[Tesla Model 3 HL LR] Drgania kierownicy przy ok. 120 km/h - czyżby masowy problem?

kamilthusz

Posiadacz elektryka
No to aktualizacja tematu, pisałem w wątku z ankieta ale tam ruchu brak. Sytuacja taka, 3HL lr odebrany we wrześniu, Bridgestone. Bicie od wyjazdu z salonu. Przy 3 albo 4k wizyta w zabkach, stwierdzili zwiększone bicie jednej opony z tyłu. Po wyważeniu zniknęła część wibracji z budy, kierownica bez zmian dalej bije. Obecnie 10k, nic się nie zmieniło ani ułożyło. Przed chwilą wymieniłem koła na zimowe, nie używane nie montowane oryginały z Tesli, leżaki 2022 z sotto zero 3. Bije dalej, ale może 40% mniej. Koła wrzucilem na wyważarke jak tylko przyjechały. Miały nieznaczne niedowazenia 3 po 5 gram, jedna 20. Wyważarka dobra, chyba Hofmann. Wizualnie idealne, nie widać pływającego bieżnika ani innych defektów. Czyli w zasadzie temat dalej nierozwiązany. Pytanie czy bawić się z hunterem i próbować dowazac dalej. Niestety takiej maszyny nie mam więc koszta. A może wszystkie opony albo felgi z homologacja Tesli są jakieś upośledzone i biją, tyle że to jeszcze większe koszta kupować trzeci komplet. Jeżdżenie do ząbek i marnowanie całego dnia, żeby chłopaki sobie pozgadywali a potem powiedzieli że w sumie to oni nie wiedzą, ale i tak nie mają części nie wchodzi w grę. Nie mam na to czasu. Widzę u nich ogólnie dobrą wolę, ale organizacja tego serwisu to partyzantka, lecz to już inny wątek. Niestety nie wierzę że są w stanie sami poprawnie zdiagnozować ten problem, więc pewnie spadnie to na mnie. Nie wiem w jakim kierunku pójdę na ten moment.
 

zlp

Pionier e-mobilności
Poszukaj wyważarki z testem i sprawdź to najgorsze koło. Nie musisz sprawdzać wszystkich. Jeśli będzie dobrze wyważone, to przynajmniej będziesz wiedział, że problemu trzeba szukać gdzieś indziej.
Kolejnym krokiem może być skorzystanie z wyważarki dynamicznej. Też tylko to koło. Dynamiczna wyważy koło z zawieszeniem. Spodziewam się, że zdiagnozujesz problem. Wydruki do Tesli i niech działają.
 

kamilthusz

Posiadacz elektryka
Poszukaj wyważarki z testem i sprawdź to najgorsze koło. Nie musisz sprawdzać wszystkich. Jeśli będzie dobrze wyważone, to przynajmniej będziesz wiedział, że problemu trzeba szukać gdzieś indziej.
Pewnie tak właśnie zrobię, dam zimę na Huntera. Chociaż demotywujace jest, że letnie po hunterze w zabkach dalej biją.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Ja na hunterze z ciekawości teraz wywazalem nowe Hankooki i wszystkie miały bicie promieniowe w zakresie od 6kg do 12kg. Nowe opony z magazynu hankooka w niemczech. Nie wiem ile jest max dopuszczalne, czy to dużo, czy mało? Przejechałem się i auto jedzie jak po stole, żadnych drgań, żadnego mrowienia. Więc albo ta maszyna ich coś sciemnia albo te kilka kg nie ma żadnego znaczenia. Mam nadzieję że tak już zostanie.
 

zlp

Pionier e-mobilności
Pewnie robią, co mogą zrobić, ale jajowatej opony, czy krzywej felgi nie wyprostują.
Odebrałem od nich roczną S Plaid i oba tylne koła też nie wypadają najlepiej. Felgi 21 cali delikatnie chodzą, bicie z oponami po za dopuszczalnym zakresem ponad 200N, czyli 20kg. Nie czuję tego szczególnie, ale chyba zareklamuję. Przód na szczęście bardzo dobry (50 i 60N).
 
