Rozwój SuC w Polsce

Maruda

Zadomawiam się
Trochę fake news, że z tego zrobił.

BP nadal współpracuje z tesla w kontekście stosowania rozwiązań Tesli. Jedynie co obecnie BP dodatkowo zaproponowało to przejęcie dzierżawy na lokalizacje TESLI, których ona nie będzie kontynuować.

A nadal jest to tylko propozycja ze strony BP.
Tak, na blombergu piszą że zaproponowali przejęcie zwolnionych pracowników oraz niewykorzystanych lokalizacji i przeznaczyli na to 1 mld. dolarów. Jest to kontynuacji wcześniejszej "umowy" na sprzęt od Tesli i pierwsze lokalizacje za 100 mln. dolarów. Teraz Musk odpowiedział na to w wywiadzie dla prasy że tesla nadal będzie rozwijała sieć ładowania i w najbliższym czasie zainwestuje 500 mln. dolarów w jej rozwój. Może to jest kwota którą zarobi na umowie z BP. A są też w sieci wizualizacji stacji V4 w barwach jednej z sieci "restauracji". Tyle że to wszystko w Stanach a u nas dalej 3 świat...
 

STMS

Pionier e-mobilności
Zobacz jak realnie wygląda używanie kart płatniczych w Polsce na tle takich Włoch, Hiszpanii, Francji a nawet niekiedy Niemiec.
sorry za OT

to było faktycznie ale 4 lata temu i dalej - teraz już Hiszpania, Francja ma podobny rynek punktów przyjmowania kart płatniczych do PL a nawet lepiej - często bilety do czegokolwiek kupuje się zdalnie i dodaje do portfela apple czy Google - u nas to jeszcze leży i kwiczy i nikt nie planuje tego wdrożyć

koniec OT
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Problem z zasięgiem elektryków na autostradzie to w dużej mierze problem ogółu kierowców w Polsce którzy nagminnie przekraczają prędkość. Jadąc BEV z prędkością 120km/h przejadę bez problemu 300 km a to jest prędkość autostradowa w Niderlandach lub eskach w Polsce, przy 140 km/h jest gorzej ale też nie jest to tragedia.
Jednak rzeczywistość w Polsce jest inna i jeździ się prędkościami maks dopuszczalnymi +10 a nawet znacznie poza tym. Pięknie to widać przy pomiarach odcinkowych prędkości, nagle cywilizacja na drogach, odcinki się kończą i kierowcy dostają amoku.

Rozumiem że fajnie by było mieć zasięg autostradowy 700km ale to nie jest jak w ICE koszt większego zbiornika z plastiku tylko prawie 25% droższe samochody które dodatkowo są jeszcze cięższe i mniej dynamiczne. Dlatego znając ograniczenia technologii na dzień dzisiejszy każdy powinien policzyć co jest dla niego ważne i jak użytkuje samochód. Bo to że trzeba delikatnie zmienić nawyki to wszyscy tutaj sobie zdajemy sprawę.

Poszły gigantyczne nakłady na badania w kierunku nowych technologii bateryjnych i możliwe że już niedługo marzenie niektórych o zasięgach rzędu 1000km będzie dostępne w salonach. Wtedy zobaczymy czy naprawdę były aż tak bardzo potrzebne w statystykach sprzedaży.

W 100% się zgadzam. Mam TM3HL ze standardową baterią. Dotychczas jeździłem wokół komina, tj. po mieście czy na dystansach do 300km (standardowo W-wa- K-ce lub W-Wa K-rk).

W długi weekend postanowiłem sprawdzić czy toto nadaje się na dłuższy wyjazd w 4 osoby - Warszawa -Północne Włochy - Warszawa + zwiedzanie na miejscu. Przejechałem ok. 4 tys. km ładując się wyłącznie na SuC + 2 miedzyładowania u rodziny na śląsku (w każda stronę). Koszt SuC - poniżej 1200 zł.
Ale najważniejsze - z eksperymentu pod tytułem "czy się da" wniosek był "jest OK - całkiem fajnie".
Ładowania po 20-30 min. co 2-3 godz. jazdy nie stanowią problemu, a byłyby krótsze gdybym potrafił lepiej kalkulować ryzyko tj.
a) dojeżdżać na 5-10% baterii, a nie 25%, co przyspiesza ładowanie
b) w krytycznym przypadku uwzględnić, że są także inne ładowarki niż SuC jeżeli te nie byłyby możliwe (ostateczny zasięg, teoretyczne awarie SuC)

TM3HL SR+ w zupełności dało radę (mimo że to był dla mnie eksperyment) ale gdyby to był LR a zwłaszcza LR RWD to byłoby idealnie (jeszcze większy dystans miedzy ładowarkami przy tym samym czasie ładowania bo szybsze).

