Weekend w Zakopanem? Jedź dizelkiem. Szybciej i taniej!

MiKo

Posiadacz elektryka
Wybrałem się z Warszawy do Zakopanego z zahaczeniem Krakowa (odbiór części ekipy). Nie było łatwo.

- pierwsze ładowanie SC Bonarka. Jedno wolne stanowisko, po podłączeniu ładowanie nie startowało. Probowałem kilka razy. bez powodzenia. lekko 20 min poszło na kombinowanie z ładowarką i szukanie zastępczej stacji
- wyjazd z galerii w koreczku, trasa na Orlen 100kw kolejne 15 minut. Tutaj ładowanie wystartowało bez problemu, no ale to jest 100kw a nie 150, więc 35minut
- Zakopane. Na parkingu płatnym 30zł/dzień brak kompatybilnej ładowarki. Tylko do BMW. Chwila szukania jak to podłączyć. Odpuściłem. Pewnie mogłem typasów z parkingu poprosić o podłączenie, bo miałem własną przenośną i milion metrów kabla, ale chciałem w góry.
- Niedziela, czas na powrót więc ładowanie na Orlenie, 50kw. Ponad 40minut. Mogłem krócej, ale stresik, że korek na zakopiance, a przy -15 to tak średnio
- Doładowanie w SC Bonarka. Jedno wolne stanowisko. Niecałe 60kw
- Stwierdziłem, że wjadę do Radomia na SC bo chciałem mieć zapas 10% (w Warszawie miałem jeszcze do rozwiezienia ekipę). Tutaj kolejny zgrzyt - Stacja jest ponad 10km od trasy, Ładowanie rozpędziło się do 130kw (bateria przygotowana). Dupa świata, sikanie w zaspę.

Inne zgrzyty:

- zgłupiał wyświetlacz. Musiałem restartować kompa
- zgłupiało wyznaczanie trasy - przystało aktualizować ile % będę miał w miejscu docelowym. Po restarcie z -20 zaczęło pokazywać 30% u celu.
- ładowarka Orlen Ustup 1B nie była wyświetlana w podpowiedziach w navi tesli. Greenway był widoczny.

Podsumowując. Jak ktoś nie czerpie fanu z samej jazdy Tesla, to sensowniej jechać do Zakopanego ICE, bo można zaoszczędzić dwie godziny.

Koszty ( Trasa 800km)
Ładowanie w domu, około 50kwh, zakładam cenę 0,8gr = 40zł
Ładowanie Orlen Kraków - 51,4kwh = 127zł
Ładowanie Orlen Zakopane - 38kwh, 90zł
Ładowanie SC Kraków - 53 kWh @ 2,75 zł/kWh = 145,75zł
Ładowanie SC Radom - 28 kWh @ 2,35 zł/kWh = 65,80 zł

Pierwsze ładowanie "na oko" - bo wróciłem do domu nie na 0%

Suma: 468,55

Szacowany koszt dieslem: 369,6
(cena 7,7zł/litr ON, spalanie 6l/100km)
 
Last edited:

jgal

Posiadacz elektryka
To prawda, z szybkimi ładowarkami na tej trasie jest koszmarna bieda i porażka. Widać jedynie, że Orlen coś tam kombinuje, ale to też dopiero za Krakowem. Green way i Tesla - wstyd
 

cooler

Pionier e-mobilności
Jest też Orlen 100 i inne sieci w Krakowie przy samej zakopiance, da się ładować. Potem jeszcze Myślenice, i jakiś GW na wylocie. Nie jest szybko i tanio, to fakt, dlatego jednak na narty jadę ICE, tym bardziej że całą rodzina. Tyle że mój ICE pali 10-12l PB, więc zawsze to taniej było by elektrykiem. Ale akurat uważam że warto dopłacić tych kilkanaście % do benzynki, spokojnie można odpalić i pakować się do bagażnika, w dieslu smród jest nie do zniesienia.
 

cooler

Pionier e-mobilności
(cena 7,7l, spalanie 6l)
Jaki diesel taki oszczędny? Jechałem z kumplem 2.0 TDI Oktawią 150KM i poniżej 7l nie schodziła na autostradzie, a szczególnie jakoś jej nie cisnął. Superb 170KM kolegi to 6.2 pali ale przy 110km/h i baaardzo spokojnej jeździe, w dodatku latem. Chyba tylko Japońce potrafią mniej spalić, ew. coś na JTD.
 
