A ja mam zupełnie inne pytanie - jak to wygląda z kupowaniem elektryka z rocznika np. 2023. Bo to może być auto, które stoi po prostu sobie przez rok czy półtora. A jak kiedyś wertowałem sobie artykuły na ResearchGate dotyczące degradacji w czasie w zależności od SoC, to to nie były takie małe wartości. Nawet sobie na dysku taki wykresik dla Tesli M3 zapisałem, przy czym starszej wersji NMC. W adnotacji mam, że temperatura była 25 stopni oraz sprawdzana degradacja co miesiąc.
View attachment 21310
Nie macie obawy, jak to jest w przypadku tego stojącego rok EV? Jak bufor jest od góry i z niego ucina na początku, to może być bajka zaraz po kupnie, a później dość niemiłe zaskoczenie w kolejnych miesiącach.
Co prawda powyższy wykres pokazywał ekstremalnie dużą degradację z wiekiem, ale w zasadzie w każdych przeglądanych przeze mnie badaniach sam czas powodował degradację baterii i to w żadnym razie nie pomijalną.