Jaką ładowarkę kupić ?

andrzejkla

Zadomawiam się
I jak Ci się ten Vestel sprawuje? Bo firma to takie tureckie "taniostwo" ;-).
Chcę właśnie coś wybrać: Tesla WC3 vs Zbox vs może ten Vestel?

I przy okazji, wygląda na fajny projekt Charge your EV from your home solar. Łączy różne auta, różne evse i różne inwertery.
Vestel używam 2 miesiące. Jest zintegrowany z HA po Wifi. Nie moduluję mocą ładowania bo moja PV jest zbyt mała i nie mam też licznika Smart, żeby mieć dane pobranie/oddawanie energii do sieci.
Mam automatyzację, która mi załącza ładowanie jak PV osiągnie zakładaną moc. Druga automatyzacja na ładowanie nocne.
Jak już to polecam wersję SWA żeby było zabezpieczenie rcb typ A.
RCD B 6 mA mają chyba wszystkie.
W zeszłym roku były mocno popularne w Niemczech i miały dobrą ocenę w teście ADAC.
 

Attachments

  • IMG_20230404_174441.jpg
    IMG_20230404_174441.jpg
    1,3 MB · Liczba wyświetleń: 52
  • IMG_20230404_174447.jpg
    IMG_20230404_174447.jpg
    2,6 MB · Liczba wyświetleń: 51
  • IMG_20230404_174535.jpg
    IMG_20230404_174535.jpg
    3 MB · Liczba wyświetleń: 42
Last edited:

Vangass

Posiadacz elektryka
SWA, tak - musiałem do dokumentacji instalatora dojść co oznaczają literki ;-).
Ale nie jest zbyt popularna w PL. De facto tylko 1 sklep...
No i duże toto względem Teslowego WC3.
Mam PV i licznik "smart" i chce to spiąć przez Openhab, ale tak na spokojnie - bez wielkiego liczenia.

W ogóle mało jest EVSE z OCPP (albo to jest mocno ukrywane)...
 

andrzejkla

Zadomawiam się
SWA, tak - musiałem do dokumentacji instalatora dojść co oznaczają literki ;-).
Ale nie jest zbyt popularna w PL. De facto tylko 1 sklep...
No i duże toto względem Teslowego WC3.
Mam PV i licznik "smart" i chce to spiąć przez Openhab, ale tak na spokojnie - bez wielkiego liczenia.

W ogóle mało jest EVSE z OCPP (albo to jest mocno ukrywane)...

Ja też jej na początku poszukiwań nie brałem pod uwagę. Potem zobaczyłem instrukcje w DE i bardzo fajną cenę na portalu aukcyjnym i się decydowałem.
Jedyne co to jeszcze sprawdzałem że będzie można zintegrować z HA za pomocą OCPP, w którym mam pozostałe dane z PV i Tauronu.
 

bchmiel75

Zadomawiam się
Cześć!
Pozwolę sobie odkopać ten wątek ponieważ potrzebuję porady w kwestii wybrania ładowarki. Od niecałego tygodnia jestem właścicielem auta elektrycznego i na razie korzystam z cegły 3.6kW f-my Greencell. Przeczytałem na tym forum, że tego rodzaju ładowarka to nieszczególnie szczęśliwe rozwiązanie.
Mam w domu instalację PV oraz falownik SolarEdge. Z tego, co się dowiedziałem w ich serwisie, falowniki te nie mają możliwości wysterowania zewnętrznej ładowarki (oprócz swojej własnej) aby korzystała z nadwyżek produkcji.

Czy pozostaje mi tylko kupno jakiejś prostej ładowarki 3f 11kW, czy jest szansa na to, aby ten mój 'system' rozbudować na tyle, aby faktycznie auto było ładowane z nadwyżek oraz by zwiększyć % autokonsumpcji z PV?
Będę wdzięczny za rady.
 

nabrU

Moderator
Są EVSE niekoniecznie od producenta falownika które obsługują ładowanie samochodu z nadwyżek PV. Niestety nie wiem jakie z nich są dostępne w Polsce
 

Cav

Pionier e-mobilności
Czy pozostaje mi tylko kupno jakiejś prostej ładowarki 3f 11kW,
Zależy jaki jest cel tego zakupu.
czy jest szansa na to, aby ten mój 'system' rozbudować na tyle, aby faktycznie auto było ładowane z nadwyżek
Nie ma to sensu ekonomicznego.
Za sprzęt zapłacisz więcej, niż jesteś w stanie oszczędzić w ten sposób w ciągu całego swojego lub jego życia.
 

bchmiel75

Zadomawiam się
Zależy jaki jest cel tego zakupu
Kilka celow:
- lepsze wykorzystanie energii ze słońca, bowiem na raz pobiera się ją z 3 faz a nie z jednej
- przyspieszenie procesu ładowania, aby móc się wyrobić w ciągu dnia, kiedy świeci słońce
- skoro ładowarki 230V, przenośne, takie jak moja - opinia zasłyszana na tym forum - nie nadają się do regularnego korzystania, to chciałbym mieć coś, co się nadaje.
Skoro automatyzacja wykorzystania nadwyżek produkcji PV jest u mnie nieopłacalna, to przynajmniej chciałbym lepiej wykorzystać to, co się naprodukuje.
 

luki

Pionier e-mobilności
Możesz kupić dowolnego Zencara (lub pochodne EVSE) wpinanego do gniazda 3f. Nie wiemy jakiej mocy masz PV i jakie auto (zakładam że ma ładowarkę pokładowa 11kW). Ja np. jak jestem w domu i akurat ladnie świeci słońce, podpinam na ładowanie i zmniejszam w aucie moc ładowania na ok 6kW (w swoim EVSE mogę minimum 10A co daje w kW nieznacznie więcej). Autokonsumpcja jest na spoko poziomie, z tym, że trwa to tyle, że lepiej nie patrzeć na stan naładowania zbyt często :)
Jeżeli nie patrzysz na ekonomię (przynajmniej na razie) to musisz w instalacji mieć informację o aktualnej produkcji i zużyciu energii (lub tylko bilans) i EVSE lub wallboxa który można sterować (przy czym zakres sterowania też jest ograniczony - sterujesz amperami a nie mocą ładowania)
 

andrzejkla

Zadomawiam się
Do tego dochodzą pytania:
Kiedy samochód jest poza domem, a kiedy w domu i można go ładować. (Godziny słoneczne i poza tymi godzinami)
Ile kilometrów będziesz robił dziennie/tygodniowo i ile energii będziesz potrzebował do auta.
 

bchmiel75

Zadomawiam się
Już odpowiadam:
PV ma moc 5.5kW; w praktyce nie widziałem, aby moc chwilowa raportowana przez falownik wynosiła więcej niż 4.5kW
auto - Kia Niro EV, ładowarka AC 11kW
samochód ma być naszym podstawowym autem, więc będzie robił około 25tys km rocznie; przebieg tygodniowy - ca. 400-500km
samochód w domu w weekendy, więc to jest w zasadzie jedyna okazja, żeby go podładować "ze słońca"; w innych przypadkach możliwe doładowywanie w nocy.
Z tym wykorzystaniem nadwyżej produkcji to już wiem, że nie mam się na co napalać. Bo ani mój falownik sobie z tym nie poradzi, ani nie mam aż tylu nadwyżek, żeby było się o co bić.
Więc chyba moje początkowe zapytanie zmierza w kierunku - "Jaką sensowną, niezawodną, bezpieczną ładowarkę 3f 11kW kupić?" :)
 
Top