Warto pamiętać o tym, że jadąc pod wiatr zużyjemy więcej o 15-20%, a jadąc z wiatrem mniej o 5%.
Podsumowując ładnie odpowiedź na zadane pytanie:
- ABRP bierze pod uwagę większość powyższych założeń.
- Waga wpływa na zużycie w bardzo małym stopniu - około 0,3% przy maksymalnym obciążeniu.
- Przy wietrze ~5m/s zużycie może wzrosnąć o ~5-10% (zależnie w jakim kierunku w stosunku do wiatru jedziesz).
- Znacznie większy wpływ ma temperatura, bagażnik i mocny deszcz.
- Na forum.tesla.com [źródło] znalazłem info, że w TMS bagażnik dachowy zwiększa zużycie o około 20% (nie wiadomo jaki to bagażnik), przy jeździe około 90kmh, a zużycie rośnie kolosalnie przy wyższych prędkościach - ktoś podał tam przykład, że zwiększenie prędkości ze 104kmh do 120kmh zwiększa zużycie o 15% 0_o! Testy Bjorna, które przywołuje @danielm pokazują 13% więcej, a po odwróceniu bagażnika ta wartość może spaść nawet do 5-7%. Moim zdaniem wiele zależy od bagażnika.
Zrobiłem na szybko tabelkę porównującą zużycia pokazywane przez ABRP w TM3LR2021 na zaproponowanej przeze mnie trasie EV canonball PL i uzupełniłem o szacowane wzrosty konsumpcji z użyciem bagażnika dachowego.
Całość tabelki policzona dla zużycia TM3LR2021 z bazową konsumpcją 175kW/km @110kmh (ja mam tak ustawione). Z tego co widzę TMYLR2021 pokazuje bazowo 193kW/km @ 110kmh, więc całość będzie u Ciebie jeszcze o ~10% wyższa.
case | consumed ~1050km | diff |
base (20C) | 209,6 | 0% |
300kg | 210,2 | 0,3% |
wind 5 m/s head | 228,8 | 9,2% |
heavy rain | 219,7 | 4,8% |
temp = 0C | 223,2 | 6,5% |
temp = -10C | 237,5 | 13,3% |
temp = -15C - uwaga! poniżej tej temperatury pompa ciepła nic nie daje | 249,5 | 19% |
temp = -20C | 267,3 | 27,5% |
roof rack - estimated US (from forum.tesla.com) | 251,5 | 20% |
roof rack - estimated Bjorn | 236,8 | 13% |
roof rack - estimated Bjorn reversed | 224,3 | 7% |
all (300kg, 5m/s, heavy rain, -10C) - ABRP changed the route | 270,1 | 28,9% |
all + estimated Bjorn roof box 10% | 297,1 | 41,7% |
Ps. Zawsze jak możesz nie używać bagażnika dachowego to lepiej i jak możesz jechać wolniej to też lepiej. Ja na dłuższe wyjazdy planuję po prostu pranie w trasie i tak dobieram noclegi, żeby to było możliwe. Dzięki temu można się w zasadzie zapakować w jeden plecak na osobę.