Tesla Model 3 RWD z baterią LFP

Eljal

Zadomawiam się
Mam Tm3 RWD, z tego roku (2024), czytam o baterii lfp i jest spory miszmasz informacyjny na ten temat. Co udało mi się wyłowić:
1. Ładować najczesciej AC do 70-75%.
2. Najniższa wartość naładowania baterii to 20%, a najlepiej 30%.
3. Raz na 2 tyg. i przed długimi jazdami ładować na 100%.
4. Starać się żeby 100% był krótko przed wyjazdem.
5. Nie ładować rozgrzanego samochodu (np na słońcu)
Proszę mądrzejszych i bardziej doświadczonych od siebie o dalsze rady i porady. Dziękuję.
PS. Czy warto wallboxa, czy po prostu na gniazdku, pod kątem żywotnosci baterii?
 

pmlody

Pionier e-mobilności
Mam Tm3 RWD, z tego roku (2024), czytam o baterii lfp i jest spory miszmasz informacyjny na ten temat. Co udało mi się wyłowić:
1. Ładować najczesciej AC do 70-75%.
2. Najniższa wartość naładowania baterii to 20%, a najlepiej 30%.
3. Raz na 2 tyg. i przed długimi jazdami (raz na kilka miesięcy) ładować na 100%.
4. Starać się żeby 100% był krótko przed wyjazdem.
5. Nie ładować rozgrzanego samochodu (np na słońcu)
Proszę mądrzejszych i bardziej doświadczonych od siebie o dalsze rady i porady. Dziękuję.
PS. Czy warto wallboxa, czy po prostu na gniazdku, pod kątem żywotnosci baterii?
Raz na jakiś czas naładuj na 100, żeby bms się ogarnął. A tak to używaj jak ci się podoba, nie zostawiaj tylko na długo poniżej 10%.
 

Rafalski

Posiadacz elektryka
Mam Tm3 RWD, z tego roku (2024), czytam o baterii lfp i jest spory miszmasz informacyjny na ten temat. Co udało mi się wyłowić:
1. Ładować najczesciej AC do 70-75%.
2. Najniższa wartość naładowania baterii to 20%, a najlepiej 30%.
3. Raz na 2 tyg. i przed długimi jazdami ładować na 100%.
4. Starać się żeby 100% był krótko przed wyjazdem.
5. Nie ładować rozgrzanego samochodu (np na słońcu)
Proszę mądrzejszych i bardziej doświadczonych od siebie o dalsze rady i porady. Dziękuję.
PS. Czy warto wallboxa, czy po prostu na gniazdku, pod kątem żywotnosci baterii?
1. Dokładnie tak robię - głownie dlatego, że ładuje jednofazówką - trzymanie okolic 70% da mi możliwość dobicia w nocy do 100% jeżeli będziemy chcieli gdzieś jechać. Gdybym miał 3 fazy to prawdopodobnie nie ładowałbym codziennie i jeździł w przedziale 30-70. Generalnie jeżeli samochód stoi to najlepiej mu jak ma okolice 50% baterii
2. Jeżeli jesteś w trasie uważam, że rozładowywanie baterii poniżej 10% nic jej nie zrobi złego jeżeli ją zaraz naładujesz. A warto jednak wykorzystywać maksymalną moc ładowania w trasie.
3. Ładuje tylko przed wyjazdami dłuższymi, żeby uniknąć trzymania pojazdu na postoju z dużym %. Zwracam uwagę jak długo ładuje się ostatni %. Czasem ładuje ostatni % bardzo długo - przypuszczam, że bateria była dosyć rozbalansowana.
4. Tak jest :) gdzieś godzinę przed wyjazdem mam 100%
5. Samochód ochłodzi sobie baterię w razie potrzeby, oczywiście kosztem szybkości ładowania, ale wydaje mi się, że nie ma tutaj o co się bać. Niektórzy, stosują ponoć te ręczniki (jeszcze nigdy się z tym nie spotkałem) ale bez przesady :D


Ach no i najważniejsze - samochód powinien nam służyć. Według tesli powinniśmy mieć w to wbite i normalnie ją cisnąć ciagle do 100% i sobie luźno jeździć. Nie zafiksujmy się na punkcie tej baterii :) Wydaje mi się, że te rady są słuszne ale zastanawiam się jaki tak naprawdę daje to nam gain... 4-5 km rocznie na zasiegu? Wiatr się zmieni i już mamy inny zasięg. Możliwe, że bardziej to robimy dla swojej głowy niż dla tej baterii
 
Last edited:

daniel

Señor Meme Officer
3. Ładuje tylko przed wyjazdami dłuższymi, żeby uniknąć trzymania pojazdu na postoju z dużym %. Zwracam uwagę jak długo ładuje się ostatni %. Czasem ładuje ostatni % bardzo długo - przypuszczam, że bateria była dosyć rozbalansowana.
Też to zauważam. Często widziałem, że przewiduje 20 minut ładowania więcej niż rzeczywiście się skończy. Ostatnim razem długo szedł ten ostatni procent, ale i tak w tym czasie się zmieścił.
 

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
U mnie sesja z wczoraj na Greenway od 15% do 100% 68min. Przy 99% wyskoczyła kalibracja i się zeszło. Ja ładuję w domu do 70%.
Specjalnie przeciągnąłem ładowanie na Greenway żeby zrobił kalibrację. Nie wiem czemu, ale w domu ładując do 100% nie chce robić kalibracji.
 

Rafalski

Posiadacz elektryka
Rzeczywiście ładując DC do 100 pokazuje info o kalibracji a na AC wolnym prądem tego nie ma. Ale wierzę, że AC też ją przeprowadza i to kwestia UI.
 

Robmal

Posiadacz elektryka
U mnie. TM3RWD 60 kWh ale z silnikiem 325 KM, Q4/2021.
Przebieg obecny 91 tys, relatywnie dużo tras i ładowanie poza domem. W garażu WC3.
2023
30.01 424 km
25.02 423 km
05.04 422 km
14.04 422 km
23.04 422 km
28.04 422 km
10.05 421 km
15.05 421 km
02.06 421 km
25.06 421 km
30.06 420 km
31.07 419 km
04.08 419 km
24.08 418 km
04.09 418 km
18.10 418 km
15.11 417 km
28.11 417 km
28.12 416 km

2024
3.01. 416 km
27.01 416 km
08.02 415 km
18.03 414 km
22.03 414 km
1.05 413 km
14.06 412 km
 

Eljal

Zadomawiam się
U mnie. TM3RWD 60 kWh ale z silnikiem 325 KM, Q4/2021.
Przebieg obecny 91 tys, relatywnie dużo tras i ładowanie poza domem. W garażu WC3.
2023
30.01 424 km
25.02 423 km
05.04 422 km
14.04 422 km
23.04 422 km
28.04 422 km
10.05 421 km
15.05 421 km
02.06 421 km
25.06 421 km
30.06 420 km
31.07 419 km
04.08 419 km
24.08 418 km
04.09 418 km
18.10 418 km
15.11 417 km
28.11 417 km
28.12 416 km

2024
3.01. 416 km
27.01 416 km
08.02 415 km
18.03 414 km
22.03 414 km
1.05 413 km
14.06 412 km
to chyba nieźle?
 

Rafalski

Posiadacz elektryka
Ten wskaźnik nominalnego zasięgu nie bierze pod uwagę rzeczywiatej degradacji a wiek pojazdu. Żeby uzyskać stopień degradacji trzeba zrobić test.
 
Top