Tesla nie stawia w Polsce ładowarek

Halisep

Posiadacz elektryka
Zawstydzająco marnie jest z "konkurencją". Przypomnisz ile wtyczek ma Polenergia na jednym MOPie np. na przelotówce do Berlina? A ile ma zazwyczaj SuC? Tesla jak stawia, to stawia kilkanaście szt., bo taki ma modus operandi.
Przelotówka Warszawa-Berlin? Polenergia ma np 4x 300kW na MOP Chwałszyce i 6x400kW na MOP Chociszewo. SuC na tej trasie to 4x250 i 4x150kW w Lućmierzu (dodatkowe 10km) oraz dzielone 150kW w centrum zakorkowanego Poznania 😉
Tak czy owak, SuC się rozwija, niezależnie od Twoich spóźnionych narzekań. I dobrze, bo to jedyna szansa na normalne stawki, nie takie jak np. na Ionity.
Z punktu widzenia posiadacza Tesli...ok, alternatywą jest abonament Ionity i stawki zbliżone do SuC.
Posiadacze aut marek udziałowców Ionity, gdzie są często preferencyjne warunki, mają stawki najczęściej w granicy 1,30-1,80PLN w zależności od producenta.
 

r00tku

Posiadacz elektryka
Przelotówka Warszawa-Berlin? Polenergia ma np 4x 300kW na MOP Chwałszyce i 6x400kW na MOP Chociszewo. SuC na tej trasie to 4x250 i 4x150kW w Lućmierzu (dodatkowe 10km) oraz dzielone 150kW w centrum zakorkowanego Poznania 😉

Z punktu widzenia posiadacza Tesli...ok, alternatywą jest abonament Ionity i stawki zbliżone do SuC.
Posiadacze aut marek udziałowców Ionity, gdzie są często preferencyjne warunki, mają stawki najczęściej w granicy 1,30-1,80PLN w zależności od producenta.
Jeszcze jest Dopiewo. Szkoda tylko, że Polenergia stała się droga na MOPach. IONITY w abo się bardziej opłaca.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Przelotówka Warszawa-Berlin? Polenergia ma np 4x 300kW na MOP Chwałszyce i 6x400kW na MOP Chociszewo. SuC na tej trasie to 4x250 i 4x150kW w Lućmierzu (dodatkowe 10km) oraz dzielone 150kW w centrum zakorkowanego Poznania 😉
Dokładnie. A ile Tesla teraz stawia słupków na jednym SuC? :) Swoją drogą, trzymam kciuki, żeby te stacje Polenergii zostały oddane w dobre ręce, a nie zniknęły.
Z punktu widzenia posiadacza Tesli...ok, alternatywą jest abonament Ionity i stawki zbliżone do SuC.
Posiadacze aut marek udziałowców Ionity, gdzie są często preferencyjne warunki, mają stawki najczęściej w granicy 1,30-1,80PLN w zależności od producenta.
Gdyby nie ten nieszczęsny abonament. Mam do tego awersję. Najchętniej bym po prostu kartą płacił. Tylko wtedy stawki kosmiczne. Nic to, jest jak jest, trzeba z tym żyć. Swoją drogą, zadziwiające, jak duży może być rozstrzał cen.
 

EVJerry

Fachowiec
Nie da się. Dla Ciebie wpis z GUNB czy stojące słupki, ale niepodłączone to bajki i obietnice (patrz niżej).
Argument na poziomie przedszkolaka. To, że jest wpis do GUNB i nawet stoją słupki, nie oznacza, że SuC będzie zaraz działał. Równie dobrze może być to za pół roku, bo odbiory się przeciągnął.

Zupełnie jak w przypadku Ekoen czy Ionity na wschodniej flance. Przy czym po raz n-ty przypominam, że to jest ich biznes corowy, w odróżnieniu od Tesli. I tak, wiem, przy Warszawskim SuC już ustaliliśmy, że liczy się wyłącznie Twój punkt widzenia, ale i tak napiszę, że w nosie mam przejazd północ-południe. Nie jeżdżę z Gdańska do Zakopanego.
To, że Ty nie jeździsz, nie zmienia faktu, że masa Polaków jeździ.
Dziwne, że nie potrafisz zrozumieć, że brak ładowarek Ekoen lub Ionity w jakiejś części Polski nie jest żadnym usprawiedliwieniem dla braków Tesli.
Zarzucasz mi przywiązanie do mojego punktu widzenia ale nie dostrzegasz, że robisz to samo.

Z jednym się zgodzę. Tobie się wydaje, że jest tak jak piszesz.
No szczyt erystyki!

W końcu załapałeś ;)
Bądź łaskaw przestać zachowywać się jak Stefek Burczymucha.

Zawstydzająco marnie jest z "konkurencją". Przypomnisz ile wtyczek ma Polenergia na jednym MOPie np. na przelotówce do Berlina? A ile ma zazwyczaj SuC? Tesla jak stawia, to stawia kilkanaście szt., bo taki ma modus operandi.
W tej kwestii już inni Ci odpowiedzieli.
Nie zmienia to faktu, że 1 wtyczka istniejąca jest o nieskończoność większą wielkością niż 12, 20 czy nawet 100 wtyczek nieistniejących.