I jedyne z czym bym polemizował - 1000km zasięg za chwilę będzie całkowicie bez sensu dla przeciętnego użytkownika - za 2-3 lata liczba ładowarek (SuC ale i innych) mocno się zagęści - nie będzie dystansu miedzy SuC na poziomie 100km a powiedzmy 50km (Europa Zachodnia - w Polsce x 2 czy 3 niestety). Baterie standardowe w perspektywie 2-3 lat osiągną pojemność LR sprzed roku czy 2 przy zachowaniu ceny czy nawet spadku. Z realnym zasięgiem 500 km (120-130km/h w wiosennej temperaturze) i odstępami między ładowarkami na poziomie 50km spokojnie bęzie można ryzykować zejścia do tych 5% i dotrzeć z Warszawy do Mediolanu na 2-3 ładowaniach po 20-30 min.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Teraz Musk odpowiedział na to w wywiadzie dla prasy że tesla nadal będzie rozwijała sieć ładowania i w najbliższym czasie zainwestuje 500 mln. dolarów w jej rozwój.
A jednocześnie wysłali do wszystkich podwykonawców budujących sieć SC maila w którym łaskawie pozwalają im dokończyć projekty w których fizyczna budowa już się zaczęła (Tesla ma im zapłacić za to ale nie wiadomo ile i kiedy) i anulując całą resztę (nawet jeśli podwykonawcy wyłożyli już dużą kasę na projektowanie/przygotowania).

Może to jest kwota którą zarobi na umowie z BP. A są też w sieci wizualizacji stacji V4 w barwach jednej z sieci "restauracji". Tyle że to wszystko w Stanach a u nas dalej 3 świat...
Akurat poza USA z V4 jest dużo lepiej bo tam nie było żadnych krótko i średnio terminowych planów na stawianie V4 w sieci SC. Nawet gdy składali niedawno wnioski o dofinansowanie budowy stacji ładowania z programu NEVI to mimo że teoretycznie wymogiem są tam stacje 900V to wykorzystując kruczki prawne zadeklarowali budowę tylko V3.
 

