Disclaimer:
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie.
Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku.

To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.

Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.



Parametry podstawowe

Screenshot 2023-09-27 at 00.02.06.png

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
  • światła przeciwmgielne
  • Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)


Bateria

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.26.png

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.

LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)​
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.​
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.​
➕ Niska degradacja​
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!​

➖ Niższa gęstość energii​
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.​


Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.


NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa​
➕ Dobra wydajność​
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach​
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP​
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000​
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)​

➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP​
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)​

Więcej informacji tutaj:
  1. Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
  2. LFP vs NCM by Bjorn
  3. Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!


Zasięg


Screenshot 2023-09-26 at 23.58.37.png

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).

Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.


Ładowanie

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.59.png

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.

RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.


Podsumowanie


Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
  • Każdy wariant jest świetny 🙂
  • Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
    • Większy zasięg
    • Napęd 4x4
    • Bateria optymalna w niskich temperaturach
  • Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
  • Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.


[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
Charging curves (2).png

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

Screenshot 2023-11-23 at 21.28.28.png
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
Charging curves (1).png

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:


Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
 
Last edited:

itguy

Posiadacz elektryka
No ja wybrałem LR głównie ze względu na napęd na 4 koła, miałem zamówionego na początku roku po obniżkach cen Y RWD i w lutym (po powrocie z nart i przemyśleniach) zmieniłem na LR.
W sumie w trasach jestem kilka razy w roku i różnica w pojemności akumulatora pomiędzy nimi nie miała dla mnie wielkiego znaczenia. Zasięg obu wersji do codziennej jazdy mi wystarcza. Ostatnie ładowanie poza domem miałem we wrześniu jak wracałem z trasy.
Ja też, wybrałem LR dla osiągów i frajdy z jazdy, bo generalnie Y to taki trochę tatusiowóz, ale przy tej mocy która ma jednak jeździ się fajnie, ale jeśli dla kogoś to nie ma znaczenia to tak jak piszecie RWD ma dużo do zaoferowania.
 

Wasp

Posiadacz elektryka
U mnie tesla będzie głównym autem rodzinnym. Stąd trochę się boję, że Rwd będzie jednak ograniczeniem na trasach.
Do tego trzeba dodać degradacje baterii i kiepska infrastrukture w pl.
Do LR mi jeszce brakuje trochę budżetu. Stąd zastanawiam się czy rwd z baterią byd się sprawdzi.

Np do rodziny żony mamy 370 km i rwd zima nie da rady na raz. A infra na północnym wschódzie to dramat. LR myślę że da się.
 

Michal

Moderator
U mnie tesla będzie głównym autem rodzinnym. Stąd trochę się boję, że Rwd będzie jednak ograniczeniem na trasach.
Do tego trzeba dodać degradacje baterii i kiepska infrastrukture w pl.
Do LR mi jeszce brakuje trochę budżetu. Stąd zastanawiam się czy rwd z baterią byd się sprawdzi.

Np do rodziny żony mamy 370 km i rwd zima nie da rady na raz. A infra na północnym wschódzie to dramat. LR myślę że da się.
Wszystko zależy jakimi trasami (jak szybko) i jakie warunki atmosferyczne.
Odpal sobie ABRP, ustaw tam trasę, -10C, duży śnieg/deszcz i wiatr w twarz 10m/s i sprawdź najgorszy scenariusz, przy czym miej też w głowie, że jeśli w takim przypadku wyjdzie Ci jakieś jedno ładowanie po drodze, to chyba tragedii nie będzie przecież... Zwłaszcza jak masz na trasie jakąś szybką ładowarkę.

Jak ja kupowałem TM3LR, to zimą 2020 na trasie do Szczecina ledwo do Poznania na SuC albo jedno ładowanie w trasie w Lućmierzu, ale wtedy był tam tylko jeden GreenWay 50 kW :p
Teraz to jest raczej luz :)
 

Wasp

Posiadacz elektryka
No właśnie tak sprawdzałem trasę Poznań Olsztyn. Trzeba zjechać z trasy na ladowanie. W samym Olsztynie też nie ma szału. No chyba że u szwagra w garażu 😀

No i zakładam spadek zasięgu z czasem. I nie mogę się zdecydować 😀
 

itguy

Posiadacz elektryka
No właśnie tak sprawdzałem trasę Poznań Olsztyn. Trzeba zjechać z trasy na ladowanie. W samym Olsztynie też nie ma szału. No chyba że u szwagra w garażu 😀

No i zakładam spadek zasięgu z czasem. I nie mogę się zdecydować 😀
No jest różnica między LR i RWD ale czy aż taka duża? zadaj sobie pytanie jak często jeździsz do rodziny:)
Tutaj symulacja: -10 stopni, wiatr w twarz 10m/s i ulewny deszcz/śnieg.

-RWD
1700839917176.png

-LR
1700840036284.png

czyli pół godziny szybciej dojedziesz w takich ekstremalnych warunkach LR
Czy to dla Ciebie warte dopłaty to już niestety sam musisz sobie odpowiedzieć :) Jak masz ograniczony budżet to szukaj na stocku okazji, często są niezłe promki.

Ja jak pisałem wybrałem LR ze względu na osiągi, zasięg wydaje mi się nieskończony na co dzień, wiec ten z RWD też byłby ok.
 

Iktorn

Zadomawiam się
Też mam taką zagwozdkę. Jednak LR to ponad 30k więcej, a moje trasy (zawodowe czy weekendowe) to raczej do 300 km. Tylko u mnie wakacyjna trasa to pewnie będzie z rowerami z tyłu.
Bateria BYD jest już we wszystkich RWD ? Czy to jak się trafi?
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
W samym Olsztynie też nie ma szału.
Byłem miesiąc temu i akurat parkowalem blisko Greenway 140kW ale był jeszcze zamknięty, teraz już otwarty i nawet bym nie odczuł ładowania ale wtedy do wyboru były tylko 2 Orleny z 100kW. Moim zdaniem takie 140-150kW jest wystarczające, dobrze żeby było jeszcze po drodze a nie jazda na drugą stronę miasta
 

Wasp

Posiadacz elektryka
No ja był wolał LR szczerze. Ale brakuje mi budżetu. Mam jeszcze 1 auto w sprzedaży. Jak by się udało to biore LR.
Szkoda tylko, bo teraz super promki. Mam nadzieję, ze w grudniu / styczniu też coś sie upolować da
 
Top