TM3 HL zbyt drogi w porównaniu do konkurencji

solik

Pionier e-mobilności
Ja to juz przerabialem i w EV i ICE, rabaty sa ale na pojedyncze sztuki najczesciej na drugim koncu kraju a lokalny dealer nic nie wie albo nie chce wiedziec

Dodatkowo Tesla wraz z aktualizacja swiatel dostala wyposazenie o wartosci minimum 10k bo tyle srednio kosztuja pakiety swiatel ledowych z jakakolwiek adaptacja

W Tesli wchodzisz i kupujesz, masz samodzielna jazde testowa a w innych markach nadal trzeba miec nutke zaradnosci i sprytu przy targowaniu a i z jazdami testowymi roznie bywa (czasem danego modelu nie ma na demo albo jazda wersja vip luxury a wyprzedaz biedaka)
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Ja to juz przerabialem i w EV i ICE, rabaty sa ale na pojedyncze sztuki najczesciej na drugim koncu kraju a lokalny dealer nic nie wie albo nie chce wiedziec

Dodatkowo Tesla wraz z aktualizacja swiatel dostala wyposazenie o wartosci minimum 10k bo tyle srednio kosztuja pakiety swiatel ledowych z jakakolwiek adaptacja

W Tesli wchodzisz i kupujesz, masz samodzielna jazde testowa a w innych markach nadal trzeba miec nutke zaradnosci i sprytu przy targowaniu a i z jazdami testowymi roznie bywa (czasem danego modelu nie ma na demo albo jazda wersja vip luxury a wyprzedaz biedaka)
Zgadzam sie w pełni z oboma watkami - czekając na teslę z zadatkiem 1200 zł pamiętam jak pojawiły się wyprzedaże VW ID3 które w swoim szczycie dawały możliwość zakupu wersji przedliftowej za 130 tys. zl minus dotacja ale 2 sztuki były dostępne u dealerów 200-300 km ode mnie. Nawet się zastanawiałem - wiedząc że to konfiguracyjnie dalekie od Tesli ale auto za pół ceny.

I druga kwestia która w pełni podzielam - postawienie do jazdy testowej full opcji jest standardem tak samo jak późniejsze rozczarowanie tym co się ostatecznie zamówiło. Z drugiej strony zamówiłem TM3HL nigdy nie siedząc w Trójce (nawet przedliftowej) a jedynie korzystając z jazdy testowej TMY i używając wyobraźni czym auta mogą się różnić.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Nie każdy potrzebuje napędu na 4 oraz ponad 300-400 km. Dla większości i 100 pare wystarcza. A niemal każdy elektryk ma okolice 200. TM3LR ma tej mocy na dobrą sprawę więcej jak trzeba.

Może i nie potrzebuję, ale lubię. Poruszam się po drogach spokojnie i w miarę przepisowo. Ale jak moge mieć 500 kucyków (czy ile tam ich jest) na 2 osiach, albo 200 na jednej, to wolę opcję pierwszą. Szczególnie, że to nie ICE, gdzie większa moc => większa pojemność => większe spalanie.

Argument zasięgu ma jak najbardziej sens. Może VW zwiększy pakiety baterii (na to się zapowiada po wcześniejszym zwiększeniu mocy).

Jest sporo EV z "większymi bateriami", tylko problem leży w efektywności. Co z tego, że wsadzą 2x większą baterię. Ona nie tylko wystarcza na więcej km (w sumie mniej), ale też dłużej się ładuje.

Co do wyposażenia, przykładowy VW ID4 w "special edition" (nie biorę pod uwagę mocy) w zasadzie część ludzi moze uznać, że jest lepiej do nich dopasowany niż TMY. Przykłady to: dobre reflektory matrycowe (to co jest w tesli to żart), czujnik deszczu, ekran z prędkościomierzem, android auto, czujniki parkowania, czujniki martwego pola.

