Zimowy test degradacji baterii w warunkach domowych

robert

Zadomawiam się

Jeszcze mała ciekawostka - lista autorów tej pracy ze Stanford:
Fang Liu , Rong Xu, Yecun Wu, David Thomas Boyle, Ankun Yang , Jinwei Xu ,
Yangying Zhu, Yusheng Ye , Zhiao Yu , Zewen Zhang , Xin Xiao, Wenxiao Huang,
Hansen Wang , Hao Chen, Yi Cui

"Słuszną linię ma nasza partia" :)
 

Attachments

  • s41w.pdf
    2,6 MB · Liczba wyświetleń: 277
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Film B Nylanda , publikacja ok 1 m-c temu.
Porównanie 8% degradacji w LR z 2019 z 160 tys km przebiegu, ze sporym zużyciem baterii w Jego Performensie w teście ktory kiedyś robił. Wiąże to z szybkim ładowaniem, z kilkukrotnyą jazdą z duzymi predkosciami w Niemczech i nastepowym ładowaniem niemal na full, gdzie temp baterii była b wysoka. I i zaleca jezeli trzeba ładować DC to do 70/80% itd..
Warto zobaczyc cały filmik.

 
Last edited:

newbe

Posiadacz elektryka
Film B Nylanda , publikacja ok 1 m-c temu.
Porównanie 8% degradacji w LR z 2019 z 160 tys km przebiegu, ze sporym zużyciem baterii w Jego Performensie w teście ktory kiedyś robił. Wiąże to z szybkim ładowaniem, z kilkukrotnyą jazdą z duzymi predkosciami w Niemczech i nastepowym ładowaniem niemal na full, gdzie temp baterii była b wysoka. I i zaleca jezeli trzeba ładować DC to do 70/80% itd..
Warto zobaczyc cały filmik.

Z temperaturą to się podpisuję pod tym.
Zauważyłem degradację w E5D LG akurat po OTA z podbitą krzywą ładowania i maksymalną mocą ładowania po wyjeździe do Słowenii. 2 kWh skreśliłem w krótkim czasie.
Spodziewam się że uda mi nagrać pseudo-naukowy filmik o tym…
Temperatura minimalna była 61,5C na SuC V3!
 

Michal

Moderator
To ja wrzucę tutaj taki screen z filmu podsumowujący - jakie czynniki powodują degradację baterii:
Screenshot_20220811-203839.png
 

Chudy

Zadomawiam się
Moje uwagi w sprawie balansowania. Od początku jak mam samochód założyłem obdmx+ i odpalilem scan my tesla. Pierwsze ładowanie po odbiorze na SuC Lućmierz. Po przyjeździe do domu max różnica na celach to 12mV. Przez 1500km auto doładowywane do 80% WollBoxem Tesli z max mocą 11kW. Nic to nie wniosło dale 12mV miedzy celami. Najniższe napięcie które nic nie wnosi w trwałość baterii litowo-jonowych to 3,92V w ogniwie. W przypadku TM3 LR to jest poziom naładowania 64%. Z uwagi że jeżdże lokalnie zacząłem łądować auto do 64% najmniejszym prądem czyli 5A. Po kilku doładowaniach napięcie między celami spadło do 4mV(niżej już chyba nie spadnie🧐). A teraz ciekawostka dla tych co twierdzą że ładowanie od 85% dopiero balansuje ogniwa. 3 dni temu dalsza trasa to wio i bateryjke na 100% pocisnołem też tym małym prądem. Rano wsiadam odpalam Scan My Tesla i co
🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐 12mV między celami.
Wnioski układ BMS Tesli balansuje ogniwa zawsze jeśli ładowanie odbywa się małym prądem i wcale nie potrzeba łądować do pełna
Pozdrawiam
 

p0li

Pionier e-mobilności
wnioski twoje są błedne młody padawanie ;)
 

Michal

Moderator
Oczywiście ładowanie do 100% najbardziej bilansuje cele, bo końcówka ładowania odbywa się takimi napięciami, że niektóre cele już je osiągnęły i wtedy prąd płynie tylko do tych, które mają niższe napięcia.
Wydaje mi się jednak, że każde ładowanie baterii w jakiś tam sposób bilansuje cele. Przecież przykładane napięcie jest takie samo, więc cele o mniejszym napięciu ładują się wtedy odrobinę większym prądem, co powinno spowodować podniesienie ich napięcia szybciej niż reszty. Te różnice są naprawdę niewielkie ale jednak są i prędzej czy później, przy którymś ładowaniu, powinny dawać jakieś wyrównanie.
 

p0li

Pionier e-mobilności
Jesli są błedne to mnie oświeć dlaczego:cool:
1666777947779.png


generalnie są dwie szkoły balansowania - na dole i na górze
dlaczego? po przy granicznych napięciach są największe wartości delta
i dlatego przy środkowych wartościach SOC masz takie małe różnice - to jest normalne
ze względów wiadomych w samochodach używa się drugiej metody
wykres masz załączony
balansowanie odbywa się małymi prądami więc nie występuje podczas ładowania przy środkowych wartościach SOC
dla nowych baterii - balansowanie może trwać nawet kilka dni
 

Chudy

Zadomawiam się
To jeśli najlepiej balansują się cele ładowane do 100% to dlaczego moje ładowane na codzień małym prądem miały 4mV a jednorazowe naładowanie do 100% zrobiło 12mV:unsure:

Przecież przykładane napięcie jest takie samo, więc cele o mniejszym napięciu ładują się wtedy odrobinę większym prądem, co powinno spowodować podniesienie ich napięcia szybciej niż reszty
Wygląda na to że ten sytem jest bardziej skuteczny w balansowaniu tak dużej baterii. I mam mniejszy wpływ na degradacje
 
Top