nabrU

Moderator
Nie obraził bym się gdyby na każdym BP w PL powstały min dwa SuC 😀

O ile to ma być Teslowy SuC to OK, bo jak SuC od BP Pulse to broń cię Boże. To jest jedna z najgorszych sieci ładowarek w UK (mowa o BP).
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Skoro Tesla zwolniła zespół od rozwoju SuC ale nie zlikwidowała fabryki SuC to jak dla mnie oznacza to że będzie sprzedawać słupki oraz integrować je w ramach sieci SuC.
Odpadnie im koszt inwestycyjny jednocześnie zwiększając zasięg dostępności sieci. Mówiąc krótko idą we franczyzę. Ciekawy kierunek ale w sumie szkielet już mają. Koniec z kupowaniem/dzierżawieniem gruntów, uzyskiwania zgód. Jak taki BP czy inna sieciówka ma kilkaset lokalizacji to będzie sprawniej w stanie to wybudować u siebie.
Poza tym franczyzy będą ze sobą konkurować więc tutaj też jest potencjał na wygenerowaniu efektywności przez Teslę. Ktoś będzie miał gorsze stawki to nie będzie miał priorytetyzacji przy wyznaczaniu trasy.
A i byłbym zapomniał: to jest uporanie się z problemami z dostępem do sieci autostradowej. Dzierżawca mopu łatwiej wybuduje SuC niż Tesla.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Skoro Tesla zwolniła zespół od rozwoju SuC ale nie zlikwidowała fabryki SuC to jak dla mnie oznacza to że będzie sprzedawać słupki oraz integrować je w ramach sieci SuC.
Odpadnie im koszt inwestycyjny jednocześnie zwiększając zasięg dostępności sieci. Mówiąc krótko idą we franczyzę. Ciekawy kierunek ale w sumie szkielet już mają. Koniec z kupowaniem/dzierżawieniem gruntów, uzyskiwania zgód. Jak taki BP czy inna sieciówka ma kilkaset lokalizacji to będzie sprawniej w stanie to wybudować u siebie.
Poza tym franczyzy będą ze sobą konkurować więc tutaj też jest potencjał na wygenerowaniu efektywności przez Teslę.
Widziałem wyliczenia dotyczące budowy SC w USA. Koszt postawienia jednego słupka V3 to uśredniając około 15k USD przy 12-24 słupkach bez sprzętu który dostarcza Tesla we własnym zakresie - choć ceny mogą się różnić w zależności od lokalizacji, ilości słupków w jednym miejscu, itp. Policz sobie ile będzie kosztować postawienie całego SC i jaką musisz mieć marżę żeby to się zwróciło w sensownym czasie zakładając że jeszcze część zysków musisz odprowadzić jako opłatę za franczyzę. Dla małego inwestora to za wysoki próg wejścia, duży musiał by być debilem żeby robić to jako franczyzę zamiast zainwestować w sieć pod własnym szyldem.
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Widziałem wyliczenia dotyczące budowy SC w USA. Koszt postawienia jednego słupka V3 to uśredniając około 15k USD przy 12-24 słupkach bez sprzętu który dostarcza Tesla we własnym zakresie - choć ceny mogą się różnić w zależności od lokalizacji, ilości słupków w jednym miejscu, itp. Policz sobie ile będzie kosztować postawienie całego SC i jaką musisz mieć marżę żeby to się zwróciło w sensownym czasie zakładając że jeszcze część zysków musisz odprowadzić jako opłatę za franczyzę. Dla małego inwestora to za wysoki próg wejścia, duży musiał by być debilem żeby robić to jako franczyzę zamiast zainwestować w sieć pod własnym szyldem.
No ale jednak rynek franczyzy na świecie jest mocno rozwinięty. Wykupują franczyzy zarówno mali jak i duzi. Często nawet ci duzi nie są znani z nazwy np w PL taki amrest ma sporo sieciówek fastfood różnych brandów. Nawet widziałem ostatnio jakaś stacje benzynową (sieciówkę) która miała sklep Auchan.
To jest kwestia modelu biznesowego. Przecież nikt nie twierdzi że w modelu franczyzy SuC Tesla nie weźmie część kosztów lub ryzyk na siebie. Śmiem twierdzić że skoro to amerykanie to taki model biznesowy będą rozwijać bo przyspiesza ekspansję.
Jakoś stacje benzynowe są na franczyzie a też podobno kiepskie marzę na paliwie - ciągle w PL płaczą że zarabiają jedynie na wódzie 🤣
 

Olecki

Pionier e-mobilności
No ale jednak rynek franczyzy na świecie jest mocno rozwinięty. Wykupują franczyzy zarówno mali jak i duzi. Często nawet ci duzi nie są znani z nazwy np w PL taki amrest ma sporo sieciówek fastfood różnych brandów. Nawet widziałem ostatnio jakaś stacje benzynową (sieciówkę) która miała sklep Auchan.
To jest kwestia modelu biznesowego. Przecież nikt nie twierdzi że w modelu franczyzy SuC Tesla nie weźmie część kosztów lub ryzyk na siebie. Śmiem twierdzić że skoro to amerykanie to taki model biznesowy będą rozwijać bo przyspiesza ekspansję.
Jakoś stacje benzynowe są na franczyzie a też podobno kiepskie marzę na paliwie - ciągle w PL płaczą że zarabiają jedynie na wódzie 🤣
Wiesz jakie marże mają fastfoody a jakie są na prądzie? Wiesz że sprzedaż paliw na stacjach benzynowych to kilka procent przychodów? Tą marżą musisz się jeszcze podzielić z franczyzodawcą... Na pewno wielu już to liczyło i jak na razie w tej branży franczyz brak, nie zastanawia cię to?
Można na to popatrzeć z drugiej strony - np. jakaś sieć sklepów chciałaby mieć stację ładowania w celu przyciągnięcia klientów to albo będzie chciała mieć stację pod własnym logo albo albo dogada się z inną siecią żeby nie bawić się w biznes który ich nie interesuje. Po co mieliby bawić się z franczyzą która ani nie jest reklamą ani nie zrzuca z nich problemów z prowadzeniem dodatkowego biznesu.
 
Top