Jasne, że są ludzie, którzy wolą mieć np. osobny joystick od ustawiania lusterka, a nie opcję na ekranie. Ale to jest kwestia gustu. Natomiast pisałem o mierzalnych parametrach. Ogromną zaletą Tesli jest posiadanie praktycznie wszystkich użytecznych dodatków w standardzie, podczas gdy konkurencja ma w zwyczaju mieć przyzwoitą cenę w podstawce i każe sobie dopłacać grubą kasę za "pakiety" typu kamera cofania i czujniki, które musisz kupić w pakiecie z lepszym ekranem, który musisz kupić w pakiecie z "premum audio". W rezultacie za rzeczy ważne dla mnie, czyli acc, grzanie tyłka i kierownicy trzeba dopłacić już grubą kasę. Nawet tak podstawowa w EV rzecz jak pompa ciepła jest u konkurencji płatną opcją. Oczywiście w Tesli nie mogę sobie zażyczyć np. foteli z masażem, czy regulacją długości siedziska. Nadal - Tesla bardzo dobrze radzi sobie z konfigurowaniem samochodu i w podstawce masz wszystko co jest potrzebne do komfortowego i bezpiecznego używania samochodu.

Tesla ma też beznadziejną nawigację, która (w TMY) prowadzić potrafiła we Wrocławiu ścieżką przez działki. A od strony Siechnic do miasta przez drogę polną. Skończyło się na uruchomieniu nawigacji w telefonie.

To fakt, brak AA/ACP to chyba największa wada tego samochodu. Z drugiej strony infotainmet z grubsza działa, a w VAG... Plus aktualizacje, które są wydawane przez T chyba 10 razy częściej niż robi to VAG.

Na horyzoncie pojawia się też Renault Scenic, które na papierze wygląda lepiej niż ID4.

Aktualnie sytuacja się normuje, ceny spadają, pojawia się konkurencja, to i dylematy, czy aby Tesla (szczególnie 3) się opłaca (jeszcze niedawno sam bym takich nie miał).

Jeżeli te promocyjne ceny pokażą się w cennikach, to będzie można coś porównywać. Na razie to takie ciche rabaty. Co do opłacalności M3 - dla tego samochodu prawie nie ma konkurencji. Obecny rynek moto, to praktycznie wyłącznie crossovery. Chyba że mówimy o e-tronGT/Taycan.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Może i nie potrzebuję, ale lubię. Poruszam się po drogach spokojnie i w miarę przepisowo. Ale jak moge mieć 500 kucyków (czy ile tam ich jest) na 2 osiach, albo 200 na jednej, to wolę opcję pierwszą. Szczególnie, że to nie ICE, gdzie większa moc => większa pojemność => większe spalanie.



Jest sporo EV z "większymi bateriami", tylko problem leży w efektywności. Co z tego, że wsadzą 2x większą baterię. Ona nie tylko wystarcza na więcej km (w sumie mniej), ale też dłużej się ładuje.



Jasne, że są ludzie, którzy wolą mieć np. osobny joystick od ustawiania lusterka, a nie opcję na ekranie. Ale to jest kwestia gustu. Natomiast pisałem o mierzalnych parametrach. Ogromną zaletą Tesli jest posiadanie praktycznie wszystkich użytecznych dodatków w standardzie, podczas gdy konkurencja ma w zwyczaju mieć przyzwoitą cenę w podstawce i każe sobie dopłacać grubą kasę za "pakiety" typu kamera cofania i czujniki, które musisz kupić w pakiecie z lepszym ekranem, który musisz kupić w pakiecie z "premum audio". W rezultacie za rzeczy ważne dla mnie, czyli acc, grzanie tyłka i kierownicy trzeba dopłacić już grubą kasę. Nawet tak podstawowa w EV rzecz jak pompa ciepła jest u konkurencji płatną opcją. Oczywiście w Tesli nie mogę sobie zażyczyć np. foteli z masażem, czy regulacją długości siedziska. Nadal - Tesla bardzo dobrze radzi sobie z konfigurowaniem samochodu i w podstawce masz wszystko co jest potrzebne do komfortowego i bezpiecznego używania samochodu.



To fakt, brak AA/ACP to chyba największa wada tego samochodu. Z drugiej strony infotainmet z grubsza działa, a w VAG... Plus aktualizacje, które są wydawane przez T chyba 10 razy częściej niż robi to VAG.



