Zużycie w nietypowych sytuacjach

poochaty

Posiadacz elektryka
Pomyślałem, że fajnie zebrać w jednym miejscu Wasze doświadczenia odnośnie zużycia energii w różnych sytuacjach innych niż książkowe. Nie ukrywam, że sam właśnie potrzebuję takiej porady w związku z planowaną podróżą. Generalnie producenci podają zużycie z kierowcą (zakłada się 75 kg o ile się nie mylę).

Jak wzrośnie zużycie procentowo jeśli będziemy chechać pod wiatr np 5m/s, będzie mokra droga, będziemy jechać w 4 dorosłe osoby i masą bagażu itd. Jakie macie doświadczenia.

Sam się zastanawiam nad zużyciem z bagażnikiem dachowym i zimową porą tak przy -5C.
 

danielm

Pionier e-mobilności
procentowo ciężko to określić ale w przypadku mojej Tesla Model 3 SR+ widać różnice w zużyciu w zależności od temperatury na zewnątrz. gdy jest powyżej 20 stopni jest optymalnie, gdy poniżej już zużycie rośnie.
gdy jest mokro rośnie, nawet gdy nie pada.
wiatr oczywiście też odgrywa dużą rolę i tu ABRP zbadał te zależności w bardzo ładny sposób: https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/38-wind-influence-on-tesla-model-3/
 

poochaty

Posiadacz elektryka
procentowo ciężko to określić ale w przypadku mojej Tesla Model 3 SR+ widać różnice w zużyciu w zależności od temperatury na zewnątrz. gdy jest powyżej 20 stopni jest optymalnie, gdy poniżej już zużycie rośnie.
gdy jest mokro rośnie, nawet gdy nie pada.
wiatr oczywiście też odgrywa dużą rolę i tu ABRP zbadał te zależności w bardzo ładny sposób: https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/38-wind-influence-on-tesla-model-3/
Ładne kolorowe grafiki. Mam nadzieję, że są zaimplementowane w planerze dla każdego auta (a przynajmniej mojego;)
 

Michal

Moderator
Ładne kolorowe grafiki. Mam nadzieję, że są zaimplementowane w planerze dla każdego auta (a przynajmniej mojego;)
Są zaimplementowane i dlatego w ABRP możesz ustawiać prędkość wiatru podczas jazdy, a jak masz wykupione premium, to aplikacja pobiera takie dane automatycznie z prognoz i uwzględnia (tak samo jak deszcz) ;)
Masa przewożona też jest możliwa do ustawienia.
Niestety nie widziałem nigdzie bagażnika dachowego więc nie mam pojęcia jaki to może mieć wpływ. Oczywiście wpływ będzie tym większy im większa prędkość, bo przecież chodzi tylko o opory powietrza.
Jak masz połączone konto ARBP z autem, to ARBP automatycznie pobiera i uwzględnia tez zwiększone zużycie energii, więc teoretycznie weźmie też pod uwagę taki bagażnik dachowy albo przyczepkę.
 
Last edited:

Cav

Pionier e-mobilności
Pomyślałem, że fajnie zebrać w jednym miejscu Wasze doświadczenia odnośnie zużycia energii w różnych sytuacjach innych niż książkowe. Nie ukrywam, że sam właśnie potrzebuję takiej porady w związku z planowaną podróżą. Generalnie producenci podają zużycie z kierowcą (zakłada się 75 kg o ile się nie mylę).

Jak wzrośnie zużycie procentowo jeśli będziemy chechać pod wiatr np 5m/s,
Kiedyś tak trafiło mi się w Zoe, na trasie na której stale jeździłem, ze zużyciem zawsze koło 20 kWh/100 km przy prędkości 110 km/h.
Jak powiało w nos, to w 30 kWh nie udało mi się wmieścić (odcinek 70 km).
Żona była spanikowana, bo trzeba było jeszcze wrócić, a nie mogłem jej wytłumaczyć, że jak pojedziemy w drugą stronę, to zużyje dużo mniej niż normalnie.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Tesla ma dużo lepsze Cx niż Zoe, ale nie wiem ile podniesie box.
Niemniej już widziałem na YT testy TM3 (Daniela Grzyba) ze zużyciem ponad 20 gdy tylko się mocno ochłodziło (poniżej -20 chyba).
Więc po dołożeniu boxu i w nie sprzyjających warunkach nie można wykluczyć że zacznie się zbliżać do 30..
 

Michal

Moderator
Warto pamiętać o tym, że jadąc pod wiatr zużyjemy więcej o 15-20%, a jadąc z wiatrem mniej o 5%.

Podsumowując ładnie odpowiedź na zadane pytanie:
  • ABRP bierze pod uwagę większość powyższych założeń.
  • Waga wpływa na zużycie w bardzo małym stopniu - około 0,3% przy maksymalnym obciążeniu.
  • Przy wietrze ~5m/s zużycie może wzrosnąć o ~5-10% (zależnie w jakim kierunku w stosunku do wiatru jedziesz).
  • Znacznie większy wpływ ma temperatura, bagażnik i mocny deszcz.
  • Na forum.tesla.com [źródło] znalazłem info, że w TMS bagażnik dachowy zwiększa zużycie o około 20% (nie wiadomo jaki to bagażnik), przy jeździe około 90kmh, a zużycie rośnie kolosalnie przy wyższych prędkościach - ktoś podał tam przykład, że zwiększenie prędkości ze 104kmh do 120kmh zwiększa zużycie o 15% 0_o! Testy Bjorna, które przywołuje @danielm pokazują 13% więcej, a po odwróceniu bagażnika ta wartość może spaść nawet do 5-7%. Moim zdaniem wiele zależy od bagażnika.
Zrobiłem na szybko tabelkę porównującą zużycia pokazywane przez ABRP w TM3LR2021 na zaproponowanej przeze mnie trasie EV canonball PL i uzupełniłem o szacowane wzrosty konsumpcji z użyciem bagażnika dachowego.
Całość tabelki policzona dla zużycia TM3LR2021 z bazową konsumpcją 175kW/km @110kmh (ja mam tak ustawione). Z tego co widzę TMYLR2021 pokazuje bazowo 193kW/km @ 110kmh, więc całość będzie u Ciebie jeszcze o ~10% wyższa.

caseconsumed ~1050kmdiff
base (20C)
209,6​
0%​
300kg
210,2​
0,3%​
wind 5 m/s head
228,8​
9,2%​
heavy rain
219,7​
4,8%​
temp = 0C
223,2​
6,5%​
temp = -10C
237,5​
13,3%​
temp = -15C - uwaga! poniżej tej temperatury pompa ciepła nic nie daje
249,5​
19%​
temp = -20C
267,3​
27,5%​
roof rack - estimated US (from forum.tesla.com)
251,5​
20%​
roof rack - estimated Bjorn
236,8​
13%​
roof rack - estimated Bjorn reversed
224,3​
7%​
all (300kg, 5m/s, heavy rain, -10C) - ABRP changed the route
270,1​
28,9%​
all + estimated Bjorn roof box 10%
297,1​
41,7%​

Ps. Zawsze jak możesz nie używać bagażnika dachowego to lepiej i jak możesz jechać wolniej to też lepiej. Ja na dłuższe wyjazdy planuję po prostu pranie w trasie i tak dobieram noclegi, żeby to było możliwe. Dzięki temu można się w zasadzie zapakować w jeden plecak na osobę. ;)
 
Last edited:
Top