysł Elona to po prostu cud miód i orzeszki, przyjmujesz bezkrytycznie jako prawdę objawioną bo tak Elon powiedział czy zrobił. A w tym przypadku wcale nie jest to oczywiste. Inni producenci trzymają się kwasiaków ze względu na cenę, która jest pewnie kilkanaście razy niższa od porównywalnego li-ion. Oszczędzasz trochę wagi ale pewnie księgowi zadecydowali że jednak wolą zmniejszyć koszty. Z drugiej strony jeśli mamy wprowadzać rewolucyjne rozwiązania - jest już budżetowa kijanka potrafiąca zasilać całą elektrykę z baterii trakcyjnej więc czemu Elon nie poszedł tym tropem? To dopiero jest rewolucja - całkowity brak aku 12V, przecież to się tak wpisuje w jego politykę upraszczania konstrukcji a tu bonusowo jeszcze odchodzi koszt dodatkowej baterii oraz miejsce które zajmuje. Jakby to zrobił byłbym pierwszy który zacznie bić mu brawo.
Olecki a ja myślę, że po prostu Ci żal, że to żabojady, Gebelsy ani koreańce nie wpadły na pomysł użycia 16V Lion’a zamiast klasycznego ołowianego lub żelowego 12V acu. Po prostu Elon kombinuje jak zrobić auto, które nie przyjedzie do serwisu za rok tylko najwcześniej za 6 lat…
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Olecki a ja myślę, że po prostu Ci żal, że to żabojady, Gebelsy ani koreańce nie wpadły na pomysł użycia 16V Lion’a zamiast klasycznego ołowianego lub żelowego 12V acu. Po prostu Elon kombinuje jak zrobić auto, które nie przyjedzie do serwisu za rok tylko najwcześniej za 6 lat…
Dlaczego mam mieć żal? MElon wcale nie był pierwszy co nawet pokazałem w tym wątku przykładem właśnie koreańczyka.

A jeśli ktoś chce obejrzeć jak wygląda wymiana 12Vbaterii li-ion w hyundai Ioniq/Niro MHEV (produkcja od 2017 czyli 6 lat temu również w innych MHEV tego koncernu) to można tutaj.
 
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Kwasiaki w różnej postaci odchodzą jak ICE, a przyczyn jest wiele, cała lista . Jedno co je utrzymuje, to cena niższa ale to złudne się robi i powszechność i jak widać torche zabobonu...
Akurat w Tesli był to anachronizm, ale powiedzmy niech tam..., tylko akurat przy założeniu, że jw napisano ma być jak najmniej serwisowania zwiazanego z eksploatacją i obowiązkami (nie chodzi o usterki), to 12v kwasiak był tego przeszkodą . Padał czasem, a wizerunek też tracił, technologia jak z Edisona.
Tu nawet nie potrzeba akumulatora który by dawal dużo chwilowej mocy, bo nie ma rozrusznika, a to był problem dla tych aku, drugi to temperatura.. Z litowymi mam do czynienia kupę lat i widzę jak zmieniają się parametry, rozszerza zastosowanie i spada cena.. Kiedyś to był wydatek i ryzyko, teraz tylko problem aby dobrać odpowiedni bo ciągle się to zmienią.
 

6a8

Posiadacz elektryka

Trapp

Zadomawiam się
Ogólnie to dobry krok - zmiana na aku litowe, zwykłe akumulatory kompletnie nie nadają się do EV - problem ten mają praktycznie wszyscy producenci EV.
Kłopot polega na szybkim zasiarczaniu się płyt ołowianych, jest to spowodowane brakiem poboru dużych prądów rozruchowych (brak rozrusznika w samochodzie). Dlatego też zwykłe akumulatory w EV wytrzymują 2 do 3 lat - problem dotyczy BEV i PHEV gdzie też nie ma zazwyczaj typowego rozrusznika.
Rozwiązaniem jest aku litowy, ale napięcie naładowanego pojedynczego modułu to ok. 4,1 V wielokrotność to 16,4V co jest trochę na granicy typowych napięć od lat przyjętych w Automotiv
Jakieś 6-7 lat temu użytkownik Peugeota ION-a ( kanał KIWI EV) zbudował własny akumulator 12V z BMS, w oparciu o 4 moduły LIion, bardzo chwalił to rozwiązanie.
 

6a8

Posiadacz elektryka
Tak trochę nie do końca w temacie, ale powoli akumulatory litowe wypierają inne źródła energii. Od jakiegoś czasu dostępne są u nas typowe akumulatorki AA, AAA na 1.5 V z powodzeniem zastępujące tradycyjne baterie i inne akumulatorki. Wprawdzie wymagają dedykowanej ładowarki, ale wg. mnie sprawują się dużo lepiej niż konwencjonalne. Są też inne formaty ( 6F22 ).
 

vwir

Pionier e-mobilności
Tak trochę nie do końca w temacie, ale powoli akumulatory litowe wypierają inne źródła energii. Od jakiegoś czasu dostępne są u nas typowe akumulatorki AA, AAA na 1.5 V z powodzeniem zastępujące tradycyjne baterie i inne akumulatorki. Wprawdzie wymagają dedykowanej ładowarki, ale wg. mnie sprawują się dużo lepiej niż konwencjonalne. Są też inne formaty ( 6F22 ).
Te popularne akumulatorki AAA i AA nie mają 1,5V. Niektóre sprzęty działają na niższym napięciu, a niektóre nie.
 
Top