Wbudowana ładowarka

ttkump

Zadomawiam się
Mam w domu przyłącze 14kW bezpieczniki w skrzynce w ulicy 25A


Mam na pokładzie ładowarkę 6.6
Jak widzę na tej stronie https://sklep.3ev.pl/wallbox-nissan-leaf-ii
moja moc ładowania z dołączonej do auta cegły to 3.7 kW (w tym wypadku obciążam jedną fazę)
Jeżeli chciałbym obciążyć dostępne w domu przyłącze 3 fazowe równomiernie wykorzystując wbudowaną ładowarkę to muszę dokupić kolejny zasilacz tylko 3 fazowy?
np. taki?
...jest on opisany jako ładowarka?
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
Leaf ma ładowarkę pokładową jednofazową. Ta ładowarka zawsze obciąży tylko 1 fazę.

Są jednak sposoby na obciążenie większej ilości faz jak np to EVSE łączące 2 fazy w 1: https://accelev.vtech.pl/pl/accelev-two-dla-nissan-leaf/ ale do tanich nie należą.

Teoretycznie odpowiednio mocny transformator 400V > 240V też by dał radę ale ani to tanie, ani lekkie, ani wydajne.
 

ttkump

Zadomawiam się
O to takiej odpowiedzi się nie spodziewałem🤔
Sprawa jest dla mnie interesująca bo grzeję dom pompą ciepła i się zastanawiam jak to wszystko zimą razem będzie działać?
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
3 opcje:
1. na zimę będziesz ograniczał prąd ładowania (wszystkie EVSE mają to jako opcje albo przez fizyczny przełącznik albo w ustawieniach) do poziomu żeby w razie czego pompa ciepła wraz z samochodem nie przekroczyły mocy zabezpieczenia złącza
2. zakupisz EVSE posiadające możliwość monitorowania obciążenia i odpowiedniej regulacji mocy dynamicznie żeby nie wybić zabezpieczenia
3. zwiększysz moc przyłączeniową domu

Ja jestem w podobnej sytuacji i używam OpenEVSE które choć samo nie jest w stanie mierzyć obciążenia fazy to dzięki integracji z systemem domu inteligentnego jest to w stanie robić pośrednio. Więc jak pompa ciepła startuje a samochód się akurat ładuje to zmniejsza się moc ładowania tak żeby nie przekroczyć 5kW na fazie. W planie mam jednak zwiększenie mocy przyłącza.
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
Te opcje są tylko zdaje się do wyświetlanego czasu ładowania. Zmniejszyć w samochodzie się nie da z tego co mi wiadomo.
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
Opcje widziałem i jest ale byłem przekonany że dotyczy tylko ustawień wskazania czasów ładowania. W sumie nigdy nie sprawdziłem czy wpływa na faktyczną moc ładowania. Więc nie mogę zaprzeczyć ani potwierdzić tej informacji :p
 

ttkump

Zadomawiam się
Na szybko przejrzałem trochę jakieś zagraniczne forum i wychodzi że Ty miałeś rację. To tylko prognoza...
Zmienia się dynamicznie po podłączeniu ładowarki i zczytaniu mocy
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Leaf ma ładowarkę pokładową jednofazową. Ta ładowarka zawsze obciąży tylko 1 fazę.

Są jednak sposoby na obciążenie większej ilości faz jak np to EVSE łączące 2 fazy w 1: https://accelev.vtech.pl/pl/accelev-two-dla-nissan-leaf/ ale do tanich nie należą.

Teoretycznie odpowiednio mocny transformator 400V > 240V też by dał radę ale ani to tanie, ani lekkie, ani wydajne.
Teoretycznie jest jeszcze stary dobry układ transformatorów Scotta:
... ale przy mocy 6,5 kW to jakiś kosmos (koszt 3 Wallboxów + wielki buczący klocuch w garażu ;) )

Można też ładowarkę DC dołączaną do siły sprowadzić z ChRL, ale koszty są absurdalne (7-10k).

Głowiłem się nad tym rok temu, zaraz po zakupie auta. I doszedłem do wniosku że szkoda zachodu, żeby wywalać forsę na poprawianie tego, co zaniedbali producent i dealer auta.
A ew. przyszłe auto EV będzie na 100% już miało ładowanie 3F, więc to słaba inwestycja.

W garażu u rodziców ładuję z obciążeniem asymetrycznym (24-28A) na fazie, z której w domu nie ma żadnych obciążeń. Wydzielony obwód, poprowadzony grubszymi kablami od głównej rozdzielnicy.
Dopóki napięcie fazowe nie spada mi za bardzo poniżej 230V, mam to gdzieś.
Zabezpieczenia 25A przed i za licznikiem nie wybijają mi nawet przy 28,4A.
Jak jest "zły dzień" i niższe napięcie sieci - nastawiam Zencara na mniejszy prąd (24A).
Chyba tak samo wywalone ma Zakład Energetyczny. Przez rok nie zgłaszali żadnych uwag (a licznik jest telemetryczny - mikroinstalacja). Pewnie nawet się cieszą, że rachunki za prąd (dystrybucja!) wzrosły od ładowania EV :p
 
Last edited:
Top