Jeżeli te promocyjne ceny pokażą się w cennikach, to będzie można coś porównywać. Na razie to takie ciche rabaty. Co do opłacalności M3 - dla tego samochodu prawie nie ma konkurencji. Obecny rynek moto, to praktycznie wyłącznie crossovery. Chyba że mówimy o e-tronGT/Taycan.
100%
 

solik

Pionier e-mobilności
Rozmowa o M3 a tu mowa o Scenicu ktory stanie sie SUVem tak samo jak Megane, o tym wlasnie mowa, jedyna sensowna konkurencja jest ID7 ktory w podobnej mocy i wyposazeniu bedzie znaczaco drozszy ale bedzie mial wajchy i pare guziczkow (ja go juz widzialem na zywo, z VW tez znikaja guziczki)

Argument o swiatlach tez juz upadl - autor przespal aktualizacje swiatel, martwe pole jest w standardzie
 

safeto

Posiadacz elektryka
Rozmowa o M3 a tu mowa o Scenicu ktory stanie sie SUVem tak samo jak Megane, o tym wlasnie mowa, jedyna sensowna konkurencja jest ID7 ktory w podobnej mocy i wyposazeniu bedzie znaczaco drozszy ale bedzie mial wajchy i pare guziczkow (ja go juz widzialem na zywo, z VW tez znikaja guziczki)

Argument o swiatlach tez juz upadl - autor przespal aktualizacje swiatel, martwe pole jest w standardzie
Tak oślepiające światła (świecące też jako długie w mieście), poza tym to jeden z wielu argumentów, które zostały przytoczone. Niby cos tam jest, ale w praktyce zdarza się, że lepiej wyłączyć. Nie jest to produkt idealny i jest wiele kompromisów, ale w obie strony (też u konkurencji). Niestety, ale TM3 w aktualnej cenie jest po prostu droga. Jedyny argument, który rozumiem to kwestia mocy - jak ktoś chce dużo, to wyboru nie ma. Jedna nie każdy oczekuje aż tyle (ja np. nie).
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
@safeto Jakie oślepiające światła w TM3HL? Drogowe to w tej chwili matrix led. Jak ulica jest oświetlona to się załączają, jak nieoświetlona, to przełączają się na zwykłe mijania. Wycinanie sektorów działa bardzo dobrze, odcięcie świetne, czas reakcji natychmiastowy. Przełączenie trybu matrix/mijania z opóźnieniem, bo wprowadzono histerezę, żebyśmy ataku padaczki nie dostali w pewnych warunkach.
Jaki sedan/liftback/crossover jest według ciebie bardziej opłacalny w podobnym wyposażeniu/na podobnej półce cenowej?
Przykłady - Niro EV, konfiguracja "żeby było jak w Tesli"
1711006899640.png

EV6 gdzieś pomiędzy TM3SR a TM3LR. Niska moc, ale większa bateria:
1711007332145.png

W konfiguratorach VW się gubię, ale tak mi wyszło po "sensownym dla mnie" skonfigurowaniu Polo, znaczy ID.3
1711007751211.png
ID.4 Czyli najbardziej sensowny elektryk VAG, po skonfigurowaniu z kilkoma pakietami (grzanie tyłka, grzanie kierwonicy, tempomat, martwe pole...) Zasięg i osiągi przyjmijmy, że na poziomie TM3SR
1711008228192.png
ID.7 - konfiguracja wg. tych samych kryteriów. Zasięg już przyzwoity.
1711008870584.png
Peugeot 308. Słaby silnik, słaby zasięg 205k
Megane - podobnie, słaby silnik, słaby zasięg 200k
 

safeto

Posiadacz elektryka
@safeto Jakie oślepiające światła w TM3HL? Drogowe to w tej chwili matrix led. Jak ulica jest oświetlona to się załączają, jak nieoświetlona, to przełączają się na zwykłe mijania. Wycinanie sektorów działa bardzo dobrze, odcięcie świetne, czas reakcji natychmiastowy. Przełączenie trybu matrix/mijania z opóźnieniem, bo wprowadzono histerezę, żebyśmy ataku padaczki nie dostali w pewnych warunkach.
Jaki sedan/liftback/crossover jest według ciebie bardziej opłacalny w podobnym wyposażeniu/na podobnej półce cenowej?
Przykłady - Niro EV, konfiguracja "żeby było jak w Tesli"
View attachment 16761

