miksell
Posiadacz elektryka
Jak wiadomo z tematu, to kupiłem TMY. Ten watek będzie rozwinięciem wątku pt: dylemat zakupowy TMY vs TM3.
Postanowiłem zebrać w jednym miejscu moje przemyślenia i spostrzeżenia po zakupie. Chcę też odpowiedzieć na pytania jakie nasuwały mi się na etapie wyboru samochodu. Może komuś przyda się ta wiedza. Ewentualnie zachęcam do kontaktu, chętnie pomogę.
Czemu elektryk?
Generalnie temat chodził mi po głowie od ok 2 lat. Mieszkam w Krakowie, gdzie ma być wprowadzona strefa czystego transportu, mam też fotowoltaikę. Od 10 lat użytkowałem hybrydy Toyoty. Najpierw była to Rav4, potem CHR. Generalnie nauczyłem się jeździć eko i przyzwyczaiłem do automatu. Wielokrotnie jeżdżąc Toyotą walczyłem o każdy km przejechany na prądzie - takie hobby. Dodatkowo jestem fanem samochodów i gadżetów.
W roku 2021, znajomy kupił leafa II i dał mi się przejechać. Bardzo spodobał mi sie sposób w jaki ten samochód, jeździ i przyspiesza. Oddając mu kluczyki powiedziałem. ze nigdy nie przypuszczałem iż będę chciał mieć Nissana;-)
Jakie były alternatywy?
W pewnym momencie zobaczyłem iż Mazda MX30 była dostępna za ok 135 tys. zł. Pojechałem do salonu, odbyłem jazdę próbną. Wszystko było super, tylko zasięg... .Był masakrycznie mały. Ciężko było mazdą zejść poniżej 20 kwh/100km, co przy baterii 35 daje zasięg na poziomie 170 km. To dla mnie za mało. Dodatkowo mazda wolno się ładuje. Samochód bardzo mi się podobał ale nie byłem w 100% przekonany, Mazda w pewnym momencie podniosła cenę i odpuściłem temat.
Pod uwagę brałem różne samochody:
- mazda Mx30 (nie przekonał mnie zasięg i wolne ładowanie)
- Jeep Avenger (długo zapowiadali w końcu jak się pojawił to był dość drogi jak na swój rozmiar, płacisz dużo za mało samochodu. )
- Tesla 3 (do ostatniej chwili się zastanawiałem)
- Tesla Y (ostatecznie kupiłem)
- VW ID3 (drogi i słabo wykonany)
- VW ID4/5 (w porównaniu z Teslami jest po prostu gorszy. Wsiadasz i widzisz, że cos z tym autem jest nie tak... niby EV ale jakoś nie do końca)
- Hyundai Ionic 5 (absurdalny czas oczekiwania, może 5, 6 mc a może rok, tak mówią w salonie)
- Kia ev6 (jak z Hyundaiem, terminy odbioru bliżej nieokreślone)
- Toyota Bz4x (wychodzi dość drogo, słabe przyśpieszenie)
Czemu wygrała Tesla.
Tesla wygrała w kwestii ceny do wyposażenia. Generalnie za określona kwotę dostajemy najwięcej w porównaniu z konkurencją. W kwocie ok 205 tys zł mamy praktycznie w pełni wyposażone auto, które przyśpiesza do 100 km/h w okolicach 6-7 s i ma zasięg na poziomie 400 km po mieście. Ma tez najlepszy system info rozrywki i aplikację. Można oglądać YouTube, netflixa, słuchać spotify. Generalnie mamy komputer przed sobą. Żaden samochód jaki oglądałem nie miał takich opcji. Jakość wykonania również jest na dość wysokim poziomie. Na plus również jest organizacja samochodu: np. Frunk, który jest w pełni użyteczny i sensowny. Dodatkowo w Tesli nie mamy przeglądów. Nikt nie oczekuje, iż raz na rok pojedziemy do ASO, zostawić 1500 zł by utrzymać gwarancje.
podsumowując, Tesla wygrała bo:
- najwięcej dostajemy za najmniej
- najlepiej wykonany system inforozrywki
- mamy superchargery
- dobra jakość wykonania wnętrza
- dostajemy w pełni wyposażony samochód, możemy domówić hak, kolor, (w TM3 w LR mamy lepsze audio)
- najlepiej przyśpiesza za kwotę jaką wydajemy na auto
Miałem dylemat TMY vs TM3
Jak już zdecydowałem się na zakup, określiłem budżet w którym łapała się TM3 + kolor = ok. 211 tys. zł. w międzyczasie pojawił się HL. Pojechałem się przejechać i bardzo przypadł mi do gustu. Ale z tyłu głowy ciągle miałem TMY. W pewnym momencie Tesla na stocku obnizyła ceny TMY do poziomu TM3. I powstał dylemat.
