Tesla Y czy BMW iX czy Mercedes EQE

Trochę nie rozumiem zasad tego testu. Mógłbyś proszę wyjaśnić? Bo jak iX45 ma większy zasięg to dlaczego ładują się już po 391km a nie po 450?
Skąd wziąłeś 450km? Tam jest prędkość autostradowa (u nich to tylko 110km/h). Przy 140 będzie z 15/20% mniej.

Też się zdziwiłem jak bardzo to zużycie rośnie powyżej 130 i moje czasy i średnia prędkość przejazdu na b. długich trasach spadły, ale że nie mam hopla na punkcie kosztu przejazdu i optymalizuje mój czas to jadę teraz typowo 140-150/h i wtedy wychodzi najszybciej w totalu.

Na początku w zimie przy -8/-10 planer dawał d... i żeby dojechać do zaplanowanego postoju musiałem zwolnić do 100 i mnie to straszliwie wk... W powrotną drogę dodałem 1 więcej postój i normalne 150 i byłem full happy :)
 

to_masz

Posiadacz elektryka
Trochę nie rozumiem zasad tego testu. Mógłbyś proszę wyjaśnić? Bo jak iX45 ma większy zasięg to dlaczego ładują się już po 391km a nie po 450?

Opis prosto z EV Database:

Zdatność do dalekich podróży​

To, jak odpowiedni jest samochód elektryczny na długie podróże, zależy nie tylko od zasięgu. To, jak szybko samochód może się ładować, odgrywa niemal równie ważną rolę. To, czy pojazd elektryczny nadaje się na długie podróże, zależy od pojemności akumulatora, wydajności i możliwości szybkiego ładowania.
Aby łatwo porównywać samochody między sobą, ustalono punkt odniesienia, który łączy te czynniki w całkowity dystans, jaki pojazd może pokonać podczas jednego 15-minutowego postoju na ładowaniu: „Zasięg 1-Stop”. Na podstawie zasięgu 1-Stop ustalana jest ocena 5-gwiazdkowa. Wynik punktu odniesienia pokazano na poniższym wykresie.

Zasięg 1-przystankowy​

-
Na podstawie profilu jazdy i poniższych założeń określa się zasięg 1-stop. Suma odległości pokonanej w obu etapach podróży to zasięg 1-stop. W przypadku pojazdów, które nie mogą korzystać z szybkiego ładowania, obowiązuje tylko odległość z pierwszego etapu.

Profil jazdy​

  • Zacznij od całkowicie naładowanego akumulatora
  • Jedź, aż poziom naładowania akumulatora osiągnie 10% (etap 1)
  • Szybkie ładowanie: 15 minut
  • Jedź, aż poziom naładowania akumulatora osiągnie 10% (etap 2)

Założenia​

  • Prędkość, klimat i warunki zewnętrzne na podstawie Real Range Highway
  • Brak konieczności poświęcania czasu na rozpoczęcie i zakończenie sesji ładowania
  • Ładowarka może zawsze dostarczać moc ładowania wymaganą przez pojazd
  • Akumulator jest w optymalnym stanie
W praktyce nie jest możliwe dokładne spełnienie profilu jazdy i założeń. Dlatego benchmark nadaje się jedynie do porównywania pojazdów w standardowych warunkach.
Real Range Highway - natomiast:
Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed.

391 / 435 (nie 450) = 90%


Masa samochodów ogranicza moc przy SOC < 10% - dlatego przypuszczam, że tak przyjęli w EV database. Ciężko znaleźć jakieś dane na ile to sensowne - ale po krzywych ładowania widać, że do 5% większość baterii raczej powoli się rozkręca, co daje jakiś sygnał, że lepiej dojechać na trochę wyższym SOC


Jeśli ktoś ma CoC iXa i wrzuciłby dane z punktu 47 (może @Patrizio17?), to możemy policzyć ile iX w teorii potrzebuje energii na poruszanie się z daną prędkością 😉

 

CyanAppl16

Posiadacz elektryka
Opis prosto z EV Database:

Real Range Highway - natomiast:


391 / 435 (nie 450) = 90%


Masa samochodów ogranicza moc przy SOC < 10% - dlatego przypuszczam, że tak przyjęli w EV database. Ciężko znaleźć jakieś dane na ile to sensowne - ale po krzywych ładowania widać, że do 5% większość baterii raczej powoli się rozkręca, co daje jakiś sygnał, że lepiej dojechać na trochę wyższym SOC


