Disclaimer:
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie.
Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku.

To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.

Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.



Parametry podstawowe

Screenshot 2023-09-27 at 00.02.06.png

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
  • światła przeciwmgielne
  • Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)


Bateria

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.26.png

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.

LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)​
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.​
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.​
➕ Niska degradacja​
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!​

➖ Niższa gęstość energii​
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.​


Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.


NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa​
➕ Dobra wydajność​
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach​
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP​
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000​
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)​

➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP​
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)​

Więcej informacji tutaj:
  1. Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
  2. LFP vs NCM by Bjorn
  3. Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!


Zasięg


Screenshot 2023-09-26 at 23.58.37.png

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).

Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.


Ładowanie

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.59.png

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.

RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.


Podsumowanie


Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
  • Każdy wariant jest świetny 🙂
  • Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
    • Większy zasięg
    • Napęd 4x4
    • Bateria optymalna w niskich temperaturach
  • Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
  • Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.


[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
Charging curves (2).png

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

Screenshot 2023-11-23 at 21.28.28.png
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
Charging curves (1).png

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:


Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
 
Last edited:

Wasp

Fachowiec
Ważna informacja:
Starałem się pozbierać dane z różnych wątków, jeśli natomiast brakuje tutaj czegoś prośba o info.
Uzupełnię opis pierwszego posta, tak aby najważniejsze informacje były zebrane w jednym miejscu, aby ułatwić nowym użytkownikom zapoznanie się z podstawowymi informacjami.
 

itguy

Posiadacz elektryka
Ważna informacja:
Starałem się pozbierać dane z różnych wątków, jeśli natomiast brakuje tutaj czegoś prośba o info.
Uzupełnię opis pierwszego posta, tak aby najważniejsze informacje były zebrane w jednym miejscu, aby ułatwić nowym użytkownikom zapoznanie się z podstawowymi informacjami.
z tego co pamiętam RWD nie ma też przeciwmgielnych, nie można dokupić speedboosta ani zrobić aftermarketowego moda na moc (przynajmniej ja o żadnym nie wiem) :)
 

Maxxxx

Zadomawiam się
Dla mnie największą różnicą jest 4x4 i moc! RWD to jak LR na trybie chill. Niby 6.9s ale to przy bucie w podłogę. No i ciągle kusi mnie perspektywa boosta :) Ale szukam kogoś na polecenie do zakupu żeby to zrobić z kredytów bo tak to szkoda kasy :) Poza tym bezpiecznie można ładować LR do 90% bez myślenia o degradacji. Wiadomo że LR dużo droższy, ale w ICE różnica w FWD/RWD a AWD też jest spora przy zakupie. Co do samej degradacji to się nie martwię , raczej każdy kto kupił nówkę z salonu i tak pewnie sprzeda po 3-5 latach jak się skończy leasing :))))
 

itguy

Posiadacz elektryka
Dla mnie największą różnicą jest 4x4 i moc! RWD to jak LR na trybie chill. Niby 6.9s ale to przy bucie w podłogę. No i ciągle kusi mnie perspektywa boosta :) Ale szukam kogoś na polecenie do zakupu żeby to zrobić z kredytów bo tak to szkoda kasy :) Poza tym bezpiecznie można ładować LR do 90% bez myślenia o degradacji. Wiadomo że LR dużo droższy, ale w ICE różnica w FWD/RWD a AWD też jest spora przy zakupie. Co do samej degradacji to się nie martwię , raczej każdy kto kupił nówkę z salonu i tak pewnie sprzeda po 3-5 latach jak się skończy leasing :))))
dokładnie, to był główny powód dla którego wybrałem LR, RWD ma za słabe osiągi. Choć nie powiem że zasięg nie jest bez znaczenia, w trasie LR podróżuje się już bezstresowo, bo zasięg jest na tyle dobry, że można już w miarę swobodnie wybierać ładowarki przy głównych trasach w Polsce (trasa lublin gdańsk jest już zupełnie bezstresowa bez znaczenie z której strony Wisły się jedzie, sumie wersją RWD też by była:) ).
PS Mam acc boost od kilku dni, szału nie robi, ale miły update po przyzwyczajeniu się do normalnych osiągów. Na pewno nie dałbym za to 2k USD, za to za za punkty z polecenia i owszem, można aktywować.
 

Arquiteto

Zadomawiam się
RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.
Chyba lepiej byłoby porównać czas, który dodaje ten sam zasięg, a nie ten sam % baterii, bo jednak LR przejedzie na tym 25% więcej.

Ja ostatnio robiłem długą trasę, na SuC 250kW, ładowałem od 4% do 55% baterii. Żeby porównać taki sam zakres jak podałeś podam tylko wycinek: czyli 35->280km w LR potrzebowałem 15m20s.
 

Wasp

Fachowiec
[Aktualizacja]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
Charging curves (2).png

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

Screenshot 2023-11-23 at 21.28.28.png
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
Charging curves (1).png


Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:
 

Attachments

  • Charging curves.png
    Charging curves.png
    27 KB · Liczba wyświetleń: 10

Pleśniak

Posiadacz elektryka
W RWD widzę jeden podwójny problem - konieczność ładowania do 100%. Po pierwsze końcowa kalibracja trwa zbyt długo. Po drugie poziom naładowania - 100% jest dobre tylko przed podróżą, a gdy ktoś korzysta z auta głównie w mieście (jak ja) i zdarzają mu się dłuższe przestoje (tydzień albo dwa) to pojawia się problem jak pogodzić zalecenie producenta z ładowaniem na maxa oraz bezpiecznym użytkowaniem baterii - bo LFP może i jest wytrzymalsze, ale nadal nie lubi wysokiego naładowania w dłuższym czasie...

Gdyby chociaż dali w Berlinie ten nowy chiński update modelu Y z ładniejszymi felgami i lepszym o 1 sekundę przyspieszeniem to z obecną ceną 197k byłby faktycznie killer :)
 

KrzysztofFly

Moderator
[Aktualizacja]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
View attachment 14612

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

View attachment 14617
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
View attachment 14610


Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:
No ja wybrałem LR głównie ze względu na napęd na 4 koła, miałem zamówionego na początku roku po obniżkach cen Y RWD i w lutym (po powrocie z nart i przemyśleniach) zmieniłem na LR.
W sumie w trasach jestem kilka razy w roku i różnica w pojemności akumulatora pomiędzy nimi nie miała dla mnie wielkiego znaczenia. Zasięg obu wersji do codziennej jazdy mi wystarcza. Ostatnie ładowanie poza domem miałem we wrześniu jak wracałem z trasy.
 
Top