TMY3 argumenty za
- większy zasięg
- pasek LED, nowszy środek
- lepiej wyciszony po lifcie HP
- chłodzone fotele
- lepsze przyśpieszenie
TMY argumenty za
- wyższe auto
- lepsze audio (w wersji standard range)
- ciemne szyby
- większy prześwit
- normalne kierunkowskazy
- duża klapa załadunku
Ostatecznie prześwit zadecydował za TMY. Jestem inżynierem budowy dróg i czasem zjeżdżam z dróg asfaltowych więc każde kilka cm prześwitu robi robotę.
ZAKUP:
Zamówiłem przez stronę samochód ze stocku. Zamówienie złożyłem 04.12.2023 od razu dostałem VIN. Samochód był wyprodukowany 28.11.2023 w Berlinie. Wyznaczono datę odbioru na 20.12.2023. Ostatecznie samochód był wcześniej bo odebrałem go 16.12.2023. Gdyby rejestracja przebiegła szybciej to auto można było odebrać 2 dni wcześniej. Podsumowując od zamówienia samochód otrzymałem w przeciągu 12 dni kalendarzowych. (Przypominam na Hyundaya Ioniq 5 czeka się 6 miesięcy). Zamówiłem samochód do odbioru w Katowicach (tak miałem w zamówieniu i w aplikacji). Tesla jednak przesłała do do Warszawy.
PROCES ODBIORU:
Proces przebiegł szybko. Przyjechałem do Tesla w Warszawie na umówioną godzinne. Przekazałem tablice i dokumenty. Samochód mi wydano w przeciągu 30 min. Auto nie miało żadnych wad, uszkodzeń, wszystko działało. Samochód był naładowany do 95%.
PIERWSZA JAZDA:
W nawigacji wpisałem adres docelowy w Krakowie. Po drodze nawigacja kazała się naładować w Radomiu. Na ładowarkę dojechałem ze stanem baterii ok 50%. Ładowanie trwało ok 20 min. Generalnie do Krakowa dojechałem z zapasem ok 25%. Przez cały czas jechałem zgodnie z przepisami tj: do 120km/h. Temperatura ok. 4 stopnie z opadami deszczu. Koszt ładowania w Radomiu to ok 5 zł. (Tesla daje kilka kWh na pierwsza jazdę)
PIERWSZE ŁADOWANIE:
Postanowiłem je wykonać na SC w Bonarce. Przyjechałem tam w niedzielę o 9:00. Ładowanie wraz z kalibracja baterii trwało ok 40 min. (była zimna bateria). W tym czasie zrobiłem wraz z Żoną zakupy w sklepie (niedziela handlowa). koszt ładowania to ok. 79 zł za 51kWh.
PIERWSZE WRAŻENIA Z POSIADANIA SAMOCHODU:
- ładowanie i zasięg nie są problemem. Przestałem tym się przejmować. Mam zainstalowane kilka aplikacji: greenway, orlen. Celuję by ładować sie na SC.
- samochód jest bardzo komfortowy, trasa mnie nie zmęczyła
- jeździ się bardzo płynnie, samochód reaguje bardzo żwawo.
- jakość wykonania samochodu bardzo dobra. Myślę że można mówić tutaj o premium
- klamki dla niektórych ludzi są problemem (za pierwszym razem)
- samochód ma mały promień skrętu, jest to odczuwalne przy manewrowaniu
- samochód trzeba wyczuć
- brak czujników nie jest problemem
Na razie to tyle. W miarę możliwości będę uzupełniać ten watek o moje spostrzeżenia.
Jeśli komuś ten watek pomoże w wyborze samochodu zachęcam do zakupu Tesli z użyciem mojego referala. Dla kupującego będzie zniżka a ja dostanę kilka punktów które pewnie wymienię na łączność premium.
