Gdzie i jak sie ladowac ?

daniel

Señor Meme Officer
I czy przed ładowaniem z ładowarki np Orlenu (będę to robił 1 raz) mam jakoś przygotować akumulator do ładowania czy mogę podjechać pod ładowarkę ( będę miał 500m do ładowarki od miejsca pobytu) i po prostu podłączyć samochód do ładowania?
Jak bateria będzie zimna to początkowa moc będzie niska i samochód będzie ciągnął prąd na ogrzewanie baterii. Najlepiej jakbyś naładował się po zrobieniu trasy. Będzie najszybciej. 500 m to można sobie z buta przejść. dwa razy :p
Jak chcesz uniknąć opłat związanych ze staniem na ładowarce (ponad godzinę) to odepnij się i przypnij zaraz ponownie.
 

Picek7

Zadomawiam się
Możesz zrobić wszystko jak opisałeś, nie bądź niewolnikiem samochodu.
Ale ja bym takie usprawnienia zastosował
1. Przed ruszeniem na ładowarkę Orlen możesz zaplanowac wyjazd to nagrzeje się trochę bateria bo jak będzie kilka stopni powyżej zera to po 500m nie osiagniesz 100kW na ładowarce. Tesla nie ładuje baterii wcale jak jest poniżej zera i będziesz neipotrzebnie dłużej czekał na ładowarce
2. Na codzień 70-40% jest korzystniejsze niż 60-30%, moze nie miec znaczenia ale na pewno masz 10% wiecej w razie potrzby
3. Jak ma stać 10h to bym naładował do 85-95% z rana, TM3 LR zrobi 300km autostradą bez 100%, no chyba że chcesz jechac naprawdę baaardzo szybko. 100% ładowałbym jakbym ruszał z ładowarki AC
Ad3. Czy mogę jakoś zaplanować aby osiągnąć te 95% dopiero np. o 7.00?
I czy te 100% z ładowarki AC to bezpośrednio (30-60 minut) przed wyjazdem naładować a nie dzień wcześniej?
 

daniel

Señor Meme Officer
Ad3. Czy mogę jakoś zaplanować aby osiągnąć te 95% dopiero np. o 7.00?
I czy te 100% z ładowarki AC to bezpośrednio (30-60 minut) przed wyjazdem naładować a nie dzień wcześniej?
Zaplanuj -> Wyjazd "Ładowanie poza szczytem" i tam podajesz o której ma się skończyć ładowanie.
Zauważyłem też, że aplikacja w przypadku ładowania do 100% podaje czas dłuższy o 20 minut niż rzeczywiście się to dzieje. Pewnie zostawia czas na balansowanie końcowe. ale u mnie to zawsze idzie szybciej z jakiegoś powodu.
 

Picek7

Zadomawiam się
Jak bateria będzie zimna to początkowa moc będzie niska i samochód będzie ciągnął prąd na ogrzewanie baterii. Najlepiej jakbyś naładował się po zrobieniu trasy. Będzie najszybciej. 500 m to można sobie z buta przejść. dwa razy :p
Jak chcesz uniknąć opłat związanych ze staniem na ładowarce (ponad godzinę) to odepnij się i przypnij zaraz ponownie.
Jak dojadę to trochę będzie późno a ładowarka jest na uboczu i trochę strach zostawić tam samochód. A dużo kW pobiera na rozgrzanie baterii przed ładowaniem jakbym chciał rano podjechać dopiero i naładować?
 