Last edited:

zlp

Pionier e-mobilności
Ja na hunterze z ciekawości teraz wywazalem nowe Hankooki i wszystkie miały bicie promieniowe w zakresie od 6kg do 12kg.
Znalazłem wyciąg z Polskiej Normy:
"Dopuszczalne wartości niewyważenia statycznego i dynamicznego dla kół wymontowanych
i zamontowanych w samochodzie określa norma BN-75/3621-01. Zależą one od średnicy
obręczy koła i prędkości maksymalnej pojazdu. Dla niewyważenia statycznego wartości te
zawierają się w granicach:
- 360 ÷ 720 gcm (dla kół wymontowanych z pojazdu),
- 450 ÷ 900 gcm (dla kół zamontowanych w pojeździe).
Natomiast dopuszczalne wartości niewyważenia dynamicznego powinny być trzykrotnie
mniejsze, tj. zawierać się w granicach:
- 120 ÷ 240 gcm (dla kół wymontowanych z pojazdu),
- 150 ÷ 300 gcm (dla kół zamontowanych w pojeździe)."

Kalkulator: https://www.convertunits.com/from/N-cm/to/g-cm

Jak to ugryźć?
Myślę, że trzeba pomnożyć średnicę koła x gcm z normy i przeliczyć na Niutony.

Dla moich kół o średnicy 689mm wychodzi max 162N niewyważenia dynamicznego.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Znalazłem wyciąg z Polskiej Normy:
"Dopuszczalne wartości niewyważenia statycznego i dynamicznego dla kół wymontowanych
i zamontowanych w samochodzie określa norma BN-75/3621-01. Zależą one od średnicy
obręczy koła i prędkości maksymalnej pojazdu. Dla niewyważenia statycznego wartości te
zawierają się w granicach:
- 360 ÷ 720 gcm (dla kół wymontowanych z pojazdu),
- 450 ÷ 900 gcm (dla kół zamontowanych w pojeździe).
Natomiast dopuszczalne wartości niewyważenia dynamicznego powinny być trzykrotnie
mniejsze, tj. zawierać się w granicach:
- 120 ÷ 240 gcm (dla kół wymontowanych z pojazdu),
- 150 ÷ 300 gcm (dla kół zamontowanych w pojeździe)."

Kalkulator: https://www.convertunits.com/from/N-cm/to/g-cm

Jak to ugryźć?
Myślę, że trzeba pomnożyć średnicę koła x gcm z normy i przeliczyć na Niutony.

Dla moich kół o średnicy 689mm wychodzi max 162N niewyważenia dynamicznego.
Ciekawe. 255/45r19 daje średnicę 71.2cm.
71.2cm x 240gcm = 17.09kg.

U mnie najgorsza miała 12kg i w ogóle tego nie czuć, a też jestem wrażliwy w tym temacie.

A tutaj niektórzy reklamowali opony które miały mniejsze bicie.

Wydaje mi się że jak ktoś ma poniżej tych 15kg to lepsze wyważenie może trochę pomoże, ale główna przyczyna pewnie leży gdzieś indziej.
 

zlp

Pionier e-mobilności
12kg mieści się w normie. 15 też. To mniej niż 17kg.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Wg Huntera do 70 N jest do przyjęcia jeszcze, powyżej już słabo. Ja mam na jednej oponie po poprawkach 115N, wibrują lekko, ale hałas jaki generują powyżej 110 km/h jest nie do przyjęcia. Do wymiany mam zakwalifikowane wszystkie 4 sztuki - 3 mają bicie 70-90 N
A patrzyłeś na innych oponach? I jakie ustawienia miał wczytane Hunter że na zielono pokazywał tylko do 70Nm? Mówimy tylko o promieniowym biciu przy założeniu że koło jest dobrze wyważone, prawda?

Jeździłem dwoma demowkami tm3p hl i w w obu było nieprzyjemne buczenie powyżej 100kmh z tylnej osi ale żadnych drgań nie było
 
Top