Jeśli ktoś ma CoC iXa i wrzuciłby dane z punktu 47 (może @Patrizio17?), to możemy policzyć ile iX w teorii potrzebuje energii na poruszanie się z daną prędkością 😉

Dzięki za wklejenie opisu. Jak dla mnie (ale pewnie się nie znam) jest to nie najlepszy sposób pomiaru i gdybym ja to miał ustalać to pierwszy etap to by była jazda do 1-2% i dopiero później ładowanie 15minut. Ale właściwie dlaczego 15 a nie 30? Jak dla mnie wyniki takiego testu nie są miarodajne i tendencyjne, bo teoretycznie mogą być dobrane pod pewne krzywe ładowania.
 

to_masz

Posiadacz elektryka
Dzięki za wklejenie opisu. Jak dla mnie (ale pewnie się nie znam) jest to nie najlepszy sposób pomiaru i gdybym ja to miał ustalać to pierwszy etap to by była jazda do 1-2% i dopiero później ładowanie 15minut. Ale właściwie dlaczego 15 a nie 30? Jak dla mnie wyniki takiego testu nie są miarodajne i tendencyjne, bo teoretycznie mogą być dobrane pod pewne krzywe ładowania.
przez 1,5 roku wyjeździłem 12k km na dłuższych trasach i ładowałem się w sumie na DC tylko jakieś 44 razy ... i jakoś mi się nie zdarzyło dojechać na mniej niż 5% ... tak planują nawigacje 🤷‍♂️
1750361525294.png

I w sumie latem 15-20 minut ładowanie ... a zimą żeby ten sam dystans przejechać 30-35 minut 🙈
1750363001435.png

Na DC średnia wychodzi jakieś 100kW i 18h ... czyli około 8 tys. km doładowanych
 

viallos

Pionier e-mobilności
Jako że pozbyłem sie jednej Tesli na rzecz BMW mogę smiało polecić dla kogoś kto lubi dobrej jakosci wnętrza, wyciszenie i komfort. Jeżeli chodzi o osiągi i zasięgi to Tesla wciaz najlepszy 'package' jak dla mnie.
BTW. właśnie oddałem Y na wymiane szyby przedniej pękniętej 'po kamyczku' i Tesla jak zwykle ma nieszablonowe podejście. W Autoryzowanym bodyshopie na Modlińskiej można sobie pojeździcie w trakcie serwisu.
20250620_070903.jpg
Za to ich lubię... maja ciekawe niestandardowe podejscie do sprzedaży/obsługi.
 

Patrizio17

Fachowiec
IX kosztuje z 450-500k ,więc mimo tego że podobał mi się bardzo to leasing 2.5 zamiast 6k wygrał:) Co do zużycia to ,IX60 robiłem trasę autostradową i niestety jak wchodzi się na prędkości 160 i wyżej to robi się kosmos (tesla jeżdżę tak jak samochodem spalinowym po autostradzie,wiadomo że 160-170 jest użycie ponad 30 ale nie jest to 50)

Na EQS była mega promocja na koniec roku.Za Auto które katalogowo było 800k była wpłata 80k i 2 lata najem po 2.5 koła,więc jak na takie auto oferta atrakcyjna dla mnie. Niestety jak sobie pomyślałem co ile będę musiał się ładować jadąc na narty to zrezygnowałem.Ale jak ktoś nie robi dużo tras ,to proponuję poczekać do końca roku i kupić EQSa,auto jest po prostu super.
Mamy wprawdzie IX50, IXM60 mieliśmy tylko na testy, ale nie wiem jak zrobić zużycie na poziomie 50 kWh, trzeba moim zdaniem utrzymywać 190-200 jak tylko się da, w przypadku m60 można też podpić sprintami powyżej 200. Porównując IX 50 na kołach 22 cali vs Y Juniper Lr awd na kołach 20 cali nie ma szans na taką olbrzymią różnicę w zużyciu. Jak Y Lr zużyje 30 to Ix weźmie jakieś 38-40 kWh, a jest dużo cięższy i zdecydowanie szybszy niż LR bez boosta, ma identyczne osiągi jak Juniper z boostem (0-200).
Ix jest mało oszczędny w mieście, gdzie zużywa więcej niż Kia EV9 i podobnie jak Jag I-pace, ale w trasie naprawdę nie ma tragedii.
Sprawdziłem nawet test Sport Verbrauch w Auto Motor und Sport dla Ix 50 oraz M60:
2024501.jpg

2104750.jpg
 
Top