Im mniej się wie, tym łatwiejsze jest znajdywanie rozwiązań. Dotyczy to każdej dziedziny. EV również.
Jedni wiedzą mniej, a inni uważają, że są wielcy i mądrzy. Najciekawsze, że sami to odkryli.

Tak czy owak, SuC się rozwija, niezależnie od Twoich spóźnionych narzekań. I dobrze, bo to jedyna szansa na normalne stawki, nie takie jak np. na Ionity.
Nawet, gdyby budowali 1 lokalizację co kilka lat, to by się rozwijali. Co nie znaczy, że jest to rozwój satysfakcjonujący.
Narzekania dotyczą stanu aktualnego więc nie są spóźnione tylko aktualne.
To, że się coś ruszyło nie zmienia tego, że są głęboko w tyle w stosunku do stanu jaki powinni mieć w 6‑tym co do wielkości terytorium kraju UE (i podobnie 6-tym co do wielkości PKB)
 

EVJerry

Fachowiec
Ebitda na minusie. No, powiedzmy że się spina... ;) A Polenergia? Tak się spina, że w zeszłym tygodniu zdecydowali o zwijaniu się z rynku. Czy my żyjemy w jakiś alternatywnych światach?
W inwestującej firmie EBITDA może być na minusie. Trzeba się przyjrzeć w dłuższej perspektywie.

Polenergia osiągnęła w 2024 roku ok. 250 mln. zł zysku. Po prostu zakomunikowali, że chcą się rozwijać w kierunku rynków, na których jest wyższy próg wejścia. Chociaż te zapowiedzi też trzeba przepuścić przez pryzmat czasu - zmieniło im się szefostwo i chciało coś mądrego powiedzieć. Równie dobrze mogą zmienić zdanie.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Argument na poziomie przedszkolaka. To, że jest wpis do GUNB i nawet stoją słupki, nie oznacza, że SuC będzie zaraz działał. Równie dobrze może być to za pół roku, bo odbiory się przeciągnął.
Czyżby na poziomie przedszkolaka? To Ty piszesz o obietnicach, to Ty piszesz o problemach po stronie Tesli. Słupek, który stoi, to już nie obietnica, to zaawansowana realizacja. A jeśli odbiory się przeciągną (swoją drogą, masz rację, to bardzo prawdopodobne), to jest właśnie jeden z tych problemów, na które Tesla nie ma wpływu, bo to są problemy generowane przez nieudolne państwo. Jakkkolwiek nie byłyby sformalizowane pod tym względem np. Niemcy, to nasze państwo bardzo skutecznie utrudnia takie inwestycje i pozwala na takie procedury. No ale wg Ciebie to jest problem Tesli. Bądź konsekwentny. Albo problemem jest Tesla albo nie. Jeśli Tesla, to znaczy że te lokalizacje można już w sumie uznać za otwarte. Ale Ty zmieniasz zdanie w zależności jak Ci pasuje. Tak się nie da, zdecyduj się.
To, że Ty nie jeździsz, nie zmienia faktu, że masa Polaków jeździ.
I cała masa Polaków jeździ z/do Lublina. Czyli Twój kierunek jest lepszy niż mój? Kto tu daje argumenty na poziomie przedszkola?
Dziwne, że nie potrafisz zrozumieć, że brak ładowarek Ekoen lub Ionity w jakiejś części Polski nie jest żadnym usprawiedliwieniem dla braków Tesli.
Zarzucasz mi przywiązanie do mojego punktu widzenia ale nie dostrzegasz, że robisz to samo.
To Ty dajesz jako wzór Ionity, ignorując ich znacznie większe możliwości i to, że ich sieć też nie powala w Polsce.
No szczyt erystyki!
Wybacz, ale to Tobie się coś wydaje i to są Twoje poglądy. To, że to jest Twój pogląd, w żaden sposób nie znaczy to, że jest obiektywnie lepszy.
Bądź łaskaw przestać zachowywać się jak Stefek Burczymucha.
I vis'a'vis :) (tak, wiem, żart, na wszelki wypadek zaznaczę).