Picek7

Zadomawiam się
Zaplanuj -> Wyjazd "Ładowanie poza szczytem" i tam podajesz o której ma się skończyć ładowanie.
Zauważyłem też, że aplikacja w przypadku ładowania do 100% podaje czas dłuższy o 20 minut niż rzeczywiście się to dzieje. Pewnie zostawia czas na balansowanie końcowe. ale u mnie to zawsze idzie szybciej z jakiegoś powodu.
A jak mam 1 taryfę? To wystarczy na stawić na którą ma się zakończyć ładowanie?
 

daniel

Señor Meme Officer
Jak dojadę to trochę będzie późno a ładowarka jest na uboczu i trochę strach zostawić tam samochód. A dużo kW pobiera na rozgrzanie baterii przed ładowaniem jakbym chciał rano podjechać dopiero i naładować?
Trudno mi powiedzieć. Zależy pewnie od temperatury zewnętrznej i od mocy ładowarki. Pewnie 50kW nie potrzebuje takiej temperatury jak 140kW.
Jak podjedziesz po trasie z ciepłą baterią to zdecydowanie szybciej się naładuje, więc nie będziesz chyba musiał zostawiać samochodu na długo. Na DC pół godziny powinno wystarczyć, żeby sporo naładować.
Nie słyszałem o przypadkach wandalizmu na ładowarkach.
 

Picek7

Zadomawiam się

Możesz zrobić wszystko jak opisałeś, nie bądź niewolnikiem samochodu.
Ale ja bym takie usprawnienia zastosował
1. Przed ruszeniem na ładowarkę Orlen możesz zaplanowac wyjazd to nagrzeje się trochę bateria bo jak będzie kilka stopni powyżej zera to po 500m nie osiagniesz 100kW na ładowarce. Tesla nie ładuje baterii wcale jak jest poniżej zera i będziesz neipotrzebnie dłużej czekał na ładowarce
2. Na codzień 70-40% jest korzystniejsze niż 60-30%, moze nie miec znaczenia ale na pewno masz 10% wiecej w razie potrzby
3. Jak ma stać 10h to bym naładował do 85-95% z rana, TM3 LR zrobi 300km autostradą bez 100%, no chyba że chcesz jechac naprawdę baaardzo szybko. 100% ładowałbym jakbym ruszał z ładowarki AC
Ad3. czy te 100% z ładowarki AC to bezpośrednio (30-60 minut) przed wyjazdem naładować a nie dzień wcześniej?
 

daniel

Señor Meme Officer
Ad3. czy te 100% z ładowarki AC to bezpośrednio (30-60 minut) przed wyjazdem naładować a nie dzień wcześniej?
Jeśli AC masz w domu i ruszasz z niej to to tak by było najlepiej. Jeszcze jak ruszasz z niej to możesz ustawić opcję rozgrzewania samochodu. To nie stracisz baterii na rozgrzanie w trasie tylko pociągnie ze ściany.
Chodzi o to, żeby bateria nie była długo naładowana do 100%. Jeśli ma stać przez noc na 100%, a 90% Ci wystarczy na pokonanie trasy to lepiej mieć mniejszy SOC niż większy. Najlepiej by było jakbyś tuż przed wyruszeniem osiągnął 100% oraz rozgrzał auto i baterię. Wtedy masz maksymalny zasięg w zimę.

Nawet jak raz zrobisz tak, że wieczorem naładujesz do 100% i dopiero rano pojedziesz to bateria się strasznie nie zepsuje przez to. Ale po co to robić skoro można tego uniknąć. Ja tak czasem robiłem, ale mam baterie LFP, inny typ niż Twoje zdaje się.

A ten docelowy Orlen to AC czy DC? Jeśli AC to nie ma wielkiego znaczenia czy bateria jest ciepła czy zimna. I tak będzie tam siedział kilka godzin.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Dlaczego?
Ponieważ niski stan baterii jest bardziej szkodliwy niż wysoki. 0-20% jest gorsze niż 80-100% a zatem lepiej trzymać się bliżej 80% niż 20%. Dlatego twierdze że 70-40 lepsze niż 60-30 no i mamy zawsze 10% więcej w razie czego.

EDIT: powyższe to nie prawda co widac na wykresie 0-20 jest lepsze niż 80-100. Wiecej w kolejnym poście
1700089399633.png
 
Last edited:
Top