Tesla 3 opony wielosezonowe 235/45 R18

eimi

Pionier e-mobilności
Nie ma do tesli homologowanych opon wielosezonowych, a nawet fabryczne letnie czy zimowe są tak naciągnięte, że nie chronią rantów felgi. Jak w każdym elektryku zbyt głośna opona może doprowadzić do szału. Etykiety unijne to pic na wodę fotomontaż - w szczególności jeśli chodzi o hałas. Wartość podawana na etykiecie nie ma praktycznie żadnego przełożenia z rzeczywistością - bo jest mierzona z zewnątrz w laboratoryjnych warunkach, a nas interesują wrażenia akustyczne ze środka. Ponadto nasze uszy są tak skonstruowane że nie liczy się hałas sam w sobie - jedne częstotliwości słyszymy bardziej, drugie mniej. Opona która na etykiecie będzie cichsza, może być subiektywnie głośniejsza od tej co na etykiecie będzie miała wyższą wartość w dB. Kluczowe jest jakie częstotliwości emituje dana opona, a żeby nie było za prosto - one też zależą od tego po jakiej nawierzchni jedziemy, jaka jest temperatura oraz jakie jest ciśnienie w oponie. A jeszcze większe znaczenie ma zawieszenie w aucie - bo to one przenosi wybrane drgania z nawierzchni, które rezonują z całym nadwoziem. Już jakiś czas temu doszedłem do wniosku że pod kątem komfortu/hałasu nie ma w ogóle co patrzyć na testy, a na subiektywne opinie użytkowników danego auta. Dlatego rozpoczynam ten wątek, aby każdy mógł się podzielić swoją subiektywną opinią na jakich oponach wielosezonowych jeździ swoją Tesla 3, jak je ocenia oraz do czego może porównać (najlepiej z innymi oponami na tym samym samochodzie).

Jeździłem na Yokohama BluEarth-4S AW21 235/45 R18 (D B B 72dB), zrobiłem na nich 9000km i więcej nie dałem rady. Opona sama w sobie dobra na mokrym i na śniegu (na suchym wiadomo), stabilna przy wyższej prędkości (pod warunkiem że nie jest gorąco) ale dudnienie jakie słychać w zakresie 50-80kmh było nie do zniesienia. W trasie przy 120-140kmh nawet cicha i przyjemna, ale w miejskich prędkościach dramat. Opona bardzo miękka i komfortowa. Dużo bieżnika na start (8.5mm), ale szybko znikał - tylne opony 6.8mm bieżnika po 9kkm (przednie 7.8mm). Do tego ranty z fabrycznych felg aero trochę wystają. Ogólnie nie polecam tej opony do EV.

1721125884286.png


Obecnie założyłem Hankook FlexClimate ION IL01 235/45 R18 98 W XL (B B B 70dB). Mają dodatkową piankę wygłuszającą w środku redukującą do 6db z niskich częstotliwości (tak twierdzi producent). Opona wystaję trochę ponad rant felgi, więc jakaś ochrona jest. Dodatkowo mają mieć mniejsze opory toczenia. Nie jestem w stanie jeszcze napisać jak się spisuje w jesienno/zimowych warunkach, ale później zaktualizuje ten post. Na razie mogę napisać że są zdecydowanie cichsze i nie ma tego nieprzyjemnego buczenia. Tutaj zdecydowanie polecam do EV. Zawieszenie się jakby zrobiło trochę twardsze, więc opona jest trochę twardsza od Yokohamy.

1721126396520.png

1721126562494.png

1721126422795.png


Dużo dobrego słyszałem też o Vredestein Quatrac Pro EV (B B B 70dB) - koniecznie w wersji EV - mają inna mieszankę i mniej agresywny bieżnik niż wersja bez EV. Nie mają pianki w środku, więc ciekaw jestem jak wypadają pod względem hałasu w porównaniu z w/w hankookami. Mają zupełnie inny, mniej agresywny bieżnik (brak jodełki) więc mogą być naprawdę ciche, pewnie kosztem prowadzenia na śniegu. W testach wypadają w wielu kategoriach lepiej niż micheliny, continentale czy goodyeary, a na forach zagranicznych tesli jest wiele dobrych opinii na ich temat (tak samo jak Hankooki Ion EVO AS, które nie są dostępne w EU).

