Jaką ładowarkę kupić ?

Bronek

Pionier e-mobilności
Z tym się nie zgodzę. Straty nie zależą od tego jakie masz evse. Chyba że masz na myśli natężenie prądu i czy to jest jedno czy trójfazowe evse. Ale jak weźmiesz dwa evse ustawione na taki sam amperaż i mające tyle samo faz to nie masz prawa mieć żadnej różnicy w stratach.
OK ale jeśli będziemy się czepiac szczegółów to evse z WiFi sterowaniem itp zawszę w czasie kilka kW urwie. ... Ale to szczegół. Niemniej dziwne że ktoś pisze ze mu zabiera 1 KWh przy 11kW a np u mnie Zero? Itd. Więc tak mi się napisało
 

Michal

Moderator
Nie mam zamiaru bronić Cava (daleko mi do tego) ale takie dane należy też umieć interpretować. Duża ilość reakcji może po prostu oznaczać, że ktoś wali truizmy z którymi każdy się zgadza. Albo wychwala Teslę, a to jest forum Teslofilów. A gdy ktoś ma rację ale jest ona nie po myśli większości to będzie miał mało reakcji. Więc byłbym ostrożny z wyciąganiem wniosków.
Ależ oczywiście.
W tym konkretnym przypadku dobitnie potwierdzają moją tezę, że gość praktycznie nic nie wnosi swoją obecnością na tym forum. Wystarczy przeczytać losowe posty tego użytkownika. Zobaczymy czepianie się innych, kłótnie, nic nie wnoszące do dyskusji wpisy zbaczając z tematu tak jak tutaj itp. Naprawdę rzadko merytoryczny wkład.
Nie mam nic do zarzucenia drugiemu od końca w tej statystyce, bo to nie jest konkurs piękności ale jednak tak daleko odstawać od kolejnej osoby, a przy tym pisać tak dużo, to jednak moim zdaniem trzeba się starać być nie lubianym. Troche chyba taki troll internetowy, który czerpie radość z psucia zabawy innym i choć takich też mamy tutaj kilku, to ten jeden użytkownik stoi na tak wysoko na podium, że chyba na drabinie.

Jeszcze gdyby mi się tylko chciało, to przeleciał bym posty tego użytkownika jakimś skryptem i wyciągnął faktyczne reakcje na jego wpisy i ich rozkład. Tak jak pisałem z tych 20% obstawiam, że minimum 1/4 nie jest pochwałą, tylko jakaś formą negowania.

Mogę iść o zakład, że gdyby nie @Cav, to na tym forum byłoby mniej wpisów, a więcej informacji i zadowolonych użytkowników. Każdy jeden jego wpis, który komukolwiek się przydał, ktoś inny popełniłby lepiej i bardziej rzeczowo. On po prostu był szybszy.
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
OK ale jeśli będziemy się czepiac szczegółów to evse z WiFi sterowaniem itp zawszę w czasie kilka kW urwie. ... Ale to szczegół. Niemniej dziwne że ktoś pisze ze mu zabiera 1 KWh przy 11kW a np u mnie Zero? Itd. Więc tak mi się napisało
Wifi zje może kilka watów. Przy 11kW to będzie niemierzalna strata. Główny wpływ ma auto, bo to w nim masz inwerter, w którym są mniejsze lub większe straty. Evse tak naprawdę zapina tylko stycznik, którym prąd z gniazdka puszcza dalej do auta. Ciężko tu o jakieś straty. Oczywiście na samym styczniku czy przekroju kabla może coś być, ale to znowu maksymalnie kilka watów. Przy 11kW to są promile. Reszta funkcji evse to generowanie przebiegu prostokątnego i zabezpieczenia - tam już ciężko o jakieś straty.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Ostatnio ładowałem w domu i ograniczyłem moc ładowania (w aucie). Jest wtedy albo 6,5kW albo 6kW. Samochód pokazuje mi 4,5kW. Zacząłem się zastanawiać o co chodzi 🤔 Doszedłem do wniosku, że to właśnie klima i chłodzenie (tak nawet przy AC) raczej zabierają tą "resztę"
A po co w aucie podczas ladowania odpalasz klime. ?
Jesli bedziesz ja odpalal to tak bedzie zabierala prad z evse czy wallbox.
Szczytem bylo kiedy ladowalem sie na stacji ladowania AC w Grecji i przy 40 stopniowym upale wlaczylem zdalnie AC.
Stacja podawala normalnie 11kW a do auta szlo 7kW :) reezte zjadala klima przy takim upale, dopiero po jakims czasie to sie zaczelo zmniejszac.
 

