Kampania przeciwko EV nabiera na sile

elektryk

Pionier e-mobilności
Zauważyłem ostatnio ciekawy zbieg okoliczności - zaczęły się pojawiać artykuły dot. "powrotów do samochodów spalinowych".

Np. taki jak ten (smaczku dodaje reklama spalinowego BMW nad artykułem):

Te artykuły zbiegły się w czasie z informacjami od producentów o zwolnieniach w fabrykach elektryków, porzuceniu lub przesunięciu już ogłoszonych planów dot oferty elektryków.

To nie tylko artykuły, Pan "GreenTheOnly", który jest "hakerem" Tesli który często dzielił się rzeczami znalezionymi w oprogramowaniu Tesli stwierdził wczoraj na Twitterze, że zmienia samochód z elektrycznego na spalinowy i toczy w komentarzach ostry bój dlaczego przyszłością motoryzacji są samochody spalinowe przytaczając m.in. argumenty typu że elektryki są cięższe więc są gorsze dla środowiska (pewne poszlaki wskazują, że jest Rosjaninem mieszkającym w Kanadzie, ale nie wiem czy to ma jakiekolwiek znaczenie).

Mam wrażenie że producenci doszli do wniosku, że skoro muszą ciąć wydatki to najprościej będzie wyciąć elektryki do czasu "lepszych czasów", w ślad za tym pojawiają się takie artykuły. Przy okazji zbieg okoliczności, skorzysta na tym branża paliw kopalnych.

PS. Wczoraj podjechałem na ładowarkę Orlenu, a tam stoi spanikowany gość w BMW i mówi, że nie wie jak odłączyć kabel ładowania i że się spóźni na samolot. Próbował rozłączyć ładowanie w apce Orlenu, ale tam takiej opcji nie widziałem, pokazałem mu że najlepiej przerwać z poziomu apki do samochodu, rozłączył, podziękował i pojechał, ale to pokazuje jak ważny jest zintegrowany (czyli też prosty w obsłudze) z samochodem system ładowania (niezależnie od operatora ładowarki np. roaming producenta).
 

Attachments

  • Screenshot_20231021-074825.png
    Screenshot_20231021-074825.png
    493,2 KB · Liczba wyświetleń: 169

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Z energetyką jądrową jest sporo problemów, największy to koszt i czas budowy, co robić z odpadami. Moim zdaniem PV + magazyny energii budowane za kasę inwestorów jest dobrą drogą. Niestety u nas ciężko z takimi inwestycjami. Na sąsiedniej działce obok rodziców powstała elektrownia słoneczna 50MW, lekko licząc 8 lat przed powstaniem zaczęły przychodzić pierwsze pisma. Teraz zaczęły przychodzić kolejne bo chcą dostawić magazyn energii. To wszysto za długo trwa...
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Moim zdaniem PV + magazyny energii budowane za kasę inwestorów jest dobrą drogą.
Ja do tej drogi mam parę zastrzeżeń. Głównym dla naszych szerokości geograficznych jest jesień i zima. PV nie pracują przez parę dni a zrównoważenie produkcji i konsumpcji za pomocą magazynów energii w cyklu rocznym, to już zupełnie inna sprawa niż bilansowanie dobowe przez 3/4 roku. Kiedyś liczyłem, że największy nasz magazyn energii (Żarnowiec) jest w stanie zmagazynować energię produkowaną przez naszą największą elektrownię (Bełchatów) w mniej niż godzinę.
W tej chwili dobrym pomysłem jest postawienie na przydomowe magazyny energii, w komplecie z PV. Zwiększają autokonsumpcję latem (czyli odciążają sieć), pozwalają konsumować nadmiarową energię zimą, koszt instalacji nie zabija, wystarczy trochę miejsca w garażu, czy nawet mieszkaniu w bloku. Oczywiście kwestia warunków ekonomicznych, a te spłaszczone ceny energii niestety odrzucają od inwestowania w takie proste rozwiązania. Gdybym żył w sytuacji, w której poza szczytem energia jest po 20 groszy, a w szczycie po 2zł to magazyn już by wisiał na ścianie.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Tak, magazyn starczy na 3 dni a co dalej?

W Polsce już przestało przyrastać PV w tempie wykładniczym.
4.7GWp w 2022
4.2GWp w 2023
3.9GWp w 2024 (moja prognoza)

Myślę że zejdziemy z instalacją do 3GWp rocznie, zakłądając że instalacja pożyje średnio 30 lat mamy 100GWp w słońcu
Przy ładnej pogodzie to generuje 60-70GW mocy a Polska w słoneczną niedziele potrzebuje 15GW. Także uważam że nie jest możliwe w takich okresach zmagazynować tej energii, bardziej możemy się skupiać na większym dostosowaniu zużycia do produkcji. Ta energia słoneczna będzie się latem "marnowała" w coraz większej części i tak ma być. Ważne żeby sporą część zużycia pokryć słońcem wiosną, jesienią czy nawet troche zimą. Głównym sposobem magazynowania nadwyżek z PV będą samochody elektryczne, które w słoneczny dzień naładujemy na maksa i starczy nam na kolejne 2-3 pochmurne dni.