1721126281996.png


Zapraszam do dzielenia się wrażeniami i dyskusji :)
 

eimi

Pionier e-mobilności
Tak jak napisałeś ich wersja jest bardziej letnia, nasza bardziej zimowa. Tutaj podejrzewam że do tych hankook ion as bliżej będzie tym vredesteinom, bieznik bardzo podobny.

I możesz poszukać testów hankooki AS vs Michelin crossclimate2 bo obie te opony występują na ich rynku i pośrednio porównać z flexclimate
 

autorus

Posiadacz elektryka
Ja bym chętnie się dowiedział o odczuciach z jazdy tesla takimi oponkami.

całoroczne Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 235/45R18 98Y XL FP

Przymierzam się ale nic nie jest jeszcze postanowione.
 

Gingol

Fachowiec
Dodam też kilka swoich przemyśleń.

Uniroyal AllSeasonExpert 2 - opona bardzo dobrze chroniąca felgę. Miękka. Moim zdaniem całkiem cicha na suchym. Niestety zimą i na mokrym bardzo śliska, co było między innymi głównym powodem wymiany. Pamiętam, że też dziwnie brzmiała na mokrej nawierzchni, także mimo wszystko nie polecam. Testowałem tylko w okresie zimowym, także zupełnie brak wiedzy na temat tego jak ta opona zachowuje się latem.

Pirelli Cinturato All Season SF 2 - opona zupełnie nie chroni felgi, przez co felga z miesiąca na miesiąc łapie rysy, w tym od środka, przy rancie, słabo. Nie była to wersja elect, przez co opona była głośniejsza niż Uniroyal, szczególnie przy prędkościach do 100 km/h i miejskich. Wynika to zapewne z tego (dotarłem do takich informacji/opinii na innych forach), że opona posiada dod. zabezpieczenie "seal inside", które w przypadku przebicia gwarantuje wg producenta możliwość kontynuacji jazdy, ale samo w sobie generuje dod. nieprzyjemne buczenie. Poza tym opona wybitnie dobrze dająca komfort i poczucie bezpieczeństwa podczas dużych prędkości (czyt. dla zapierdalaczy). Cicha, ale dopiero o dziwo powyżej 100-120 km/h. Zdecydowanie lubi wysokie prędkości i agresywną jazdę.

Goodyear All Season gen 3 - opona bardzo dobrze zabezpiecza felgę. Daje poczucie bezpieczeństwa na suchym i mokrym. W porównaniu z wyżej opisanymi - głośniejsza niż Uniroyal, cichsza niż Pirelli. Dobrze skręca. Generalnie optymalny wybór, ale to jeszcze nie to.

Obecnie czekam na Hankook FlexClimate ION IL01 i pokładam w tej oponie duże nadzieje. Jako jedyna ze wszystkich testowanych ma piankę plus jest zaprojektowana z myślą pod EV, nawet na niektórych materiałach producenta są przebitki z TM3. Uzupełnię opinię po montażu i testach.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Zrobiłem około 3kkm na hankookach i myślę że mogę już trochę więcej napisać. Opona cicha z bardzo niskimi oporami toczenia. Na betonowym asfalcie albo kostce pianka robi robote. Raczej z tych twardszych, przez co komfort trochę mniejszy. Na suchym stabilna w upale i wyższych predkosciach. Na mokrym przyczepność rewelacyjna (lepsza od moich Pirelli p0) oprócz ruszania - tj. inne opony podczas ruszania lepiej przenoszą trakcję. Ta jest bardzo dobra podczas hamowania i w zakrętach, ale samo dynamiczne ruszanie na mokrym to tak średnio. Chill mode w RWD z gazem na 80% to górna granica pewności że się nie uslizgnie w zakrecie, np włączając się do ruchu. Yokohama w chill mode na mokrym nigdy nie gubiła trakcji. Ale samo hamowanie i zakręty dużo lepiej od yokohamy. Chroni ranty fabrycznych 18". Ogólnie jestem bardzo zadowolony. Zobaczymy jeszcze jak zima.
 