W tej kwestii już inni Ci odpowiedzieli.
Nie zmienia to faktu, że 1 wtyczka istniejąca jest o nieskończoność większą wielkością niż 12, 20 czy nawet 100 wtyczek nieistniejących.
Jak widać, zaczynają istnieć. Poza tym, ewidentnie widać, że nawet jeśli stanowisk jest 12, to zaczynają się kolejki. Wyobrażasz sobie sajgon jaki byłby np. po postawieniu 4 stanowiskowej ładowarki np. w Łomiankach czy właśnie przy Okęciu? Obstawiam, że poziom narzekania byłby wielokrotnie wyższy, niż jak ich nie ma w ogóle. Innymi słowy, satysfakcja klienta wbrew Twoim oczekiwaniom by spadła. Te wszystkie Tesle z darmowym ładowaniem, które teraz jeżdżą do Ząbek, okupowałyby te 4 (oby nie dwa) stanowiska przy Okęciu. Zysk dla Tesli - oczywiście, pełnego obłożenia zazdrościliby jej konkurenci. Tylko pudelki i inne moto mieliby ubaw publikując kolejki do ładowarek. Jesteś pewien, że to jest właściwa droga?
Jedni wiedzą mniej, a inni uważają, że są wielcy i mądrzy. Najciekawsze, że sami to odkryli.
Zgadzam się, prawdopodobnie obaj błądzimy we mgle :)
Nawet, gdyby budowali 1 lokalizację co kilka lat, to by się rozwijali. Co nie znaczy, że jest to rozwój satysfakcjonujący.
Narzekania dotyczą stanu aktualnego więc nie są spóźnione tylko aktualne.
Ok. Agee to disagree.
To, że się coś ruszyło nie zmienia tego, że są głęboko w tyle w stosunku do stanu jaki powinni mieć w 6‑tym co do wielkości terytorium kraju UE (i podobnie 6-tym co do wielkości PKB)
Nie rozumiem, czemu mieliby się kierować wielkością terytorium, a nie ilością sprzedanych (i jeżdżących po danym kraju) pojazdów. Jaki jest sens postawienia tylu ładowarek co u zachodnich sąsiadów, tylko po to, by stały nieużywane? Żeby była jeszcze perspektywa przełożenia wg Twojej wizji: więcej ładowarek, ludzie zaczną kupować Tesle. Ale to tak nie działa. Nie przy obecnej sile nabywczej przeciętnego Kowalskiego. Ładowarka nie skłoni Kowalskiego do zakupu Tesli. Barierą jest cena, nie brak ładowarek.
W inwestującej firmie EBITDA może być na minusie. Trzeba się przyjrzeć w dłuższej perspektywie.
Byle w dłuższej perspektywie nie wydali oświadczenia takiego jak Polenergia. Naprawdę trzymam kciuki, lubię ich.
Polenergia osiągnęła w 2024 roku ok. 250 mln. zł zysku. Po prostu zakomunikowali, że chcą się rozwijać w kierunku rynków, na których jest wyższy próg wejścia. Chociaż te zapowiedzi też trzeba przepuścić przez pryzmat czasu - zmieniło im się szefostwo i chciało coś mądrego powiedzieć. Równie dobrze mogą zmienić zdanie.
A sprawdziłeś, w jakim segmencie osiągnęli owe 250 mln zysku? To wydaje się być kluczowa informacja, bo ładowarki to jest/był tylko jeden z wycinków biznesu - obstawiam, że jeden z mniejszych.
Fakty są takie, że powiedzieli, że zabierają zabawki z piaskownicy. To nie jest optymistyczna wiadomość. Oznacza to, że na polu bitwy zostaje coraz mniej podmiotów oferujących sensowne (niskie) stawki.

Z jednym się z Tobą zgodzę, w moim własnym interesie zresztą. Tesla powinna jak najszybciej rozwijać swoją sieć, bo pozostali (pseudo)konkurenci (*) do najtańszych nie należą (GW, Ionity) albo ich sieć jest daleka od tego, by móc się na niej opierać przy podróżach przez cały kraj (Ionity).

*) wyjaśniłem wcześniej czemu nie uważam nie uważam ich za konkurentów Tesli i vice versa, nie wracajmy do tego więcej :)
 

EVJerry

Fachowiec
Czyżby na poziomie przedszkolaka? To Ty piszesz o obietnicach, to Ty piszesz o problemach po stronie Tesli. Słupek, który stoi, to już nie obietnica, to zaawansowana realizacja. A jeśli odbiory się przeciągną (swoją drogą, masz rację, to bardzo prawdopodobne), to jest właśnie jeden z tych problemów, na które Tesla nie ma wpływu, bo to są problemy generowane przez nieudolne państwo. Jakkkolwiek nie byłyby sformalizowane pod tym względem np. Niemcy, to nasze państwo bardzo skutecznie utrudnia takie inwestycje i pozwala na takie procedury. No ale wg Ciebie to jest problem Tesli. Bądź konsekwentny. Albo problemem jest Tesla albo nie. Jeśli Tesla, to znaczy że te lokalizacje można już w sumie uznać za otwarte. Ale Ty zmieniasz zdanie w zależności jak Ci pasuje. Tak się nie da, zdecyduj się.
Skąd u Ciebie taki paskudny zwyczaj, by atakować rozmówcę, zamiast po prostu kulturalnie dyskutować. Nie możesz znieść, że ktoś ma inne zdanie? Starałem się delikatnie zasygnalizować Ci to, jednak nie zrozumiałeś i nadal atakujesz człowieka zamiast się wypowiedzieć w temacie.
Jakbyś się nie zorientował, to Tesla nie jest szczególnie gorzej traktowana niż jej konkurencja (a przynajmniej do niedawna tak było). Zatem problemy dotyczą w podobnej mierze i Tesli i konkurentów.
Nie ja zmieniam zdanie, tylko Ty. Logika jest dość jednoznaczna: otwarta lokalizacja to taka, która jest otwarta, a nie taka, którą "można już w sumie uznać za otwartą".

