Wbudowana ładowarka

ttkump

Zadomawiam się
Ty znalazłeś rozwiązanie. U mnie pompa ciepła 3f 8kW i reszta obciążeń rozłożona mnie więcej po równo więc nie jestem w stanie wydzielić nieobciążonego obwodu...
 

vwir

Pionier e-mobilności
Miałem trójfazową pompę ciepła i Leafa. Generalnie pierwsza rzecz którą zrobiłem to zwiększenie mocy przyłączeniowej. To było najprostsze i najtańsze rozwiązanie. Druga sprawa to pompa sama w sobie najczęściej zużywa około 1kW, po 300/400W na fazę. To nie są nawet 2A. Nawet gdyby zużywała 3kW to nadal wychodzi niewiele ponad 4A na fazę. No to pozostałe 20A śmiało możesz pchać w Leafa.
Albo zrób tak jak ja - zwiększ moc przyłączeniową do 23kW, wtedy dostaniesz zabezpieczenie przedlicznikowe 40A i robisz co chcesz.
 

ttkump

Zadomawiam się
Masz dużo racji. U mnie pompa 8kW ale grzałka pomocnicza chyba 2000W jest zablokowana w ustawieniach. Dzisiaj u mnie w nocy -3 pompa zrobiła kilka cykli, ciągle chodzi wentylacja, plus jakieś tam zużycie w domu i auto podpięte całą noc. Wszystko działa bez zająknięcia. Byłem w garażu, pomacałem 😄 gniazda i wtyczki... nic niepokojącego nie zauważyłem. Chyba narazie temat zostawię. Założę tylko w garażu łącznik krzywkowy żeby za każdym razem nie pchać wtyczki od cegły w gniazdko i na tym zakończę...
Będę obserwować sytuację...
 

ttkump

Zadomawiam się
Hej. A co myślicie żeby sterować gniazdem od ładowarki za pomocą czegoś takiego:
Z plusów widze:
- więcej możliwości ustawień czasu niż w samochodzie
- można włączyć i wyłączyć ładowanie zdalnie (u mnie przez apke Nissana mogę tylko włączyć ładowanie, wyłączyć się nie da)
- no i przy takim sterowaniu czasem ładowania styczniki baterii nie załączałyby się 2 razy na jedno ładowanie (mniejsze zużycie?)
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Hej. A co myślicie żeby sterować gniazdem od ładowarki za pomocą czegoś takiego:
Z plusów widze:
- więcej możliwości ustawień czasu niż w samochodzie
- można włączyć i wyłączyć ładowanie zdalnie (u mnie przez apke Nissana mogę tylko włączyć ładowanie, wyłączyć się nie da)
- no i przy takim sterowaniu czasem ładowania styczniki baterii nie załączałyby się 2 razy na jedno ładowanie (mniejsze zużycie?)
Fajny sterownik! Chyba też sobie taki sprawię, bo mam już kilka gadżetów sterowanych tą aplikacją.
Widać że to (mały) aparat na 1 pole szyny DIN. Więc na pewno nie ma pełnej specyfikacji przełączania tych 63A pod obciążeniem... Gdzie w środku miejsce na komorę gaszenia łuku, skoro włożyli płytkę z elektroniką ?
Jak zacznie wyłączać prąd ładowania pod obciążeniem to przypuszczam, że styki upalą się po kilku tygodniach/miesiącach pracy.
Kiedyś dla próby wyłączyłem B32 u siebie pod pełnym obciążeniem (ładowanie auta prądem 28A/1F). Oczywiście zadziałał, ale widać i słychać było, że w środku tego wyłącznika też sporo się zadziało ;)

Jeśli chcesz niezawodnie zdalnie włączać i wyłączać ładowanie, i nie zależy Ci na pomiarze mocy tym modułem WiFi, to zrób tak żeby włączał np. stycznik mocy 32A podobny do tego poniżej, i dopiero niech ten stycznik załącza prąd roboczy do ładowarki :)
1744037442790.png
tygodniach
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Znalazłem jeszcze taki:
Ten też taki sam rozmiar więc budowa pewnie taka sama.
Czyli rozumiem że nie wróżysz mu długiej kariery bez stycznika mocy🙂, tego się bałem...
To słabo bo...safety first...
Jak będziesz przełączał tym 8...10A, góra 16A, powinno być jeszcze OK.
W tym gabarycie (1 moduł sz. DIN) u nas produkują przekaźniki 2-stykowe (2x8A) albo 1-stykowe (1x16A).
Tutaj Chińczycy napisali po swojemu, że N jest przelotowe (Liczba biegunów: 1P+N (N biegunów przelotowych)), więc w środku można zmieścić przekaźnik 1x16A na samej fazie L.

Są jeszcze przekaźniki półprzewodnikowe, też do dużych prądów. Ale one z kolei się mocno grzeją i wymagają radiatora, więc też nie to.

Do wyłączania większych prądów niż 16A na 230V stosuje się styczniki (min. 2-polowe), ze względu na wielkość styków i przestrzeń do gaszenia łuku. Wyjątkiem są przekaźniki w Wallboxie, ale tam mają łatwiej, bo najpierw jest elektronicznie wyłączane ładowanie (za pomocą protokołu) a dopiero potem kontroler rozłącza obwód - jak już wie że prąd przestał płynąć i nie będzie wielkiej iskry.
Przekaźnik wpięty przed EVSE nie ma takiej wiedzy, kiedy można po cichu rozłączyć :)
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
O właśnie! Dobry stycznik, porządnej firmy, w dodatku kompaktowy.
Jeśli masz zabezpieczenia 25A i nie planujesz bardziej obciążać, będzie idealny :cool:
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Ja używam inteligentej wtyczki. 20A, ale przerzucam tylko 13A. Jak na razie, załadowałem tak w sumie 162 kWh, i jest OK.
 
Top