Zapowiedź HUBów

luki

Posiadacz elektryka
Nie ma mocy przyłączeniowych. Ja ostatnio zgłaszałem pozwolenie na budowę 16 szeregowców. Czekałem na prąd 18 miesięcy. Centrum Jaworzna. Musieli nowy transformator stawiać. W sumie rozchodziło się o 192 KW. Tyle co jedna szybka ładowarka
Ale ty jesteś małym zwykłym człowieczkiem (bez urazy oczywiście). Ja na 12kW 15 lat temu też czekałem 2 lata, teraz ludzie mniej więcej tyle samo czekają. Ale jak prezes Orlenu spotka sie z prezesem PGE, to moc się znajdzie w tydzień. Znam przykład, że się nie dało pociągnąć światłowodu, a potem w miesiąc był działający (tylko dlatego że Orange, jeszcze wtedy chyba TPSA, kupiła jakąś tam nieruchomość).
 

luki

Posiadacz elektryka
O tym właśnie mówię. Jak zbudują to chyba dla nas będzie lepiej a nie gorzej.
Nie chodzi o to, że coś robią tylko jak. W mojej ocenie jest to tylko udawanie i dużo PR dookoła. Bo postawienie ładowarki nie jest aż takim rocket science. PGE chciało zrobić magazyn energii, to zrobiło, a tutaj wielkie ogłaszanie sukcesu jeszcze przed rozpoczęciem czegokolwiek. Będzie tak jak z Izerą...
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Nie chodzi o to, że coś robią tylko jak. W mojej ocenie jest to tylko udawanie i dużo PR dookoła. Bo postawienie ładowarki nie jest aż takim rocket science.

Zwłaszcza gdy stawia się (potencjalnie) na terenie własnej stacji, gdzie jakaś infra już jest jak mniemam. Do tego nikt z Was zapewne nie sprawdził tych lokalizacji, bo okazuje się, że niektóre już mają tam ładowarki Orlenu. Więc powyższy projekt to może też być modernizacja czy powiększenie istniejącej w danym miejscu infrastruktury (MOPY przy A i S). Stąd być może te 'huby' bo będzie może ze 2 ładowarki zamiast jednej.

Teraz kwestia kasy: max. dotacji to podobno 50% w tym programie, więc jeśli założymy taki przypadek to koszt przedsięwzięcia to 126 mln złotych czyli 3,15 mln za postawienie i uruchomienie jednej ładowarki o_O. Jedna ładowarka o mocy ok 150kW (np. Alpitronic HYC 150 czy ABB Terra DC 124) to koszt jakieś 200 tyś PLN sztuka czyli koszt ładowarki to jakieś 6 czy 7% ceny projektu w danym miejscu. Na co więc idzie reszta z prawie 3 mln?

W wielkim uproszczeniu (bez uwzględnienia innych kosztów takiej instalacji) 126 mln złotych to koszt wystarczający do zakupu 320 ładowarek Alpitronic Hypercharger HYC 300 kW (takie ma Fastned, EnBW czy Aral Pulse). Nie jestem specjalistą od budowy komercyjnych stacji ładowania EV ale wygląda na to, że Polska to bogaty kraj...
 
Last edited:

Olecki

Pionier e-mobilności
A to przypadkiem nie jest tak że w przypadku większych inwestycji musisz dodatkowo zainwestować w odpowiednią stację transformatorową i zrobić przyłącze? To koszty znacznie większe od samej ładowarki.
 

nabrU

Pionier e-mobilności
@Olecki,
Pewnie jest tak jak piszesz, choć stacja trafo czy przyłącze mogą być również spożytkowane do czego innego czy dla innych podmiotów w rejonie / lokalizacji. Jak już napisałem, część z tych wymienionych lokalizacji (o ile nie większość) ma już ładowarki, więc to mi nie wygląda na projekt od zera, a raczej upgrade.
Być może wypowie się ktoś w temacie kto wie jakie mogą być koszta 'energetyczne' takiego projektu?
 

kiki111

Zadomawiam się
To nie jest jednoznaczne. Zależy od tego w której grupie porusza się odbiorca i gdzie jest granica stron eksploatacji. W tym przypadku jeśli po stronie 15kV (zazwyczaj rozłącznik na słupie lub ZKSN) wtedy inwestor buduje swoją stację i "jedynie" układ pomiarowy musi przystosować do standardów operatora. Tak jest np. w większości (jeśli nie we wszystkich) Mcdonalds'ów. Inwestycja w kawał kabla + stację to min. pół miliona jeśli mamy blisko do sieci. Ale mamy rozliczenie po SN (korzystniej) i możemy to zrobić szybko przejmując projekt i wykonanie. Ale mamy też eksploatację stacji na swojej głowie. Przy dużych mocach to jedyna opcja.
Jeśli granica stron jest po stronie 0,4kV to koszt budowy stacji i jej zasilenie jest po stronie operatora, teoretycznie OSD nie może odmówić przyłączenia ale to zawsze trwa min. rok a częściej bliżej dwóch (i to nawet nie jest ich złośliwość ale tyle trwa wybór projektanta, projektowanie, wybór wykonawcy i wszystkie sprawy administracyjne na każdym etapie). Nie wiem jak jest typowo w przypadku orlenów ale znam przypadki mopów gdzie orlen kupuje po niskim napięciu.
Dodatkowo istniejąca sieć średniego napięcia też nie ma nieskończonej przepustowości i w międzyczasie konieczne są modernizacje i budowy nowych linii co w ostatnim czasie (przynajmniej na północy) mocno kuleje ze względu na brak środków. Tylko niech sobie teraz każdy popatrzy na wyniki OSD z ostatnich kwartałów...
Rozbudowa istniejących stacji do większej mocy to niestety często całkowita jej wymiana.
 
Top