Ogarnij się proszę ze swoim sposobem argumentacji. Przestań atakować rozmówcę i odpuść sobie ton, którym próbujesz pokazywać swoją wyższość nad kimś, kogo zupełnie nie znasz.

I cała masa Polaków jeździ z/do Lublina. Czyli Twój kierunek jest lepszy niż mój? Kto tu daje argumenty na poziomie przedszkola?
Na prawdę uważasz, że równie wielu ludzi jeździ na wschód Polski, co w kierunku północ-południe? A niby z czego miałoby to wynikać? Może z gęstości zaludnienia?
Skąd te doniesienia o korkach na A1 w czasie ferii i wakacji? Konieczność stałego otwierania bramek (gdy pobierano opłaty)? Nie mam nic do wschodu Polski, a nawet z pewnych powodów mam do niego sentyment, jednak nie zmienia to faktu, że to nie w jego kierunku dąży lwia część przejazdów Polaków.
Chyba, że jesteś w stanie podać statystyki, które powyższemu przeczą.

To Ty dajesz jako wzór Ionity, ignorując ich znacznie większe możliwości i to, że ich sieć też nie powala w Polsce.
Znacznie większe możliwości Ionity w stosunku do Tesli? A niby na czym one miałyby polegać?
Pierwszy SuC w Polsce został uruchomiony w 2016 roku. Zatem obecne 13 SuC (jeśli dobrze policzyłem) zbudowano w tempie 1,44 rocznie.
Pierwszą stację Ionity postawiło w Polsce w 2021 roku, obecnie mają 14 stacji. Czyli średnio otwierają 4,66 rocznie.
Polenergia ma 85 lokalizacji obejmujących 125 stanowisk-wybudowane w ciągu 3 lat. 125 stanowisk to odpowiednik 10 SuC o 12 stanowiskach lub 6 o 20 stanowiskach. Zatem statystycznie budowali od 1,6 do 3,3 odpowiednika SuC rocznie.

Nadal twierdzisz, że Tesla sprawniejsza jest w otwieraniu SuC lub w ogóle może być uznana za podobnie sprawną jak konkurencja?

Wybacz, ale to Tobie się coś wydaje i to są Twoje poglądy. To, że to jest Twój pogląd, w żaden sposób nie znaczy to, że jest obiektywnie lepszy.
W której mojej wypowiedzi wyraziłem lub nawet zasugerowałem, że mój pogląd jest "obiektywnie lepszy" od innego?

Jak widać, zaczynają istnieć. Poza tym, ewidentnie widać, że nawet jeśli stanowisk jest 12, to zaczynają się kolejki. Wyobrażasz sobie sajgon jaki byłby np. po postawieniu 4 stanowiskowej ładowarki np. w Łomiankach czy właśnie przy Okęciu? Obstawiam, że poziom narzekania byłby wielokrotnie wyższy, niż jak ich nie ma w ogóle. Innymi słowy, satysfakcja klienta wbrew Twoim oczekiwaniom by spadła. Te wszystkie Tesle z darmowym ładowaniem, które teraz jeżdżą do Ząbek, okupowałyby te 4 (oby nie dwa) stanowiska przy Okęciu. Zysk dla Tesli - oczywiście, pełnego obłożenia zazdrościliby jej konkurenci. Tylko pudelki i inne moto mieliby ubaw publikując kolejki do ładowarek. Jesteś pewien, że to jest właściwa droga?
Zgodzisz się, że 4 oblegane stanowiska nadal są w stanie obsługiwać 4 pojazdy jednocześnie, a ich brak sprawia, że te 4 pojazdy wydłużą kolejkę na innej ładowarce?
Zakładając, że to tylko odpowiednio wydajne przyłącze jest problemem, to rozumiem, że 3 lokalizacje na 4 stanowiska jest łatwiejsze do załatwienia niż jedna na 12. Lepiej jest więc nie wybudować 3 lokalizacji po 4 czy jednej na 12? Narzekanie będzie większe, gdy 12 pojazdów nie będzie mogło się naładować, czy wtedy, gdy 12 będzie się mogło naładować, a kolejne 12 będzie czekało?

Poza tym sieć energetyczna, choć oczywiście nie rozwija się tak szybko jak by się chciało, to jednak jakiś rozwój się pojawia. Zatem to, że w danej lokalizacji można było uzyskać maksymalnie przyłącze dla 4 stanowisk nie oznacza, że za rok nie możliwości się nie zmienią.

Podkreślam, że w mojej opinii problemem mniejszego rozwoju SuC w stosunku do konkurencji jest brak odpowiednich kompetencji zespołu tym się zajmującego w stosunku do tego czym dysponuje konkurencja.