W styczniu będziemy potrzebowali z 600GWh na dobe a 100GWp paneli da nam średnio z 50GWh czyli 10% maks to będzie słońće, reszta musi być wiatr, atom, gaz, węgiel w tej kolejności
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Skrót myślowy z tym PV, chodziło mi ogólnie o energie odnawialna, głównie ev + wiatraki. Zaletą jest rozproszenie generacji czyli na przesyle mniejsze straty oraz sieci przesyłowe nie będą musiały być tak bardzo rozbudowane, szybkość budowy oraz koszt nie jest ponoszony bezpośrednio przez podatnika. Oczywiście do tego wszystkiego musi być inteligentne zarządzanie i dobrze rozwiązane taryfy dynamiczne współpracujące z oprogramowaniem magazynów energii. Baterie tanieją więc pewnie będą coraz bardziej popularne.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Myślę że zejdziemy z instalacją do 3GWp rocznie, zakłądając że instalacja pożyje średnio 30 lat mamy 100GWp w słońcu
Zależy czy się będzie opłacać. To czy się będzie opłacać zależy od cen prądu, instalacji, magazynów. Tradycyjne panele są w tej chwili śmiesznie tanie (tak, wiem chińskie g...), falowniki również są tanie (pomijając naszą "białą listę"), magazyny są drogie, ale podobno tanieją. Jeżeli np. za 20 tysięcy złotych będzie można zbudować instalację, która przez 20 lat pozwoli nie kupować prądu przez 2/3 roku, to takie instalacje będą powstawać.

Tak, magazyn starczy na 3 dni a co dalej?
Magazyn w obecnych technologiach. Magazyny bateryjne mają wysoką sprawność, ale też wysoką cenę, oraz nie nadają się do magazynowania energii w długich okresach. Może to jest miejsce np. dla wodoru, bo co z tego, że sprawność na poziomie 20% w przekształceniu E > H2 > E, jeśli lepiej tracić 80% energii zamiast 100%. Na tym forum z wodoru raczej szydzimy, ale to, że nie nadaje się do zasilania samochodów osobowych, nie oznacza jeszcze, że jest to złe rozwiązanie do magazynowania energii w długim okresie.

W styczniu będziemy potrzebowali z 600GWh na dobe a 100GWp paneli da nam średnio z 50GWh czyli 10% maks to będzie słońće, reszta musi być wiatr, atom, gaz, węgiel w tej kolejności
Zgadza się, może poza kolejnością.
 

Makus

Pionier e-mobilności
Wszystko tanieje, magazyny energii tanieją i są co raz nowsze sposoby jej magazynowania (nie tylko klasyczna bateria). Turbiny wiatrowe rosną, jeszcze 2-3 lata temu instalowało się turbiny 8-9MW a teraz standard to 15. Transformacja energetyczna jest nieunikniona.
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Magazyn w obecnych technologiach. Magazyny bateryjne mają wysoką sprawność, ale też wysoką cenę, oraz nie nadają się do magazynowania energii w długich okresach. Może to jest miejsce np. dla wodoru, bo co z tego, że sprawność na poziomie 20% w przekształceniu E > H2 > E, jeśli lepiej tracić 80% energii zamiast 100%. Na tym forum z wodoru raczej szydzimy, ale to, że nie nadaje się do zasilania samochodów osobowych, nie oznacza jeszcze, że jest to złe rozwiązanie do magazynowania energii w długim okresie.
Od wodoru bardziej magazyn ciepłą się będzie opłacał. Ciekawa instalacja jest w Finlandii, na dużą skalę grzeją skały i jak potrzeba odebrać moc to puszczają wodę->para->turbina
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
Czy ktoś już wrzucał tutaj ten obrazek
Wrzuć jeszcze obrazek tego termometru którym mierzyli temperaturę 1000 lat temu :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Ten termometr sprzed 10.000 lat ci daruję.
Aha i jeszcze fotka rejestru temperatury.
 

Kszychu

Pionier e-mobilności
Wrzuć jeszcze obrazek tego termometru którym mierzyli temperaturę 1000 lat temu :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Ten termometr sprzed 10.000 lat ci daruję.
Aha i jeszcze fotka rejestru temperatury.

To jedno googlowanie Ci daruję
 
Top