Last edited:

tomA

Posiadacz elektryka
Dodam też kilka swoich przemyśleń.

Uniroyal AllSeasonExpert 2 - opona bardzo dobrze chroniąca felgę. Miękka. Moim zdaniem całkiem cicha na suchym. Niestety zimą i na mokrym bardzo śliska, co było między innymi głównym powodem wymiany. Pamiętam, że też dziwnie brzmiała na mokrej nawierzchni, także mimo wszystko nie polecam. Testowałem tylko w okresie zimowym, także zupełnie brak wiedzy na temat tego jak ta opona zachowuje się latem.

Pirelli Cinturato All Season SF 2 - opona zupełnie nie chroni felgi, przez co felga z miesiąca na miesiąc łapie rysy, w tym od środka, przy rancie, słabo. Nie była to wersja elect, przez co opona była głośniejsza niż Uniroyal, szczególnie przy prędkościach do 100 km/h i miejskich. Wynika to zapewne z tego (dotarłem do takich informacji/opinii na innych forach), że opona posiada dod. zabezpieczenie "seal inside", które w przypadku przebicia gwarantuje wg producenta możliwość kontynuacji jazdy, ale samo w sobie generuje dod. nieprzyjemne buczenie. Poza tym opona wybitnie dobrze dająca komfort i poczucie bezpieczeństwa podczas dużych prędkości (czyt. dla zapierdalaczy). Cicha, ale dopiero o dziwo powyżej 100-120 km/h. Zdecydowanie lubi wysokie prędkości i agresywną jazdę.

Goodyear All Season gen 3 - opona bardzo dobrze zabezpiecza felgę. Daje poczucie bezpieczeństwa na suchym i mokrym. W porównaniu z wyżej opisanymi - głośniejsza niż Uniroyal, cichsza niż Pirelli. Dobrze skręca. Generalnie optymalny wybór, ale to jeszcze nie to.

Obecnie czekam na Hankook FlexClimate ION IL01 i pokładam w tej oponie duże nadzieje. Jako jedyna ze wszystkich testowanych ma piankę plus jest zaprojektowana z myślą pod EV, nawet na niektórych materiałach producenta są przebitki z TM3. Uzupełnię opinię po montażu i testach.
Zgadzam się z opinią dotyczą Pirelli cinturato. Mam je od nowości auta czyli już ponad rok i zrobione ponad 50k km. Na suchym radzi sobie wyśmienicie, przy mocno rozgrzanym asfalcie i oponach przy dużych prędkościach lub odejście ze startu klei jak motocyklowa Pirelli diablo rosso. :cool:W zimie na śniegu też dała radę ale była prawie cała nowa więc bieżnik się ładnie wgryzał. Zobaczymy w tym roku w zimie. Przy mojej jeździe na rok powinna jeszcze wystarczyć czyli 100k km i do wymiany. Głośniejsza niż seryjnie letnie ale dla mnie akceptowalne.
 

Gingol

Fachowiec
Dodam też kilka swoich przemyśleń.

Uniroyal AllSeasonExpert 2 - opona bardzo dobrze chroniąca felgę. Miękka. Moim zdaniem całkiem cicha na suchym. Niestety zimą i na mokrym bardzo śliska, co było między innymi głównym powodem wymiany. Pamiętam, że też dziwnie brzmiała na mokrej nawierzchni, także mimo wszystko nie polecam. Testowałem tylko w okresie zimowym, także zupełnie brak wiedzy na temat tego jak ta opona zachowuje się latem.

Pirelli Cinturato All Season SF 2 - opona zupełnie nie chroni felgi, przez co felga z miesiąca na miesiąc łapie rysy, w tym od środka, przy rancie, słabo. Nie była to wersja elect, przez co opona była głośniejsza niż Uniroyal, szczególnie przy prędkościach do 100 km/h i miejskich. Wynika to zapewne z tego (dotarłem do takich informacji/opinii na innych forach), że opona posiada dod. zabezpieczenie "seal inside", które w przypadku przebicia gwarantuje wg producenta możliwość kontynuacji jazdy, ale samo w sobie generuje dod. nieprzyjemne buczenie. Poza tym opona wybitnie dobrze dająca komfort i poczucie bezpieczeństwa podczas dużych prędkości (czyt. dla zapierdalaczy). Cicha, ale dopiero o dziwo powyżej 100-120 km/h. Zdecydowanie lubi wysokie prędkości i agresywną jazdę.

