Zmiana cen za ładowanie na SuC w Polsce

zibizz1

Pionier e-mobilności
Są w plecy więc nie stawiają nowych, nie ma nowych w sensownych lokalizacjach - nie ma płacących klientów, tylko darmowi.
Stawiają nowe tylko nie stawiają już takich jak kiedyś(4 wtyczki 2x150kW). Tamte stacje były stawiane tam gdzie sie dało. Na podstawie mojej ostatniej trasy zauważyłem ze Tesla preferuje lokalizacje:
1. tam gdzie da sie zjechać z 2 kierunków, czyli w okolicy węzłów a nie na MOPach
2. tam gdzie cos juz jest(toaleta, sklepik, restauracja)
3. Stawia tylko stacje 12+ stanowisk (sa dużo bardziej efektywne bo im więcej stanowisk tym mniejszy współczynnik jednoczesności, stacja z 4 wtyczkami 250kW bedzie wymagała z 800kW a z 12 wtyczkami 1.5-1.8MW a nie 2.4-3MW)

No i to jest główny problem bo o ile gdzieś da się znaleźć wolne 300 czy nawet 600kW mocy to już 1.5MW nikt nie ma od ręki i w PL na tego rzędu moce czeka się nawet ponad 4 lata. Obecnie w kolejce jest 10+ nowych stacji Tesli, niektóre z nich zostaly ogłoszone nawet ponad 2lata temu.
 

nabrU

Moderator
3. Stawia tylko stacje 12+ stanowisk (sa dużo bardziej efektywne bo im więcej stanowisk tym mniejszy współczynnik jednoczesności, stacja z 4 wtyczkami 250kW bedzie wymagała z 800kW a z 12 wtyczkami 1.5-1.8MW a nie 2.4-3MW)
Coś to się nie zgadza z rzeczywistością (to mniej więcej miesiąc wstecz w Europie). Jak widać nawet '4' się trafiła w DE:

1725917457694.png
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Coś to się nie zgadza z rzeczywistością (to mniej więcej miesiąc wstecz w Europie). Jak widać nawet '4' się trafiła w DE:

View attachment 20406
Nie wszystkie to nowe stacje. Ta '4' to modernizacja v2 (150kW)->v4 (250kW)
Widać tez redukcje z 10->8 pewnie żeby zaoszczedzić miejsce bo 10km dalej jest 40 stanowisk)

Nie wszystkie 3 preferowane punkty musza byc spełnione. Do 6 stanowisk jak i do 12 stanowisk i tak muszą być 3 szafy. Wiec mniej niż 12 rzadko ma sens i takie cos może pojawić się albo gdzieś gdzie jest bardzo mała gęstość zaludnienia albo gdy w okolicy jest juz dużo starszych SuC, albo gdy lokalizacja wydaje sie ogólnie ok ale nie ma w niej miejsca na więcej(np modernizacja) albo gdy juz jest wystarczająca moc aby uruchomic z 4 stanowiska a pozostałe zostana uruchomiane za 2-4 lata w tym miejscu gdy będzie dostepna wieksza moc(np Bonarka Kraków) W Polsce szanse na kolejne stacje 4 stanowiskowe są znikome, chyba że w oczekiwaniu na większa moc.
 

cooler

Pionier e-mobilności
No wlasnie, co z twoja toyota ? Zjechala do kraju ? Naprawiona ?
Wszystko fajnie się udało. W w sumie nic poważnego, szybko ściągnąłem do kraju (odkryłem portal cliktrans). Pękła jedna z 24 sprężyn zaworowych więc nie było do końca kompresji, no i trzeba wymienić. Profilaktycznie wymienie wszystkie 12 z tego banku(ok 300pln za 12, żaden koszt). Jako że jeszcze zrobiłem sobie wakacje w PL a teraz rok szkolny i to nie mam ciśnienia i czeka u mego zaufanego mechanika na naprawę, w tym tygodniu powinna być na chodzie.
Oprócz kosztów są też zalety posiadania 5-ciu samochodów :)
 

cooler

Pionier e-mobilności
No i to jest główny problem bo o ile gdzieś da się znaleźć wolne 300 czy nawet 600kW mocy to już 1.5MW nikt nie ma od ręki i w PL na tego rzędu moce czeka się nawet ponad 4 lata. Obecnie w kolejce jest 10+ nowych stacji Tesli, niektóre z nich zostaly ogłoszone nawet ponad 2lata temu.
Zgodnie a ta logiką jeszcze 2 lata i przybędzie 10 SC w PL. Pewnie tyle co przybywa w kwartał w DE, NL i BE.
A przecież te 600kW by wystarczyły w połączeniu z magazynem energii.

