Opony wielosezonowe - doświadczenia

Olecki

Pionier e-mobilności
Przekonaliście mnie, będę teraz raz na rok wyważał, ale pytanie gdzie można wyważyć koła na aucie? Znalazłem coś takiego
Ale jak zważyć koła na aucie?

Acha, dotychczas, zero jakiegokolwiek bicia, wibracji, czy czegokolwiek miałem, ale może większe zużycie opon było, tego nie wiem.
Doważanie na aucie to raczej dla tych co jeżdżą naprawdę szybko i agresywnie, dla przeciętnego kierowcy starczy zwykłe wyważenie jakie może przeprowadzić każdy zakład wulkanizacyjny.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Zgadza się, test mógłby być lepszy gdyby podano modele opon, co nie zmienia faktu, że w okresach przejściowych każda opona, letnia, zimowa, all season, zachowa się podobnie.
Skąd to przekonanie?
Bo ja mam takie, graniczące z pewnością, że gdy popada śnieg z zaskoczenia w październiku (wydarzyło się wczoraj), to wielosezonowa zachowa się dużo lepiej niż letnia, a jak zimą będzie czarny asfalt, +10 i ostre słońce, to zachowa się lepiej niż zimowa.
Czyli że będzie dokładnie odwrotnie niż piszesz.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Skąd to przekonanie?
Bo ja mam takie, graniczące z pewnością, że gdy popada śnieg z zaskoczenia w październiku (wydarzyło się wczoraj), to wielosezonowa zachowa się dużo lepiej niż letnia, a jak zimą będzie czarny asfalt, +10 i ostre słońce, to zachowa się lepiej niż zimowa.
Czyli że będzie dokładnie odwrotnie niż piszesz.
Przekonanie wynika z bardzo wielu testów jakie przeczytałem w ostatnim czasie, tutaj jeden z nich, gdzie są konkretne modele opon wymienione oraz konkretne temperatury podane


Wynika z niego tak nam napisałem wcześniej, że zarówno letnia, zimowa i wielosezonowa opona ma praktycznie takie same parametry na mokrej nawierzchni w 10 stopniach, na suchej nawierzchni w 8 stopniach, letnia ma takie same parametry jak wielosezonowa letnia, ale już letnia ma lepsze parametry niż inny model wielosezonowej. Ten test pokazuje to co pisałem wcześniej, wielosezonowe nie mają żadnej przewagi, a dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że są duże różnice między konkretnymi modelami wielosezonowych. Proponuję się więcej nie przerzucać argumentami, na zasadzie, a mnie się wydaje to czy tamto tylko jak ktoś się z czymś nie zgadza to wklejamy od razu link do testu opon.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Przekonanie wynika z bardzo wielu testów jakie przeczytałem w ostatnim czasie, tutaj jeden z nich, gdzie są konkretne modele opon wymienione oraz konkretne temperatury podane

Obie całoroczne to dość "letnie" opony - stąd kiepskie wyniki w niższych temperaturach.
Na takie trzeba kupować bardziej zimowe po prostu.
Np. przywołany tutaj Goodyear zachowałby się lepiej.

Poza tym wcale nie jestem przekonany, że opona zimowa hamująca na asfalcie (mokrym i suchym) gorzej o 7-10 m (Nokian) to podobne zachowanie, jak dla mnie drastycznie inne.

Podobne są tylko zachowania opon zimowych i wielosezonowych Continentala, w tym na śniegu.
Więc nie tylko w przejściowych warunkach.
Ale to raczej dowód ma coś odwrotnego, niż to co na początku pisałeś.....
Czyli że popularne zimówki nie są lepsze od wielosezonowych nawet zimą.
A w pozostałych warunkach są gorsze.
 
Last edited:

viallos

Pionier e-mobilności
Kliknąłem w ten test i oczom nie wierzę. Nie wiedziałem że w elektrykach, w tym w Tesli używacie opon o rozmiarze: 205/55 R16
Te wszystkie testy można sobie traktować czysto pogladowo

Ten sam model opony danego producenta w różnych rozmiarach może mieć inne mieszanki i inne właściwości. A skąd to wiem... ponieważ w TM3LR używam wersji 18 cali a w TMYLR używam 19 cali tej samej opony i okazuje się że niby to samo a jednak inne. Indeks prędkości się diametralnie różni na przykład.
Więc jeżeli nie jesteś zainteresowany konkretnym typem opony w testowanym rozmiarze, takie testy można sobie wsadzić głęboko... bo nijak nie można ich odnieść do innych rozmiarów itp itd.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Obie całoroczne to dość "letnie" opony - stąd kiepskie wyniki w niższych temperaturach.
Na takie trzeba kupować bardziej zimowe po prostu.
Np. przywołany tutaj Goodyear zachowałby się lepiej.

Poza tym wcale nie jestem przekonany, że opona zimowa hamująca na asfalcie (mokrym i suchym) gorzej o 7-10 m (Nokian) to podobne zachowanie, jak dla mnie drastycznie inne.

