Disclaimer:
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie.
Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku.

To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.

Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.



Parametry podstawowe

Screenshot 2023-09-27 at 00.02.06.png

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
  • światła przeciwmgielne
  • Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)


Bateria

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.26.png

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.

LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)​
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.​
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.​
➕ Niska degradacja​
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!​

➖ Niższa gęstość energii​
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.​


Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.


NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa​
➕ Dobra wydajność​
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach​
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP​
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000​
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)​

➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP​
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)​

Więcej informacji tutaj:
  1. Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
  2. LFP vs NCM by Bjorn
  3. Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!


Zasięg


Screenshot 2023-09-26 at 23.58.37.png

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).

Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.


Ładowanie

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.59.png

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.

RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.


Podsumowanie


Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
  • Każdy wariant jest świetny 🙂
  • Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
    • Większy zasięg
    • Napęd 4x4
    • Bateria optymalna w niskich temperaturach
  • Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
  • Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.


[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
Charging curves (2).png

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

Screenshot 2023-11-23 at 21.28.28.png
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
Charging curves (1).png

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:


Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
 
Last edited:

deniro

Zadomawiam się
Tesla y RWD teraz w promce za 197k warto się skusić ? Do rodzinnego domu jeżdżę raz w miesiącu dystans 250km, 220km eska reszta 90km/h. Man Niro ev ale drugi elektryk Mike widziany. A może lepiej poczekać?

Jak można sprawdzić rodzaj baterii i gdzie produkowany?
 

KrzysztofFly

Moderator
Tesla y RWD teraz w promce za 197k warto się skusić ? Do rodzinnego domu jeżdżę raz w miesiącu dystans 250km, 220km eska reszta 90km/h. Man Niro ev ale drugi elektryk Mike widziany. A może lepiej poczekać?

Jak można sprawdzić rodzaj baterii i gdzie produkowany?
Dopiero jak dostaniesz VIN, to będziesz wiedział na 100%, jednak w tej chwili na 99% będzie to RWD z Berlina i raczej z akumulatorem BYD, bo o ile się nie mylę to Berlin do RWD tylko takie w tej chwili montuje.
 

ciastek

Pionier e-mobilności
Jak można sprawdzić rodzaj baterii i gdzie produkowany?
Adres przykładowej oferty:
Code:
https://www.tesla.com/pl_PL/my/order/XP7Y224_1cd563b6f12e05b6bff4d275147530b1?postal=05-230&range=50&region=PL&coord=52.3336,21.1973&titleStatus=new&redirect=no#overview
                                     ^^^
W adresie jest początek VIN. XP7 oznacza, że jest z Berlina.
 

kubatar

Posiadacz elektryka
Czy to oznacza że wszystkie inventory są z Berlina z BYD?
Wiadomo że w Polsce z ładowarkami krucho, szczególnie szybkimi, ale jeśli za kilka lat będzie to co w na zachodzie EU albo w Norwegii to ten akumulator BYD to trochę gamę changer. 15-20 min żeby przejechać autostradowe 250 km to nie trzeba LR. I tak z domu w trasę się wyjeżdża przy 100%.
Tesla dostała granty na 33 ładowarki. Niby to tylko 2 na województwo ale w trasie zrobi różnice
 

deCastelano

Fachowiec
Czy to oznacza że wszystkie inventory są z Berlina z BYD?
Wiadomo że w Polsce z ładowarkami krucho, szczególnie szybkimi, ale jeśli za kilka lat będzie to co w na zachodzie EU albo w Norwegii to ten akumulator BYD to trochę gamę changer. 15-20 min żeby przejechać autostradowe 250 km to nie trzeba LR. I tak z domu w trasę się wyjeżdża przy 100%.
Tesla dostała granty na 33 ładowarki. Niby to tylko 2 na województwo ale w trasie zrobi różnice
O ile mi wiadomo wszystkie już idą z Berlina i wszystkie są BYD
 

ciastek

Pionier e-mobilności
Możesz rozwinąć temat? Skąd te dane? O jakie granty chodzi?
Na forum też było, ale nie mogę znaleźć.
 

aadamuss

Posiadacz elektryka
Te wszystkie testy szybkości ładowania w polskich warunkach się nie sprawdzają bo mało gdzie można uzyskać prędkości ładowania powyżej 150 kW. Zazwyczaj jest dużo mniej i przez to każde ładowanie trwa trochę dłużej. Dwa ładowania przy przy mniejszej baterii zajmą wyraźnie więcej czasu niż jedno przy LR ( czas na dojazd i wolne ładowanie, zajeta ładowarka).
 

kubatar

Posiadacz elektryka
Nie chce się rozwijać w temacie rozwoju infrastruktury bo to nieodpowiedni wątek więc w skrócie: wystarczy obserwować jak rozwinęła/rozwija się infrastruktura na zachodzie EU żeby przewidywać że u nas będzie podobnie. Oczywiście uwarunkowania lokalne w PL są wyzwaniem (warunki przyłączenia, papierologia, UDT - jestem z branży więc się orientuję) natomiast Tesla to poważna forma i wie co robi. Bezwładność w takich projektach jest spora natomiast efekt będzie analogiczny do tego co mamy w Norwegii która przoduje. Zwróćcie uwagę że na zachodzie już nie ma problemu z oczekiwaniem na ładowanie co jeszcze w 2022 było normą.
Tesla po kolei u nas wdraża swój plan: najpierw Ząbki, teraz Kraków i to już są poważne liczby. Tych projektów na pewnie dziesiątki. Sprzedaż aut przyspieszyła kilkukrotnie więc nie może strzelać sobie w kolano brakiem infrastruktury.

I wg mnie to co napisałem powyżej jest istotne z punktu widzenia wyboru SR (z aku BYD) zamiast LR. Przy takiej różnicy cenowej i gęstej sieci SuC to jest naprawdę dobry deal. Do nas też to dotrze.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Możesz rozwinąć temat? Skąd te dane? O jakie granty chodzi?
Jest teraz budżet EU ponad miliard EUR do 2026 do wykorzystania na paliwa alternatywne i był właśnie 3 nabór a będzie jeszcze 4 nabór największy. Więc w ciągu najbliższych 2-3 lat powinno się pojawić masa ładowarek w PL. Są tylko 2 kategorie 150+kW i 250+kW. Już kilkadziesiąt jest przyklepane w PL a będzie jeszcze jeden nabór. Cel jest taki żeby wzdłuż głównych szlaków było minimum 150kW co 60km. Więc infrastruktura za 3 lata będzie naprawdę bardzo przyzwoita
 
Last edited:
Top