REFERAL: https://ts.la/mariusz190279
Postanowiłem zebrać w jednym miejscu moje przemyślenia i spostrzeżenia po zakupie. Chcę też odpowiedzieć na pytania jakie nasuwały mi się na etapie wyboru samochodu. Może komuś przyda się ta wiedza. Ewentualnie zachęcam do kontaktu, chętnie pomogę.
Czemu elektryk?
Generalnie temat chodził mi po głowie od ok 2 lat. Mieszkam w Krakowie, gdzie ma być wprowadzona strefa czystego transportu, mam też fotowoltaikę. Od 10 lat użytkowałem hybrydy Toyoty. Najpierw była to Rav4, potem CHR. Generalnie nauczyłem się jeździć eko i przyzwyczaiłem do automatu. Wielokrotnie jeżdżąc Toyotą walczyłem o każdy km przejechany na prądzie - takie hobby. Dodatkowo jestem fanem samochodów i gadżetów.
W roku 2021, znajomy kupił leafa II i dał mi się przejechać. Bardzo spodobał mi sie sposób w jaki ten samochód, jeździ i przyspiesza. Oddając mu kluczyki powiedziałem. ze nigdy nie przypuszczałem iż będę chciał mieć Nissana;-)
Jakie były alternatywy?
W pewnym momencie zobaczyłem iż Mazda MX30 była dostępna za ok 135 tys. zł. Pojechałem do salonu, odbyłem jazdę próbną. Wszystko było super, tylko zasięg... .Był masakrycznie mały. Ciężko było mazdą zejść poniżej 20 kwh/100km, co przy baterii 35 daje zasięg na poziomie 170 km. To dla mnie za mało. Dodatkowo mazda wolno się ładuje. Samochód bardzo mi się podobał ale nie byłem w 100% przekonany, Mazda w pewnym momencie podniosła cenę i odpuściłem temat.
Pod uwagę brałem różne samochody:
- mazda Mx30 (nie przekonał mnie zasięg i wolne ładowanie)
- Jeep Avenger (długo zapowiadali w końcu jak się pojawił to był dość drogi jak na swój rozmiar, płacisz dużo za mało samochodu. )
- Tesla 3 (do ostatniej chwili się zastanawiałem)
- Tesla Y (ostatecznie kupiłem)
- VW ID3 (drogi i słabo wykonany)
- VW ID4/5 (w porównaniu z Teslami jest po prostu gorszy. Wsiadasz i widzisz, że cos z tym autem jest nie tak... niby EV ale jakoś nie do końca)
- Hyundai Ionic 5 (absurdalny czas oczekiwania, może 5, 6 mc a może rok, tak mówią w salonie)
- Kia ev6 (jak z Hyundaiem, terminy odbioru bliżej nieokreślone)
- Toyota Bz4x (wychodzi dość drogo, słabe przyśpieszenie)
Czemu wygrała Tesla.
Tesla wygrała w kwestii ceny do wyposażenia. Generalnie za określona kwotę dostajemy najwięcej w porównaniu z konkurencją. W kwocie ok 205 tys zł mamy praktycznie w pełni wyposażone auto, które przyśpiesza do 100 km/h w okolicach 6-7 s i ma zasięg na poziomie 400 km po mieście. Ma tez najlepszy system info rozrywki i aplikację. Można oglądać YouTube, netflixa, słuchać spotify. Generalnie mamy komputer przed sobą. Żaden samochód jaki oglądałem nie miał takich opcji. Jakość wykonania również jest na dość wysokim poziomie. Na plus również jest organizacja samochodu: np. Frunk, który jest w pełni użyteczny i sensowny. Dodatkowo w Tesli nie mamy przeglądów. Nikt nie oczekuje, iż raz na rok pojedziemy do ASO, zostawić 1500 zł by utrzymać gwarancje.
podsumowując, Tesla wygrała bo:
- najwięcej dostajemy za najmniej
- najlepiej wykonany system inforozrywki
- mamy superchargery
- dobra jakość wykonania wnętrza
- dostajemy w pełni wyposażony samochód, możemy domówić hak, kolor, (w TM3 w LR mamy lepsze audio)
- najlepiej przyśpiesza za kwotę jaką wydajemy na auto
Miałem dylemat TMY vs TM3
Jak już zdecydowałem się na zakup, określiłem budżet w którym łapała się TM3 + kolor = ok. 211 tys. zł. w międzyczasie pojawił się HL. Pojechałem się przejechać i bardzo przypadł mi do gustu. Ale z tyłu głowy ciągle miałem TMY. W pewnym momencie Tesla na stocku obnizyła ceny TMY do poziomu TM3. I powstał dylemat.