Tu jest brak woli, nie ma SC w dobrych miejscach to jest mała sprzedaż, słupki nie rosną w excelu więc ogłaszamy że jest nie przyszłościowy rynek i skupiamy się tam, gdzie dzięki wygodnym SC jest sprzedaż.
Czy tylko ja widzę lukę w tej logice?
 

nabrU

Moderator
Do 6 stanowisk jak i do 12 stanowisk i tak muszą być 3 szafy.

Błąd: jedna szafa V3 to maks 4 stanowiska, więc 6 stanowisk to 2 szafy z nadmiarem. Stąd właśnie ilość stanowisk na SuC to w większości mnożnik 4.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Zgodnie a ta logiką jeszcze 2 lata i przybędzie 10 SC w PL. Pewnie tyle co przybywa w kwartał w DE, NL i BE.
A przecież te 600kW by wystarczyły w połączeniu z magazynem energii.
Ja wiem że patrząc na ostatnie 2 lata trochę nie do uwierzenia jest że będzie 10 kolejnych w 2 lata ale tak będzie. W pierwszej kolejności powstaną stacje w Gdańsku, Koszalinie, Poznaniu, Wrocławiu, Gliwicach i podrzeszowskiej Jasionce(powinny byc jeszcze w 2024). Chyba nie po to startuje sie w konkursie na budowę ładowarek i kwalifikuje do otrzymania 15 mln EUR zeby potem się nie wywiązywać i nie otrzymać tej kasy. Zgodnie z projektem do 13 kwietnia 2026 w Polsce powinny być 33 stacje ładowania. Mozna spodziewać sie jakieś obsuwy ale cel jest jasny. Te 33 stacje beda otwarte dla wszystkich i chyba musza mieć terminal wiec w każdej lokalizacji powinniśmy zobaczyć przynajmniej 4 sztuki v4, nawet jeśli zostaną przykręcone do 150kW z powodu braku mocy (w każdej lokalizacji maja byc minimum 4 wtyczki po 150kW i 600kVA, ale srednio 11 stanowisk) Już jeden kolega wrzucił tutaj stacje z 32 stanowiskami z Francji z naklejkami Unii europejskiej. W Polsce do 2026 tez musi zaroić się v4 z takimi naklejkami. Pierwsza stacja z tej grupy powstała w Szczecinie.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Błąd: jedna szafa V3 to maks 4 stanowiska, więc 6 stanowisk to 2 szafy z nadmiarem. Stąd właśnie ilość stanowisk na SuC to w większości mnożnik 4.
Jedna szafa obsluguje 3-4 stanowiska i do wtyczek może wysłać 1MW, ale ma 350-390kW ciągłej mocy wejściowej(w zależności od wersji) i 575kW chwilowej. Szafy sa połączone szyną DC i mogą udostepniać sobie moc. Jeśli postawimy jedną szafe i 4 stanowiska, które będą oblegane to średnia moc na wtyczce to będzie maks 90-140kW. Dziś pewnie większość sesji ładowania średnio mieści się w tym przedziale ale na dłuższą metę to troche mało. U mnie przy ładowaniu 10-50% średnio jest ponad 200kW. Dlatego optymalną konfiguracją są 3 szafy i 12 stanowisk a minimalna moc przyłaczeniowa takiego zestawu to 1MW
 

nabrU

Moderator
Jedna szafa obsluguje 3-4 stanowiska i do wtyczek może wysłać 1MW

Ej no, zdecyduj się. Raz piszesz że 3 szafy potrzebne na 6 stanowisk. A teraz że jedna obsługuje 3-4 stanowiska ;)

, ale ma 350-390kW ciągłej mocy wejściowej(w zależności od wersji) i 575kW chwilowej. Szafy sa połączone szyną DC i mogą udostepniać sobie moc.

Pisałem o tym tutaj:


1 szafa na 4 ładowarki to jest taki 'golden rule' i tyle.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@nabrU Chodzi o to że jedna szafa ma 350kW (sa wersje 387kW) nominalnej, sa wersje które obsługuja 3 i 4 wyjścia np żeby stworzyć 6 stanowisk można użyć takich 2x3 żeby sie nie marnowały komponenty w tych szafach. Gdy na taką stację z 2 szafami(6-8 stanowisk) przyjadą 4 auta i podłacza sie razem to beda miały po 175kW na auto. Tak jak tam rozważałeś, 1 szafa słabo, 2 ujdzie, 3 optymalnie, nawet na 4 wtyczki. Tak, tesla zawsze montuje jedną na 3-4 stanowiska, ale gdy mamy np miejscówke 4 wtyczki jedna szafa to juz przy 2 autach możemy mieć ograniczoną moc. W przypadku 4 stanowisk dwa auta podłaczające się jednocześnie to bardzo duże prawdopodobieństwo a przypadku stacji 12 stanowisk 6 aut jednocześnie to dużo mniejsze prawdopodobieństwo, wiec wysycenie mocy będzie rzadziej wystepować
 
Top