Nie rozumiem, czemu mieliby się kierować wielkością terytorium, a nie ilością sprzedanych (i jeżdżących po danym kraju) pojazdów. Jaki jest sens postawienia tylu ładowarek co u zachodnich sąsiadów, tylko po to, by stały nieużywane? Żeby była jeszcze perspektywa przełożenia wg Twojej wizji: więcej ładowarek, ludzie zaczną kupować Tesle. Ale to tak nie działa. Nie przy obecnej sile nabywczej przeciętnego Kowalskiego. Ładowarka nie skłoni Kowalskiego do zakupu Tesli. Barierą jest cena, nie brak ładowarek.
Sprowadziłeś decyzję do jednego parametru: ilość sprzedanych pojazdów
Jest to nadmierne uproszczenie.
W rzeczywistości trzeba wziąć pod uwagę dużo więcej parametrów, np. kierunku podróży kierujących z innych krajów, ilość pojazdów, które nie zostały sprzedane bezpośrednio (czyli np. z wtórnego rynku).
Wielkość terytorium też jest istotna, albowiem wskazuje na to jaka ilość ładowarek jest potrzebna, by przejechać obszar.
Gdybyś miał rację w swojej argumentacji to powinna ona przekładać się także na lokalizacje SuC w obrębie kraju. Zatem jaką ilość Tesli sprzedano w okolicach Białegostoku, że stoi tam SuC czy aby na pewno było to jedynie o połowę mniej, niż w Warszawie, gdzie są 2 SuC (oczywiście naciągając, że ten w podziemiach w ogóle można uznać za SuC i ktoś z niego korzysta).
Niby ile Tesli sprzedano w Krakowie, że maja tam największy SuC, szczególnie porównując do Katowic, które co prawda mają 3 SuC (licząc łącznie z Gliwicami), ale nadal sumarycznie mniej niż Kraków.
Już zazdroszczę Ciechocinkowi i Lućmierzowi, że mają SuC, na pewno więcej tam Tesli kupionych w Polsce niż na przykład w Częstochowie, Gdańsku, Koszalinie, etc.

Byle w dłuższej perspektywie nie wydali oświadczenia takiego jak Polenergia. Naprawdę trzymam kciuki, lubię ich.
Nie ma co grzebać Polenergii tak szybko.

A sprawdziłeś, w jakim segmencie osiągnęli owe 250 mln zysku? To wydaje się być kluczowa informacja, bo ładowarki to jest/był tylko jeden z wycinków biznesu - obstawiam, że jeden z mniejszych.
Fakty są takie, że powiedzieli, że zabierają zabawki z piaskownicy. To nie jest optymistyczna wiadomość. Oznacza to, że na polu bitwy zostaje coraz mniej podmiotów oferujących sensowne (niskie) stawki.
Polenergia zajmuje się wytwarzaniem "zielonej energii". Jest w tym prąd i wodór. Zakładając, że ich koszty związane z obsługą stacji ładowania to 50%, nadal zysk ze sprzedaży energii na stacji jest większy, niż do innych klientów. Podejrzewam, że przejechali się na wodorze, bo jest o tym ostatnio dość głośno.
Czas pokaże, czy zabiorą zabawki. Na razie nic nie wskazuje, by zamykali lub sprzedawali biznes ładowarkowy.

W żadnym momencie nie twierdziłem, że jakakolwiek sieć ładowania w Polsce jest zadowalająca. Nie twierdziłem, że Ionity jest lepsze lecz, że sprawniej ogarnęli budowę sieci swojej (w krótszym czasie zbudowali więcej lokalizacji). Nie mają obstawionej całej Polski, ale mają lepiej ogarnięte lokalizacje o większym natężeniu ruchu ( północ-południe, centrum w stronę zachodu).
 