Podobne są tylko zachowania opon zimowych i wielosezonowych Continentala, w tym na śniegu.
Więc nie tylko w przejściowych warunkach.
Ale to raczej dowód ma coś odwrotnego, niż to co na początku pisałeś.....
Czyli że popularne zimówki nie są lepsze od wielosezonowych nawet zimą.
A w pozostałych warunkach są gorsze.
Dobierasz pasujące Ci fakty, przecież ten nokian jest tam opisany jak nordic Winter tyre, czyli opona zaprojektowana do jazdy w bardzo niskich temperaturach również na lodzie. Jak sobie chcesz, ja tu pisze te fakty żeby każdy świadomie dokonał wyboru. Akurat ten nokian dowodzi tego co ja napisałem, nie ma jednej idealnej opony ani rodzaju opon. W zimowych również są lepsze opony na umiarkowane zimy i lepsze opony na bardzo niskie temperatury.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Kliknąłem w ten test i oczom nie wierzę. Nie wiedziałem że w elektrykach, w tym w Tesli używacie opon o rozmiarze: 205/55 R16
Te wszystkie testy można sobie traktować czysto pogladowo

Ten sam model opony danego producenta w różnych rozmiarach może mieć inne mieszanki i inne właściwości. A skąd to wiem... ponieważ w TM3LR używam wersji 18 cali a w TMYLR używam 19 cali tej samej opony i okazuje się że niby to samo a jednak inne. Indeks prędkości się diametralnie różni na przykład.
Więc jeżeli nie jesteś zainteresowany konkretnym typem opony w testowanym rozmiarze, takie testy można sobie wsadzić głęboko... bo nijak nie można ich odnieść do innych rozmiarów itp itd.
No to ciekawe jeżeli tak jest, ale ciężko znaleźć w ogóle jakieś konkretne testy, a jak jeszcze miały by to być testy w konkretnych rozmiarach to już w ogóle. Ja myślę, że nawet takie testy coś jednak pokazują, i można bardziej świadomie dokonać wyboru plus z większą świadomością jeździć w danych warunkach. Ja na przykład nie będę teraz z automatu zmieniał kół w temp około 8 czy 9 stopni, jeżeli będzie sucho.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Obie całoroczne to dość "letnie" opony - stąd kiepskie wyniki w niższych temperaturach.
Na takie trzeba kupować bardziej zimowe po prostu.
Np. przywołany tutaj Goodyear zachowałby się lepiej.

Poza tym wcale nie jestem przekonany, że opona zimowa hamująca na asfalcie (mokrym i suchym) gorzej o 7-10 m (Nokian) to podobne zachowanie, jak dla mnie drastycznie inne.

Podobne są tylko zachowania opon zimowych i wielosezonowych Continentala, w tym na śniegu.
Więc nie tylko w przejściowych warunkach.
Ale to raczej dowód ma coś odwrotnego, niż to co na początku pisałeś.....
Czyli że popularne zimówki nie są lepsze od wielosezonowych nawet zimą.
A w pozostałych warunkach są gorsze.
Tak sobie popatrzyłem jeszcze na tego goodyeara wspomnianego tutaj jak wypada w testach

Dużo dłuższa droga hamowania tego goodyeara na suchym od letniej opony, droga hamowania na poziomie opony zimowej, teraz pomyśl jakie parametry ma ten goodyear latem w temperaturze 25 stopni albo wyższej. Są tacy co jeżdżą na zimowych latem, powodzenia. Akurat latem zazwyczaj warunki sprzyjają do szybszej jazdy. Z tego wszystkiego wniosek jest taki, że jeszcze sensowność jakaś jest żeby latem jeździć na letnich, a jesień i zimę na całorocznych.
 

inter

Pionier e-mobilności
Tak sobie popatrzyłem jeszcze na tego goodyeara wspomnianego tutaj jak wypada w testach

Dużo dłuższa droga hamowania tego goodyeara na suchym od letniej opony, droga hamowania na poziomie opony zimowej, teraz pomyśl jakie parametry ma ten goodyear latem w temperaturze 25 stopni albo wyższej. Są tacy co jeżdżą na zimowych latem, powodzenia. Akurat latem zazwyczaj warunki sprzyjają do szybszej jazdy. Z tego wszystkiego wniosek jest taki, że jeszcze sensowność jakaś jest żeby latem jeździć na letnich, a jesień i zimę na całorocznych.
Akurat nie mogę narzekać, na hamowanie na mokrym i suchym, jest super dobrze.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Dobierasz pasujące Ci fakty, przecież ten nokian jest tam opisany jak nordic Winter tyre, czyli opona zaprojektowana do jazdy w bardzo niskich temperaturach również na lodzie
Oczywiście.
Ale przecież TYLKO taka wykaże jakieś przewagi zimą, a o to Ci przecież chodziło, czyż nie?

Czyli inne zimówki w ogóle nie mają żadnego sensu w naszych warunkach.
. Jak sobie chcesz, ja tu pisze te fakty żeby każdy świadomie dokonał wyboru.
Ja również.
I żeby wiedział, że zwykła zimówka wcale nie będzie zasadniczo lepszą zimą od całorocznej.
 
Top