Disclaimer:
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie.
Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku.

To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.

Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.



Parametry podstawowe

Screenshot 2023-09-27 at 00.02.06.png

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
  • światła przeciwmgielne
  • Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)


Bateria

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.26.png

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.

LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)​
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.​
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.​
➕ Niska degradacja​
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!​

➖ Niższa gęstość energii​
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.​


Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.


NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa​
➕ Dobra wydajność​
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach​
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP​
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000​
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)​

➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP​
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)​

Więcej informacji tutaj:
  1. Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
  2. LFP vs NCM by Bjorn
  3. Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!


Zasięg


Screenshot 2023-09-26 at 23.58.37.png

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).

Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.


Ładowanie

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.59.png

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.

RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.


Podsumowanie


Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
  • Każdy wariant jest świetny 🙂
  • Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
    • Większy zasięg
    • Napęd 4x4
    • Bateria optymalna w niskich temperaturach
  • Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
  • Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.


[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
Charging curves (2).png

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

Screenshot 2023-11-23 at 21.28.28.png
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
Charging curves (1).png

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:


Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
 
Last edited:

Wasp

Fachowiec
Y SR z BYD przy gęsto zlokalizowanych superchargerach i cenie poniżej 200k to game changer wśród elektrykow
No tak. Tylko u nas wciąż ładowarek jak na lekarstwo. Jestem świeżo po tripie po USA i tam rzeczywiście to bajka. Nie trzeba się martwić ładowaniem
 

abes99

Posiadacz elektryka
Jestem świeżo po tripie po USA
Nie chciałbyś w wolnej chwili opisać co nieco? Wybieramy się na majówkę pierwszy raz do stanów (LA) i planujemy objazdówkę (w grę wchodzi również kamper, choć Tesla X też rozważana)...
 

Wasp

Fachowiec
Nie chciałbyś w wolnej chwili opisać co nieco? Wybieramy się na majówkę pierwszy raz do stanów (LA) i planujemy objazdówkę (w grę wchodzi również kamper, choć Tesla X też rozważana)...
Ja tym razem byłem krótko bo tylko tydzien. Wziąłem Y bo chciałem jeszcze potestować przed zakupem.
Brałem z wypożyczalni Hertz.
Daj znać co chciałbyś wiedzieć. Czy bardziej o samochodzie czy co zwiedzić 😀 latem robiliśmy rodziną objazdówkę 3
.5 tygodnia i zrezygnowałem z Y na rzecz dużego Suva. Ciężko byłoby nam się zmieścić ze wszystkim. Mamy 3 dzieci.
Może być na priv
 

kubatar

Posiadacz elektryka
Ja tym razem byłem krótko bo tylko tydzien. Wziąłem Y bo chciałem jeszcze potestować przed zakupem.
Brałem z wypożyczalni Hertz.
Daj znać co chciałbyś wiedzieć. Czy bardziej o samochodzie czy co zwiedzić 😀 latem robiliśmy rodziną objazdówkę 3
.5 tygodnia i zrezygnowałem z Y na rzecz dużego Suva. Ciężko byłoby nam się zmieścić ze wszystkim. Mamy 3 dzieci.
Może być na priv
Opisz doświadczenia z punktu widzenia poruszania się elektrykiem. Wyzwania w ładowaniu głównie. Nienograniczaj się tylko do priva 🙂
Co do dostępności ładowarek u nas to kwestia czasu. We wszystkich nowinkach podążamy za zachodem.
 

abes99

Posiadacz elektryka
@Wasp Wszystko mnie interesuje, moja wiedza na chwilę obecną jest minimalna :D Lecimy na 10 dni, chcemy zobaczyć jak najwięcej (jak na pierwszy strzał, bo to niestety krótko). I chcemy to zrobić budżetowo, na ile się da, a leci nas piątka (stąd nawet pomysł wzięcia kampera). Wszelkie uwagi i wskazówki będą cenne. Na Turo widziałem sześcioosobowe Tesle X, nawet z darmowym ładowaniem - więc to też jakaś opcja (choć rozważamy też świeżą Pacificę w hybrydzie za połowę ceny Tesli). Jak masz czas i ochotę, to fajnie by było zobaczyć kolejny wątek wyjazdowy jak inne obecne na forum. Co zobaczyć, tips'n'tricks, wraz z opisem podróży elektrykiem ;)
 

Wasp

Fachowiec
Hej,

No może nie będzie to jakaś długa relacja, ale krótkie podsumowanie:


Ładowanie
  • liczba ładowarek i ich gęstość powoduje, że jest to no brainer. To był mój pierwszy raz z teslą i totalnie nie trzeba było o tym myśleć. Mogłem wybierać dowolnie pasujące mi ładowarki i często miałem kilka miejscowości do wyboru.
    A to powodowało, że mogłem sobie wybierać ładowarki także na zasadzie stawki - ponieważ na każdej była inna.
  • używałem tylko superchargerów V3, a i tak było ich sporo do wyboru
  • Ceny za ładowanie:
    • ceny są dynamiczne z podziałem na 3 strefy czasowe. Zmieniają się także, ze względu na zajętość stanowisk
    • jeśli dobrze pamiętam to od 23 centów do 43 za kWh
    • przy większym obłożeniu ładowarek automatycznie ustawiane jest ograniczenie do 80%. Mogłem to później zmienić w aucie. Nie wiem czy przez aplikacje też, bo ja nie miałem dostępu do apki. Tylko sama karta.
    • Jeśli chodzi o tą najniższa stawkę, to chyba ludzie na to patrzą, bo jak tam przyjechałem to ładowały się już tesle, a podczas mojego ładowania dojechalo jeszcze kilka. Stanowisk jest sporo, ale pewnie czasami może się zdarzyć, że zabraknie miejsc w tych cenach promocyjnych.
  • ładowanie dziecinnie proste. Podpina się wtyczkę i po temacie. Super sprawa.
  • dla jasności mowa tutaj o Kalifornii


Zwiedzanie
  • 10 dni to już całkiem fajny czas. Zależy co lubicie. Poniżej moje polecane miejsca w okolicach LA
  • Trasy:
    • Route 66
    • Highway 1
  • Miasta:
    • Las Vegas
    • LA:
      • Universal Studios Hollywood
      • Wiadomo wzgórza Hollywood
      • Santa Monica, Beverley Hills, Malibu, etc.
    • San Francisco i okolice - np. 1 dynką w góra za mostem Golden Gate, przez Bolinas (fajna plaża, duże fale do serfowania), aż do Marconi. Tam można zjeść super owoce morza. Polecam Tony's Seafood Restaurant.
    • Monteray
    • Jak macie czas to winnice w Napa + degustacje
  • Parki narodowe:
To tak z grubsza chyba tyle :)

Powodzenia.
 

wojtkow

Posiadacz elektryka
@abes99 Stany są duże :p wiem to truizm ale dopiero gdy się po nich jedzie to się to czuje, 10 dni to nie dużo więc dobrze zaplanuj co chcesz zobaczyć. Jeżeli np parki narodowe w Kalifornii i Nevadzie to odpuść sobie Teslę.
Ja po USA jeździłem dużo, przejechałem wschodnie i zachodnie wybrzeże i o ile do miast czy tras między nimi Tesla to obecnie luz to już w Nevadzie czy Utah trzeba by dobrze planować gdzie się ładować (tam trzeba planować tankowanie, bo np masz znak, że następna stacja za 80 mil).
 

abes99

Posiadacz elektryka
Dzięki za informacje. Myśląc o Tesli na 5 osób, myślałem o sześcioosobowej Tesli X, najlepiej z darmowymi SC. Jakieś tipy na tanie noclegi? Bo po szybkim rozeznaniu zaczynam myśleć nad kamperem :unsure:.
 

wojtkow

Posiadacz elektryka
Z tanimi noclegami znowu bym uważał. Najtaniej jest w motelach na obrzeżach miast ale, pomijając, że można trafić do mordowni, to traci się potem czas na dojazdy. Czasem lepiej zapłacić więcej i stanąć bliżej miejsca, które chcesz zobaczyć.
Do tego w niektórych parkach trudno o noclegi, np w Yosemite rezerwowałem namiot! pół roku wcześniej i były resztki. Nie wiem też kiedy chcesz jechać, bo wspomniane Yosemite jest ciężej dostępne w zimę, np droga Tioga Pass (z Lee Vining nad Mono Lake, które warto zobaczyć) jest zamknięta w zimę, czasem nawet wiosną (zależy od pogody).
RV jest fajną alternatywą, jeżeli te 5 osób jest w stanie ze sobą wytrzymać bez przerwy 240 godzin (czyli raczej bliska rodzina niż znajomi). Ja jeżdżę kamperem (ale po Europie, w USA podróżowałem tradycyjnie) i nie wyobrażam sobie takiej podróży ze znajomymi.
 
Top