TMY3 argumenty za
- większy zasięg
- pasek LED, nowszy środek
- lepiej wyciszony po lifcie HP
- chłodzone fotele
- lepsze przyśpieszenie
TMY argumenty za
- wyższe auto
- lepsze audio (w wersji standard range)
- ciemne szyby
- większy prześwit
- normalne kierunkowskazy
- duża klapa załadunku
Ostatecznie prześwit zadecydował za TMY. Jestem inżynierem budowy dróg i czasem zjeżdżam z dróg asfaltowych więc każde kilka cm prześwitu robi robotę.
ZAKUP:
Zamówiłem przez stronę samochód ze stocku. Zamówienie złożyłem 04.12.2023 od razu dostałem VIN. Samochód był wyprodukowany 28.11.2023 w Berlinie. Wyznaczono datę odbioru na 20.12.2023. Ostatecznie samochód był wcześniej bo odebrałem go 16.12.2023. Gdyby rejestracja przebiegła szybciej to auto można było odebrać 2 dni wcześniej. Podsumowując od zamówienia samochód otrzymałem w przeciągu 12 dni kalendarzowych. (Przypominam na Hyundaya Ioniq 5 czeka się 6 miesięcy). Zamówiłem samochód do odbioru w Katowicach (tak miałem w zamówieniu i w aplikacji). Tesla jednak przesłała do do Warszawy.
PROCES ODBIORU:
Proces przebiegł szybko. Przyjechałem do Tesla w Warszawie na umówioną godzinne. Przekazałem tablice i dokumenty. Samochód mi wydano w przeciągu 30 min. Auto nie miało żadnych wad, uszkodzeń, wszystko działało. Samochód był naładowany do 95%.
PIERWSZA JAZDA:
W nawigacji wpisałem adres docelowy w Krakowie. Po drodze nawigacja kazała się naładować w Radomiu. Na ładowarkę dojechałem ze stanem baterii ok 50%. Ładowanie trwało ok 20 min. Generalnie do Krakowa dojechałem z zapasem ok 25%. Przez cały czas jechałem zgodnie z przepisami tj: do 120km/h. Temperatura ok. 4 stopnie z opadami deszczu. Koszt ładowania w Radomiu to ok 5 zł. (Tesla daje kilka kWh na pierwsza jazdę)
PIERWSZE ŁADOWANIE:
Postanowiłem je wykonać na SC w Bonarce. Przyjechałem tam w niedzielę o 9:00. Ładowanie wraz z kalibracja baterii trwało ok 40 min. (była zimna bateria). W tym czasie zrobiłem wraz z Żoną zakupy w sklepie (niedziela handlowa). koszt ładowania to ok. 79 zł za 51kWh.
PIERWSZE WRAŻENIA Z POSIADANIA SAMOCHODU:
- ładowanie i zasięg nie są problemem. Przestałem tym się przejmować. Mam zainstalowane kilka aplikacji: greenway, orlen. Celuję by ładować sie na SC.
- samochód jest bardzo komfortowy, trasa mnie nie zmęczyła
- jeździ się bardzo płynnie, samochód reaguje bardzo żwawo.
- jakość wykonania samochodu bardzo dobra. Myślę że można mówić tutaj o premium
- klamki dla niektórych ludzi są problemem (za pierwszym razem)
- samochód ma mały promień skrętu, jest to odczuwalne przy manewrowaniu
- samochód trzeba wyczuć
- brak czujników nie jest problemem
Na razie to tyle. W miarę możliwości będę uzupełniać ten watek o moje spostrzeżenia.
Jeśli komuś ten watek pomoże w wyborze samochodu zachęcam do zakupu Tesli z użyciem mojego referala. Dla kupującego będzie zniżka a ja dostanę kilka punktów które pewnie wymienię na łączność premium.
REFERAL: https://ts.la/mariusz190279
Last edited: