Zużycie w nietypowych sytuacjach

poochaty

Posiadacz elektryka
Mega dzięki za filmy. Cholera ten Bjorn i jego kanał to niekończąca się skarbnica wiedzy.
 

poochaty

Posiadacz elektryka
Warto pamiętać o tym, że jadąc pod wiatr zużyjemy więcej o 15-20%, a jadąc z wiatrem mniej o 5%.

Podsumowując ładnie odpowiedź na zadane pytanie:
  • ABRP bierze pod uwagę większość powyższych założeń.
  • Waga wpływa na zużycie w bardzo małym stopniu - około 0,3% przy maksymalnym obciążeniu.
  • Przy wietrze ~5m/s zużycie może wzrosnąć o ~5-10% (zależnie w jakim kierunku w stosunku do wiatru jedziesz).
  • Znacznie większy wpływ ma temperatura, bagażnik i mocny deszcz.
  • Na forum.tesla.com [źródło] znalazłem info, że w TMS bagażnik dachowy zwiększa zużycie o około 20% (nie wiadomo jaki to bagażnik), przy jeździe około 90kmh, a zużycie rośnie kolosalnie przy wyższych prędkościach - ktoś podał tam przykład, że zwiększenie prędkości ze 104kmh do 120kmh zwiększa zużycie o 15% 0_o! Testy Bjorna, które przywołuje @danielm pokazują 13% więcej, a po odwróceniu bagażnika ta wartość może spaść nawet do 5-7%. Moim zdaniem wiele zależy od bagażnika.
Zrobiłem na szybko tabelkę porównującą zużycia pokazywane przez ABRP w TM3LR2021 na zaproponowanej przeze mnie trasie EV canonball PL i uzupełniłem o szacowane wzrosty konsumpcji z użyciem bagażnika dachowego:
caseconsumed ~1050kmdiff
base
209,6​
0%​
300kg
210,2​
0,3%​
wind 5 m/s head
228,8​
9,2%​
heavy rain
219,7​
4,8%​
temp = 0C
223,2​
6,5%​
temp = -10C
237,5​
13,3%​
roof rack - estimated US (from forum.tesla.com)
251,5​
20%​
roof rack - estimated Bjorn
236,8​
13%​
roof rack - estimated Bjorn reversed
224,3​
7%​
all (300kg, 5m/s, heavy rain, -10C) - ABRP changed the route
270,1​
28,9%​
all + estimated Bjorn roof box 10%
297,1​
41,7%​

Ps. Zawsze jak możesz nie używać bagażnika dachowego to lepiej i jak możesz jechać wolniej to też lepiej. Ja na dłuższe wyjazdy planuję po prostu pranie w trasie i tak dobieram noclegi, żeby to było możliwe. Dzięki temu można się w zasadzie zapakować w jeden plecak na osobę. ;)
I tyle w temacie. Szacun @Michal i dzięki wielkie. Plecaki plecakami, narty lubię mieć osobno.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Jeszcze za czasu bmw i3 wracalem w styczniu z nad morza bylo -10, deszcz ze sniegiem, i jechalem pod wiatr. Zuzycie 33kWh gdzie normalnie mialem 18-19kWh.

mozna sie zdziwic w niektorych sytuacjach.
 

Michal

Moderator
Odkopałem swój przejazd (Warszawa ~ Białystok) ze stycznia podczas śnieżycy przez pół drogi (takiej, że zamknęli S8 w okolicy Zambrowa i skierowali na objazdy), przy czym nie pamiętam czy wiało. Auto zachowywało się super - żadnych poślizgów, zaparowanych szyb, W środku cieplutko, zużycie jak widać w miarę sensowne i zgadza się mniej więcej z powyższą tabelą:
1634127806003.png

Auto pod koniec wyglądało tak - palcem zrobiłem dziurę na kamerkę :)
01.2021_tesla.png
 

Michal

Moderator
I jeszcze podrzucę dla zainteresowanych wykres pokazujący minimalne i maksymalne zarejestrowane temperatury w Warszawie (Filtry) [źródło] z od początku 2019. Robię sobie takie małe badanie pod kontem pompy ciepła i tego jak często będzie pracować z jakim COP, ale tutaj też takie dane są przydatne (bo też pompa ciepła i jakieś tam COP).
Widać, że takie drastycznie niskie temperatury zdarzają się bardzo rzadko i zwykle trwają dosłownie kilka dni.
Temp min - zwykle nocą
Temp max - zwykle w dzień
kolory wyszły odwrotnie ale już nie chce mi się zmieniać :p
max-min_temp.jpg


Ps. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to mam ściągnięte takie dane dla wszystkich stacji pomiarowych w PL, więc mogę podesłać inną lokalizację, choć sprawdzałem kilka (włącznie z "biegunem zimna w PL - Suwałkami i Gdańskiem) i różnice są naprawdę niewielkie - cały wykres przesuwa się o 2C w dół.
 

Michal

Moderator
Przypomniałem sobie jeszcze jedną rzecz - jeśli temperatura spada naprawdę nisko - poniżej około -15C, to pompa ciepła i w domu i w aucie już nic nie daje i nie ma szans nagrzać niczego sama, więc musi się wspomagać ciepłem z grzałek (w tesla silników). To oznacza, że zużycie może wtedy skoczyć o nawet 7kW/h - dodełm do tabelki wartości -15C i -20C - widać jak drastycznie skacze tam zużycie na ABRP.
 

poochaty

Posiadacz elektryka
Przypomniałem sobie jeszcze jedną rzecz - jeśli temperatura spada naprawdę nisko - poniżej około -15C, to pompa ciepła i w domu i w aucie już nic nie daje i nie ma szans nagrzać niczego sama, więc musi się wspomagać ciepłem z grzałek (w tesla silników). To oznacza, że zużycie może wtedy skoczyć o nawet 7kW/h - dodełm do tabelki wartości -15C i -20C - widać jak drastycznie skacze tam zużycie na ABRP.
Zgadza się. Śmieszne są takie dyskusje ile to auto pojedzie przy -15. Ja -15 w Polsce na dłuższej trasie jeszcze nie doświadczyłem. Mało tego w Skandynawii może 1-2 razy, a mieszkam tu od 15 lat.
 

Michal

Moderator
Zgadza się. Śmieszne są takie dyskusje ile to auto pojedzie przy -15. Ja -15 w Polsce na dłuższej trasie jeszcze nie doświadczyłem. Mało tego w Skandynawii może 1-2 razy, a mieszkam tu od 15 lat.
Dlatego podesłałem ten wykres żeby uniknąć dyskusji o temperaturze i zużyciu, bo ludzie robią z tego tragedię, a takie temperatury praktycznie nie występują ;)
Ps. W Skandynawii mogą występować nawet rzadziej, bo jesteście otoczeni wodą, a te mrozy pochodzą z kontynentu (u nas z azji).
 

JareG

Pionier e-mobilności
View attachment 2387

Ps. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to mam ściągnięte takie dane dla wszystkich stacji pomiarowych w PL, więc mogę podesłać inną lokalizację, choć sprawdzałem kilka (włącznie z "biegunem zimna w PL - Suwałkami i Gdańskiem) i różnice są naprawdę niewielkie - cały wykres przesuwa się o 2C w dół.
U mnie w okolicy Torunia było tak:
17.01.2021
temperatury_-_IMG_9963_(1280_x_1024).jpg

18.01.2021
temperatury_-_IMG_9970_(1280_x_1024).jpg

.. no ale tubylcy mówią, że jeśli chce się zobaczyć jaka będzie pogoda w okolicy, to trzeba patrzeć na Suwałki (i jeszcze cosik dodać..) 🤣

Pozdrawiam
 

Michal

Moderator
Niestety imgw nie ma w Toruniu stacji pomiarowej - najbliższa jest w Chrząstowie ale dane mniej więcej się zgadzają (zmieniłem kolory ;)):
datetemp mintemp max
17.01.2021
-17,5​
-1,6​
18.01.2021
-19,4​
-9,5​

max-min_temp_chrzastowo.jpg
 
Top