EV6 gdzieś pomiędzy TM3SR a TM3LR. Niska moc, ale większa bateria:
View attachment 16762

W konfiguratorach VW się gubię, ale tak mi wyszło po "sensownym dla mnie" skonfigurowaniu Polo, znaczy ID.3
View attachment 16763
ID.4 Czyli najbardziej sensowny elektryk VAG, po skonfigurowaniu z kilkoma pakietami (grzanie tyłka, grzanie kierwonicy, tempomat, martwe pole...) Zasięg i osiągi przyjmijmy, że na poziomie TM3SR
View attachment 16764
ID.7 - konfiguracja wg. tych samych kryteriów. Zasięg już przyzwoity.
View attachment 16766
Peugeot 308. Słaby silnik, słaby zasięg 205k
Megane - podobnie, słaby silnik, słaby zasięg 200k

O KIA nikt nic nie pisał (ich oferta jest beznadziejna).
VW ma aktualnie "special edition", który wychodzi taniej niż podstawowa oferta (i te pakiety ma), dodatkowo te 5% jeszcze da się zdjąć z ceny (dopytywałem dealera).
Nie wychodzi jakoś specjalnie drożej. Chyba, że naszym argumentem jest moc - co rozumiem.


Używałem TMY (TM3 - niestety nie) oraz ID4. Wybór dla mnie nie jest oczywisty, jak tutaj jest to przedstawiane. W Tesli co mi brakowało -> już wymieniłem. Co do Matrixów - nie mają one podejścia do tych w VAG. Ogólnie w Tesli wszystko niby jest (po apdejtach), ale nie działa to tak jak wtedy kiedy porównywałem do konkurencji.
 

solik

Pionier e-mobilności
Ja jezdzilem ID7 ostatnio i pytalem o oferte, cytat

CENA katalogowa: 276 690 zł
CENA po rabacie: 262 900 zł

*Cena obowiązuje przy finansowaniu VWFS (Kredyt/Leasing klasyczny).

Czyli nie lapie sie na dotacje jak ktos ma uzytek mieszany (mowie o najwyzej kwocie tj 27k z groszami)

HL Long Range z 4,4s do 100km/h + naped na 4 kola jest za 240k oraz lapie sie pod dotacje i ma rowniez kompletne wyposazenie, to nie jest roznica 5k

VW dochodzi tez kwestia przegladow obowiazkowych czego nie ma w Tesli (nie mowie ze nie trzeba sobie przegladac, mozna ale nikt nie zmusza)

Co do swiatel ciekawe spostrzezenie, mialem na weekend ID5 a potem Q4 e-tron i swiatla dzialaja wg mnie tak samo jak w Tesli (aktualizowalem wczoraj w TM3) przy czym VAG nie wylacza ich przy ruchu poprzecznym i nie widzialy rowerzysty. Tu i tu sa juz ok, to sa pomijalne roznice.

Oczywiscie ID7 jest wygodny, dobrze wyciszony i tutaj nie mam uwag - dokladnie tak samo jest w HL bo mam 3 z 2021 a HL jezdzilem 2x roznymi wersjami i mam porownanie. Odnosnie wykonania, zawieszenia i wyciszenia nalezy 3 "przed" HL odciac gruba kreska.
 
Last edited:

piotrpo

Pionier e-mobilności
@safeto Sporo zależy od preferencji klienta. Każdy z nas ma inne preferencje i przykłada różne wagi do różnych cech samochodu. Są ludzie, którzy kupią np. gołe BMW za milion monet, bo ma znaczek, który gwarantuje wysoki prestiż w każdą niedzielę pod kościołem. Albo patrzą głównie na estetykę zewnętrzną/wewnętrzną i wywalą 10k na fajny lakier. Tylko w tym wątku odnosimy się do ceny TM3SR/LR Highland i powinniśmy próbować odnosić się do obiektywnych danych.
Moje kryteria wyboru samochodu są dość proste. Ma przyśpieszać (wyniki w granicach 7s do 100 mi wystarczą, większość elektryków ma takie osiągi, ale więcej, to jednak lepiej), ma skręcać (i tesla to robi), ma hamować (i tutaj Tesla sobie jakoś tam radzi, powiedzmy, że trzyma poziom innych EV). Właściwości jezdne samochodu są dla mnie ważne, bo uważam je za podstawę aktywnego bezpieczeństwa w samochodzie. To jest dla mnie priorytet #1. To jest dość mierzalny obszar jakości. Producenci podają przyśpieszenie, rodzaj napędu (2WD, 4WD), testy pokazują zachowanie przy "omijaniu łosia", drogę hamowania. Jeżeli samochód tego nie robi, to dla mnie jest skreślony z listy. Dla rozjaśnienia - nie jestem drogowym zapierdalaczem. Ostatnie punkty karne miałem chyba 10 lat temu za parkowanie.

Priorytet #2 komfort. Po latach jazdy względnie mocnymi ICE (~200KM, które kiedyś robiło wrażenie). Mam dość "gangu silnika", burbulatorów dających odczucie jazdy V8 chociaż pod maską jest 1.6 turbo - ma być cicho i generalnie rzecz biorąc prawie każdy EV to spełnia, nawet "stare" TM3. Dla mnie istotnym elementem tego komfortu jest też ciepło. Trzymam samochód pod chmurką, co oznacza, że nie chcę odmrażać sobie rąk na kierownicy i nie chcę odmrażać sobie tyłka. Dlatego ogrzewanie przednich foteli i kierownicy to must have. Zawieszenie może być twarde (TM3HL jest dla mnie za miękkie). Nie mam więcej wymagań, klimatyzacja to w tej chwili standard, więc nie mam zastrzeżeń. Dopłaciłbym może za szyberdach, bo pozwala błyskawicznie schłodzić wnętrze latem do akceptowalnej temperatury (zobaczymy jak bardzo będzie mi brakowało tego w Tesli - jeszcze nie wiem). Elementem tego komfortu jest też zasięg. Czym innym jest zastanie zepsutej ładowarki mając 50km zasięgu w rezerwie, czym innym mając 25km. Oczywiście zasięg jakiejś jednodniowej wycieczki też ma znaczenie, podobnie możliwość doładowania się przy okazji, a nie tam gdzie akurat ABRP wyliczył. To też jakiś tam czynnik mający wpływ na trwałość - większy zasięg, to mniej cykli ładowania/ładowanie w bezpiecznym zakresie, czyli mniejsza degradacja baterii przy podobnym przebiegu. Dlatego też w EV takie rzeczy jak ogrzewanie foteli i kierownicy, pompa ciepła są według mnie wymagane, bo działają efektywniej niż farelka.

Priorytet #3 znowu bezpieczeństwo aktywne - wszystkie ABS, czujniki martwego pola, przyzwoite światła, ostrzeżenie o niebezpieczeństwie kolizji, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym (tego brakuje w Tesli).

Priorytet #4, to estetyka wnętrza. Mam się czuć dobrze w samochodzie. TM3 daleko do BMW, czy Alfa Romeo, budowanych "wokół kierowcy", ale nie jest źle. Fotele powinny być poprawione, albo jeszcze ich nie ustawiłem pod siebie. Ale ogólnie estetyka jest dla mnie w porządku.

Rzeczy poza moją uwagą, to wygląd zewnętrzny, haczyki, 30l bagażnika więcej, udogodnienia dla dzieci, automatyczne parkowanie, parasolki w drzwiach, masaż w fotelach, wyświetlacze HUD, kolor lakieru.

I co ważne - to są moje priorytety. Akceptuję fakt, że dla kogoś samochodem marzeń jest np. ID4. Bo ma inne wymagania, albo planuje inaczej go eksploatować, albo tapicerka w pipetkę chwyta go za serce. Natomiast jeżeli stawiasz tezę, że TM3 jest w tej chwili źle wyceniony, to napisz co jest wg. ciebie wycenione lepiej i dlaczego.
 
Last edited:
Top