umcus

Pionier e-mobilności
Skąd u Ciebie taki paskudny zwyczaj, by atakować rozmówcę, zamiast po prostu kulturalnie dyskutować. Nie możesz znieść, że ktoś ma inne zdanie?
Atakować? W życiu, jestem bardzo spokojnym człowiekiem. Zasadniczo nie interesuje mnie czyjeś zdanie, a żeby się tym jeszcze przejmować? Bez przesady. Na żywo byś odniósł zupełnie inne wrażenie, gwarantuję :)
Jakbyś się nie zorientował, to Tesla nie jest szczególnie gorzej traktowana niż jej konkurencja (a przynajmniej do niedawna tak było). Zatem problemy dotyczą w podobnej mierze i Tesli i konkurentów.
Nie ja zmieniam zdanie, tylko Ty. Logika jest dość jednoznaczna: otwarta lokalizacja to taka, która jest otwarta, a nie taka, którą "można już w sumie uznać za otwartą".
Ok. Czyli to ja źle zrozumiałem i musimy wrócić do dyskusji po otwarciu tych lokalizacji. Point taken.
Ogarnij się proszę ze swoim sposobem argumentacji. Przestań atakować rozmówcę i odpuść sobie ton, którym próbujesz pokazywać swoją wyższość nad kimś, kogo zupełnie nie znasz.
Patrz wyżej.
Na prawdę uważasz, że równie wielu ludzi jeździ na wschód Polski, co w kierunku północ-południe? A niby z czego miałoby to wynikać? Może z gęstości zaludnienia?
[...]
Chyba, że jesteś w stanie podać statystyki, które powyższemu przeczą.
Wystarczy mi przejazd drogą na Lublin. Statystyki nie są potrzebne. Kierunek wschodni jest traktowany po macoszemu, przez wszystkich operatorów.
Znacznie większe możliwości Ionity w stosunku do Tesli? A niby na czym one miałyby polegać?
Tym, że za nimi stoi 5 ogromnych koncernów, których przychody każdego z nich są większe od przychodów Tesli. I dodatkowo, Tesla ma na głowie US i parę innych kierunków, podczas gdy Ionity ogarnia wyłącznie EU. I dodatkowo - to jest ich główne źródło przychodów, w odróżnieniu od Tesli.
Nadal twierdzisz, że Tesla sprawniejsza jest w otwieraniu SuC lub w ogóle może być uznana za podobnie sprawną jak konkurencja?
Nigdy tak nie twierdziłem. Wypowiadałem się w sprawie Ionity, że dość kiepsko im to idzie.
W której mojej wypowiedzi wyraziłem lub nawet zasugerowałem, że mój pogląd jest "obiektywnie lepszy" od innego?
Choćby pisząc, że SuC na Krakowskiej jest w kiepskim miejscu - w domyśle jest "ja mam rację, Tesla się myli".
Zgodzisz się, że 4 oblegane stanowiska nadal są w stanie obsługiwać 4 pojazdy jednocześnie, a ich brak sprawia, że te 4 pojazdy wydłużą kolejkę na innej ładowarce?
Siur.
Zakładając, że to tylko odpowiednio wydajne przyłącze jest problemem, to rozumiem, że 3 lokalizacje na 4 stanowiska jest łatwiejsze do załatwienia niż jedna na 12. Lepiej jest więc nie wybudować 3 lokalizacji po 4 czy jednej na 12?
Ale Tesla ma inną strategię budowania ładowarek. Nie do końca rozumiem, po co z tym walczyć. Tzn. rozumiem, ale nie rozumiem, bo to nic nie da. Trochę zakręciłem, ale chyba rozumiesz mój punkt widzenia.
Narzekanie będzie większe, gdy 12 pojazdów nie będzie mogło się naładować, czy wtedy, gdy 12 będzie się mogło naładować, a kolejne 12 będzie czekało?
Zdecydowanie sytuacja nr 2 wywoła dużo większą frustrację niż pierwsza.
Poza tym sieć energetyczna, choć oczywiście nie rozwija się tak szybko jak by się chciało, to jednak jakiś rozwój się pojawia. Zatem to, że w danej lokalizacji można było uzyskać maksymalnie przyłącze dla 4 stanowisk nie oznacza, że za rok nie możliwości się nie zmienią.
Hmmm.. Ujmę to tak - nie jestem ekspertem w sprawie OSD, jednak to z czym się spotkałem jako prosument (i jako osoba, która ma "na koncie" kilka instalacji u znajomych) i to o czym słyszałem na grillu ze znajomym siedzącym w środku tego bagna, kompletnie tego nie widzę. Jeśli miałbym ślepo obstawiać, to raczej bym obstawił, że ani za rok ani za 3 lata możliwości się nie zmienią. Znasz przypadek tego fotoradaru, do którego chyba po dzień dzisiejszy nie doprowadzili przyłącza, po tym jak skończyła się możliwość korzystania z zasilania z pobliskiej budowy? A tu mowa o MW mocy, nie kW. Absurdem jest w naszych warunkach zakładanie, że będziesz mógł zwiększyć przydzieloną moc x2 albo x3 w bliżej znanej przyszłości. Niestety OSD są tak zaniedbanym przez polityków przez ostatnie 30 lat segmentem, że to się w pale nie mieści. Efekty masz widoczne gołym okiem niestety. Ten wielki plan budowy ładowarek wzdłuż autostrad tylko to potwierdza. Sieci energetyczne nie są na to gotowe. I jeszcze długo nie będą. Dlatego SuC będą powstawać tam, gdzie jest to możliwe, a nie tam, gdzie optymalnie powinny powstać.
Podkreślam, że w mojej opinii problemem mniejszego rozwoju SuC w stosunku do konkurencji jest brak odpowiednich kompetencji zespołu tym się zajmującego w stosunku do tego czym dysponuje konkurencja.
No to się różnimy w opiniach. Moim zdaniem kluczowe są OSD oraz UDT. No i znajomości. Znając odpowiednich ludzi, można zrobić wszystko. Nawet mieć G11 przed wybudowaniem domu ;)
Sprowadziłeś decyzję do jednego parametru: ilość sprzedanych pojazdów
Jest to nadmierne uproszczenie.
W rzeczywistości trzeba wziąć pod uwagę dużo więcej parametrów, np. kierunku podróży kierujących z innych krajów, ilość pojazdów, które nie zostały sprzedane bezpośrednio (czyli np. z wtórnego rynku).
Wielkość terytorium też jest istotna, albowiem wskazuje na to jaka ilość ładowarek jest potrzebna, by przejechać obszar.
Wg mnie kluczowa jest właśnie sprzedaż. A przynajmniej taki mam wniosek patrząc na liczbę ładowarek w Polsce, Niemczech czy Norwegii.
Gdybyś miał rację w swojej argumentacji to powinna ona przekładać się także na lokalizacje SuC w obrębie kraju. Zatem jaką ilość Tesli sprzedano w okolicach Białegostoku, że stoi tam SuC czy aby na pewno było to jedynie o połowę mniej, niż w Warszawie, gdzie są 2 SuC (oczywiście naciągając, że ten w podziemiach w ogóle można uznać za SuC i ktoś z niego korzysta).
Białystok - bo tam można było. Ten SuC w Warszawie, to chyba jeden z pierwszych, pełna zgoda, że do zaorania, chyba że jako destination charger (tylko w takim razie po co taka moc).
Niby ile Tesli sprzedano w Krakowie, że maja tam największy SuC, szczególnie porównując do Katowic, które co prawda mają 3 SuC (licząc łącznie z Gliwicami), ale nadal sumarycznie mniej niż Kraków.
Nie wiem, ale się domyślam. W cholerę ludzi jeździ w góry, na Słowację, Czechy i dalej. Z tego co widzę, SuC w tamtych miejscach raczej się nie nudzą, więc decyzja całkiem słuszna.
Już zazdroszczę Ciechocinkowi i Lućmierzowi, że mają SuC, na pewno więcej tam Tesli kupionych w Polsce niż na przykład w Częstochowie, Gdańsku, Koszalinie, etc.
Kto wie, kto wie ;)
O kolejność budowy SuC nie ma co kopii kruszyć. O wielu aspektach podejmowanych decyzji nie mamy wiedzy. Być może Elon kładzie palec na mapie, kto wie.
Nie ma co grzebać Polenergii tak szybko.
Pożywiom, uwidiom.
Podejrzewam, że przejechali się na wodorze, bo jest o tym ostatnio dość głośno.
Możliwe.
Czas pokaże, czy zabiorą zabawki. Na razie nic nie wskazuje, by zamykali lub sprzedawali biznes ładowarkowy.
Ciężko, żeby coś zrobili, skoro decyzję ogłosili raptem w zeszłym tygodniu. Takie rzeczy zajmują czas zazwyczaj. Jeśli będą się tego trzymać, to bardzo mnie ciekawi, komu je sprzedadzą. Likwidacja byłaby najgorszą opcją dla nas.
W żadnym momencie nie twierdziłem, że jakakolwiek sieć ładowania w Polsce jest zadowalająca. Nie twierdziłem, że Ionity jest lepsze lecz, że sprawniej ogarnęli budowę sieci swojej (w krótszym czasie zbudowali więcej lokalizacji). Nie mają obstawionej całej Polski, ale mają lepiej ogarnięte lokalizacje o większym natężeniu ruchu ( północ-południe, centrum w stronę zachodu).
I znowu powtarzam: bo to jest ich core biznesu. Mają inne podejście do budowy, do lokalizacji, ale jeśli to jest ich jedyne źródło przychodu, to oni zwyczajnie muszą być lepsi niż konkurencja (a już na pewno niż Tesla).