Last edited:

slaveq

Pionier e-mobilności
Coś ta historia naciągana serio chciało ci się pchać do Bonarki na supercharger dwa razy? Przecież ładowarek szybkich w mieście i na około jest kupa. Nawet jak są wolniejsze to czas zaoszczędzisz na staniu w korku. Dla balansu Ja zrobiłem sobie w weekend trasę Kraków -> Tychy -> Węgierska Górka i powrót. Łącznie 375 km. Zużyte kWh 89 gdzie 20 uzupełniłem na SC Katowice. Łączny koszt 48 zł plus prund zgromadzony latem z paneli. Polecam :)
 

MiKo

Posiadacz elektryka
Oktawią 150KM i poniżej 7l nie schodziła na autostradzie
Możesz policzyć 7l/100km. Nadal wychodzi taniej.

Coś ta historia naciągana serio chciało ci się pchać do Bonarki na supercharger dwa razy?
Nie jest naciągana.
  • Musiałem wjechać do Krakowa tak czy siak, bo odstawiałem ekipę.
  • Supercharger jest "domyślną" opcją w przypadku Tesli bo jest zwykle niezawodny, szybki i nawigacja na niego prowadzi.
Przecież ładowarek szybkich w mieście i na około jest kupa.
Na przykład jakich?

Nawet jak są wolniejsze to czas zaoszczędzisz na staniu w korku.
a coś na potwierdzenie tej tezy? Ja na ładowaniu na samych Orlenach spędziłem ponad godzinę.
 

nabrU

Moderator
Myślę, że nie ma co zaczynać gównoburzy, czy taniej czy drożej i czy są ładowarki czy ich nie ma. Bo jaka jest infrastruktura wiecie sami najlepiej. Kolega @MiKo opisał swoje wrażenia, inni mogą mieć w tej dziedzinie inne.
 

cooler

Pionier e-mobilności
Myślę, że nie ma co zaczynać gównoburzy, czy taniej czy drożej i czy są ładowarki czy ich nie ma. Bo jaka jest infrastruktura wiecie sami najlepiej. Kolega @MiKo opisał swoje wrażenia, inni mogą mieć w tej dziedzinie inne.
No ale w Krakowie jest dość dobrze z infrastrukturą, może kolega nie wiedział o wszystkich stacjach? Na samym wylocie zakopianki jest Orlen100 i 2x50 przy centrum handlowym. Zaraz dalej GW i znów Orlen 100...
 

jgal

Posiadacz elektryka
Chciałbym zaznaczyć, że bieda to jest też (jak nie przede wszystkim) między Warszawą a Krakowem. SC w Radomiu to żart (pół godziny ekstra na dojazd z ekspresówki?), a poza tym tylko jakieś bieda-50kw w Kielcach
 

MiKo

Posiadacz elektryka
Przy planowaniu trasy używałem nawigacji Tesli + ABRP, który podpowiada SC jako najlepszą opcję. Nie wydaje mi się naturalnym dokładniejsze studiowanie trasy przed wyjazdem.

SC przeważnie są lepszą opcją, ponieważ są szybsze i niezawodne. Dodatkowo co jest bardzo ważne, a często pomijane - Orlen to zazwyczaj 1 stanowisko, Tesla przynajmniej 4. Szybciej się zwolni jedno z czterech stanowisk. Dokładnie taką sytuację miałem w Zakopanem - dosłownie po tym jak się podłączyłem do CSS, podjechała druga Tesla, która musiała poczekać 47 minut na swoją kolej (PS: Przepraszam Panią z szarej Trójki, miało być 30 minut..). Gdybym to ja podjechał minutę później, z czasu ładowania 2h, zrobiłoby się 3h

Orlen w Zakopanem jest o tyle spoko, że maczek obok.


1671481874985.png

Zapewne można temat ogarnąć lepiej, ale to jest właśnie jeden z moich argumentów - nie chce się doktoryzować na temat wyższości ładowarek Orlenu i GW w porównaniu do infrastruktury Tesli na odcinku Warszawa - Katowice. Chce zjechać z trasy na MOP albo stację, a nie wbijać się 10km do Radomia, lub szukać ładowarki po parkingu podziemnym w wielkiej galerii w Krakowie.

SC Ciechocinek to też +6km, w sezonie zdarzało mi się tam na światłach trochę poczekać. Sytuację ratuje Orlen czynny 24h
 
Last edited:
Top