Zakup kontrolowany juz dotyczy też elektryków

Bronek

Pionier e-mobilności
Wczoraj oglądałem jak wybierano pomiedzy Audi Etron , BMW IX, Kią i Teslą Y performance .
Wygrala u obu Panów Tesla
Facet niby z odpowiednią kasą , ale kupil BMW I3 od,sąsiada poza programem, co nie jest głupie jakmchce się przekonać jak żyć z EV itd...I3 jest moim zdanie ponadczasowy .
Ale obiecal Miastu i Światu że kiedyś kupi albo Tesle albo BMW.
Dwa wnioski jakie sie nasuwają ,że w mediach juz konczy sie faza hejtu ze strachu lub sponsorowanego..
, bo wydźwięk programu byl pozytywny bez zlosliwych wstawek
Po drugie pojawila sie Tesla , raczej omijana marka gdy sie tylko dało i też bez wielkich złośliwości .

Czyli i tu a szczegolnie na stronie EW raczej pozostaną znane nam jedynie Nicki kilku zawodowych hejterów, bo jak media się przestawiają to i Naród również ..
Może wzorem ostatniej pojawi się Ustawa zakazująca szkalowania elektryków , nawet jak któryś z nich popieści kierowcę .....prądem ?
 

Robsonics

Posiadacz elektryka
W 2023 cena to 1,22, więc nie max 1 zł, tylko więcej.
Z ciekawości sprawdziłem. Słupek, który zamontowali na moim osiedlowym parkingu, to ładowanie Typ 2, musisz mieć własny kabel. Nic niezwykłego.
Koszt 1 kWh to 1,32 zł, na szczęście nie płaci się za sam postój.
W moim mieście na obrzeżach budują nowe mini osiedle, akurat TBS.
Mają tam powstać też punkty ładowania elektryków. Dostawca prądu będzie ten sam, więc przypuszczam podobną cenę- chyba że będzie jakiś upust dla mieszkańców.
 

Filipbiel

Nowy na Forum
Czekaj, bo nie rozumiem. Degradacja 20% to degradacja 20%. Większe baterie degradują wolniej?
No i jak ma się to do tego, że częste szybkie ładowanie skraca życie baterii?
Degradacja zależy nie tylko od cykli, ale również od czasu. Nawet nieużywana, tylko przechowywana przez lata bateria degraduje.

Baterie degradują do pewnego poziomu SOH w miarę powoli, a później coraz szybciej.

Większość testów zlicza ilość cykli do np SOH 80% lub 70%, zdaje się dlatego że później leci coraz szybciej i wygląda na to że to jest granica ich używalności. Wklejam przykładowy artykuł (2022r) i kilka wykresów z niego. Widać że poniżej ok 80-70% SOH następuje nagły drastyczny spadek.

View attachment 9731
View attachment 9732
View attachment 9733


Jeśli bateria po 10 latach osiąga SOH 84%, to nie znaczy że pożyje kolejne 10 lat.
Raczej kiedy spadnie poniżej 80% to niedługo całkiem padnie.
Nawet według tych wykresów zaczyna znacznie szybciej spadać ale jak popatrzymy to nadal średnio po 5000 cyki co jednak przy dzisiejszych samochodach które naprawdę 400 km robią bez problemów na jednym ładowaniu daje 2 mln kilometrów (przy 4000 daje 1,6 mln) a ten szybki spadek dalej daje ok 350 tys km
Zreszta przyjmuje się ze baterie ze starych utylizowanych samochodów o pojemności np 70% trafia do magazynu energii a tam nie pracuje ciagle w zakresie 0-100 tylko znacznie mniej cykli wyrabia bateria i powinna kolejne 10 lat posłużyć.
Wiec podsumowując ile znasz samochodów bez wymiany całego silnika sprzęgła wtrysków z przebiegiem dajmy na to tylko 1 mln km .
 

Robsonics

Posiadacz elektryka
Nawet według tych wykresów zaczyna znacznie szybciej spadać ale jak popatrzymy to nadal średnio po 5000 cyki co jednak przy dzisiejszych samochodach które naprawdę 400 km robią bez problemów na jednym ładowaniu daje 2 mln kilometrów (przy 4000 daje 1,6 mln) a ten szybki spadek dalej daje ok 350 tys km
Zreszta przyjmuje się ze baterie ze starych utylizowanych samochodów o pojemności np 70% trafia do magazynu energii a tam nie pracuje ciagle w zakresie 0-100 tylko znacznie mniej cykli wyrabia bateria i powinna kolejne 10 lat posłużyć.
Wiec podsumowując ile znasz samochodów bez wymiany całego silnika sprzęgła wtrysków z przebiegiem dajmy na to tylko 1 mln km .
Ok, tyle że jeżeli przyjmiemy, że nowe auto elektryczne zrobi mi średnio 350 km na jednym ładowaniu, a po kilkunastu latach bateria niech zachowa swoje 85% pierwotnej pojemności, to mam 50 km mniej zasięgu na dzień dobry (350 x 0,15 = ~ 50)
Chyba że tak to nie działa i SoC odnosi się do pojemności brutto, a zasięg liczony jest w oparciu o wartości netto
 

Michal

Moderator
Zaraz, zaraz. Ja piszę o taryfie domowej. Sprawdzam teraz nawet dokładnie i 1,2 zł to cena dzienna przy G12. Tylko jak ktoś ma G12, to raczej chyba ładuje nocą za 0,75 zł, bo po to ma G12. Jak zamierza ładować w dzień, to lepiej G11 i wtedy 1zł całą dobę, tak jak pisałem.