Mam wrażenie, że jak to ładnie mówią, formuła naszej dyskusji się wyczerpała, nie sądzisz?

Mamy nieco odmienne punkty widzenia, ale z jednym się zgadzamy: zarówno Tesla jak i inni powinni mocno nad sobą popracować.

Ja wiem jedno, nawet jakbym chciał do Niemiec jechać przez Wrocław (a chciałem), to nie pojadę właśnie ze względu na brak SuC i Ekoenu i Polenergii po drodze. Innym sieciom albo nie ufam (to się może zmieni wraz z moim przebiegiem na EV) albo są za drodzy. Ten SuC w Legnicy i nowy we Wrocku być może by przeważył, no ale jeszcze ich nie ma i pojadę na spokojnie A2.
 

EVJerry

Fachowiec
Wystarczy mi przejazd drogą na Lublin. Statystyki nie są potrzebne. Kierunek wschodni jest traktowany po macoszemu, przez wszystkich operatorów.
No nie. Tesla w Lublinie ma SuC :)
Chociaż za to GreenWay ma swoje ładowarki w Lublinie, ale i po drodze w Rykach.

Tym, że za nimi stoi 5 ogromnych koncernów, których przychody każdego z nich są większe od przychodów Tesli. I dodatkowo, Tesla ma na głowie US i parę innych kierunków, podczas gdy Ionity ogarnia wyłącznie EU. I dodatkowo - to jest ich główne źródło przychodów, w odróżnieniu od Tesli.
Dla Tesli SuC było od początku ważnym elementem strategii w USA, ale i na zachodzie EU. To u nas działa to kulawo.

