Tesla Model Y - wallbox

Michal

Moderator
Czy jest sens kupować wallboxa 22 kW zatem?
Jest sens jeśli zamierzasz w przyszłości mieć auto, które może obsługiwać taki standard i zależy Ci na szybszym ładowaniu - np. Smart fortwo EV albo Tesla model S/X. Przykładowo taki Smart EV może się na 22kW AC naładować w godzinę i to najszybsza możliwość dla niego, bo nie obsługuje ładowania DC.

Zwykle wystarczy Ci ładowanie "przez noc" więc i 5kW byłoby ok ale wiadomo, raz na rok zdarzy się potrzeba naładować trochę szybciej.

Ja do niedawna ładowałem TM3LR tylko ze zwykłego gniazdka z mocą 3kW i spokojnie mi wystarczało na co dzień. Aż się okazało, że gniazdko było źle zamontowane i zaczęło iskrzyć... Dobrze że nie spaliłem garażu, bo cały drewniany... Teraz wstawiłem sobie porządnie gniazdo 3p 16A i używam tego przenośnego EVSE Tesli 11kW wpiętego na stałe - ładowanie od 0% do pełna w 7 godzin.

Planuję zakup Smart-a jako drugiego auta, bo zajmuje mało miejsca w garażu, więc może i przydałaby mi się większa moc ładowania ale ciężko mi sobie wyobrazić scenariusz, żebym nie mógł poczekać 2h na ładowanie.
 

piotr_ev

Fachowiec
dzięki bardzo za odpowiedź :) Ja mam miejsce w hali garażowej pod blokiem (sprawy z admin i wspólnotą będę dopiero załatwiać, ale wstępnie nie ma sprzeciwów), dlatego dla mnie taki wallbox z jakimś zabezpieczeniem, bądź obudową na zamek będzie w sam raz. No i tylko dylemat 11kW czy 22kW ;)
 

danielm

Pionier e-mobilności
dzięki bardzo za odpowiedź :) Ja mam miejsce w hali garażowej pod blokiem (sprawy z admin i wspólnotą będę dopiero załatwiać, ale wstępnie nie ma sprzeciwów), dlatego dla mnie taki wallbox z jakimś zabezpieczeniem, bądź obudową na zamek będzie w sam raz. No i tylko dylemat 11kW czy 22kW ;)
coraz mniej aut ma pokładowe ładowarki na więcej niż 11KW, staje się to standardem bo mocniejsza elektronika jest też sporo droższa. oczywiście jest Zoe i w sumie niewiele więcej. starsze tesla model S/X miały podwójne ładowarki dzięki czemu mogły ładować się 22KW, nowsze od kilku lat umożliwiają 16KW. różnica w cenie w wallboxie, różnica w koniecznym przyłączu... oczywiście można postawić 22KW tylko czy kiedyś z tego skorzystasz.
Zaleta jest inna... masz wtedy 32A czyli auta które mają ładowarkę jednofazową ale mogą obsłużyć 32A naładujesz 7,4KW zamiast 3,5KW.
 

vwir

Pionier e-mobilności
rozumiem, że masz na myśli dwa auta podłączone na raz?

Nie. Auta 7kW wykorzystują jedną fazę, 32A. Wallbox 11kW daje 3 fazy, po 16A na jedną fazę. Auta z ładowarką 7kW wykorzystają tylko jedną z tych trzech faz, więc 1x16A. Czyli całe 3,6kW. Mimo iż wallbox może więcej, auto może więcej, to nic z tego. Natomiast wallbox 22kW ma 3 fazy po 32A, czyli auto z ładowarką jednofazową 7kW wykorzysta pełne 32A na jednej fazie.
 
Top