Disclaimer:
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie.
Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku.

To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.

Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.



Parametry podstawowe

Screenshot 2023-09-27 at 00.02.06.png

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
  • światła przeciwmgielne
  • Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)


Bateria

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.26.png

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.

LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)​
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.​
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.​
➕ Niska degradacja​
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!​

➖ Niższa gęstość energii​
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.​


Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.


NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa​
➕ Dobra wydajność​
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach​
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP​
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000​
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)​

➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP​
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)​

Więcej informacji tutaj:
  1. Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
  2. LFP vs NCM by Bjorn
  3. Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!


Zasięg


Screenshot 2023-09-26 at 23.58.37.png

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).

Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.


Ładowanie

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.59.png

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.

RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.


Podsumowanie


Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
  • Każdy wariant jest świetny 🙂
  • Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
    • Większy zasięg
    • Napęd 4x4
    • Bateria optymalna w niskich temperaturach
  • Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
  • Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.


[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
Charging curves (2).png

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

Screenshot 2023-11-23 at 21.28.28.png
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
Charging curves (1).png

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:


Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
 
Last edited:

nabrU

Pionier e-mobilności
Nie chce się rozwijać w temacie rozwoju infrastruktury bo to nieodpowiedni wątek więc w skrócie: wystarczy obserwować jak rozwinęła/rozwija się infrastruktura na zachodzie EU żeby przewidywać że u nas będzie podobnie. Oczywiście uwarunkowania lokalne w PL są wyzwaniem (warunki przyłączenia, papierologia, UDT - jestem z branży więc się orientuję) natomiast Tesla to poważna forma i wie co robi. Bezwładność w takich projektach jest spora natomiast efekt będzie analogiczny do tego co mamy w Norwegii która przoduje. Zwróćcie uwagę że na zachodzie już nie ma problemu z oczekiwaniem na ładowanie co jeszcze w 2022 było normą.
Tesla po kolei u nas wdraża swój plan: najpierw Ząbki, teraz Kraków i to już są poważne liczby. Tych projektów na pewnie dziesiątki. Sprzedaż aut przyspieszyła kilkukrotnie więc nie może strzelać sobie w kolano brakiem infrastruktury.
Już kilkadziesiąt jest przyklepane w PL a będzie jeszcze jeden nabór. Cel jest taki żeby wzdłuż głównych szlaków było minimum 150kW co 60km. Więc infrastruktura za 3 lata będzie naprawdę bardzo przyzwoita

Patrząc na rozwój infra w PL z zewnątrz myślę, że powyższe wpisy są bardzo optymistyczne. W Polsce problemem jest sieć energetyczna (a właściwie jej brak). Do czegoś te ładowarki trzeba podłączyć. Nie problem je (dla Tesli czy kogoś innego) postawić, problem do czego je podłączyć. Dodatkowo jeśli je nawet się podłączy, to nie osiągają pełnych deklarowanych mocy (o czym pisał @aadamuss powyżej), bo przyłącze jest jakie jest.

Cieszycie się, że największy hub w PL (Kraków-Bonarka) to 16 SuC w dość kiepskiej lokalizacji (bo tylko taka zapewne umożliwiała ich podłączenie), a tymczasem w UK największy hub to 180 ładowarek w jednym miejscu (30 x 300kW i 150 x 7kW). Nie pisze tego aby dołować, ale aby otworzyć oczy. Czy otworzyli jakieś ładowarki w Biedronce (mamy grudzień prawie a coś miało być 150 ładowarek do końca roku...)

Poniżej mapka infrastruktury energetycznej (i nie tylko) w Europie. Można zerknąć gdzie co i jak jest w PL:


I przykłądowa infrastruktura energetyczna w koło Bonarki:

1701043743170.png

Mieszkam w UK i w marcu będzie 3 lata jak jeżdżę EV. Poniżej dane co do ilości ładowarek z 14 stycznia 2021 (czyli prawie 3 lata temu):

1701042520771.png
a poniżej stan na zeszły miesiąc:

1701042608689.png

Wyraźnie widać przyrost. Czy ktoś podobne porównanie może pokazać dla PL?
 
Last edited:

kubatar

Posiadacz elektryka
Masz dużo racji przy czym należy pamiętać gdzie w rozwoju rynku EV jest UK a gdzie PL. Nie ten poziom siły nabywczej.
Pracuję w branży i uwierz mi że inwestycja w ładowarki to kiepski biznes: grunt, ładowarki które się szybko starzeją (kto na zachodzie ładuje się na 50kW?), opłata przyłączeniowa, opłata sieciowa za moc, opłata mocowa. To wszystko przy niewielkiej liczbie klientów.
To nie znaczy że firmy nie siedzą z założonymi rekami. Pracują nad projektami. Będzie to samo co z OZE - inwestorzy przygotowywali projekty i nagle wystartowało.
Do niedawna to stacje w dużej liczbie stawiał tylko GW bo dostał dotację (i Orlen w swoich lokalizacjach bo wydzielał przyłącza). Jeśli sprzedaż aut ruszyła (a ruszyła) to będzie to powstawać na pęczki.
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Masz dużo racji przy czym należy pamiętać gdzie w rozwoju rynku EV jest UK a gdzie PL. Nie ten poziom siły nabywczej.

Podałem UK nie jako porównanie do PL bo zdaję sobie sprawę z różnic, ale jako przykład, że się coś dzieje. W PL ja tego 'dzieje się' nie widzę (no ale też nie mieszkam w PL więc mój osąd może być skrzywiony).