Choćby pisząc, że SuC na Krakowskiej jest w kiepskim miejscu - w domyśle jest "ja mam rację, Tesla się myli".
Nie zostałem zrozumiany. Cieszę się, że na Krakowskiej będzie SuC, bo lepszy rydz niż nic. Ale mój sposób myślenia jest taki:
Jak już ma się pojawić SuC z tej strony Warszawy, to lepiej, by był w miejscu dogodnym dla większości podróżujących. Z tej strony większość ruchu przebiega przez S8 i część przez S79 (dzięki nowej nitce obwodnicy Warszawy). Tymczasem Krakowska jest pomiędzy nimi - zatem z każdej z głównych tras trzeba będzie zjechać i dojechać.
Lepsza lokalizacja byłaby, np. gdzieś przy węźle Opacz.

Siur.

Ale Tesla ma inną strategię budowania ładowarek. Nie do końca rozumiem, po co z tym walczyć. Tzn. rozumiem, ale nie rozumiem, bo to nic nie da. Trochę zakręciłem, ale chyba rozumiesz mój punkt widzenia.
W ogóle dyskusja tutaj w wymiarze Tesli nic nie da, bo Tesla nie słucha.
Ot wyrażenie swojego zdania na temat tego, że mogliby to zrobić lepiej. Byłoby to dla sprzedaży Tesli korzystne, albowiem sieć SuC jest czymś co wpływa istotnie na decyzje zakupowe tam, gdzie jest odpowiednio rozwinięta.

Zdecydowanie sytuacja nr 2 wywoła dużo większą frustrację niż pierwsza.
I tu się nie zgodzę. Brak SuC wywoła negatywne emocje u wszystkich. A niewystarczający SuC tylko u niektórych.

Hmmm.. Ujmę to tak - nie jestem ekspertem w sprawie OSD, jednak to z czym się spotkałem jako prosument (i jako osoba, która ma "na koncie" kilka instalacji u znajomych) i to o czym słyszałem na grillu ze znajomym siedzącym w środku tego bagna, kompletnie tego nie widzę. Jeśli miałbym ślepo obstawiać, to raczej bym obstawił, że ani za rok ani za 3 lata możliwości się nie zmienią. Znasz przypadek tego fotoradaru, do którego chyba po dzień dzisiejszy nie doprowadzili przyłącza, po tym jak skończyła się możliwość korzystania z zasilania z pobliskiej budowy? A tu mowa o MW mocy, nie kW. Absurdem jest w naszych warunkach zakładanie, że będziesz mógł zwiększyć przydzieloną moc x2 albo x3 w bliżej znanej przyszłości. Niestety OSD są tak zaniedbanym przez polityków przez ostatnie 30 lat segmentem, że to się w pale nie mieści. Efekty masz widoczne gołym okiem niestety. Ten wielki plan budowy ładowarek wzdłuż autostrad tylko to potwierdza. Sieci energetyczne nie są na to gotowe. I jeszcze długo nie będą. Dlatego SuC będą powstawać tam, gdzie jest to możliwe, a nie tam, gdzie optymalnie powinny powstać.
To, że w tej kwestii jest źle nie ulega wątpliwości. Moja argumentacja zwracała uwagę, że wszyscy mają równie źle, a jednak jedni budują więcej, a inni mniej.

No to się różnimy w opiniach. Moim zdaniem kluczowe są OSD oraz UDT. No i znajomości. Znając odpowiednich ludzi, można zrobić wszystko. Nawet mieć G11 przed wybudowaniem domu ;)
I te "znajomości" to właśnie kompetencje miękkie, których zespół Tesli nie ma, a konkurencja najwyraźniej ma.

Wg mnie kluczowa jest właśnie sprzedaż. A przynajmniej taki mam wniosek patrząc na liczbę ładowarek w Polsce, Niemczech czy Norwegii.
Trzeba byłoby się przyjrzeć jak tam budowali sieć. W Niemczech wystartowali w 2013 roku i do teraz mają ok. 246 stacji (lokalizacji). Gdyby było to związane ze sprzedażą, oznaczałoby to, że mają sprzedaż 16x większą niż w Polsce. Chyba aż takiej różnicy nie ma.

Mam wrażenie, że jak to ładnie mówią, formuła naszej dyskusji się wyczerpała, nie sądzisz?

Mamy nieco odmienne punkty widzenia, ale z jednym się zgadzamy: zarówno Tesla jak i inni powinni mocno nad sobą popracować.
Zgoda

Ja wiem jedno, nawet jakbym chciał do Niemiec jechać przez Wrocław (a chciałem), to nie pojadę właśnie ze względu na brak SuC i Ekoenu i Polenergii po drodze. Innym sieciom albo nie ufam (to się może zmieni wraz z moim przebiegiem na EV) albo są za drodzy. Ten SuC w Legnicy i nowy we Wrocku być może by przeważył, no ale jeszcze ich nie ma i pojadę na spokojnie A2.
A mnie nadal boli to, że z Warszawy nie dojadę ani do Gdańska, ani do Katowic (te ostatnie niewykonalne zimą lub przy szybszej jeździe).
 
Top