luki

Pionier e-mobilności
To była tylko wskazówka co może zjadać te % z mocy ładowania.
Jeszcze się nie wypakowałem po prostu z auta, a mam tak ustawione, że po odblokowaniu (i przed zablokowaniem) działają wszystkie systemy komfortu (ogrzewanie/klima, fotele/kierownica - jak trzeba).
Tak samo jak się podjeżdża do ładowarki DC w jakiś chłodniejszy dzień i najpierw bateria jest dogrzewana. Zauważyłem już że ładowarka pokazuje, przykładowo, 50kW, a auto 44kW. To te brakujące 6kW idą właśnie na PLC baterii
 

krzyss

Pionier e-mobilności
To była tylko wskazówka co może zjadać te % z mocy ładowania.
Jeszcze się nie wypakowałem po prostu z auta, a mam tak ustawione, że po odblokowaniu (i przed zablokowaniem) działają wszystkie systemy komfortu (ogrzewanie/klima, fotele/kierownica - jak trzeba).
Tak samo jak się podjeżdża do ładowarki DC w jakiś chłodniejszy dzień i najpierw bateria jest dogrzewana. Zauważyłem już że ładowarka pokazuje, przykładowo, 50kW, a auto 44kW. To te brakujące 6kW idą właśnie na PLC baterii
Nawet czasem do 7-8kW na grzanie :)
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
W wallboxie ważne jest stanby. U mnie podawane jest osobno z maksymalną jasnością diod i minimalną. 2-4 W i to leci przez cały rok, do tego stycznik który ciągnie nawet 7W w trakcie ładowania i już mamy prawie 1% przy minimalnej mocy ładowania. Auto jak nie grzeje i nie chłodzi ciągnie 200-300W w trakcie ładowania i to jest ta "strata na wolnym ładowaniu". Jak odłączymy ładowarkę to auto usypia i schodzi z poborem ale wtedy zasila się małą baterią ale i tak musi się wybudzać od czasu do czasu żeby ją ładować z trakcyjnej.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
W wallboxie ważne jest stanby. U mnie podawane jest osobno z maksymalną jasnością diod i minimalną. 2-4 W i to leci przez cały rok, do tego stycznik który ciągnie nawet 7W w trakcie ładowania i już mamy prawie 1% przy minimalnej mocy ładowania. Auto jak nie grzeje i nie chłodzi ciągnie 200-300W w trakcie ładowania i to jest ta "strata na wolnym ładowaniu". Jak odłączymy ładowarkę to auto usypia i schodzi z poborem ale wtedy zasila się małą baterią ale i tak musi się wybudzać od czasu do czasu żeby ją ładować z trakcyjnej.
Dlatego nawet "wolne" ładowanie warto robić możliwie jak najszybciej. Ładowanie z 230V trzeba traktować jako ostateczność bo najczęściej jest tam 10A czyli 2.3kWh a 0.2-0.3 kWh idzie na wybudzenie auta, dodatkowo jakieś straty cieplne i wychodzi, że straty na całym ładowaniu wynoszą 20% i więcej.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ja caly czas ładuje nadwyżką z PV, średnia moc ładowania to 5kW( z TeslaFi ) bo czasem w nocy puszczam kaganiec jak dużo jeżdżę. Wychodzi mi 9% różnicy pomiędzy tym co EVSE pokazuje a tym co Tesla w statystykach. Dużo większa jest strata na postoju. Bo jak pomnoże przejechane km przez zużycie z ostatnich 3tys to wychodzi 68% tego co poszło z sieci więc ok 23% auto zjadło stojąc, głównie na chłodzenie i grzanie. Jak auto jest podłączone to przygotowanie do jazdy liczone jest jako "strata na ładowaniu" a jak odłączone to "strata na postoju" a jak ruszymy bez przygotowywania to wejdzie to w zwiększone zużycie w trakcie jazdy. Zawsze gdzieś;) Na pewno warto minimalizować wybudzone auto czy też ładowanie zimą w niskich temperaturach bo wtedy ogromne ilości idą energii na grzanie baterii
 

Najnowsze dyskusje

Top