Te 1,32, to chyba za publiczny słupek, co? No to niezła cena.
 

Robsonics

Posiadacz elektryka
Zaraz, zaraz. Ja piszę o taryfie domowej. Sprawdzam teraz nawet dokładnie i 1,2 zł to cena dzienna przy G12. Tylko jak ktoś ma G12, to raczej chyba ładuje nocą za 0,75 zł, bo po to ma G12. Jak zamierza ładować w dzień, to lepiej G11 i wtedy 1zł całą dobę, tak jak pisałem.

Te 1,32, to chyba za publiczny słupek, co? No to niezła cena.
Tak, 1,32 to publiczny słupek. Publiczny, znaczy się na osiedlowym parkingu do dyspozycji ogółu mieszkańców i gości osiedla
Nie uwzględniam kilku garaży na krzyż, które nie są przypisane do lokali mieszkalnych, tylko stanowią osobny byt, więc nawet ludzie spoza osiedla mogą taki garaż wynająć/kupić
 

Cav

Pionier e-mobilności
Zaraz, zaraz. Ja piszę o taryfie domowej. Sprawdzam teraz nawet dokładnie
Ale gdzie sprawdzasz?
Bo stawki za dystrybucję nie są zapewne równe u każdego operatora.

Tu np. dla Enea:
i 1,2 zł to cena dzienna przy G12.
Cena przy G11 jest niższa raptem o kilka groszy, brutto może z 10.
Cena nocna przy G12 to 1 zł.
 

Robsonics

Posiadacz elektryka
Proszę bardzo:

Cennik z 2012 roku: https://www.yumpu.com/xx/document/r...iva-cennik-2012-rok-modelowy-2013-opel-polska
Cena Merivy zaczyna się od 59750 a kończy na 87900 za wypasionego diesla, najdroższa benzyna to 76850. Rok modelowy 2012 był jeszcze trochę tańszy.

Dokładnej tabelki dla nowego Crosslanda nie znalazłem na szybko ale z tego co widzę według konfiguratora oficjalna cena bazowej wersji to 102000, najdroższa to około 130000. Dostępne są tylko silniki benzynowe, diesel byłby droższy pewnie o jakieś 20-25k gdyby był w ofercie.

Czyli porównując benzynkę do benzynki:
Meriva: 59750 - 76850
Crossland: 102000 - 130000

Wzrost ceny to około 50k a procentowo jakieś 70-75%

Co i tak nie zmienia faktu że cena Merivy była odklejona od rzeczywistości (więc pewnie dlatego tak się sprzedawała) - kupowałem w 2011 roku nowy samochód i pamiętam że za 90k które wspominasz można było kupić nieźle wyposażonego Passata. Ja za sedana segmentu B zapłaciłem wtedy 46k.
No ok, ja na to poparzyłem trochę inaczej.
Mam auto kupione z DE. Cena katalogowa mojej wersji (średni silnik, średni poziom wyposażenia) to ponad 19.000 € (cennik startowo bieda wersja z podstawowym silnikiem to było coś koło 16.000 €), do doposażeniu ponad 21.000 € (mam wszystko w papierach, auto kupiłem od dilera)

Crossland w Niemczech w podobnym wariancie (średni silnik, średni poziom wyposażenia) to na 2023 r. katalogowo niecałe 27.000 €.

Czyli daje wzrost o niecałe 40%.

To więcej niż moje pierwsze oszacowanie, ale też nijak się nie ma do Twojego wyliczenia.
 

Robsonics

Posiadacz elektryka
I to żadne nowobogactwo, bo ceny aż tak mocno się nie różnią - te slumsy się cenią.
Można za podobną kasę postawić domek o podobnej powierzchni, a potem kupić elektryka na dojazdy. ;-)
To raczej kwestia wyboru lepszej drogi życiowej i filozofii....
Taka refleksja mnie naszła rano.

W Polsce mamy ok. 38 mln ludzi, z czego ponad 40% mieszka w budownictwie wielorodzinnym.
Niech z tego 60% to budownictwo stare (osiedla z wielkiej płyty, odrestaurowane kamienice, niskie bloki)
Daje nam to ponad 9 mln ludzi w starych budynkach.

Podzielmy to na 4, przyjmując rodzinę 2+2.
Czyli mamy prawie 2,3 mln rodzin.
Niech połowa uzna, że chce coś zmienić i przeprowadzić się do "domku pod miastem". Daje nam ponad 1 mln nowych domków.

Gdzie chcesz to wybudować?
Zabierając rolnikom pola? Wycinając lasy?
Nawet przyjmując wzrost efektywności produkcji rolniczej, to część gruntów idzie pod rozwój PV i wiatraków onshore, czyli rozwój OZE.

To gdzie wybudować te domki?

Pytam czysto z ciekawości, nie złośliwie
 
Top