Goodyear All Season gen 3 - opona bardzo dobrze zabezpiecza felgę. Daje poczucie bezpieczeństwa na suchym i mokrym. W porównaniu z wyżej opisanymi - głośniejsza niż Uniroyal, cichsza niż Pirelli. Dobrze skręca. Generalnie optymalny wybór, ale to jeszcze nie to.

Obecnie czekam na Hankook FlexClimate ION IL01 i pokładam w tej oponie duże nadzieje. Jako jedyna ze wszystkich testowanych ma piankę plus jest zaprojektowana z myślą pod EV, nawet na niektórych materiałach producenta są przebitki z TM3. Uzupełnię opinię po montażu i testach.
Jestem po wymianie na Hankook FlexClimate ION IL01 i zrobiłem niespełna 1000km.

Ze wszystkich testowanych opona daje największy komfort jeśli chodzi o ciszę. Tak jak podejrzewałem - pianka robi swoje + fakt, że laczek został zaprojektowany pod EV, w tym głównie pod Teslę. Niestety jest nieco twarda, auto wydaje się być bardziej "taczkowate", potestuję jeszcze zmniejszając ciśnienie. Poza tym, toczy się lekko jak piórko, najlżej ze wszystkich testowanych. Na mokrym (sami wiecie co się działo przez ost. dni na Dolnym Śląsku) - pełne poczucie bezpieczeństwa, z jednym ale - trzeba nie przeginać podczas ruszania bo potrafi uślizgnąć. Przy wyższym prędkościach również przewidywalnie i stabilnie. Zadowalająco chroni rant felgi, chociaż Goodyear robił to jeszcze lepiej.

Słowem podsumowania - imho najlepsza opona ze wszystkich testowanych, która otwiera dyskusję czy jest sens bawić się w przekładanie zimy i lata? Jakbym miał zrobić ranking to w kolejności od najlepszej do najgorszej (przy założeniu, że głównie zależy nam na bezpieczeństwie + ciszy, kosztem sportowych osiągów): Hankook, Goodyear, Pirelli, Uniroyal.
 

inter

Pionier e-mobilności
Jestem po wymianie na Hankook FlexClimate ION IL01 i zrobiłem niespełna 1000km.

Ze wszystkich testowanych opona daje największy komfort jeśli chodzi o ciszę. Tak jak podejrzewałem - pianka robi swoje + fakt, że laczek został zaprojektowany pod EV, w tym głównie pod Teslę. Niestety jest nieco twarda, auto wydaje się być bardziej "taczkowate", potestuję jeszcze zmniejszając ciśnienie. Poza tym, toczy się lekko jak piórko, najlżej ze wszystkich testowanych. Na mokrym (sami wiecie co się działo przez ost. dni na Dolnym Śląsku) - pełne poczucie bezpieczeństwa, z jednym ale - trzeba nie przeginać podczas ruszania bo potrafi uślizgnąć. Przy wyższym prędkościach również przewidywalnie i stabilnie. Zadowalająco chroni rant felgi, chociaż Goodyear robił to jeszcze lepiej.

Słowem podsumowania - imho najlepsza opona ze wszystkich testowanych, która otwiera dyskusję czy jest sens bawić się w przekładanie zimy i lata? Jakbym miał zrobić ranking to w kolejności od najlepszej do najgorszej (przy założeniu, że głównie zależy nam na bezpieczeństwie + ciszy, kosztem sportowych osiągów): Hankook, Goodyear, Pirelli, Uniroyal.
Chyba mnie przekonałeś do Hankooków. Mimo, że już kilka lat, na innym aucie jeżdzę na Goodyearach.
Masz przedlifta Tm3? Bo na HL, powinno być lepiej.
 
Last edited:
Top