Dobry artykuł, zgadzam się z większością poglądów.
Natomiast przyczepiłbym się do jego obliczeń:
Nawet jeśli mógłbym sobie pozwolić na dopłatę do auta elektrycznego droższego od porównywalnego modelu z silnikiem spalinowym i nawet gdybym ładował go tylko w domu „po taniości”, taka dopłata nie zwróciłaby mi się prawdopodobnie nigdy. Nawet gdybym ładował „za darmo”, różnica w cenie wyrównałaby się dopiero po jakichś 5-6 latach.
Wcześniej napisał, że nawet bez fotowoltaiki oszczędza na paliwie 1000 zł / mc, oraz że dopłata do auta elektrycznego to ok 70 tyś zł*. Po dotacji to daje ok 50 tyś zł,
czyli nawet ładując w domu bez fotowoltaiki, zwróciłoby mu się po ok 4-5 latach (a nie "nigdy" jak napisał), natomiast ładując za darmo zwróciłoby mu się po ok 3 latach (a nie 5-6 jak napisał).
Elektryk wychodzi jeszcze korzystniej jeśli ktoś dużo korzysta z darmowego parkowania w miastach.
* cena auta elektrycznego jest o co najmniej 50-70 tys. wyższa niż porównywalnego auta spalinowego w gamie modelowej tego samego producenta
Trochę
nie zgadzam się z konkluzją, ponieważ mimo że autor na początku napisał:
jeśli mieszkamy i ładujemy się w domu, życie z elektrykiem jest naprawdę proste, a eksploatacja bajecznie tania.
to w podsumowaniu był bardziej krytyczny:
U nas samochody elektryczne są dziś propozycją wyłącznie dla ludzi, którzy mają mnóstwo pieniędzy i jeszcze więcej wolnego czasu. Względnie dla takich, którzy mają mnóstwo pieniędzy i mogą się zawsze ładować w domu lub w siedzibie swojej firmy, więc problemy infrastrukturalne są im z grubsza obce.
Powiedziałbym, że niekoniecznie są propozycją tylko dla osób które mają mnóstwo pieniędzy (zależy co przez to pojęcie rozumieć), ponieważ jak zauważyliśmy wcześniej, elektryk może się zwrócić przy ładowaniu w domu. W takim raziem słuszniej byłoby napisać, że
są propozycją dla osób, które i tak kupują nowe auta z salonu.
Podsumowując, moim zdaniem auta elektryczne są dzisiaj propozycją dla osób które:
- tak czy inaczej kupują auta nowe (z salonu),
- mogą się zawsze ładować w domu/firmie,
- oraz jeżdżą dużo, ale w takie trasy że starczy im jedno ładowanie z domu.
Wtedy komfort jazdy i użytkowania jest bajeczny.