toyota walczy dalej

p0li

Pionier e-mobilności
dzis obejzalem ciekawy material o pracach toyoty nad skonstruowaniem taniego kitu do przrobek normalnych ICE na zalilanie wodorowe - cos podobnego do instalacji lpg
prace sa juz zaawansowane i kosztowo (moje szacunki) jest to 10x tansze niz pelna przerobka z ogniwem paliwowym i silnikiem elektrycznym
gdy osiagna cel - bedzie mozna dosc latwo przerobic spaliniaka na wodorowca - i jezdzic moze nie cicho ale ekologicznei

i strasznie mi sie to podoba :)

 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Co do strat, to zyskiem jest brak koniecznosci budowy drogich przeciez magazynów. Nie wiem jak to nie jest mecz do jednej bramki
Jeśli chodzi o metanol to skad brać wegiel do jego produkcji? Teraz mozna przechwytywac CO2 z kominów elektrowni weglowych, no ale jak ten węgiel uwięzimy w metanolu to na koniec tak czy inaczej trafia ostatecznie do atmosfery, a jak nie bedzie juz elektrowni weglowych czy gazowych to zupełnie nie ma skąd węgla wziąć. Niby można z atmosfery, ale jest go tak mało ze koszty takiego wychwytu przebijają wszystko inne
 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Magazyny są "wielokrotnego użycia". Zsumuj straty i porównaj z kosztem magazyny, szybkością jego reakcji i brakiem wymogu innych drogich instalacji takich jak elektrolizery czy ogniwa wodorowe.
Nie liczyłem tego, ale teoria mówi ze skoro w przyszłości prądu z paneli i wiatraków (albo elektrowni termojadrowych) ma być tyle ze w zasadzie będzie on prawie "za darmo" bo w dużym nadmiarze to wtedy ta słaba sprawnośc produkcji wodoru/amoniaku zaczyna mieć niewielke znaczenie, natomiast niskie koszty i łatwość przechowywania amoniaku zaczyna mieć znaczenie duże.
p.s. Sam nie wierzę w wodór, ale w pewnych warunkach (gdy uzyskujemy nadmiar energii) ważniejsze sa koszty i możliwosci przechowywania niż sprawnośc procesu
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Co do strat, to zyskiem jest brak koniecznosci budowy drogich przeciez magazynów. Nie wiem jak to nie jest mecz do jednej bramki
Jeśli chodzi o metanol to skad brać wegiel do jego produkcji? Teraz mozna przechwytywac CO2 z kominów elektrowni weglowych, no ale jak ten węgiel uwięzimy w metanolu to na koniec tak czy inaczej trafia ostatecznie do atmosfery, a jak nie bedzie juz elektrowni weglowych czy gazowych to zupełnie nie ma skąd węgla wziąć. Niby można z atmosfery, ale jest go tak mało ze koszty takiego wychwytu przebijają wszystko inne
Węgiel z soli, które wykopiemy do baterii tych paskudnych elektryków. Np węglanu litu.
A tak naprawdę to jeśli opracujesz efektywną metodę konwersji CO2 ->metanol -> spalanie -> CO2 wychwyt z atmosfery to będzie obieg zamknięty to dzięki energii słonecznej będziemy super ekologiczni.
 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
A tak naprawdę to jeśli opracujesz efektywną metodę konwersji CO2 ->metanol -> spalanie -> CO2 wychwyt z atmosfery to będzie obieg zamknięty to dzięki energii słonecznej będziemy super ekologiczni.
Taka konwersja (niekoniecznie do metanolu) jest znana od miliardów lat (fotosynteza) i próbujemy ją zaprząc do naszych celów wykorzystując algi. To moim zdaniem przyszłość.
Jakikolwiek "mechaniczny" proces wychwytu CO2 jest totalnie nieefektywny bo tego CO2 w atmosferze jest jednak bardzo mało
 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Oczywiście, ale branża magazynów nie śpi, jest spory progres i nawet w najbliższym czasie zapowiadają się bardziej przystępne cenowo magzyny. Do tego w przyszłości rynek magazynów będzie praktycznie w obiegu zamkniętym poprzez recykling.
Jednak magazyny elektronów nigdy nie zejdą z ceną do poziomu magazynów amoniaku, bo w drugim przypadku to zwykłą stalowa butla
 

RSz

Zadomawiam się
Można nią naładować elektryki, ale jeżeli energia z OZE będzie darmowa, to potencjalnie ceny wodoru będą tak niskie, że różnica cenowa między prądem a wodorem będzie niewielka, m.in. dlatego, że wodór można potencjalnie produkować obok farmy OZE i uniknąć kosztów dystrybucji energii ....
Zobaczymy jak to zadziała w praktyce przy spalarni śmieci w Krakowie. Teoretycznie nadmiar produkowanej energii ma służyć do generowania wodoru, a stacja dla MPK ma być na miejscu.
 

RSz

Zadomawiam się
...
p.s. Sam nie wierzę w wodór, ale w pewnych warunkach (gdy uzyskujemy nadmiar energii) ważniejsze sa koszty i możliwosci przechowywania niż sprawnośc procesu
To trochę tak, jakby powiedzieć, że ważniejsza jest wygoda wykonywania przelewów, niż poziom prowizji banku za tą usługę. W mojej opinii kwestią indywidualną jest, jaki jest to poziom. Jeden obruszy się przy 2%, inny przy 10%, ale 50% to już nikt chyba nie powie, że jest to akceptowalny poziom.
 

ztsgusz

Pionier e-mobilności
Oczywiście, ale branża magazynów nie śpi, jest spory progres i nawet w najbliższym czasie zapowiadają się bardziej przystępne cenowo magzyny. Do tego w przyszłości rynek magazynów będzie praktycznie w obiegu zamkniętym poprzez recykling.
To prawda, tutaj taka ciekawostka:

Citroen e-C3 z akumulatorem 44kWh LFP + ładowarka pokładowa AC->DC + falownik DC->AC + silnik elektryczny + reszta samochodu - 110 650 zł / 44 kWh = 2514,77 zł/kWh

3x Magazyn Energii Pylontech 14,21kWh nawet bez falownika - 98 238,12 zł / 42,63 kWh = 2304,44 zł/kWh

Cierpliwie czekam na pęknięcie bańki magazynowej, tak jak teraz pęka bańka cen EV :)

Ciekawostka nr. 2:

Pewna budżetowa pompa ciepła 18kW monoblok powietrze-woda bez montażu - 22 999 zł

Pewien klimatyzator 2,6kW (pompa ciepła powietrze-powietrze, jednostka wewn. i zewn.) z montażem z pewnego dużego sklepu - 3504,08 zł
Ten sam klimatyzator x7, łącznie 18,2kW - 24 528,56 zł

:)
 
Top