Pracuję w branży i uwierz mi że inwestycja w ładowarki to kiepski biznes: grunt, ładowarki które się szybko starzeją (kto na zachodzie ładuje się na 50kW?), opłata przyłączeniowa, opłata sieciowa za moc, opłata mocowa. To wszystko przy niewielkiej liczbie klientów.

To jak to jest, że na Zachodzie to się opłaca i to przy czasami tańszych cenach ładowania?

To nie znaczy że firmy nie siedzą z założonymi rekami. Pracują nad projektami. Będzie to samo co z OZE - inwestorzy przygotowywali projekty i nagle wystartowało.

Projekt to dobre słowo 😉Bo na projekcie i hucznych ogłoszeniach się zazwyczaj kończy...

Do niedawna to stacje w dużej liczbie stawiał tylko GW bo dostał dotację (i Orlen w swoich lokalizacjach bo wydzielał przyłącza). Jeśli sprzedaż aut ruszyła (a ruszyła) to będzie to powstawać na pęczki.

A teraz zejdźmy na ziemie. Biedronka - jest już te 150 ładowarek? OK, niech będzie nawet 100 😛
 

Attachments

  • 1701076887789.png
    1701076887789.png
    410,4 KB · Liczba wyświetleń: 8

zibizz1

Pionier e-mobilności
@nabrU To nie do końca tak jest. W PL mozna dobudować sieć jeśli trzeba. Problemem jest czas i pieniądze. Dlatego firmy które stawiają ładowarki grają w statki z zakładami energetycznymi. Strzelają w mapę i czekają kilkadzięsiąt dni na warunki przyłącza (moc, czas, cena). Problemem jest pułapka średniego rozmiaru. Ładowarki potrzebuja dużo większej mocy która wymaga rozbudowy sieci, ale nie na tyle dużej aby ta rozbudowa była opłacalna. Dlatego obecnie ładowarki stawiane sa tam gdzie to daje się zrobić mało inwazyjnie. W miarę wzrostu ilości EV i klientów na ładowanie te większe inwestycje zaczną mieć sens. Jedyna przeszkodą która pozostanie to czas bo może to być np 2026 czy 2027 rok. I przez ten czas teren nie zarabia.
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Ładowarki potrzebuja dużo większej mocy która wymaga rozbudowy sieci, ale nie na tyle dużej aby ta rozbudowa była opłacalna. Dlatego obecnie ładowarki stawiane sa tam gdzie to daje się zrobić mało inwazyjnie.
Jest wiele miejsc w PL gdzie to można zrobić, a ja nie widzę żadnego rozwoju.
Dam przykład mojego rodzinnego miasta: Ostrowiec Świętokrzyski, drugie co do wielkości (po Kielcach) miasto w województwie. Byłem u rodziny w połowie 2021: żadnej ładowarki w mieście (najbliższa 22kW ok 20km dalej w Bałtowie). Patrzę teraz na Plugshare (2,5 roku później) i jest dokładnie tak samo.
W mieście wielkie tereny po zakładach które jakiś czas temu zamknięto, gdzie na 100% jest infra (huta tzw. stary zakład, więc to żarło sporo prądu) i co? Stąd jestem taki sceptyczy...

1701080603690.png

1701080583664.png
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Za kolejne 3 lata będzie tak samo w tym mieście. Prędzej w tej okolicy będzie ładowarka na trasie Kielce - Stalowa Wola na wysokości Opatowa, tak żeby pasowało tez na środku Radom-Rzeszów.
Odsyłam do tematu i mapki która tam jest:
 

kubatar

Posiadacz elektryka
Ale jednak dwa wielostanowiskowe stacje ładowania Tesla postawiła w niedługim odstępie czasu. Tak jak wspominałem bezwładność tego procesu jest duża więc one zaczną powstawać.
Na przykładzie projektów OZE to dana firma startuje z wieloma projektami i np jedynie 20% udaje się dowieźć do konca. Pozostałe trafiają do zamrażarki a te 20% się realizuje.
Taki sam scenariusz będzie w tym wypadku. W UK, DE czy Norwegii są min 5 lat przed nami. U nas ten rynek się dopiero kształtuje w wolumenach w których można myśleć o opłacalności.
 

KrzysztofFly

Moderator
A teraz zejdźmy na ziemie. Biedronka - jest już te 150 ładowarek? OK, niech będzie nawet 100 😛
No właśnie nikt nie wie, na stronie powerdot.eu, nie udało mi się doszukać listy dostępnych lokalizacji.
Natomiast, w zeszłym tygodniu postawili u mnie pod Biedronką, więc coś robią ;).
370072551_1881784065574898_3416183511983150172_n.jpg
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Za kolejne 3 lata będzie tak samo w tym mieście. Prędzej w tej okolicy będzie ładowarka na trasie Kielce - Stalowa Wola na wysokości Opatowa, tak żeby pasowało tez na środku Radom-Rzeszów.
Odsyłam do tematu i mapki która tam jest:

Ja ten temat czytałem i to są projekty na główne arterie komunkacyjne. Ja mówię o np. jednej czy dwóch ładowarkach 50kW (lub kilku słupkach 22kW), które mogłyby stanąć z 'palcem w nosie' na terenie starej huty np tutaj na parkingu koło starej huty przy klubie sportowym KSZO (zaraz przy podstacji 110kV):


1701084454476.png

1701084404477.png


No właśnie nikt nie wie, na stronie powerdot.eu, nie udało mi się doszukać listy dostępnych lokalizacji.
Natomiast, w zeszłym tygodniu postawili u mnie pod Biedronką, więc coś robią ;).
Brawo, jedna zamiast 150. Plan wykonany w 0,7% o ile w tym roku uruchomią :ROFLMAO:
 
Top